{"id":2912,"date":"2022-01-20T14:20:56","date_gmt":"2022-01-20T14:20:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2912"},"modified":"2022-01-20T14:20:59","modified_gmt":"2022-01-20T14:20:59","slug":"basta-lilla-mercedes-hatchback","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-lilla-mercedes-hatchback\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta lilla Mercedes hatchback"},"content":{"rendered":"\n

Hatchbacks \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis lika popul\u00e4ra i USA som i Europa. D\u00e4rf\u00f6r erbjuder de flesta europeiska tillverkare inte ens sina hatchback-versioner i USA. Mercedes \u00e4r en av dem eftersom A-klassens hatchback inte kan k\u00f6pas i USA vilket inneb\u00e4r att om du vill ha den m\u00e5ste du importera en fr\u00e5n Kanada.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r exakt samma sak med Audi A3 eftersom du bara kan k\u00f6pa sedanversionen av A3 i USA. BMW:s lilla hatchback heter 1-serien och du kan inte heller k\u00f6pa en s\u00e5dan i USA. Den enda riktiga Mercedes-kombi man kan f\u00e5 i USA \u00e4r AMG GT 4-d\u00f6rrars som inte \u00e4r direkt kompakt.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kan vi \u00e4nd\u00e5 ta en n\u00e4rmare titt p\u00e5 A-klassen eftersom det \u00e4r en ganska konkurrenskraftig sm\u00e5bil. Om du \u00e4lskar hur A-Klass ser ut och vill ha det n\u00e4st b\u00e4sta, se till att kolla in CLA-klassen eller A-Klass sedan eftersom b\u00e5da dessa \u00e4r baserade p\u00e5 A-Klass hatchback och \u00e4r likartade i de flesta avseenden.<\/p>\n\n\n\n

Europa har en helt annan bilkultur j\u00e4mf\u00f6rt med USA, vilket \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort man tar en titt p\u00e5 b\u00e5de bilarna och v\u00e4ginfrastrukturen. Pick-up trucks \u00e4r f\u00f6r USA vad hatchbacks \u00e4r f\u00f6r Europa.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r kan jag inte k\u00f6pa en tysk premium hatchback i USA?<\/h2>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r att inte tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga m\u00e4nniskor \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa dem. Europa var strukturerat l\u00e5ngt f\u00f6re USA, vilket inneb\u00e4r att en genomsnittlig europeisk stad \u00e4r mycket \u00e4ldre \u00e4n en genomsnittlig stad i USA. Detta inneb\u00e4r att infrastrukturen i USA byggdes med bilarna i \u00e5tanke, medan gamla europeiska st\u00e4der byggdes upp l\u00e5ngt innan bilarna blev en sak.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som USA aldrig beh\u00f6vde minska bilarnas storlek f\u00f6r att de skulle kunna k\u00f6ras i urbana stadsmilj\u00f6er. Dessutom har USA en ganska str\u00e4ng s\u00e4kerhetspolitik n\u00e4r det g\u00e4ller krockreglering, vilket inneb\u00e4r att tillverkarna m\u00e5ste l\u00e4gga ner mycket pengar f\u00f6r att deras bilar ska uppfylla denna politik och d\u00e4rmed kunna komma in p\u00e5 den amerikanska marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att om en bil inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt popul\u00e4r \u00e4r det inte meningsfullt att s\u00e4lja den d\u00e4r eftersom de potentiella vinsterna inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt stora. Det \u00e4r samma anledning till att Europa inte f\u00e5r pick-up trucks. De \u00e4r ineffektiva och alldeles f\u00f6r stora f\u00f6r b\u00e5de en genomsnittlig europ\u00e9 och en genomsnittlig europeisk stad.<\/p>\n\n\n\n

Kanske kommer Mercedes, Audi och BMW s\u00e5 sm\u00e5ningom att erbjuda sina hatchbacks p\u00e5 den amerikanska marknaden, men bara om det \u00e4r ekonomiskt vettigt. Ett perfekt exempel p\u00e5 hur impopul\u00e4ra hatchbacks \u00e4r i USA \u00e4r VW Golf som \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra bilarna n\u00e4r det g\u00e4ller den europeiska marknaden, medan den knappt klarar av att vara vettig i USA.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz A-Klass sedan – B\u00e4sta Mercedes-alternativet till A-Klass hatchback<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4lskar b\u00e5de storleken och utseendet p\u00e5 Mercedes Benz A-Klass hatchback kan du f\u00e5 samma upplevelse med A-Klass sedan eftersom b\u00e5da \u00e4r byggda p\u00e5 samma plattform. Det \u00e4r ganska uppenbart att b\u00e5da dessa A-Klass-modeller konkurrerar om samma potentiella kund.<\/p>\n\n\n\n

Mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r det vettigare att v\u00e4lja A-Klass sedan eftersom den ser lite mer premium ut samtidigt som den \u00e4r lika anv\u00e4ndbar. Kanske \u00e4r det bakre passagerarutrymmet lite gener\u00f6sare med hatchback, men en sedan k\u00e4nns helt enkelt mer exklusivt och Mercedes-liknande.<\/p>\n\n\n\n

A-Klass sedan i instegsutf\u00f6rande kostar 33 950 dollar, vilket \u00e4r ett ganska rimligt pris med tanke p\u00e5 hur lyxig denna lilla bil \u00e4r. Den 4-cylindriga 2.0L-motorn som erbjuds trycker ut mellan 188-211 hk och det vridmoment som erbjuds \u00e4r gott om f\u00f6r en lyxig och smidig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz AMG GT 4-d\u00f6rrars – Hatchback<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4lskar en praktisk hatchback och \u00e4lskar Mercedes-m\u00e4rket \u00e4r chansen stor att du ocks\u00e5 kommer att \u00e4lska AMG GT 4-d\u00f6rrars hatchback. Den h\u00e4r modellen finns i n\u00e5gra olika drivlinor och alla \u00e4r potenta och sp\u00e4nnande med AMG GT63 S som den mest potenta med mer \u00e4n 640 hk.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT 4-d\u00f6rrars \u00e4r tekniskt sett en hatchback, s\u00e5 den passar in i Mercedes hatchbackmodellprogram. Den g\u00f6r mer \u00e4n n\u00e5gra A-Klass-sedaner men om du kan sv\u00e4nga 136 000 dollar kommer du s\u00e4kert att njuta av den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Kommer pick-up trucks till Europa?<\/h3>\n\n\n\n

Pick-up trucks har tekniskt sett funnits i Europa \u00e4nda sedan de ursprungligen f\u00f6rest\u00e4lldes. Europa f\u00e5r dock bara ”sm\u00e5” pickuper som Ford Ranger eller Toyota Tundra till exempel. Ford F-serien har aldrig funnits tillg\u00e4nglig i Europa och kommer troligen inte att finnas tillg\u00e4nglig i Europa p\u00e5 l\u00e4nge.
Mercedes f\u00f6rs\u00f6kte till och med popularisera pickupen i Europa och f\u00f6rs\u00f6ka stj\u00e4la envisa amerikanska pickup-kunder med Mercedes Benz X-klass, men X-klass kan l\u00e4tt betraktas som ett episkt misslyckande eftersom n\u00e4stan ingen k\u00f6pte den.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r sm\u00e5 hatchbacks b\u00e4ttre \u00e4n sm\u00e5 sedans?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rra \u00e5ret k\u00f6pte jag en ny bil och de tv\u00e5 sista kandidaterna var Audi A3 Sportback och Audi A3 Sedan. Skillnaderna mellan dem \u00e4r bara att den ena \u00e4r en hatch och den andra en sedan. I slut\u00e4ndan valde jag sedanen eftersom jag anser att den helt enkelt ser snyggare ut och \u00e4ven k\u00f6rs snyggare.<\/p>\n\n\n\n

Sedans \u00e4r helt enkelt roligare eftersom de \u00e4r mer raffinerade och f\u00e5r bilen att se mycket snyggare ut. Som s\u00e5dan \u00e4r sm\u00e5 hatchbacks en bra id\u00e9 f\u00f6r tr\u00e5nga parkeringsutrymmen och trafikerade gator, men verkligheten \u00e4r att storleksskillnaderna mellan Sportback och Sedan var ganska minimala.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r sm\u00e5 hatchbacks p\u00e5 v\u00e4g att d\u00f6 ut i USA?<\/h3>\n\n\n\n

Det verkar som om den r\u00e5dande atmosf\u00e4ren i USA:s trafiktrender r\u00f6r sig bort fr\u00e5n mindre hatchbacks mer och mer. VW f\u00f6rs\u00f6ker s\u00e4lja Golf i USA, men det verkar som om de inte s\u00e4ljer s\u00e5 m\u00e5nga enheter som de hade hoppats p\u00e5. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det rimligt att tro att sm\u00e5 hatchbacks faktiskt kan komma att d\u00f6 ut helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

EV:s gryning \u00e4r dock \u00f6ver oss och m\u00e5nga biltillverkare fokuserar p\u00e5 att g\u00f6ra sm\u00e5 EV-hatchbacks vilket inneb\u00e4r att EV-hatchbacks till och med kan r\u00e4dda dagen om allt f\u00f6rblir som det \u00e4r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hatchbacks \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis lika popul\u00e4ra i USA som i Europa. D\u00e4rf\u00f6r erbjuder de flesta europeiska tillverkare inte ens sina hatchback-versioner i USA. Mercedes \u00e4r en av dem eftersom A-klassens<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2912"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2912"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2912\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2913,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2912\/revisions\/2913"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2912"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2912"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2912"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}