{"id":2906,"date":"2022-01-20T14:18:43","date_gmt":"2022-01-20T14:18:43","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2906"},"modified":"2022-01-20T14:18:46","modified_gmt":"2022-01-20T14:18:46","slug":"vilken-mercedes-har-hyperscreen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-har-hyperscreen\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes har Hyperscreen?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes EQS \u00e4r den mest imponerande Mercedes EV f\u00f6r tillf\u00e4llet eftersom den \u00e4r konstruerad p\u00e5 ett separat EV-chassi som har m\u00e5nga f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra Mercedes EQ-modeller som \u00e4r baserade p\u00e5 sina respektive ICE-motsvarigheter.<\/p>\n\n\n\n

En av de utm\u00e4rkande funktionerna i nya EQS \u00e4r den s\u00e5 kallade Mercedes ”Hyperscren” som best\u00e5r av en stor 56-tums panel som t\u00e4cker hela bilens instrumentbr\u00e4da. Detta g\u00f6r att EQS ser ut och k\u00e4nns som ett rymdskepp samtidigt som den erbjuder o\u00e4ndliga m\u00e4ngder av lyx, komfort och s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att vara en av de mest tekniskt avancerade bilarna p\u00e5 planeten \u00e4r den nya EQS ocks\u00e5 den mest aerodynamiska EV som finns till salu. Allt detta inneb\u00e4r att EQS innehar rekordet f\u00f6r den l\u00e4ngsta str\u00e4ckan i rent EV-l\u00e4ge av alla EV-bilar som finns till salu, eftersom den lyckades g\u00f6ra 441 miles p\u00e5 en enda laddning.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r inte positionerad som en prestandabil vilket inneb\u00e4r att Mercedes \u00e5terigen fokuserar p\u00e5 att s\u00e4tta riktm\u00e4rket f\u00f6r marknaden f\u00f6r stora lyxsedanar. Tesla Model S, Porsche Taycan och Audi e-Tron GT \u00e4r inte lika raffinerade \u00e4ven om de \u00e4r mer sp\u00e4nnande att b\u00e5de titta p\u00e5 och k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Hyperscreen<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts har nya EQS en stor 56-tums instrumentpanel som best\u00e5r av tre stora infotainmentsk\u00e4rmar, en f\u00f6r f\u00f6raren, en f\u00f6r passageraren och en central enhet som \u00e4r utformad f\u00f6r att styra de flesta av bilens funktioner.<\/p>\n\n\n\n

De tv\u00e5 12,3-tumssk\u00e4rmarna \u00e4r reserverade f\u00f6r b\u00e5da de fr\u00e4mre passagerarna medan den centrala sk\u00e4rmen m\u00e4ter hela 17,7 tum. Alla dessa tre sk\u00e4rmar \u00e4r snyggt integrerade bakom en helglaspanel vilket g\u00f6r att systemet verkar sofistikerat och sammanh\u00e4ngande p\u00e5 samma g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det verkar enkelt att utforma n\u00e5gra f\u00e5 sk\u00e4rmar \u00e4r det inte s\u00e5 eftersom detta system var tvunget att uppfylla en myriad av olika s\u00e4kerhetsnormer, fr\u00e5n placering av krockkuddar till kollisionszoner. Mercedes har d\u00e4rf\u00f6r konstruerat Hyperscreen s\u00e5 att den \u00e4r s\u00e4ker och kan d\u00e4mpa huvudet vid en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Detta kr\u00e4vde en del seri\u00f6s ingenj\u00f6rskonst eftersom instrumentbr\u00e4dan \u00e4r fodrad med glas. F\u00e4stena som h\u00e5ller Hyperscreen p\u00e5 plats \u00e4r utformade f\u00f6r att t\u00e5la slag fr\u00e5n alla vinklar f\u00f6r att se till att passagerarna aldrig m\u00f6ts av potentiella s\u00e4kerhetsrisker.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar med Hyperscreen<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i b\u00f6rjan \u00e4r Hyperscreen en av de mest omtalade funktionerna i EQS, vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga m\u00e4nniskor kommer att \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa EQS p\u00e5 grund av den. Som s\u00e5dan \u00e4r det bara logiskt att titta p\u00e5 sk\u00e4rmen lite mer i detalj och f\u00f6rs\u00f6ka skilja p\u00e5 det goda, det d\u00e5liga och det fula.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med ser sk\u00e4rmen fantastisk ut och det g\u00e5r inte att komma ifr\u00e5n det. Du kanske \u00e4r den typ av person som \u00e4lskar gammaldags knappar och str\u00f6mbrytare och det \u00e4r okej, men det \u00e4r \u00e4nd\u00e5 ganska sv\u00e5rt att hitta ett system som kan matcha Hyperscreen b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller coolhet och futuristisk stil.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelen med att ha tre bredbildssk\u00e4rmar precis i din synf\u00e4lt \u00e4r att du kan styra n\u00e4stan alla funktioner i bilen via sk\u00e4rmen. Om du vill att navigeringen ska vara precis framf\u00f6r dig kan du g\u00f6ra det. Om du vill att musiken ska visas framme i mitten kan du g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill \u00e4ndra utseendet p\u00e5 ditt m\u00e4tarkluster eller om du vill rensa din interi\u00f6r fr\u00e5n fula kontakter kan du ocks\u00e5 g\u00f6ra det. De niv\u00e5er av anpassningsm\u00f6jligheter som Hyperscreen erbjuder \u00e4r o\u00e4ndliga f\u00f6r b\u00e5de passagerare och f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelar med Hyperscreen<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om den ser snygg ut kan Hyperscreen l\u00e4tt avf\u00e4rdas av m\u00e5nga eftersom det inneb\u00e4r att n\u00e4stan alla bilens funktioner bara kan styras direkt via sk\u00e4rmen. Detta inneb\u00e4r m\u00e5nga problem eftersom system som detta tenderar att vara alldeles f\u00f6r distraherande f\u00f6r m\u00e5nga f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Om du dessutom vill justera en enkel sittst\u00e4llning m\u00e5ste du g\u00e5 igenom flera menyer och undermenyer f\u00f6r att n\u00e5 kontrollerna. Detta var inte fallet f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan, d\u00e5 man helt enkelt hade alla n\u00f6dv\u00e4ndiga knappar direkt vid sittplatsen.<\/p>\n\n\n\n

