{"id":2894,"date":"2022-01-20T14:14:03","date_gmt":"2022-01-20T14:14:03","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2894"},"modified":"2022-01-20T14:14:07","modified_gmt":"2022-01-20T14:14:07","slug":"passar-mercedes-hjul-till-lexus","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/passar-mercedes-hjul-till-lexus\/","title":{"rendered":"Passar Mercedes-hjul till Lexus?"},"content":{"rendered":"\n

I v\u00e4rlden av lyxbilar har b\u00e5de Mercedes och Lexus rykte om sig att vara de allra b\u00e4sta. Mercedes \u00e4r ett f\u00f6rstklassigt tyskt m\u00e4rke som fr\u00e4mst fokuserar p\u00e5 att s\u00e4tta standarden f\u00f6r alla andra bilar att f\u00f6lja, medan Lexus fr\u00e4mst fokuserar p\u00e5 att full\u00e4nda det ursprungliga lyxreceptet som best\u00e5r av l\u00e4der, stil, h\u00f6gklassig funktionalitet och p\u00e5litlighet.<\/p>\n\n\n\n

Lexus kan d\u00e4rf\u00f6r ses som ett vardagligt lyxverktyg som har testats grundligt i alla kategorier precis som alla andra japanska ekonomibilar, \u00e4ven om Lexus \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n ett ekonomim\u00e4rke. Mercedes fokuserar mest p\u00e5 innovation och p\u00e5 att vara det mest glamor\u00f6sa och effektfulla lyxbilsm\u00e4rket f\u00f6r massorna.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r det mycket logiskt att blanda dessa tv\u00e5 varum\u00e4rkesfilosofier genom att anv\u00e4nda Mercedes-f\u00e4lgar p\u00e5 en Lexus. Men f\u00f6r att detta ska fungera m\u00e5ste du matcha specifika hjulm\u00e5tt p\u00e5 alla fyra hjulen. Det viktigaste m\u00e5ttet \u00e4r bultm\u00f6nstret som m\u00e5ste vara identiskt, men det \u00e4r n\u00e4stan aldrig fallet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om bultm\u00f6nstren \u00e4r likadana m\u00e5ste du ocks\u00e5 fokusera p\u00e5 hjuldiameter och d\u00e4ckstorlek, hjulets offset och eventuellt \u00e4ven hjulets centrumborrning. Eftersom de flesta av dessa \u00e4r olika mellan de tv\u00e5 modellerna kommer du sannolikt inte att kunna montera dina Mercedes-f\u00e4lgar p\u00e5 en Lexus.<\/p>\n\n\n\n

Skruvm\u00f6nster<\/h2>\n\n\n\n

Hjulbultar \u00e4r en ofta f\u00f6rbisedd komponent i den allm\u00e4nna bils\u00e4kerheten eftersom de har till uppgift att dra \u00e5t f\u00f6rbindelsen mellan bilen och hjulen. Som s\u00e5dana b\u00f6r dessa aldrig t\u00e5la n\u00e5gra avvikelser eftersom det kan orsaka alla m\u00f6jliga k\u00f6rbarhets- och s\u00e4kerhetsproblem direkt.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de flesta Mercedes-modeller anv\u00e4nder ett standard 5x112mm bultm\u00f6nster medan de flesta Lexus-modeller anv\u00e4nder ett annat 5×114,3mm bultm\u00f6nster. \u00c4ven om dessa verkar tillr\u00e4ckligt lika \u00e4r de det inte eftersom bultm\u00f6nster m\u00e5ste vara identiska om du vill att din bil ska vara lika s\u00e4ker som den dag den l\u00e4mnade fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Det finns vissa f\u00f6retag d\u00e4r ute som specialiserar sig p\u00e5 att designa bultadaptrar som \u00e4r gjorda f\u00f6r att motverka dessa skillnader, men det \u00e4r b\u00e4st att undvika dem. \u00c4ven de minsta skillnaderna mellan bultarna kan orsaka vibrationer som med tiden kan lossa skruven.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att eventuella problem i samband med bultm\u00f6nstret potentiellt till och med kan sluta katastrofalt.<\/p>\n\n\n\n

Hjuldiameter och d\u00e4ckstorlek<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska vanligt nuf\u00f6rtiden att \u00e4ndra hjuldiametern p\u00e5 hjulen eftersom man vill \u00e5stadkomma antingen ett visst utseende eller en viss k\u00f6regenskap. En st\u00f6rre upps\u00e4ttning hjul f\u00f6rknippas vanligen med ett mer aggressivt utseende och en smidigare och mer l\u00e4tthanterlig bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om detta verkar frestande m\u00e5ste du ocks\u00e5 vara medveten om att detta kan \u00f6ka det totala d\u00e4ckljudet och g\u00f6ra bilen mycket mer obekv\u00e4m. Om du \u00e4r villig att acceptera detta kan du till och med uppgradera till en upps\u00e4ttning hjul med st\u00f6rre diameter om du s\u00e4nker storleken p\u00e5 dina d\u00e4ck i motsvarande grad.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att om du v\u00e4ljer 1 tum st\u00f6rre hjul m\u00e5ste du motverka detta med 1 tum mindre d\u00e4ck. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det alltid b\u00e4st att h\u00e5lla det f\u00f6rnuftigt n\u00e4r det g\u00e4ller hjuldiametern, eftersom hjul med l\u00e5g profil \u00e4r mer ben\u00e4gna att flisas och repas samtidigt som de \u00e4r p\u00e5 gr\u00e4nsen till obekv\u00e4ma.<\/p>\n\n\n\n

