{"id":2792,"date":"2022-01-17T11:47:04","date_gmt":"2022-01-17T11:47:04","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2792"},"modified":"2022-01-17T11:47:07","modified_gmt":"2022-01-17T11:47:07","slug":"ar-polestar-ett-lyxmarke","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-polestar-ett-lyxmarke\/","title":{"rendered":"\u00c4r Polestar ett lyxm\u00e4rke?"},"content":{"rendered":"\n

Polestar \u00e4r ett nytt elbilsm\u00e4rke som \u00e4gs av Volvo och Geely och som fokuserar p\u00e5 att tillverka lyxiga elbilar i premiumklassen. Som s\u00e5dant \u00e4r Polestar verkligen ett lyxm\u00e4rke som ska konkurrera med Tesla, Audi, BMW, Mercedes, Lexus och alla andra lyxiga elbilar i premiumklassen.<\/p>\n\n\n\n

Den allra f\u00f6rsta Polestar-modellen var Polestar 1 som inte g\u00e5r att k\u00f6pa l\u00e4ngre. Polestar 1 introducerades f\u00f6r att visa upp vad Polestar kan g\u00f6ra som varum\u00e4rke och det var den bil som praktiskt taget startade Polestar. De utformade Polestar 1 f\u00f6r att den skulle vara lyxig, snygg, dyr, snabb och eftertraktad, vilket \u00e4r alla egenskaper som k\u00e4nnetecknar en lyxbil.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r lite mer l\u00e4ttillg\u00e4nglig eftersom den kostar n\u00e4stan tre g\u00e5nger mindre \u00e4n Polestar 1. Polestar 2 \u00e4r dock fortfarande en lyxbil eftersom de flesta Polestar 2-modeller s\u00e4ljs f\u00f6r cirka 45 900-60 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Polestar ett riktigt lyxbilsm\u00e4rke som fokuserar p\u00e5 att g\u00f6ra lyxiga elbilar. Enligt flera k\u00e4llor kommer Polestar s\u00e5 sm\u00e5ningom att sl\u00e4ppa \u00e4nnu dyrare modeller som minst tv\u00e5 lyxiga SUV:er och en stor executive sedan.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 1 – Den f\u00f6rsta Polestar-modellen<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 \u00f6ver 150 000 dollar ligger Polestar 1 definitivt v\u00e4l inom lyxbilssegmentet, s\u00e4rskilt n\u00e4r man bet\u00e4nker att den erbjuder en kombinerad effekt p\u00e5 620 hk och ett vridmoment p\u00e5 1000 Nm.<\/p>\n\n\n\n

Kraften kommer fr\u00e5n en 2-liters fyrcylindrig linjecylinder som \u00e4r b\u00e5de komprimerad och turboladdad f\u00f6r att ge 326 hk och 520 Nm vridmoment. Denna 4-cylindriga motor st\u00f6ds ocks\u00e5 av tv\u00e5 elmotorer som ger en kombinerad effekt p\u00e5 232 hk och 480 Nm vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 1 har utformats f\u00f6r att se ut som en sportig GT-coup\u00e9, vilket inneb\u00e4r att den faller i samma kategori som BMW M8. Det g\u00e5r inte att komma ifr\u00e5n att Polestar 1 \u00e4r en riktig lyxbil genom och genom eftersom den ser fantastisk ut b\u00e5de inuti och utanf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Polestar har sett till att anv\u00e4nda h\u00f6gkvalitativa material f\u00f6r Polestar 1 samtidigt som man har packat den med alla m\u00f6jliga typer av toppmodern teknik och lyxfunktioner. Slutligen var Polestar 1 begr\u00e4nsad i produktion f\u00f6r att utstr\u00e5la exklusivitet och g\u00f6ra den till n\u00e5got av en halo-bil f\u00f6r Polestar-m\u00e4rket.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – En mellanstor lyxig elbilslimousin<\/h2>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r den f\u00f6rsta riktiga serietillverkade Polestar-modellen som \u00e4r utformad f\u00f6r att konkurrera med Tesla Model 3. Den kommer ocks\u00e5 med en snyggt utformad exteri\u00f6r och interi\u00f6r som l\u00e4tt \u00f6vertr\u00e4ffar Model 3 n\u00e4r det g\u00e4ller byggkvalitet och materialval.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 finns med tv\u00e5 batterival, ett mindre 64 kWh-batteri och ett st\u00f6rre 78 kWh-batteri med en maximal r\u00e4ckvidd i verkligheten p\u00e5 200-270 mil p\u00e5 en full laddning. Polestar 2 kan laddas fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 cirka 30 minuter om du hittar en 140 kW-laddare.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett hur man ser p\u00e5 det \u00e4r det ganska uppenbart att Polestar 2 \u00e4r en riktig lyxbil. De flesta Polestar-modeller p\u00e5 v\u00e4gen kostar mer \u00e4n 50 000 dollar vilket inneb\u00e4r att det prism\u00e4ssigt definitivt \u00e4r en lyxbil. Polestar 2 kommer ocks\u00e5 med en uppsj\u00f6 av lyxiga inredningsdetaljer som alla \u00e4r f\u00f6rpackade i h\u00f6gklassigt l\u00e4der och aluminium.<\/p>\n\n\n\n

