{"id":285,"date":"2021-04-12T10:31:02","date_gmt":"2021-04-12T10:31:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=285"},"modified":"2021-04-12T10:31:02","modified_gmt":"2021-04-12T10:31:02","slug":"basta-mercedes-v8-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-mercedes-v8-motor\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta Mercedes V8-motor"},"content":{"rendered":"\n

En V8-motor \u00e4r en 8-cylindrig motor d\u00e4r kolvarna \u00e4r placerade i en V-konfiguration. En V8-motor \u00e4r mycket uppskattad f\u00f6r sitt l\u00e5ga vridmoment, sin imponerande effekt och sin generellt sett smidiga k\u00f6rupplevelse.
V8-motorer har alltid f\u00f6rknippats med Mercedes-modeller med h\u00f6gre trim, s\u00e4rskilt AMG-modellerna. En s\u00e5dan motor \u00e4r AMG 156\/159 V8, och inte m\u00e5nga andra Mercedes V8-motorer har n\u00e5gonsin dyrkats lika mycket som denna. Det \u00e4r ganska s\u00e4kert att s\u00e4ga att AMG 156\/159 \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes V8-motorn genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

AMG 156\/159 V8<\/h2>\n\n\n\n

AMG 156\/159 V8 \u00e4r en 6,2-liters V8-motor med naturlig aspiration som erbj\u00f6ds i m\u00e5nga Mercedes AMG-bilar mellan 2007-2014. Denna motor gav en h\u00e4stkrafter p\u00e5 mellan 451 hk upp till 622 hk i SLS AMG Black Series, vilket p\u00e5 den tiden var den mest kraftfulla naturligt aspirerade motorn p\u00e5 planeten.
De tidiga versionerna av denna motor gick inte bra eftersom de hade m\u00e5nga olika problem, brister och defekter som till och med resulterade i en grupptalan. Men efter att Mercedes lyckats reda ut alla problem var AMG 156\/159 redo att stj\u00e4la showen, och ett par \u00e5r senare gjorde den det verkligen.<\/p>\n\n\n\n

Motorn i Black Series<\/h4>\n\n\n\n

\u00c5r 2011 sl\u00e4ppte Mercedes en av de b\u00e4sta AMG-kreationerna genom tiderna, C63 Black Series. C63 BS var och \u00e4r fortfarande en mycket eftertraktad bil, och m\u00e5nga anser att just den h\u00e4r bilen \u00e4r den b\u00e4sta tyska prestandasedanen genom tiderna, och till och med sl\u00e5r de st\u00f6rsta BMW M-bilarna.
Resonemanget bakom ett s\u00e5dant stort arv \u00e4r utan tvekan motorn, och vilken motor det var. En 6,2-liters V8-motor med naturlig aspiration som producerade 510 hk och 620 Nm vridmoment, parat med en 7-v\u00e4xlad Mercedes-v\u00e4xell\u00e5da. Bilen kunde sprinta 0-60mph p\u00e5 cirka 4 sekunder, vilket var och fortfarande \u00e4r en imponerande siffra f\u00f6r en familjebil.
AMG 156\/159 V8:an anv\u00e4ndes ocks\u00e5 i m\u00e5nga Mercedes t\u00e4vlingsbilar, s\u00e4rskilt GT3-bilarna. Men den b\u00e4sta tolkningen av den h\u00e4r motorn var det bultande hj\u00e4rtat i den legendariska Mercedes SLS Black Series. Den h\u00e4r motorn \u00e4r en sann hyllning till bilteknik, och p\u00e5 grund av downsizing och tv\u00e5ngsinduktion kommer motorer som dessa aldrig att tillverkas igen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz M178 V8<\/h2>\n\n\n\n

Efter att AMG 159:an lades ned st\u00e4lldes Mercedes inf\u00f6r en ganska kr\u00e4vande uppgift. Hur kan man f\u00f6rb\u00e4ttra en s\u00e5dan legendarisk motor i en tid d\u00e5 ingenj\u00f6rerna begr\u00e4nsas av de alltmer begr\u00e4nsande utsl\u00e4ppsreglerna f\u00f6r bilar? Men du kan vara s\u00e4ker p\u00e5 att Mercedes ingenj\u00f6rer skulle hitta ett s\u00e4tt.
Och det gjorde de verkligen med M178 V8-motorn. M178 V8-motorn erbjuds f\u00f6r n\u00e4rvarande i m\u00e5nga AMG-modeller p\u00e5 samma s\u00e4tt som AMG 159-motorn. Den h\u00e4r motorn \u00e4r en mer kompakt 4,0-liters V8-motor med tv\u00e5 turbos fastsp\u00e4nda p\u00e5 den, ocks\u00e5 en klassisk V-konfiguration.
De f\u00f6rsta versionerna av dessa motorer kunde producera 456 hk i Mercedes AMG GT, en bil d\u00e4r denna motor debuterade. Efter ett tag hittade Mercedes ett s\u00e4tt att \u00f6ka motorns effekt till 630 h\u00e4stkrafter i den mest kraftfulla Mercedes-sedanen genom tiderna, GT 63 S AMG 4-d\u00f6rrars coup\u00e9.
J\u00e4mf\u00f6rt med AMG 159 kunde den h\u00e4r motorn producera mer vridmoment, mer kraft och en b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi. Av dessa sk\u00e4l kan man tycka att M178 \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes V8-motorn genom tiderna, och ur teknisk synvinkel kan den lika g\u00e4rna vara det.
Men n\u00e4r det g\u00e4ller den vanliga bilentusiasten \u00e4r ingen Mercedes V8 n\u00e5gonsin lika bra som AMG 159:an.<\/p>\n\n\n\n

