{"id":2794,"date":"2022-01-17T11:47:45","date_gmt":"2022-01-17T11:47:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2794"},"modified":"2022-01-17T11:47:48","modified_gmt":"2022-01-17T11:47:48","slug":"ar-polestar-lika-bra-som-tesla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-polestar-lika-bra-som-tesla\/","title":{"rendered":"\u00c4r Polestar lika bra som Tesla?"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e5de Polestar och Tesla \u00e4r inriktade p\u00e5 att konstruera lyxbilar och Polestar 2 \u00e4r en direkt konkurrent till den mellanstora sedanen Tesla Model 3. Polestar kommer att sl\u00e4ppa minst tre ytterligare modeller under de kommande \u00e5ren som ska konkurrera med b\u00e5de Tesla Model S och Tesla Model Y.<\/p>\n\n\n\n

Mellan de tv\u00e5 erbjuder Polestar b\u00e4ttre tillverkade bilar som \u00e4r packade med mer avancerade material. Tesla \u00e5 andra sidan leder listan n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rargl\u00e4dje och teknik. En annan f\u00f6rdel som Tesla har \u00e4r m\u00f6jligheten att anv\u00e4nda Teslas avancerade n\u00e4tverk av superladdare.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget g\u00f6r Polestar f\u00f6rvisso bilar som \u00e4r \u00e4nnu b\u00e4ttre \u00e4n de flesta Tesla-modeller, men Tesla \u00e4r b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde, r\u00e4ckvidd, laddning, popularitet och teknik. Om det omr\u00e5de du bor i gynnas av m\u00e5nga snabbladdare \u00e4r skillnaderna i fr\u00e5ga om laddning och r\u00e4ckvidd inte lika \u00f6verdrivna.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot inte kan ladda bilen i garaget eller om omr\u00e5det du bor i inte erbjuder alltf\u00f6r m\u00e5nga p\u00e5litliga och l\u00e4ttillg\u00e4ngliga laddare, \u00e4r Tesla ett mycket b\u00e4ttre val. Hur som helst, kvalitetsm\u00e4ssigt \u00e4r Polestar s\u00e4kert lika bra som Tesla om inte till och med b\u00e4ttre medan Tesla \u00e4r ett mer rimligt f\u00f6rslag i de flesta fall.<\/p>\n\n\n\n

Polestar – M\u00e4rket och modellerna<\/h2>\n\n\n\n

Polestar \u00e4r fortfarande ett nykomlingsm\u00e4rke som bara har en enda riktig serieproduktionsmodell till f\u00f6rs\u00e4ljning, och det \u00e4r Polestar 2. Polestar 2 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 45 900 dollar f\u00f6r instegsmodellen utan tillval, men det realistiska priset p\u00e5 v\u00e4gen som du kommer att betala f\u00f6r Polestar 2 \u00e4r n\u00e5gonstans mellan 50 000 och 60 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r en s\u00e5dan prislapp erbjuder Polestar 2 inte klassledande egenskaper n\u00e4r det g\u00e4ller r\u00e4ckvidd eftersom Polestar 2 med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd endast klarar cirka 220-270 mil p\u00e5 en full laddning i b\u00e4sta fall. Den maximala laddningsutg\u00e5ng som Polestar 2 kan ta emot \u00e4r cirka 140 kW, vilket inneb\u00e4r att du kan ladda Polestar 2 fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 cirka 30 minuter.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget tillverkar Polestar lyxbilar med bra byggkvalitet och massor av kvalitetsmaterial. Polestar delar m\u00e5nga delar med Volvo vilket inneb\u00e4r att det finns en tydlig likhet mellan de tv\u00e5 b\u00e5de inuti och utanf\u00f6r. Underh\u00e5ll och tillf\u00f6rlitlighet b\u00f6r ocks\u00e5 vara lite b\u00e4ttre \u00e4n Tesla eftersom Tesla erbjuder en tillf\u00f6rlitlighet som ligger under genomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt verkar Polestar vara ett sp\u00e4nnande nytt varum\u00e4rke som definitivt kan konkurrera med Tesla n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet, design, komfort, s\u00e4kerhet och k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Tesla – M\u00e4rket och modellerna<\/h2>\n\n\n\n

