{"id":28,"date":"2021-04-05T18:41:57","date_gmt":"2021-04-05T18:41:57","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=28"},"modified":"2021-04-05T18:41:57","modified_gmt":"2021-04-05T18:41:57","slug":"har-mercedes-manga-problem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/har-mercedes-manga-problem\/","title":{"rendered":"Har Mercedes m\u00e5nga problem?"},"content":{"rendered":"\n

Om du aldrig tidigare har \u00e4gt en Mercedes-Benz bilmodell kanske du undrar om de har problem. Mercedes \u00e4r popul\u00e4rt f\u00f6r sina avancerade och lyxiga fordon som s\u00e4ljs \u00f6ver hela v\u00e4rlden.
Som alla fordon har bilm\u00e4rket Mercedes-Benz ocks\u00e5 sina problem. Ju tidigare du k\u00e4nner till dessa problem desto b\u00e4ttre f\u00f6rberedd \u00e4r du n\u00e4r de uppst\u00e5r. Vissa problem \u00e4r synonyma i n\u00e4stan alla Mercedes-Benz-modeller, medan andra f\u00f6rekommer i s\u00e4rskilda Mercedes-modeller.
N\u00e5gra problem som kan uppst\u00e5 n\u00e4r din Mercedes b\u00f6rjar f\u00e5 m\u00e5nga mil \u00e4r upph\u00e4ngningsproblem, transmissionsproblem, oljel\u00e4ckage, motorfel, rost, skador p\u00e5 isoleringen, d\u00e5lig katalysator och l\u00e5gt bromstryck. Observera att vissa modeller har sina egna ytterligare problem.
I det h\u00e4r inl\u00e4gget kommer vi att lyfta fram vanliga problem som du b\u00f6r f\u00f6rv\u00e4nta dig n\u00e4r du k\u00f6per en Mercedesbil. Oavsett problemet kommer professionella mekaniker att diagnostisera och reparera din bil utan n\u00e5gon utmaning. Forts\u00e4tt att l\u00e4sa f\u00f6r att fastst\u00e4lla de Mercedes-problem som du kan st\u00f6ta p\u00e5 n\u00e4r du tar flera mil.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de f\u00f6rsta problemen som du b\u00f6r f\u00f6rv\u00e4nta dig n\u00e4r du k\u00f6per en Mercedes-Benz. Fj\u00e4dringssystemet i Mercedes-Benz-bilar b\u00f6rjar utveckla problem efter 100 000 mil. N\u00e4r vi n\u00e4mner fj\u00e4dring menar vi d\u00e4ck, d\u00e4ckluft, st\u00f6td\u00e4mpare, fj\u00e4drar och kopplingar som f\u00f6rbinder bilen med hjulen.
De upph\u00e4ngningsdelar som utvecklar problem snabbt \u00e4r dragst\u00e4nger, styrarmsbussningar, kulf\u00f6rbindelser och l\u00e4nkar f\u00f6r sv\u00e4ngst\u00e4nger. De kan b\u00f6rja st\u00f6ra f\u00f6raren efter cirka 60 000 mil. Om du b\u00f6rjar m\u00e4rka feljustering med hjulen eller ratten b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r bes\u00f6ka en mekaniker f\u00f6r inspektion.
F\u00f6rutom fj\u00e4dringssystemet har \u00e4ven luftfj\u00e4dringen rapporterats ha problem. M\u00e5nga f\u00f6rare har p\u00e5pekat att luftfj\u00e4dringsp\u00e5sarna och luftfj\u00e4dringsrel\u00e4erna inte \u00e4r effektiva och har en tendens att g\u00e5 s\u00f6nder m\u00e5nga g\u00e5nger.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

En av de mest framst\u00e5ende egenskaperna hos Mercedes-Benz \u00e4r dess 5-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5da. Denna v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r starkare \u00e4n de flesta fordon. Tyv\u00e4rr best\u00e5r den av delar med olika problem. Den 13-poliga kontakten och ventilkroppen har problem som du m\u00e5ste ta itu med n\u00e4r du k\u00f6r runt 100 000 mil.
Utan n\u00e5gon f\u00f6rklaring kan 13-stiftskontakten b\u00f6rja l\u00e4cka v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska. D\u00e4refter kan v\u00e4tskan spilla in i ledningsn\u00e4tet, vilket orsakar skador p\u00e5 styrmodulen. Ventilkroppen kan ocks\u00e5 orsaka d\u00e5lig v\u00e4xling. S\u00e5 n\u00e4r din Mercedes n\u00e4stan n\u00e5r 100 000 mil b\u00f6r du bes\u00f6ka mekanikern regelbundet f\u00f6r att inspektera v\u00e4xell\u00e5dan och serva den.<\/p>\n\n\n\n

