{"id":2874,"date":"2022-01-20T14:05:13","date_gmt":"2022-01-20T14:05:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2874"},"modified":"2022-01-20T14:05:16","modified_gmt":"2022-01-20T14:05:16","slug":"basta-gamla-bmw-att-kopa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-gamla-bmw-att-kopa\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta gamla BMW att k\u00f6pa?"},"content":{"rendered":"\n

BMW \u00e4r ett av de mest prestigefyllda lyxbilsm\u00e4rkena p\u00e5 marknaden. Det har f\u00f6rstklassig teknik, en lyxig interi\u00f6r, mycket utrymme, exceptionella prestanda och kraftfulla motorer. Det \u00e4r dock inte l\u00e4tt att k\u00f6pa en begagnad BMW eftersom vissa modeller \u00e4r mycket op\u00e5litliga. Men vad \u00e4r den b\u00e4sta gamla BMW:n att k\u00f6pa?<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta gamla BMW:n att k\u00f6pa \u00e4r BMW E90 3-serien fr\u00e5n 2006 till 2011. Detta \u00e4r en utm\u00e4rkt bil eftersom den \u00e4r elegant lyxig och med f\u00f6rstklassiga funktioner. Ja, det kanske inte \u00e4r den mest kraftfulla BMW:n p\u00e5 marknaden, men den \u00e4r bland de mest p\u00e5litliga BMW:erna genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom var BMW E90 3-serien utrustad med en av de mest p\u00e5litliga BMW-motorerna genom tiderna. BMW E90 3-serien bestod av trims 325i och 328i. B\u00e5da dessa trims hade N52, som anses vara en av de mest tillf\u00f6rlitliga motorerna som n\u00e5gonsin tillverkats av BMW.<\/p>\n\n\n\n

Med en s\u00e5 kraftfull motor rapporterar BMW E90 3-serien f\u00e4rre problem \u00e4n andra gamla BMW-modeller. S\u00e5 om du vill ha en mer p\u00e5litlig men fortfarande exceptionell gammal BMW-modell \u00e4r BMW E90 3-serie ett bra alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos 20011 BMW E90 3-serien<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h3>\n\n\n\n

2011 \u00e5rs BMW E90 3-serie \u00e4r en sann definition av BMW:s slogan ”Ultimate Driving Machine”. Bortsett fr\u00e5n det \u00e4r den h\u00e4r bilen vackert utformad och olika f\u00f6rare har olika bildesigns att v\u00e4lja mellan. Det finns en coup\u00e9, en sedan, en cabriolet och en vagn.<\/p>\n\n\n\n

Varje 2011 BMW E90 3-Series karosserityp kommer med eleganta bakluckor, bakljusgrupp, en bredare motorhuv, bred njurgrill och ett valfritt soltak. Vissa funktioner kan dock variera beroende p\u00e5 bilens karosserityp.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6ren utstr\u00e5lar den h\u00e4r bilen klass och lyx. Den stoltserar med m\u00e4ngder av tr\u00e4- och aluminiuminredningspaket. Dessutom har den konstl\u00e4derstolar, uppv\u00e4rmda speglar, nyckell\u00f6s ing\u00e5ng, l\u00e4derkl\u00e4dd ratt, justerbar ratt, farth\u00e5llare och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r denna 4-d\u00f6rrars sedan en premium midsize sedan som har plats f\u00f6r upp till 5 passagerare. Om du d\u00e4remot v\u00e4ljer en coup\u00e9 har den endast 2 d\u00f6rrar. Den 4-d\u00f6rrars sedanen har en hjulbas p\u00e5 108,7 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 178,2 tum, en bredd p\u00e5 71,5 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 55,9 tum.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget \u00e4r BMW E90 en av de snyggaste BMW-bilarna genom tiderna. S\u00e5 om du vill skaffa en p\u00e5litlig men fortfarande snygg gammal BMW-bil \u00e4r den h\u00e4r bilen ett enast\u00e5ende k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h3>\n\n\n\n

Eftersom 325i och 328i 2011, BMW E90 3-serie trims inte anv\u00e4nde N54-motorn var de mindre kraftfulla. BMW E90 3-serie 335i hade dock N54-motorn, som var kraftfullare \u00e4n N52-motorn. Den h\u00e4r motorn hade tuning, vilket gjorde den kraftfullare \u00e4n N52-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta var BMW E90 3-serien fortfarande kraftfull j\u00e4mf\u00f6rt med sina konkurrenter. Basmodellen, som \u00e4r 325i, var utrustad med en 2,5-liters 6-cylindrig motor som gav maximalt 215 h\u00e4stkrafter och 184 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

2011 \u00e5rs BMW E90-modell hade dock en f\u00f6rb\u00e4ttrad motor med en kapacitet p\u00e5 3,0 liter och en 6-radsmotor. Dessutom var motorn kraftfullare eftersom den gav maximalt 230 h\u00e4stkrafter och 200 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Men f\u00f6r dem som beh\u00f6vde en \u00e4nnu kraftfullare bil erbj\u00f6d BMW M3 fler h\u00e4stkrafter och den var exceptionell i prestanda. Denna sportbil levererade maximalt 400 h\u00e4stkrafter. Den var utrustad med en 4,9-liters V8-motor, vilket gjorde den till en av de mest kraftfulla sportbilarna p\u00e5 den tiden.<\/p>\n\n\n\n