Tesla \u00e4r nu ett av de mest popul\u00e4ra bilm\u00e4rkena p\u00e5 planeten, vilket ocks\u00e5 inneb\u00e4r att det \u00e4r fast det ledande EV-m\u00e4rket. Tesla erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande Model S, Model 3 och Model Y och alla tre leder EV-tabellerna av m\u00e5nga sk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 \u00e4r utan tvekan den b\u00e4sta elbilen p\u00e5 marknaden just nu eftersom den b\u00f6rjar n\u00e4ra 40 000 dollar och erbjuder mer r\u00e4ckvidd och kraft \u00e4n Polestar 2. Tesla Model S Plaid \u00e4r den n\u00e4st snabbaste bilen p\u00e5 planeten, endast efter den kroatiska Rimac Nevera Hypercar som kostar flera miljoner dollar.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00e4r Model Y den senaste Tesla-modellen som mer eller mindre intar samma marknadsposition som Model 3. Model Y erbjuder dock en n\u00e5got upph\u00f6jd k\u00f6rst\u00e4llning och betydligt mer utrymme f\u00f6r de bakre passagerarna.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Tesla mest k\u00e4nd f\u00f6r sin automatiserade k\u00f6rning och m\u00f6jligheten att anv\u00e4nda Teslas Supercharger-n\u00e4tverk. Tesla \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Polestar n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde, r\u00e4ckvidd, \u00f6nskv\u00e4rdhet, teknik och en mer dynamisk k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta elbilar p\u00e5 planeten<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de Tesla och Polestar tillverkar fantastiska elbilar, men det finns m\u00e5nga m\u00e4rken d\u00e4r ute som tillverkar tvekl\u00f6st b\u00e4ttre elbilar, till exempel Porsche, Mercedes, Lucid, Rivian och Audi. Porsche Taycan Turbo S \u00e4r den mest sp\u00e4nnande sport-EV:n p\u00e5 marknaden och f\u00f6ljs t\u00e4tt av Audi e-Tron RS GT.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS och Lucid Air Dream \u00e4r de tv\u00e5 lyxigaste och mest bekv\u00e4ma elbilarna p\u00e5 planeten. Rivian har precis kommit ut med tv\u00e5 SUV-modeller som verkar vara de b\u00e4sta elektriska SUV:erna du kan k\u00f6pa just nu.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt bombarderas elbilsv\u00e4rlden st\u00e4ndigt med nya modeller och det kommer sannolikt att f\u00f6rbli s\u00e5 under l\u00e5ng tid fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa en Tesla framf\u00f6r en Polestar?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa en Tesla framf\u00f6r en Polestar om du vill maximera r\u00e4ckvidden f\u00f6r din elbil och njuta av m\u00f6jligheten att anv\u00e4nda Teslas Supercharger-n\u00e4tverk. Tesla erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande fler modeller s\u00e5 att du l\u00e4ttare kan tillfredsst\u00e4lla dina behov beroende p\u00e5 vilken typ av bil du \u00f6nskar mest.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom erbjuder Tesla mer prestandainriktade bilar och de drar ocks\u00e5 nytta av \u00f6verl\u00e4gsen teknik f\u00f6r autonom k\u00f6rning. Tesla-bilar \u00e4r ocks\u00e5 mer eftertraktade och de tenderar att v\u00e4cka mer intresse n\u00e4r det g\u00e4ller andrahandsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa en Polestar framf\u00f6r en Tesla?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en Polestar framf\u00f6r en Tesla om du \u00e4r intresserad av n\u00e5got lite annorlunda och mer under radarn. Med tanke p\u00e5 att Polestar \u00e4r starkt uppbackad av Volvo kan du vara s\u00e4ker p\u00e5 att Polestarbilarna \u00e4r bekv\u00e4ma, rymliga och s\u00e4kra runtomkring.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 v\u00e4lja en Polestar framf\u00f6r en Tesla om du vill ha en mer kvalitetstillverkad produkt som erbjuder b\u00e4ttre exteri\u00f6r och interi\u00f6rdesign. Polestars interi\u00f6rer \u00e4r mer f\u00f6rnuftigt utformade och de \u00e4r inte lika kala som de som finns i de flesta Tesla-modeller.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Tesla mer effektiv \u00e4n Polestar?<\/h3>\n\n\n\n

Tesla \u00e4r verkligen effektivare \u00e4n Polestar eftersom Tesla lyckas erbjuda st\u00f6rre r\u00e4ckvidd med ett mindre batteri. Toppmodellen Polestar 2 har ett batteri p\u00e5 78 kWh medan Tesla Model 3 i instegsmodellen har ett batteri p\u00e5 60 kWh.<\/p>\n\n\n\n

Polestar s\u00e4ger att modellen med 78 kWh-batteri klarar 270 mil mellan laddningar medan de flesta tester i verkligheten har visat att Polestar ligger n\u00e4rmare 200 mil \u00e4n 270 mils r\u00e4ckvidd. \u00c5 andra sidan kan Tesla med 60 kWh-batteri i instegsmodellen enligt uppgift klara 267 miles p\u00e5 en full laddning, men den klarar i sj\u00e4lva verket 250 miles, vilket \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n Polestar 2.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e5de Polestar och Tesla \u00e4r inriktade p\u00e5 att konstruera lyxbilar och Polestar 2 \u00e4r en direkt konkurrent till den mellanstora sedanen Tesla Model 3. Polestar kommer att sl\u00e4ppa minst tre<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[40,16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2794"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2794"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2794\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2795,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2794\/revisions\/2795"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2794"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2794"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2794"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}