Bilen finns med toppmoderna funktioner som 360-graders kamera, ett h\u00f6gklassigt ljudsystem, Android Auto och Apple CarPlay, uppv\u00e4rmda s\u00e4ten, uppv\u00e4rmd ratt, adaptiv farth\u00e5llare och filh\u00e5llningsassistent f\u00f6r att n\u00e4mna n\u00e5gra.<\/p>\n\n\n\n

Lyxbilsm\u00e4rken – Konkurrensen<\/h2>\n\n\n\n

Att uppn\u00e5 och bibeh\u00e5lla en status som lyxbilsm\u00e4rke \u00e4r en riktigt sv\u00e5r sak att g\u00f6ra eftersom lyxbilssegmentet \u00e4r fullt av h\u00f6gklassiga bilar som \u00e4r packade med alla m\u00f6jliga innovativa tekniker. Allt detta inneb\u00e4r att en modern lyxbil \u00e4r en i sig mer komplex och d\u00e4rmed sv\u00e5rare att h\u00e5lla tillf\u00f6rlitlig.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r spenderar m\u00e4rken som Mercedes, BMW och Audi enorma summor pengar f\u00f6r att vara f\u00f6rst ut n\u00e4r det g\u00e4ller de flesta lyxbilsfunktioner. Lexus \u00e4r ocks\u00e5 ett lyxbilsm\u00e4rke, men Lexus tenderar att ta sin tid n\u00e4r det g\u00e4ller inf\u00f6randet av ny teknik.<\/p>\n\n\n\n

I vilket fall som helst f\u00f6ljer Polestar en liknande bana som de flesta Volvo-bilar g\u00f6r. Vissa anser att Volvo-bilar \u00e4r riktiga lyxbilar medan andra anser att Volvo inte \u00e4r ett riktigt lyxbilsm\u00e4rke. Tesla \u00e4r ocks\u00e5 ett lyxbilsm\u00e4rke eftersom de erbjuder toppmodern teknik som inte finns i bilar p\u00e5 ekonominiv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Polestar 1?<\/h3>\n\n\n\n

Polestar 1 \u00e4r en halo-bil vilket inneb\u00e4r att den alltid b\u00f6r ha en s\u00e4rskild plats inom Polestar-familjen. Med tanke p\u00e5 att det inte finns m\u00e5nga Polestar 1-modeller ute p\u00e5 marknaden p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt vilket inneb\u00e4r att v\u00e4rdena p\u00e5 dessa bilar b\u00f6r vara starka under m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt b\u00f6r du k\u00f6pa Polestar 1 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en lyxig lyxig sportplugghybrid av h\u00f6g kvalitet som knappt n\u00e5gon bil d\u00e4r ute kan konkurrera med. Den ser sl\u00e5ende ut b\u00e5de inifr\u00e5n och ut och den erbjuder en plyschig k\u00f6rning som \u00e4r perfekt f\u00f6r resor \u00f6ver kontinenten.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Polestar 2?<\/h3>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r mycket mer l\u00e4ttillg\u00e4nglig \u00e4n Polestar 1, vilket inneb\u00e4r att fler m\u00e4nniskor har m\u00f6jlighet att k\u00f6pa Polestar 2. Anledningen till att man b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa Polestar 2 \u00e4r om man vill ha en mellanstor lyxig elbil som klarar b\u00e5de l\u00e5nga str\u00e4ckor och stadsk\u00f6rning i yttersta komfort och lugn.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r f\u00f6rvisso inte lika anv\u00e4ndbar som en Tesla Model 3, men skillnaderna \u00e4r inte tillr\u00e4ckligt stora f\u00f6r att \u00f6vertyga dig om att k\u00f6pa Model 3. Dessutom verkar Polestar 2 vara en mer kvalitetstillverkad produkt eftersom den inneh\u00e5ller mer avancerade material och b\u00e4ttre \u00f6vergripande byggkvalitet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r lyxbilar v\u00e4rda det?<\/h3>\n\n\n\n

Lyxbilar k\u00f6ps inte med f\u00f6rnuft, de k\u00f6ps med hj\u00e4rta och \u00f6nskan. Detta inneb\u00e4r att de kanske inte verkar vara de mest logiska eftersom de tenderar att vara dyra att k\u00f6pa, dyra att \u00e4ga och dyra att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

En lyxbil \u00e4r dock n\u00e5got som du faktiskt kan uppskatta dagligen och n\u00e5got som finns d\u00e4r f\u00f6r att visa att du \u00e4r tillr\u00e4ckligt framg\u00e5ngsrik f\u00f6r att ha r\u00e5d med en s\u00e5dan tillg\u00e5ng. Om du dessutom tillbringar l\u00e5ng tid i en bil \u00e4r det vettigt att k\u00f6pa en lyxbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Polestar \u00e4r ett nytt elbilsm\u00e4rke som \u00e4gs av Volvo och Geely och som fokuserar p\u00e5 att tillverka lyxiga elbilar i premiumklassen. Som s\u00e5dant \u00e4r Polestar verkligen ett lyxm\u00e4rke som ska<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[10,40],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2792"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2792"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2792\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2793,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2792\/revisions\/2793"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2792"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2792"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2792"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}