Rost<\/h2>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som Mercedes Benz-\u00e4gare kan r\u00e5ka ut f\u00f6r \u00e4r rost. Naturligtvis rostar de flesta bilar n\u00e4r de blir \u00e4ldre eller n\u00e4r de inte anv\u00e4nds. Men n\u00e4r det g\u00e4ller Mercedes-Benz bilmodeller rostar de mycket snabbare \u00e4n de flesta fordon. De rostar ocks\u00e5 p\u00e5 m\u00e5nga st\u00e4llen.
Efter att ha k\u00f6rt flera mil kan du bli f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver att uppt\u00e4cka rost i olika delar av din bil. Ta en ficklampa och titta under f\u00f6rar- och passagerars\u00e4tena, l\u00e4ngs golvbr\u00e4dorna, p\u00e5 st\u00f6tf\u00e5ngarna, under hjulhusen, bakom registreringsskyltarna, undersidan av d\u00f6rrarna och till och med p\u00e5 framsk\u00e4rmarna.<\/p>\n\n\n\n

Katalysatorer<\/h2>\n\n\n\n

Katalysatorer spelar en stor roll f\u00f6r att minska skadliga utsl\u00e4pp genom att avl\u00e4gsna vissa kolv\u00e4ten fr\u00e5n fordonets avgassystem. Tyv\u00e4rr kan katalysatorerna i Mercedes-Benz bilmodeller bli defekta efter att ha varit i drift i 60 000 miles. De blir vanligtvis igensatta eller misslyckas med att fungera effektivt. Du kan ocks\u00e5 m\u00e4rka prestandaproblem som felsteg och tvekan.
Om din katalysator \u00e4r d\u00e5lig kan du misslyckas med utsl\u00e4ppstesterna, vilket \u00e4r livsviktigt. En d\u00e5lig katalysator g\u00f6r ocks\u00e5 att kontrollampan f\u00f6r motorn t\u00e4nds tills du har diagnostiserat problemet. Beroende p\u00e5 din Mercedes-modell kan du beh\u00f6va gr\u00e4va djupare i fickorna f\u00f6r att f\u00e5 den utbytt.<\/p>\n\n\n\n

Motorfel<\/h2>\n\n\n\n

I takt med att du l\u00e4gger mil p\u00e5 din Mercedes kan du r\u00e4kna med att motorns prestanda ocks\u00e5 minskar. Detta g\u00e4ller alla bilar och inte bara Mercedes-Benz. Bilen kan b\u00f6rja ge felstuds, underprestera eller till och med g\u00f6ra motorljud. Detta problem uppst\u00e5r tidigare i Mercedes-Benz bilmodeller \u00e4n i andra fordon.
Egentligen rekommenderar tillverkaren att man byter t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar efter varje 100 000 mil. Men i vissa Mercedes-modeller sker det f\u00f6re denna period. Om din bil n\u00e4stan n\u00e5r 100 000 mil b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r l\u00e5ta byta t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspole.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

#### Vilken typ av problem kan jag f\u00f6rv\u00e4nta mig med Mercedes Benz?
Oavsett om du k\u00f6per en ny eller gammal Mercedes Benz-bil finns det vissa problem som du b\u00f6r f\u00f6rv\u00e4nta dig. Dessa inkluderar motorfel, oljel\u00e4ckage, skador p\u00e5 isoleringen, upph\u00e4ngningsproblem, d\u00e5lig katalysator, rost och l\u00e5gt bromstryck. Observera att vissa modeller har sina egna ytterligare problem.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar Mercedes f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 Mercedes-modellen. Vissa modeller utvecklar problem redan efter 60 000 mil, medan andra f\u00e5r mindre problem efter 100 000 mil. Det \u00e4r dock viktigt att notera att de flesta Mercedes-modeller utvecklar fj\u00e4dringsproblem efter 100 000 mil. Dessutom b\u00f6rjar m\u00e5nga modeller f\u00e5 t\u00e4ndningsfel efter 75 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vilka Mercedes Benz-modeller har flest problem?<\/h4>\n\n\n\n

Alla Mercedes Benz-fordon har problem, men vissa \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n andra. Innan du k\u00f6per din \u00f6nskade Mercedes Benz b\u00f6r du ta reda p\u00e5 vilka problem den har. H\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra Mercedes-modeller och de problem de \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n