{"id":2916,"date":"2022-01-20T14:22:30","date_gmt":"2022-01-20T14:22:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2916"},"modified":"2022-01-20T14:22:33","modified_gmt":"2022-01-20T14:22:33","slug":"ar-2022-mercedes-amg-eqs-vart-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-2022-mercedes-amg-eqs-vart-det\/","title":{"rendered":"\u00c4r 2022 Mercedes AMG EQS v\u00e4rt det?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes EQS \u00e4r en av de mest sp\u00e4nnande elbilarna som kommit ut det senaste \u00e5ret eller tv\u00e5 eftersom den erbjuder den h\u00f6gsta lyxniv\u00e5n som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns tillg\u00e4nglig i en elbil. EQS \u00e4r s\u00e5 \u00f6verd\u00e5dig och fridfull att den l\u00e4tt kan konkurrera med den legendariska S-klassen n\u00e4r det g\u00e4ller b\u00e5de komfort och lyx.<\/p>\n\n\n\n

Tack vare en snygg MBUX Hyperscreen k\u00e4nns EQS som den mest tekniskt avancerade bilen p\u00e5 marknaden. Med tanke p\u00e5 att Mercedes MBUX Hyperscreen-infotainmentsystem \u00e4r ett av de enklaste att anv\u00e4nda f\u00f6rutom att det ocks\u00e5 erbjuder massor av funktionalitet \u00e4r det ganska logiskt att \u00f6verv\u00e4ga EQS \u00e4ven framf\u00f6r S-klass.<\/p>\n\n\n\n

EQS kritiserades milt f\u00f6r att kosta mycket mer \u00e4n Tesla Model S utan att erbjuda n\u00e5gra \u00f6verl\u00e4gsna prestandakrav. Detta verkar dock ha f\u00f6r\u00e4ndrats eftersom Mercedes just har sl\u00e4ppt den helt nya EQS 53 AMG+ som ska vara b\u00e5de lyxig och sp\u00e4nnande att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

EQS 53 AMG+ erbjuder upp till 750 hk genom boost-funktionen under endast en kort tid f\u00f6r att bevara laddningen och h\u00e5lla temperaturen nere. I vardagen kommer du alltid att kunna utnyttja 650 hk vilket inneb\u00e4r att EQS AMG definitivt \u00e4r v\u00e4rt det som den lyxigaste elbilen p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS 53 AMG+ – \u00d6versikt<\/h2>\n\n\n\n

Den nyligen sl\u00e4ppta EQS 53 AMG \u00e4r den snabbaste Mercedes EV du kan k\u00f6pa just nu eftersom den erbjuder en dubbelmotorupps\u00e4ttning med 650-750 hk beroende p\u00e5 k\u00f6rmilj\u00f6n. Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r 53 AMG att n\u00e5 60 miles per timme fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 3,4 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r en mer uppsnyggad version av den vanliga EQS vilket inneb\u00e4r att den g\u00f6r EQS-plattformen lika lyxig som EQS580 och lika snabb som en \u00e4kta AMG borde vara. Mercedes har \u00e4nnu inte bekr\u00e4ftat att de planerar att g\u00f6ra en toppversion av 63 AMG, men det verkar som om de kanske kommer att g\u00f6ra det i framtiden eftersom den h\u00e4r modellen inte heter 63.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes har \u00e4nnu inte sl\u00e4ppt prisuppgifter f\u00f6r 53 AMG men modellen b\u00f6r l\u00e4tt kosta mer \u00e4n 180 000 dollar utan tillval. AMG-versionen kommer ocks\u00e5 med en uppsj\u00f6 av AMG-funktioner som AMG-f\u00e4lgar, sportigare exteri\u00f6r, sportstolar, AMG-sportratt, AMG-drivl\u00e4gen och dedikerad AMG-prestandaprogramvara.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQS 53 AMG+ – Varf\u00f6r det \u00e4r en bra id\u00e9 att k\u00f6pa EQS 53 AMG<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts var ett av de st\u00f6rsta greppen med EQS det faktum att den aldrig var s\u00e5 sp\u00e4nnande med tanke p\u00e5 priset. Den yttre designen p\u00e5 basmodellerna 450+ och 580 var en blandad kompott eftersom den ser lite malplacerad ut och inte passar f\u00f6r en lyxbil eller en prestandabil.<\/p>\n\n\n\n

AMG-versionen ser dock definitivt mycket b\u00e4ttre ut \u00e4n basmodellen, och eftersom AMG tillverkar n\u00e5gra av de mest underh\u00e5llande bilarna att k\u00f6ra, b\u00f6r EQS ocks\u00e5 backa upp stilen med massor av AMG-prylar som b\u00f6r g\u00f6ra EQS mer konkurrenskraftig n\u00e4r det g\u00e4ller prestandabilar i elbilar.<\/p>\n\n\n\n

