{"id":2904,"date":"2022-01-20T14:17:45","date_gmt":"2022-01-20T14:17:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2904"},"modified":"2022-01-20T14:17:48","modified_gmt":"2022-01-20T14:17:48","slug":"hur-bra-ar-mercedes-eqs","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-bra-ar-mercedes-eqs\/","title":{"rendered":"Hur bra \u00e4r Mercedes EQS?"},"content":{"rendered":"\n

Nya Mercedes EQS \u00e4r Mercedes EV-flaggskepp eftersom den inneh\u00e5ller allt som Mercedes kan erbjuda i en elektrisk plattform. Det inneb\u00e4r att EQS till 100 % \u00e4r baserad p\u00e5 ett separat chassi som utformades och utvecklades med EQS i \u00e5tanke.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r EQS mycket annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med EQA, EQB och EQC eftersom dessa tre \u00e4r baserade p\u00e5 en GLA-, GLB- och GLC-plattform. Som s\u00e5dan kommer EQS med alla praktiska och aerodynamiska f\u00f6rdelar som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en EV medan alla andra nuvarande Mercedes EQ-modeller inte g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r positionerad som den elektriska S-klassen vilket inneb\u00e4r att den ska vara l\u00e4tt att k\u00f6ra samtidigt som den \u00e4r relativt engagerande och rikligt lyxig. Detta \u00e4r verkligen fallet eftersom EQS \u00e4r den mest tekniskt avancerade lyxiga Mercedes-modellen som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r den b\u00e4sta elbilen du kan k\u00f6pa just nu om du \u00e4r en person som tenderar att tillbringa mycket tid p\u00e5 motorv\u00e4gen eftersom EQS erbjuder en rekordstor r\u00e4ckvidd f\u00f6r elbilar, den mest bekv\u00e4ma k\u00f6rupplevelsen och den mest aerodynamiska profilen av alla elbilar som finns till salu.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQS – Allm\u00e4n \u00f6versikt<\/h2>\n\n\n\n

Fr\u00e5n b\u00f6rjan ser EQS inte ut som en EV-version av S-klass eftersom den yttre designen verkligen inte \u00e4r lika st\u00e5tlig eller attraktiv som den som finns p\u00e5 S-klass. Detta beror p\u00e5 att Mercedes ville maximera de aerodynamiska m\u00f6jligheterna hos EQS snarare \u00e4n att bara f\u00e5 den att se ut som en lyxig fullstor sedan.<\/p>\n\n\n\n

Detta gjorde skillnad eftersom EQS lyckades n\u00e5 441 miles p\u00e5 en enda laddning, vilket fortfarande \u00e4r rekordet f\u00f6r den l\u00e4ngsta EV-laddningen p\u00e5 en bil idag. I samma \u00f6gonblick som du kliver in i EQS m\u00f6ts du av vad Mercedes kallar en ”hyper-sk\u00e4rm”.<\/p>\n\n\n\n

EQS har ett annorlunda tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt j\u00e4mf\u00f6rt med 99 % av de dyra elbilar som s\u00e4ljs eftersom den inte fokuserar p\u00e5 prestanda. Detta g\u00f6r EQS till ett uppfriskande perspektiv eftersom elbilar egentligen inte \u00e4r s\u00e5 sp\u00e4nnande som prestandabilar \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om de n\u00e5r 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 ett \u00f6gonblick \u00e4r det bara sp\u00e4nnande under den f\u00f6rsta delen av \u00e4garupplevelsen. Efter det b\u00f6rjar alla de l\u00e5ngsiktiga f\u00f6rdelarna med EQS att lysa och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r mottagandet av EQS som en lyxig EV-kung dominerade.<\/p>\n\n\n\n

Design och teknik<\/h2>\n\n\n\n

Man kan helt enkelt inte f\u00f6rest\u00e4lla sig en lyx-EV nuf\u00f6rtiden utan att det \u00e4r den mest teknikintensiva fyrhjuliga bilen p\u00e5 planeten. S\u00e5 \u00e4r ocks\u00e5 fallet med EQS eftersom den erbjuder b\u00e5de hypersk\u00e4rmen och massor av toppmodern teknik som mer \u00e4n 350 olika sensorer som \u00e4r utformade f\u00f6r att \u00f6vervaka varje aspekt av k\u00f6rningen.<\/p>\n\n\n\n

De tv\u00e5 mest omtalade egenskaperna hos EQS \u00e4r den exteri\u00f6ra designen och den 56-tums hypersk\u00e4rmen. Den exteri\u00f6ra designen m\u00f6ttes inledningsvis av m\u00e5nga fr\u00e5gor eftersom EQS inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ser ut som en Mercedes borde g\u00f6ra enligt de flesta Mercedesentusiaster.<\/p>\n\n\n\n