Komfort<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kommer 2011 \u00e5rs BMW E90 3-serie med olika karosserityper. Den mest popul\u00e4ra karosstypen \u00e4r sedanen, som har fyra d\u00f6rrar och plats f\u00f6r upp till fem passagerare. Dessutom har den en rymlig kup\u00e9 \u00e4n de flesta bilar i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

BMW E90 3-Series Huvudutrymmet fram m\u00e4ter 38,5 tum, benutrymmet fram m\u00e4ter 41,5 tum, benutrymmet bak m\u00e4ter 34,6 tum och huvudutrymmet bak m\u00e4ter 37,5 tum. Med ett s\u00e5dant utrymme \u00e4r detta en mycket bekv\u00e4m sedan. Den har ocks\u00e5 ett bagageutrymme p\u00e5 12,0 kubikfot, vilket r\u00e4cker f\u00f6r att f\u00f6rvara bagage.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h3>\n\n\n\n

BMW tillverkar n\u00e5gra av de s\u00e4kraste bilarna p\u00e5 marknaden. BMW E90 \u00e4r inget undantag eftersom den levereras med flera f\u00f6rstklassiga s\u00e4kerhetsfunktioner. Dessa inkluderar elektronisk stabilitetskontroll, traktionskontroll, barns\u00e4kerhetssp\u00e4rrar, bromsassistans och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h3>\n\n\n\n

Priset p\u00e5 en begagnad BMW E90 varierar beroende p\u00e5 \u00e5rsmodell, karosserityp och i vilket skick den \u00e4r. Icke desto mindre ligger de flesta av dem mellan 8 900 och 15 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den minst tillf\u00f6rlitliga begagnade BMW:n?<\/h3>\n\n\n\n

Titeln f\u00f6r den minst tillf\u00f6rlitliga BMW-modellen g\u00e5r till BMW E60 M5. Denna bil rapporterade flera motorfel, vilket g\u00f6r den till en av de minst tillf\u00f6rlitliga BMW-modellerna n\u00e5gonsin. Andra problem som den h\u00e4r bilen kommer med \u00e4r bland annat st\u00e5nglager och gasreglageaktuatorer.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r gamla BMW:er tillf\u00f6rlitliga?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 bilens m\u00e4rke, tillverknings\u00e5r och hur v\u00e4l den har underh\u00e5llits. Vissa BMW:er \u00e4r dock mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n andra. P\u00e5 samma s\u00e4tt \u00e4r de flesta gamla BMW-modeller inte tillf\u00f6rlitliga. S\u00e5 innan du k\u00f6per en gammal BMW b\u00f6r du ta reda p\u00e5 om det \u00e4r en tillf\u00f6rlitlig modell eller inte.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e4r det b\u00e4sta \u00e5ret att k\u00f6pa en begagnad BMW?<\/h3>\n\n\n\n

BMW har haft flera enast\u00e5ende och p\u00e5litliga bilar genom \u00e5ren. Vissa \u00e5r sticker dock ut mer \u00e4n andra. De b\u00e4sta \u00e5ren att k\u00f6pa en begagnad BMW 328i \u00e4r till exempel mellan 2006 och 2011. Andra \u00e5r \u00e4r 2004 till 2008 f\u00f6r BMW 330CI och 2005 till 2008 f\u00f6r BMW Z4 3.0si.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil h\u00e5ller BMW:er?<\/h3>\n\n\n\n

Livsl\u00e4ngden p\u00e5 din BMW beror p\u00e5 dina k\u00f6rvanor och hur v\u00e4l du underh\u00e5ller dem. I genomsnitt h\u00e5ller en BMW mellan 150 000 och 200 000 mil. Men om du underh\u00e5ller din bil ordentligt kommer den att h\u00e5lla \u00f6ver 200 000 mil. Icke desto mindre \u00e4r vissa BMW-modeller p\u00e5litliga och mer h\u00e5llbara \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en gammal begagnad BMW-bil \u00e4r BMW E90 3-serien fr\u00e5n 2006 TO 2011 det b\u00e4sta alternativet. Den h\u00e4r bilen levereras med N52-motorn, som \u00e4r bland de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-motorerna som n\u00e5gonsin tillverkats. Dessutom registrerar den h\u00e4r bilen f\u00e4rre problem \u00e4n andra BMW-modeller.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW \u00e4r ett av de mest prestigefyllda lyxbilsm\u00e4rkena p\u00e5 marknaden. Det har f\u00f6rstklassig teknik, en lyxig interi\u00f6r, mycket utrymme, exceptionella prestanda och kraftfulla motorer. Det \u00e4r dock inte l\u00e4tt att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2874"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2874"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2874\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2875,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2874\/revisions\/2875"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2874"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2874"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2874"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}