Hjulets offset och centrumborrning<\/h2>\n\n\n\n

En hjulf\u00f6rskjutning avser hjulmonteringsnavets l\u00e4ge i f\u00f6rh\u00e5llande till hjulets mittlinje. Vid ett hjul med neutral offset monteras det centrala monteringsnavet direkt i linje med hjulets mittlinje, medan ett hjul med positiv offset monteras n\u00e4rmare hjulets ytterkant.<\/p>\n\n\n\n

Ett hjul med negativ offset monteras n\u00e4rmare fj\u00e4dringskomponenterna, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r n\u00e4rmare hjulets innerkant \u00e4n dess ytterkant. Det \u00e4r b\u00e4st att v\u00e4lja hjul med identisk offset, men du kan kompensera f\u00f6r sm\u00e5 skillnader med en upps\u00e4ttning korrekt tillverkade och korrekt installerade distanser.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00e4r Lexus- och Mercedes-modellerna k\u00e4nda f\u00f6r att anv\u00e4nda mycket olika dimensioner f\u00f6r centrumborrning, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste sk\u00e4ra hjulen f\u00f6r att de ska passa perfekt. Ett hjulets centrumborrning \u00e4r ett h\u00e5l i innerhjulet som anv\u00e4nds f\u00f6r att perfekt balansera hjulet p\u00e5 bilen.<\/p>\n\n\n\n

Om dessa \u00e4r olika \u00e4r det b\u00e4st att undvika det helt och h\u00e5llet, men om du \u00e4r 100 % angel\u00e4gen om att anv\u00e4nda dessa hjul m\u00e5ste du hitta n\u00e5gon som kan bearbeta dina hjul till exakt de centrumborrningsm\u00e5tt du beh\u00f6ver utan att g\u00f6ra hjulen mindre s\u00e4kra \u00e4n de redan \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Anv\u00e4nder europeiska bilar ett liknande skruvm\u00f6nster?<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e5nga europeiska bilar anv\u00e4nder liknande eller ibland till och med identiska bultm\u00f6nster, vilket g\u00f6r dem perfekta f\u00f6r utbytbarhet av hjul. Till exempel erbjuder m\u00e5nga Mercedes-modeller samma bultm\u00f6nster som vissa BMW-modeller, vilket inneb\u00e4r att dessa enkelt kan bytas mellan de tv\u00e5 motsvarande modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Audi och VW har ocks\u00e5 samma bultm\u00f6nster i vissa fall, vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom Audi \u00e4r en del av VAG-koncernen. Europeiska bilar skiljer sig dock oftast fr\u00e5n de flesta amerikanska bilar eftersom de anv\u00e4nder bultar till skillnad fr\u00e5n m\u00e5nga amerikanska m\u00e4rken som har dubbar.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r skulle man byta hjul p\u00e5 en bil?<\/h3>\n\n\n\n

De flesta m\u00e4nniskor d\u00e4r ute skulle aldrig vilja byta hjul p\u00e5 sin bil om de inte m\u00e5ste. Hur som helst finns det fortfarande m\u00e5nga m\u00e4nniskor som st\u00e4ndigt byter hjul p\u00e5 sina bilar. De g\u00f6r detta f\u00f6r att uppn\u00e5 ett visst utseende samtidigt som de f\u00f6rs\u00f6ker f\u00f6r\u00e4ndra hur bilen k\u00f6rs och hur bekv\u00e4m den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Ett hjul med st\u00f6rre diameter f\u00f6rknippas oftast med sportiga bilar med \u00f6verl\u00e4gsna k\u00f6regenskaper eftersom mindre d\u00e4ck inneb\u00e4r att bilen \u00e4r mindre ben\u00e4gen att luta sig in i kurvan och minskar smidigheten. \u00c5 andra sidan kommer den som v\u00e4ljer st\u00f6rre d\u00e4ck oftast att gynnas av \u00f6kad komfort p\u00e5 bekostnad av s\u00e4mre hantering.<\/p>\n\n\n\n

Passar Lexus-f\u00e4lgar p\u00e5 en Toyota?<\/h3>\n\n\n\n

Lexus och Toyota \u00e4r tv\u00e5 systerm\u00e4rken vilket inneb\u00e4r att de delar m\u00e5nga delar med varandra. D\u00e4rf\u00f6r kommer ett Lexus-f\u00e4lg sannolikt att passa p\u00e5 en Toyota, men se alltid till att kontrollera m\u00e5tten korrekt. Detta fungerar \u00e5t b\u00e5da h\u00e5llen om de tidigare n\u00e4mnda m\u00e5tten \u00e4r identiska.<\/p>\n\n\n\n

Skruvm\u00f6nstret \u00e4r den viktigaste delen och det \u00e4r inte detta som \u00e4r problemet. De flesta problem \u00e4r f\u00f6rknippade med hjuldiametern och d\u00e4ckstorleken som l\u00e4tt kan f\u00f6rnekas.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I v\u00e4rlden av lyxbilar har b\u00e5de Mercedes och Lexus rykte om sig att vara de allra b\u00e4sta. Mercedes \u00e4r ett f\u00f6rstklassigt tyskt m\u00e4rke som fr\u00e4mst fokuserar p\u00e5 att s\u00e4tta standarden<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[9,11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2894"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2894"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2894\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2895,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2894\/revisions\/2895"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2894"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2894"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2894"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}