{"id":2914,"date":"2022-01-20T14:21:38","date_gmt":"2022-01-20T14:21:38","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2914"},"modified":"2022-01-20T14:21:42","modified_gmt":"2022-01-20T14:21:42","slug":"2022-mercedes-amg-eqs-vs-tesla-vs-audi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/2022-mercedes-amg-eqs-vs-tesla-vs-audi\/","title":{"rendered":"2022 Mercedes AMG EQS vs Tesla vs Audi"},"content":{"rendered":"\n

I elbilsv\u00e4rlden \u00e4r du begr\u00e4nsad till endast en handfull lyxsedaner i toppklass som Tesla Model S, Audi e-Tron GT, Porsche Macan och de tv\u00e5 senaste tillskotten i segmentet lyxiga elbilar, Lucid Air och Mercedes-Benz EQS.<\/p>\n\n\n\n

Mellan de tre verkar Tesla, Audi och Mercedes sticka ut eftersom Taycan \u00e4r mer anpassad f\u00f6r sportig k\u00f6rning medan Lucid Air precis bara har sl\u00e4ppts till allm\u00e4nheten. Att v\u00e4lja mellan Model S, e-Tron GT och EQS beror mest p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model S \u00e4r den \u00e4ldsta bilen mellan de tv\u00e5, men den erbjuder \u00e4nd\u00e5 mer bekv\u00e4mlighet. Audi e-Tron GT \u00e4r utan tvekan den snyggaste bilen av de tre \u00e4ven om den inte \u00e4r lika popul\u00e4r. Mercedes EQS \u00e4r definitivt den lyxigaste elbilen som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar nuf\u00f6rtiden, men den kan inte m\u00e4ta sig med de andra tv\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda.<\/p>\n\n\n\n

e-Tron GT och EQS \u00e4r b\u00e4ttre bilar \u00e4n Model S \u00e4ven om Model S \u00e4r den som \u00e4r l\u00e4ttast att leva med. Du b\u00f6r v\u00e4lja EQS om du vill ha den mest bekv\u00e4ma och tekniskt avancerade upplevelsen, men v\u00e4lj Audi om du vill njuta av en mer dynamiskt inriktad k\u00f6rupplevelse med \u00f6verl\u00e4gsen exteri\u00f6r design.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model S – Pionj\u00e4r i det h\u00e4r segmentet – 90 000 dollar i prisbasbelopp.<\/h2>\n\n\n\n

Borta \u00e4r de dagar d\u00e5 Model S var den mest avancerade bilen p\u00e5 marknaden eftersom den verkar vara otillr\u00e4cklig i j\u00e4mf\u00f6relse med de nyaste EV-sedanerna som finns d\u00e4r ute. \u00c4ven om Tesla g\u00f6r sitt b\u00e4sta f\u00f6r att uppdatera Model S och g\u00f6ra den mer lyxig och futuristisk b\u00f6rjar b\u00e5de den inre och yttre designen l\u00e5ngsamt att k\u00e4nnas en smula daterad.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Tesla Model S b\u00e4ttre \u00e4n de andra tv\u00e5 om du vill ha raketmissilliknande prestanda p\u00e5 rakstr\u00e4ckan eftersom Tesla Model S Plaid edition med 1000 hk \u00e4r den n\u00e4st snabbaste serietillverkade bilen i bilens historia.<\/p>\n\n\n\n

Tesla f\u00e5r ocks\u00e5 n\u00e5gra f\u00f6rdelar f\u00f6r att kunna utnyttja Teslas v\u00e4lutvecklade laddningsinfrastruktur. Den r\u00e4ckvidd som Model S erbjuder ligger mellan e-Tron GT och EQS. Byggkvaliteten och f\u00f6rfiningsniv\u00e5erna \u00e4r inte alls i n\u00e4rheten av e-Tron och EQS.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Model S fortfarande en konkurrenskraftig sedan, men den kan helt enkelt inte m\u00e4ta sig med de nyaste elbilarna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS – Marknadens lyxigaste elbil – 103 000 dollar i prislista.<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes tog lite tid p\u00e5 sig innan de sl\u00e4ppte EQS eftersom de ville packa den med allt de hade, och det verkar som om de gjorde det. EQS levereras med en myriad av futuristiska tekniska l\u00f6sningar som den flitigt debatterade ”Hyperscreen” och ett g\u00e4ng smarta mjukvarul\u00f6sningar.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r stor fr\u00e5n n\u00e4stan alla vinklar, vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r en sportbil och att Mercedes aldrig hade f\u00f6r avsikt att den skulle vara det. Det \u00e4r en av de mest lyxiga och bekv\u00e4ma bilarna i allm\u00e4nhet, inte bara n\u00e4r det g\u00e4ller EV-segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Byggkvaliteten \u00e4r p\u00e5 en annan niv\u00e5 j\u00e4mf\u00f6rt med Model S och det g\u00e4ller \u00e4ven isoleringen i kup\u00e9n och k\u00f6rkvaliteten. Bilen har ocks\u00e5 en smart fyrhjulsstyrning som praktiskt taget f\u00f6rkortar bilens hjulbas f\u00f6r att g\u00f6ra den s\u00e5 man\u00f6vrerbar som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

