{"id":2902,"date":"2022-01-20T14:17:06","date_gmt":"2022-01-20T14:17:06","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2902"},"modified":"2022-01-20T14:17:08","modified_gmt":"2022-01-20T14:17:08","slug":"ar-den-nya-mercedes-c-klass-elektrisk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-den-nya-mercedes-c-klass-elektrisk\/","title":{"rendered":"\u00c4r den nya Mercedes C-klass elektrisk?"},"content":{"rendered":"\n

Nya Mercedes C-klass \u00e4r den f\u00f6rsta Mercedes-modellen som erbjuder en komplett elektrifiering av hela sortimentet, antingen genom Mercedes EQ Boost mildhybridteknik eller som en komplett plug-in-hybrid. Det betyder inte att den nya C-klassen kommer som en komplett elbil, eftersom den \u00e4ran \u00e4r reserverad f\u00f6r n\u00e4sta generations Mercedes EQ-kompaktsedan.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om den nya C-klassen inte kan k\u00f6pas som en fullskalig elbil kan du k\u00f6pa den nya C300 e som borde ge b\u00e4st valuta f\u00f6r pengarna eftersom den har en turboladdad fyrcylindrig motor som \u00e4r parad med en elmotor. Den h\u00e4r modellen har mer \u00e4n 300 hk och \u00e4r den b\u00e4sta plug-in Mercedes-sedan som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar just nu.<\/p>\n\n\n\n

Mellan EQ Boost-modellerna och plug-in hybridmodellerna \u00e4r det b\u00e4ttre att v\u00e4lja en plug-in version eftersom den \u00e4r mer i linje med dagens Mercedes-filosofi. Hur som helst \u00e4r EQ Boost-tekniken nu kraftigt f\u00f6rb\u00e4ttrad och b\u00f6r ge dig en betydande effektivitetsuppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med den senaste modellen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r den nya C-klassen verkligen en konkurrenskraftig premium executive compact sedan som b\u00f6r hj\u00e4lpa Mercedes att \u00e5terta tronen f\u00f6r den b\u00e4st s\u00e5lda marknaden f\u00f6r executive compact sedaner. Det \u00e4r dock inte bara positivt eftersom den nya C63 inte l\u00e4ngre kommer att erbjuda en V8.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQ line-up – EQS, EQB, EQC, EQE och EQS<\/h2>\n\n\n\n

Om du har sv\u00e5rt att skilja Mercedes elbilar fr\u00e5n Mercedes ICE-bilar och laddhybrider b\u00f6r du komma ih\u00e5g att endast dessa fem Mercedes-modeller \u00e4r helt eldrivna. Detta inneb\u00e4r att varje Mercedes EV b\u00f6rjar med bokst\u00e4verna E och Q och f\u00f6ljs av en bokstav som \u00e4r kopplad till var den befinner sig i Mercedes sortiment.<\/p>\n\n\n\n

Detta ska inte heller f\u00f6rv\u00e4xlas med Mercedes EQ Boost mildhybridteknik och Mercedes Plug-In Hybridteknik som ses som spr\u00e5ngbr\u00e4dor mellan ICE Mercedes-modellerna \u00e4r EQ-serien.<\/p>\n\n\n\n

EQ-serien b\u00f6rjar med den subkompakta SUV:n EQA som \u00e4r utformad p\u00e5 GLA-plattformen och som ska tillgodose den stadsorienterade f\u00f6raren. EQB och EQC delar ocks\u00e5 sin underbyggnad med sina ICE-varianter, vilket inneb\u00e4r att de inte tillverkas som frist\u00e5ende EV-alternativ.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r den enda Mercedes EV som utformats enbart f\u00f6r EV-plattformen och kommer snart att f\u00f6ljas av den mellanstora EV-sedanen EQE. EQS \u00e4r den mest effektiva EV-modellen p\u00e5 marknaden eftersom den lyckades k\u00f6ra 441 miles p\u00e5 en enda laddning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQ Boost Technology<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes EQ Boost-teknik h\u00e4nvisar till ett milt hybridtekniksystem av Mercedes m\u00e4rke som \u00e4r utformat f\u00f6r att maximera effektiviteten ur en traditionell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Detta inneb\u00e4r att detta lilla 48-voltsystem ska kunna ta \u00f6ver helt och h\u00e5llet om systemet anser att det \u00e4r l\u00e4mpligt att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