M178 med flat plan vev<\/h2>\n\n\n\n

Den senaste succ\u00e9n fr\u00e5n AMG-avdelningen \u00e4r en helt omarbetad M178 som placeras i AMG GT Black Series. Skillnaden mellan den h\u00e4r motorn och de motorer som sitter i m\u00e5nga andra aktuella AMG-erbjudanden \u00e4r det faktum att den h\u00e4r motorn \u00e4r en V8-motor med platt vev.
F\u00f6rdelarna med den h\u00e4r motorlayouten \u00e4r en mer kompakt, l\u00e4ttare, mer responsiv, h\u00f6gre varvtalsmotor som mer liknar en sugmotor. Motorer som dessa anv\u00e4nds i de mest exotiska superbilarna, till exempel m\u00e5nga Ferrari V8:or.
AMG GT BS-motorn erbjuder h\u00e4pnadsv\u00e4ckande 730 h\u00e4stkrafter och 800 Nm vridmoment. Mercedes lyckades till och med sl\u00e5 N\u00fcrburgringrekordet f\u00f6r den snabbaste produktionsbilen som finns med just denna motor.<\/p>\n\n\n\n

Motorer p\u00e5 v\u00e4g fram\u00e5t<\/h2>\n\n\n\n

Hur ser framtiden ut f\u00f6r V8-motorn?<\/h3>\n\n\n\n

V8-motorer \u00e4r n\u00e5got av en utd\u00f6ende ras p\u00e5 grund av allt mer restriktiva utsl\u00e4ppsregler. I dagens l\u00e4ge m\u00e5ste tillverkarna f\u00f6lja restriktionerna av milj\u00f6sk\u00e4l. \u00c4ven om detta \u00e4r positivt f\u00f6r planeten \u00e4r den tr\u00e5kiga konsekvensen att V8-motorer snart kommer att upph\u00f6ra.
Fordonsindustrins framtid ser med gl\u00e4dje fram emot nyare transportmedel, s\u00e5som el- och hybriddrivlinor. Och i denna situation verkar V8-motorn lite smutsig och \u00e5lderdomlig.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med en elmotor j\u00e4mf\u00f6rt med en V8-motor och vice versa?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst producerar en elmotor inga skadliga utsl\u00e4pp efter att den har placerats i en bil. Dessutom kan en elmotor producera 100 % av sin effekt fr\u00e5n 0, medan en V8-motor m\u00e5ste spolieras till ett visst varvtal f\u00f6r att producera 100 % av effekten.
Detta \u00f6vers\u00e4tts till att en elmotor erbjuder en b\u00e4ttre accelerationstid, men den saknar toppfart p\u00e5 topphastighetsavdelningen. En k\u00e4nslom\u00e4ssig koppling till en V8 \u00e4r ocks\u00e5 n\u00e5got som en elmotor inte kan matcha, eftersom en elmotor inte erbjuder n\u00e5gon specifik motorkarakt\u00e4r och inte heller kan producera n\u00e5got ljud som skulle kunna matcha en V8.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan en V12- och en V8-motor?<\/h4>\n\n\n\n

En V12 \u00e4r en 12-cylindrig motor som \u00e4r placerad i en V-konfiguration. En V12 \u00e4r n\u00e5got av en helig graal i segmentet f\u00f6r superbilar och lyxbilar i toppklass. V12-motorer \u00e4r vanligtvis de smidigaste f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorerna och effekten hos en V12 \u00e4r helt enkelt h\u00e4pnadsv\u00e4ckande.
V12-motorer \u00e4r ocks\u00e5 en utd\u00f6ende ras, eftersom m\u00e5nga biltillverkare \u00f6verg\u00e5r fr\u00e5n V12-motorer till mindre motorer. Mercedes brukade erbjuda en V12 i det st\u00f6rsta flaggskeppet i S-klassen, men de slutade erbjuda en V12 \u00e5r 2020 genom att sl\u00e4ppa S65 AMG Final Edition.
M\u00e5nga andra biltillverkare kommer snart att f\u00f6lja efter eftersom V12 endast erbjuds i de dyraste bilarna d\u00e4r ute, som Ferrari, Lamborghini och Rolls Royce.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En V8-motor \u00e4r en 8-cylindrig motor d\u00e4r kolvarna \u00e4r placerade i en V-konfiguration. En V8-motor \u00e4r mycket uppskattad f\u00f6r sitt l\u00e5ga vridmoment, sin imponerande effekt och sin generellt sett smidiga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":286,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/285"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=285"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/285\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/286"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=285"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=285"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=285"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}