Allt detta kr\u00e4ver att du tar bort blicken fr\u00e5n v\u00e4gen, vilket kan sluta katastrofalt om du blir f\u00f6r uppsluppen. Slutligen, om sk\u00e4rmen av n\u00e5gon anledning d\u00f6r kommer du inte att kunna styra viktiga bilfunktioner, vilket inneb\u00e4r att detta system potentiellt kan leda till att du blir strandsatt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur bra \u00e4r Mercedes EQS?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes EQS \u00e4r toppen av Mercedes ingenj\u00f6rskonst, b\u00e5de p\u00e5 insidan och p\u00e5 utsidan, eftersom den har fler sensorer och prylar \u00e4n 99 % av j\u00e4mf\u00f6rbara bilar d\u00e4r ute. Exteri\u00f6ren \u00e4r kanske inte den vackraste, men den \u00e4r funktionell och i linje med vad Mercedes vill uppn\u00e5 i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r Mercedes flaggskepp f\u00f6r framtiden vilket inneb\u00e4r att mycket forskning och utveckling har lagts ner p\u00e5 denna bil vilket g\u00f6r det sv\u00e5rt att dra slutsatsen att EQS \u00e4r en d\u00e5lig bil. Som s\u00e5dan \u00e4r det s\u00e4kert att s\u00e4ga att EQS verkligen \u00e4r en riktigt bra bil och du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga den om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en EV.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes EQS?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 ditt anv\u00e4ndningsscenario, din budget och vad du vill ha av en bil. Om du tenderar att k\u00f6ra din bil b\u00e5de p\u00e5 l\u00e4ngre och kortare resor kan EQS vara ett bra alternativ eftersom den utm\u00e4rker sig i n\u00e4stan alla avseenden.<\/p>\n\n\n\n

Men \u00e4ven instegsmodellen kostar runt 100 000 dollar, och ju h\u00f6gre upp i modellserien du kommer desto mer pengar s\u00f6rjer den f\u00f6r fr\u00e5n ditt bankkonto.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Mercedes EQS?<\/h3>\n\n\n\n

Topphastigheten f\u00f6r Mercedes EQS \u00e4r begr\u00e4nsad till 130mph eftersom Mercedes anser att det \u00e4r det h\u00f6gsta du kan k\u00f6ra utan att skada systemet eller f\u00f6rlora f\u00f6r mycket laddning. Toppmodellen EQS 580 b\u00f6r l\u00e4tt n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 4 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Man kan lugnt s\u00e4ga att EQS inte \u00e4r alls lika snabb som de flesta prestandasedan-elbilar \u00e4r i dag, men det beror p\u00e5 att Mercedes aldrig t\u00e4nkt sig att EQS skulle vara en prestandabil. Mercedes s\u00e4ger dock ocks\u00e5 att en fullfj\u00e4drad prestandaf\u00f6rm\u00e5ga sannolikt kommer att f\u00f6lja snart nog.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes EQS \u00e4r den mest imponerande Mercedes EV f\u00f6r tillf\u00e4llet eftersom den \u00e4r konstruerad p\u00e5 ett separat EV-chassi som har m\u00e5nga f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra Mercedes EQ-modeller som \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2906"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2906"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2906\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2907,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2906\/revisions\/2907"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2906"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2906"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2906"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}