Beslutet fattades dock att EQS m\u00e5ste vara s\u00e5 aerodynamisk som m\u00f6jligt f\u00f6r att g\u00f6ra den s\u00e5 tyst och s\u00e5 aerodynamisk som m\u00f6jligt, vilket innebar att den m\u00e5ste se lite konstig ut. \u00c5 andra sidan \u00e4r den 56-tums hypersk\u00e4rmen inte en 56-tums sk\u00e4rm utan snarare en 56-tums panel som inneh\u00e5ller tre stora sk\u00e4rmar.<\/p>\n\n\n\n

Resten av kabinen \u00e4r 100 procent Mercedes eftersom den \u00e4r kl\u00e4dd med fina material som l\u00e4der, tr\u00e4, aluminium eller svart pianoplast.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQS drivlina<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4r ett varum\u00e4rke som \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra n\u00e5gra av de mest tekniskt avancerade motorerna och elmotorn som finns i EQS passar verkligen in i den filosofin. Den avancerade EQS-modellen heter EQS 580 och har ett batteri p\u00e5 107,8 kWh som ger en anv\u00e4ndbar r\u00e4ckvidd p\u00e5 441 mil.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r EQS till den nuvarande m\u00e4staren i r\u00e4ckvidd f\u00f6r enbart elbilar. EQS kan laddas med upp till 200 kW el vilket inneb\u00e4r att en 30-minuters laddning \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r din dagliga pendling. EQS 580 har tv\u00e5 elmotorer med 518 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Detta r\u00e4cker f\u00f6r att driva EQS fr\u00e5n 0-60 mph p\u00e5 mindre \u00e4n 4 sekunder, vilket inte \u00e4r lika snabbt som Tesla Model S Plaid eller Taycan Turbo S. Mercedes vill dock erbjuda en lyxbil och inte en prestandabil och det \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort du ser EQS.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa Mercedes EQS?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa Mercedes EQS om du vill ha den b\u00e4sta EV-cruisern p\u00e5 den aktuella marknaden. EQS \u00e4r fullmatad med branschledande EV-teknik som g\u00f6r den till en rekordh\u00e5llare i m\u00e5nga avseenden. Den \u00e4r inte gjord f\u00f6r att vara en prestandav\u00e4nlig EV som Tesla Model S, Taycan eller e-Tron GT och det \u00e4r ganska uppenbart.<\/p>\n\n\n\n

Ingen EV d\u00e4r ute erbjuder samma niv\u00e5 av lyx och komfort och ingen EV d\u00e4r ute kan konkurrera med den maximala r\u00e4ckvidd som du f\u00e5r fr\u00e5n EQS 580. Mercedes s\u00e4ger att en prestandaversion oundvikligen kommer att f\u00f6lja l\u00e4ngre fram, vilket borde tillfredsst\u00e4lla de accelerationsberoende.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa Mercedes EQS?<\/h3>\n\n\n\n

Om du vill ha den b\u00e4sta lyxkryssaren som g\u00e5r att k\u00f6pa f\u00f6r pengar finns det m\u00e5nga \u00f6verl\u00e4gsna ICE-bilar d\u00e4r ute. Den anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet du f\u00e5r genom att bara beh\u00f6va stanna f\u00f6r att fylla p\u00e5 br\u00e4nsle p\u00e5 fem minuter innan du forts\u00e4tter dina resor n\u00e5gra hundra mil l\u00e4ngre \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n att \u00e4ga en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en prestandabil \u00e4r det b\u00e4ttre att v\u00e4lja Porsche Taycan eller Audi e-Tron GT eftersom dessa tv\u00e5 \u00e4r betydligt mer sp\u00e4nnande \u00e4n EQS.<\/p>\n\n\n\n

Hur st\u00e5r sig EQS i j\u00e4mf\u00f6relse med S-klassen?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes EQS \u00e4r Mercedes lyxbils riktm\u00e4rke i \u00e5rtionden och i rad, men det verkar som om Mercedes positionerar EQS p\u00e5 en liknande marknad som S-klassen. Detta st\u00e4ller fr\u00e5gan om vilken av dessa tv\u00e5 lyxsedaner som \u00e4r det b\u00e4ttre valet.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r S-klassen fortfarande den mest st\u00e5tliga och kungliga Mercedes-lyxbilen d\u00e4r ute eftersom EQS helt enkelt inte levererar allt. S-klassen \u00e4r snyggare, bekv\u00e4mare, erbjuder mycket mer utrymme f\u00f6r de bakre passagerarna och \u00e4r utan tvekan roligare att k\u00f6ra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nya Mercedes EQS \u00e4r Mercedes EV-flaggskepp eftersom den inneh\u00e5ller allt som Mercedes kan erbjuda i en elektrisk plattform. Det inneb\u00e4r att EQS till 100 % \u00e4r baserad p\u00e5 ett separat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2904"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2904"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2904\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2905,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2904\/revisions\/2905"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2904"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2904"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2904"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}