{"id":2790,"date":"2022-01-17T11:46:13","date_gmt":"2022-01-17T11:46:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2790"},"modified":"2022-01-17T11:46:16","modified_gmt":"2022-01-17T11:46:16","slug":"kraver-en-polestar-mycket-underhall","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kraver-en-polestar-mycket-underhall\/","title":{"rendered":"Kr\u00e4ver en Polestar mycket underh\u00e5ll?"},"content":{"rendered":"\n

Polestar \u00e4r ett nytt m\u00e4rke, vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga ok\u00e4nda faktorer omger m\u00e4rket just nu. \u00c4ven om Polestar \u00e4r starkt uppbackad av Volvo \u00e4r de fortfarande ett relativt ok\u00e4nt m\u00e4rke n\u00e4r det g\u00e4ller massorna, s\u00e5 det \u00e4r logiskt att fr\u00e5ga sig kr\u00e4ver en Polestar 2 mycket underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r elbilar i sig l\u00e4ttare att leva med \u00e4n ICE-bilar eftersom de erbjuder f\u00e4rre r\u00f6rliga delar och d\u00e4rmed \u00e4r l\u00e4ttare att underh\u00e5lla. Som s\u00e5dan b\u00f6r Polestar 2 inte kr\u00e4va frekventa underh\u00e5llsstopp, inte mer \u00e4n n\u00e5gon annan EV d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att Volvos fordon ofta beh\u00f6ver mycket underh\u00e5ll eftersom de \u00e4r ganska komplexa, faller det mesta av underh\u00e5llet p\u00e5 att underh\u00e5lla komponenterna i drivlinan. Dessutom levereras varje Polestar 2 med ett paket med tv\u00e5 \u00e5r l\u00e5ngt\/30 000 mils gratis schemalagt underh\u00e5ll fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Detta paket kan ut\u00f6kas s\u00e5 att det t\u00e4cker alla dina underh\u00e5lls- och servicekostnader i upp till 3 eller till och med 10 \u00e5r efter k\u00f6pet. P\u00e5 det hela taget kr\u00e4ver Polestar 2 inte mer underh\u00e5ll \u00e4n alla andra elbilar p\u00e5 marknaden, vilket inneb\u00e4r att den inte kr\u00e4ver s\u00e5 mycket underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 underh\u00e5llsbehov<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att en bil ska fungera ordentligt beh\u00f6ver den ett grundligt underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid. Det \u00e4r dock en stor skillnad mellan att underh\u00e5lla en EV och en ICE-bil eftersom EV har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar. D\u00e4rmed \u00e4r det totala slitaget mycket mindre n\u00e4rvarande, vilket inneb\u00e4r att underh\u00e5llet inte \u00e4r lika n\u00f6dv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

En annan ganska vanlig fr\u00e5ga i samband med underh\u00e5ll av Polestar \u00e4r var du ens ska underh\u00e5lla den med tanke p\u00e5 att det bara finns ett f\u00e5tal Polestar\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare d\u00e4r ute just nu. Polestar s\u00e4ger att du kan serva och underh\u00e5lla din Polestar direkt hos en Volvo\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare eftersom Polestar \u00e4gs av Volvo.<\/p>\n\n\n\n

Polestar s\u00e4ger att underh\u00e5lls- och serviceplaner inte \u00e4r specificerade och att de kommer att kontakta dig n\u00e4r de anser att din bil beh\u00f6ver arbete. Elbilar erbjuder vissa komponenter som inte finns i ICE-bilar, t.ex. regen-traktionsmotorer, batterier och all slags elektronik, men dessa kr\u00e4ver inga regelbundna kontroller.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen har elbilar inte n\u00e5gra viktiga v\u00e4tskor som v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska eller motorolja, vilket inneb\u00e4r att du inte beh\u00f6ver oroa dig f\u00f6r dessa.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r en viktig aspekt av att \u00e4ga en bil och p\u00e5verkas ganska mycket av underh\u00e5llet. Det \u00e4r ocks\u00e5 h\u00e4r som elbilar tenderar att skilja sig fr\u00e5n bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor eftersom de borde vara mer tillf\u00f6rlitliga av liknande sk\u00e4l. Eftersom det finns f\u00e4rre r\u00f6rliga delar \u00e4r det mindre sannolikt att dessa delar g\u00e5r s\u00f6nder och orsakar problem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r helt enkelt mindre som kan g\u00e5 fel med en elbil j\u00e4mf\u00f6rt med en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. En ICE-bil drabbas till exempel regelbundet av problem som orsakas av alla m\u00f6jliga fel, t.ex. motorolja, oljefilter eller t\u00e4ndstift. En elmotor beh\u00f6ver inte n\u00e5gon av dessa f\u00f6r att fungera korrekt, vilket inneb\u00e4r att risken f\u00f6r att n\u00e5got g\u00e5r fel \u00e4r mindre.<\/p>\n\n\n\n