EQS AMG 53 erbjuder en mer bak\u00e5triktad k\u00f6rupplevelse, ett mer dynamiskt chassi och justerade lager- och bakaxelkomponenter som b\u00f6r g\u00f6ra bilen roligare att k\u00f6ra. Bilen levereras ocks\u00e5 med massor av AMG-programvara som ”Race Start” och alla m\u00f6jliga prestandadata och analysverktyg.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r EQS AMG 53 en definitiv uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med de vanliga EQS-modellerna b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt och b\u00f6r \u00f6verv\u00e4gas om du vill ha en relativt snabb och mest bekv\u00e4ma EV p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQS 53 AMG+ – Varf\u00f6r det \u00e4r en bra id\u00e9 att hoppa \u00f6ver EQS 53 AMG.<\/h2>\n\n\n\n

Just nu \u00e4r EQS AMG 53 den mest dynamiska Mercedes EV p\u00e5 marknaden, men Mercedes kan mycket v\u00e4l komma med en \u00e4nnu kraftfullare och snabbare AMG 63-modell. Detta \u00e4r ganska oklart f\u00f6r tillf\u00e4llet, men om de g\u00f6r det kommer de sannolikt att rikta in sig p\u00e5 Porsche Taycan Turbo S, e-Tron GT RS och Tesla Model S Plaid-kunder.<\/p>\n\n\n\n

Men \u00e4r det verkligen vettigt att k\u00f6pa en prestandav\u00e4nlig elbil \u00e4nd\u00e5 eftersom de mest \u00e4r roliga att k\u00f6ra i en st\u00e5ende k\u00f6? Detta blir till slut inte s\u00e5 sp\u00e4nnande och du st\u00e5r kvar med en prisuppgradering p\u00e5 \u00f6ver 50 000 dollar f\u00f6r en liknande bil.<\/p>\n\n\n\n

Att kalla n\u00e5gon elbil f\u00f6r en prestandabil \u00e4r att str\u00e4cka ut det f\u00f6r l\u00e5ngt eftersom EQS 53 AMG v\u00e4ger n\u00e4stan 6 000 pund, vilket \u00e4r samma vikt som en Ford F-150. Dessutom \u00e4r det en sv\u00e5r uppgift att kunna sv\u00e4lja en prislapp p\u00e5 180 000-220 000 dollar f\u00f6r en bil som knappast kan konkurrera med majoriteten av premium-prestandaelektiva elbilar p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa EQS AMG framf\u00f6r den vanliga EQS?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa AMG-versionen om du \u00e4r en av dem som tycker att den vanliga EQS-modellen \u00e4r lite f\u00f6r l\u00e5ngsam och f\u00f6r tr\u00e5kig. Det g\u00e5r inte att komma ifr\u00e5n att AMG-versionen b\u00e5de ser ut och presterar b\u00e4ttre \u00e4n b\u00e5de EQS 450+ och 580.<\/p>\n\n\n\n

AMG-modellen g\u00f6r inte s\u00e5 m\u00e5nga uppoffringar j\u00e4mf\u00f6rt med de vanliga modellerna trots att den erbjuder en betydande prestanda- och stilf\u00f6rb\u00e4ttring.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa den vanliga EQS-modellen i st\u00e4llet f\u00f6r AMG EQS-modellen?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa den vanliga EQS-modellen om du fr\u00e4mst \u00e4r intresserad av lyx och r\u00e4ckvidd. AMG EQS-modellen kan k\u00f6ra 60 mil mindre p\u00e5 en full laddning j\u00e4mf\u00f6rt med EQS 580, vilket \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att g\u00f6ra skillnad.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom kostar den vanliga EQS-modellen mycket mindre pengar samtidigt som den erbjuder 90 % av det som AMG-versionen erbjuder. Det kan vara en b\u00e4ttre id\u00e9 att v\u00e4lja en fullt utrustad EQS 580 \u00e4n att v\u00e4lja AMG-versionen eftersom du kommer att spendera en hel del mindre pengar f\u00f6r en ganska likadan bil.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den b\u00e4sta prestandav\u00e4nliga elbilen p\u00e5 marknaden?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om Tesla Model S Plaid \u00e4r den snabbaste EV-prestandasedanen p\u00e5 marknaden \u00e4r den fortfarande inte lika rolig att k\u00f6ra som b\u00e5de e-Tron RS GT och Taycan Turbo S. Rimac Nevera \u00e4r den snabbaste bilen som finns, men den n\u00e4st snabbaste EV-bilen med en hastighet p\u00e5 0-60 km\/h \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande Plaid.<\/p>\n\n\n\n

Trots det erbjuder Plaid inte en konkurrenskraftigt dynamisk upplevelse genom kurvorna och d\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du rikta din uppm\u00e4rksamhet fr\u00e4mst mot Taycan och e-Tron GT om du inte kan sv\u00e4lja prislappen p\u00e5 flera miljoner dollar f\u00f6r Rimac Nevera.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes EQS \u00e4r en av de mest sp\u00e4nnande elbilarna som kommit ut det senaste \u00e5ret eller tv\u00e5 eftersom den erbjuder den h\u00f6gsta lyxniv\u00e5n som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns tillg\u00e4nglig i en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2916"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2916"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2916\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2917,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2916\/revisions\/2917"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2916"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2916"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2916"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}