{"id":2796,"date":"2022-01-17T11:48:58","date_gmt":"2022-01-17T11:48:58","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2796"},"modified":"2022-01-17T11:49:42","modified_gmt":"2022-01-17T11:49:42","slug":"varfor-slutade-volvo-att-tillverka-c30","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-slutade-volvo-att-tillverka-c30\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r slutade Volvo att tillverka C30?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo ville fokusera p\u00e5 andra modeller och slutade d\u00e4rf\u00f6r att tillverka C30. \u00c5r 2013 meddelade Volvo officiellt att de skulle sluta tillverka C30 f\u00f6r att ”b\u00e4ttre positionera Volvo f\u00f6r framtiden och n\u00e4sta steg f\u00f6r v\u00e5r modell”. Detta berodde troligen p\u00e5 den l\u00e5ga f\u00f6rs\u00e4ljningen av C30 eftersom den bara s\u00e5lde cirka 4500 enheter per \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Allt om Volvo C30<\/h2>\n\n\n\n

C30 debuterade 2006 p\u00e5 bilsalongen i Paris och fanns tillg\u00e4nglig i USA 2007. Volvo introducerade den som en kompakt hatchback i premiumklass. Den hade tv\u00e5 motorvarianter: en inline-fyramotor och en inline-femmotor. Plattformen som anv\u00e4ndes i denna bil var Volvo P1-plattformen.<\/p>\n\n\n\n

Modeller<\/h3>\n\n\n\n

Volvo introducerade flera modeller \u00f6ver hela v\u00e4rlden, men i USA hade de bara tv\u00e5 trimniv\u00e5er tillg\u00e4ngliga. De lanserade ocks\u00e5 en R-design senare under 2008. I USA fanns bara bensinbaserade modeller och det fanns bara en generation, men den fick m\u00e5nga stora uppgraderingar.<\/p>\n\n\n\n

C30 hade ocks\u00e5 en specialutg\u00e5va i USA som hette Boston Red Sox edition 2008. Det fanns ocks\u00e5 ett prestandaalternativ som gjordes av Polestar och Volvo tillsammans. Det hade mjukvarumodifieringar som \u00f6kade bilens prestanda fr\u00e5n 227 hk till 250 hk.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5r 2010 tillk\u00e4nnagav Volvo \u00e4ven modellen C30 DRIVe Electric, som var en konceptbil i begr\u00e4nsad produktion och helt eldriven. Elmodellen hade ett litiumjonbatteripaket p\u00e5 24 kWh med en elmotor p\u00e5 82 kW. Bilen hade en ber\u00e4knad r\u00e4ckvidd p\u00e5 93 miles och kunde k\u00f6ra fr\u00e5n 0 till 50 km\/h (0-31mph) p\u00e5 bara 4 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet<\/h3>\n\n\n\n

Volvo anses vara ett av de mest p\u00e5litliga lyxm\u00e4rkena i bilv\u00e4rlden. C30 blev ocks\u00e5 k\u00e4nd p\u00e5 grund av sin of\u00f6rst\u00f6rbara struktur och tillf\u00f6rlitlighet. Hatchbacken blev ber\u00f6md f\u00f6r sina \u00f6vergripande h\u00e5llbarhets-, s\u00e4kerhets- och tillf\u00f6rlitlighetsfaktorer.<\/p>\n\n\n\n

Den hade ett \u00f6vergripande tillf\u00f6rlitlighetsbetyg p\u00e5 70,65, d\u00e4r det genomsnittliga tillf\u00f6rlitlighetsbetyget \u00e4r 57. Den hade ocks\u00e5 en \u00f6verkomlig underh\u00e5llskostnad p\u00e5 cirka 720 dollar. Allt detta gjorde C30 till ett lysande, p\u00e5litligt val f\u00f6r m\u00e4nniskor att k\u00f6pa vid den tiden.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h3>\n\n\n\n

Precis som alla Volvos hade C30 ocks\u00e5 tidens b\u00e4sta s\u00e4kerhetsfunktioner. S\u00e4kerhetsfunktionerna var en stor h\u00f6jdpunkt f\u00f6r bilen. IIHS tilldelade ocks\u00e5 C30 utm\u00e4rkelsen Top Safety Pick. Den hade Volvos intelligenta f\u00f6rarinformationssystem som \u00f6vervakade f\u00f6rarens uppm\u00e4rksamhet hela tiden. Bilen hade de andra f\u00f6ljande s\u00e4kerhetsfunktionerna:<\/p>\n\n\n\n