EQS innehar ocks\u00e5 det nuvarande rekordet f\u00f6r den h\u00f6gsta r\u00e4ckvidden f\u00f6r en enda laddning med en enda laddning med en r\u00e4ckvidd p\u00e5 441 mil utan att stanna. Allt som allt \u00e4r EQS den b\u00e4sta elbilen som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar om man vill ha komfort och lyx.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT – En fantastisk allroundbil – 102 400 dollar<\/h2>\n\n\n\n

Audi \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra fantastiska allround-lyxbilar som kan b\u00e5de lyx och prestanda, och e-Tron GT \u00e4r just det. e-Tron GT verkar ha f\u00e5tt det b\u00e4sta initiala mottagandet n\u00e4r det g\u00e4ller den rena designen, medan EQS \u00e4r den mest omdiskuterade av de tre.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i e-Tron GT ser ut som en interi\u00f6r du skulle hitta i de flesta Audi-modeller, vilket \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5ligt. Det goda \u00e4r att det inte \u00e4r \u00f6verdrivet och att det utstr\u00e5lar kvalitet. Du kommer att hitta h\u00e5rt tryckta knappar i e-Trons kup\u00e9, och det \u00e4r inte n\u00e5got man kan s\u00e4ga om de andra tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Vissa kan dock tycka att interi\u00f6ren ser lite tr\u00e5kig ut, s\u00e4rskilt n\u00e4r man t\u00e4nker p\u00e5 att de flesta EV:er nuf\u00f6rtiden f\u00f6rs\u00f6ker \u00e5teruppfinna interi\u00f6ren. N\u00e4r det g\u00e4ller r\u00e4ckvidden hamnar e-Tron GT i underl\u00e4ge j\u00e4mf\u00f6rt med de andra tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Om du planerar att anv\u00e4nda bilen som en daglig pendlare och ladda den via en v\u00e4ggladdare \u00f6ver natten b\u00f6r detta inte vara n\u00e5got problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att k\u00f6pa en EV \u00e5r 2022?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r sakta men s\u00e4kert p\u00e5 v\u00e4g att bli n\u00e4sta stora grej inom bilindustrin. Men de \u00e4r fortfarande f\u00f6r dyra f\u00f6r massanv\u00e4ndning och vi \u00e4r inte beredda p\u00e5 alla energikrav f\u00f6r att driva tusentals eller till och med miljontals elbilar dagligen.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta \u00e4r det vettigt att k\u00f6pa en EV \u00e5r 2021 om du kan utnyttja plattformen fullt ut, vilket inneb\u00e4r att du kan ladda bilen varje dag. Om du inte kan g\u00f6ra det eller om du tenderar att resa hundratals mil regelbundet \u00e4r det b\u00e4ttre att hoppa \u00f6ver en EV f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Taycan b\u00e4ttre \u00e4n EQS, e-Tron GT och Model S?<\/h3>\n\n\n\n

Porsche Taycan \u00e4r extremt lik e-Tron GT, vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 \u00e4r ganska lika varandra. Taycan erbjuder dock mer n\u00e4r det g\u00e4ller b\u00e5de teknik och hastighet. Porsche tillverkar n\u00e5gra av de b\u00e4sta sportbilarna p\u00e5 planeten och Taycan \u00e4r en av dem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att Taycan \u00e4r en sportigare upplevelse, men den kan inte matcha Tesla n\u00e4r det g\u00e4ller bekv\u00e4mlighet f\u00f6r EQS n\u00e4r det g\u00e4ller lyx.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elektriska SUV:er b\u00e4ttre \u00e4n elektriska sedans?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 ditt perspektiv eftersom det troligen kommer att vara den avg\u00f6rande faktorn n\u00e4r det g\u00e4ller att v\u00e4lja vilken elbil du gillar mest. SUV:er \u00e4r visserligen mer praktiska och b\u00e4ttre att se ut ur, men de \u00e4r tyngre \u00e4n sedans och det \u00e4r ett stort problem med tanke p\u00e5 att EV:er \u00e4r tunga \u00e4ven som sm\u00e5 hatchbacks.<\/p>\n\n\n\n

Sedans tenderar d\u00e4rf\u00f6r att erbjuda st\u00f6rre r\u00e4ckvidd och en lugnare kup\u00e9 med b\u00e4ttre byggmaterial och en mycket mer dynamisk upplevelse.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I elbilsv\u00e4rlden \u00e4r du begr\u00e4nsad till endast en handfull lyxsedaner i toppklass som Tesla Model S, Audi e-Tron GT, Porsche Macan och de tv\u00e5 senaste tillskotten i segmentet lyxiga elbilar,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4,11,16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2914"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2914"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2914\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2915,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2914\/revisions\/2915"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2914"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2914"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2914"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}