EQ Boost-tekniken var f\u00f6rst t\u00e4nkt att endast f\u00f6rst\u00e4rka f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och ibland till och med helt driva bilen vid tomg\u00e5ngsk\u00f6rning. Det nya systemet har dock \u00e4ven en integrerad startgenerator (ISG) som ocks\u00e5 ska erbjuda 15 kW extra dragkraft n\u00e4r som helst.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r att den nya EQ Boost-utrustade C-klassen kan bli \u00e4nnu mer effektiv och sammanh\u00e5llen j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre EQ Boost-utrustade Mercedes-modeller. Detta system ska ocks\u00e5 ta \u00f6ver n\u00e4r du bromsar in f\u00f6r att spara br\u00e4nsle och \u00e5tervinna energi.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes plug-in hybridteknik<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts hoppas Mercedes kunna pitcha plug-in hybridtekniken till de flesta nyare Mercedes C-klass-k\u00f6pare eftersom Daimlers ingenj\u00f6rer anser att den nya Plug-In C-klassen mer \u00e4n v\u00e4l kan tillfredsst\u00e4lla alla dina behov som daglig f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 att den nya C300 e har en 95 kW elmotor som drivs av ett 25,4 kWh h\u00f6gsp\u00e4nningslitiumjonbatteri. C300e kan laddas b\u00e5de med v\u00e4xelstr\u00f6msladdning och likstr\u00f6msladdning som kan ladda batteriet fullst\u00e4ndigt p\u00e5 cirka 30 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Detta b\u00f6r r\u00e4cka f\u00f6r en r\u00e4ckvidd p\u00e5 100 mil med enbart elbil, vilket verkligen b\u00f6r tillfredsst\u00e4lla de flesta m\u00e4nniskors dagliga behov. Det \u00e4r vad Mercedes ville uppn\u00e5 med den nya plug-in hybrid-C-klassen och det \u00e4r ocks\u00e5 d\u00e4rf\u00f6r som denna C300 e-modell troligen kommer att bli den mest popul\u00e4ra.<\/p>\n\n\n\n

Nya C63 AMG f\u00e5r dock ocks\u00e5 en liknande drivlina, vilket \u00e4r en ganska stor besvikelse med tanke p\u00e5 att alla tidigare C63 AMG-modeller kom med en eldig V8. Detta kommer s\u00e4kerligen att skada de flesta AMG-fans s\u00e5 det \u00e4r troligt att den nya C63 AMG inte kommer att klara sig s\u00e5 bra.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-sektionen<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r laddhybriderna v\u00e4rda det?<\/h4>\n\n\n\n

Plug-in hybrider \u00e4r verkligen v\u00e4rda det eftersom de kombinerar effektivitet med prestanda och det g\u00e4ller f\u00f6r de flesta plug-in hybrider som finns. H\u00f6gpresterande AMG-modeller uppskattas dock av rakt motsatta sk\u00e4l och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som den nya C63 AMG redan \u00e4r en ganska kontroversiell bil.<\/p>\n\n\n\n

En 4-cylindrig AMG \u00e4r n\u00e5got som kan vara vettigt p\u00e5 en A-klass i instegsniv\u00e5 men inte p\u00e5 en C63 som alltid definierats av en V8. Hur som helst m\u00e5ste vi v\u00e4nta tills den nya C63 n\u00e5r produktion f\u00f6r att vara 100 procent s\u00e4kra p\u00e5 att det verkligen \u00e4r s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer Mercedes att erbjuda en elektrisk C-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att Mercedes precis har presenterat den nya C-klassen \u00e4r det inte troligt att de kommer att g\u00f6ra om den helt och h\u00e5llet under de kommande 7-8 \u00e5ren. Detta inneb\u00e4r f\u00f6rmodligen att vi inte kommer att f\u00e5 se en elektrisk C-klass alls. EQ Mercedes lineup kommer att inkludera en kompakt elektrisk sedan och den borde tillgodose EV-orienterade C-klass-k\u00f6pare.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes satsar stort p\u00e5 b\u00e5de elbilar och hybrider vilket inneb\u00e4r att de s\u00e4kert kommer att omfatta majoriteten av marknaden med kommande nya modeller.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes elbilen?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Mercedes elbilen \u00e4r utan tvekan Mercedes Benz EQS eftersom den \u00e4r utvecklad p\u00e5 en frist\u00e5ende Mercedes EV-sedanplattform. Alla andra EQ-modeller \u00e4r utvecklade p\u00e5 befintliga ICE-plattformar, vilket inneb\u00e4r att de inte \u00e4r vad de flesta m\u00e4nniskor f\u00f6rv\u00e4ntar sig av en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Den helt nya EQB \u00e4r ett perfekt exempel eftersom den inte har n\u00e5gra praktiska f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med den gasdrivna EQB. Elmotorn m\u00e5ste trots allt placeras under huven. Det \u00e4r samma sak med b\u00e5de EQA och EQC.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nya Mercedes C-klass \u00e4r den f\u00f6rsta Mercedes-modellen som erbjuder en komplett elektrifiering av hela sortimentet, antingen genom Mercedes EQ Boost mildhybridteknik eller som en komplett plug-in-hybrid. Det betyder inte att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2902"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2902"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2902\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2903,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2902\/revisions\/2903"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2902"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2902"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2902"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}