Om en elmotor anv\u00e4nds i enlighet med sina gr\u00e4nser och klassificeringar b\u00f6r den l\u00e4tt h\u00e5lla l\u00e4ngre \u00e4n n\u00e5gon ICE som finns d\u00e4r ute. F\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer avger ocks\u00e5 starka vibrationer under drift vilket kan lossa m\u00e5nga komponenter med tiden medan en elmotor inte g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r det enda stora potentiella problemet med en elbil batteriet, men biltillverkarna g\u00f6r allt de kan f\u00f6r att g\u00f6ra dem s\u00e5 l\u00e5nglivade som m\u00f6jligt. Dessutom erbjuder de ocks\u00e5 sina bilar med \u00e5tta \u00e5r l\u00e5nga batterigarantier.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – \u00d6versikt<\/h2>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r den allra f\u00f6rsta och f\u00f6r n\u00e4rvarande enda Polestar-bilen i sann serieproduktion. Den faller in i segmentet f\u00f6r mellanstora sedaner, men den erbjuder ocks\u00e5 en hjulbas som \u00e4r kortare \u00e4n BMW 3-serien och en n\u00e5got f\u00f6rh\u00f6jd k\u00f6rh\u00f6jd f\u00f6r att locka till sig potentiella SUV-kunder ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Instegsmodellen Polestar 2 kostar 45 900 dollar, men de h\u00f6gre modellerna kostar minst 50 000 dollar. D\u00e5 kan du v\u00e4lja mellan tv\u00e5 batteristorlekar, ett mindre 64 kWh-batteri och ett st\u00f6rre 78 kWh-batteri. Den realistiska maximala r\u00e4ckvidden som Polestar 2 kan erbjuda \u00e4r cirka 200-220 mil p\u00e5 en full laddning.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ladda Polestar 2 fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 cirka en halvtimme om du hittar en 140 kW-laddare. Om du laddar den \u00f6ver natten via ett vanligt uttag i hemmet beh\u00f6ver du cirka 12 timmar f\u00f6r att ladda den fr\u00e5n 10 till 80 %.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Polestar 2?<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en premium-elbil som kan erbjuda tillr\u00e4cklig r\u00e4ckvidd och en ganska bekv\u00e4m och trevlig k\u00f6rupplevelse \u00e4r Polestar 2 verkligen v\u00e4rd att \u00f6verv\u00e4ga. Exteri\u00f6ren p\u00e5 Polestar 2 \u00e4r utan tvekan snyggare \u00e4n Tesla Model 3 som \u00e4r dess st\u00f6rsta konkurrent.<\/p>\n\n\n\n

Inredningen \u00e4r ocks\u00e5 b\u00e4ttre genomarbetad med material av h\u00f6gre kvalitet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Polestar 2 b\u00e4ttre \u00e4n Model 3 p\u00e5 n\u00e5gra omr\u00e5den, men Tesla Model 3 \u00e4r mer vettig eftersom den har st\u00f6rre r\u00e4ckvidd, kostar lite mindre och g\u00f6r det ocks\u00e5 m\u00f6jligt f\u00f6r dig att dra nytta av Teslas n\u00e4tverk av laddare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Polestar-modellerna baserade p\u00e5 Volvo-bilar?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om Polestar-modellerna delar m\u00e5nga delar med Volvo \u00e4r de inte baserade p\u00e5 en Volvo-plattform. Polestar 2 byggs p\u00e5 en separat plattform som \u00e4r reserverad endast f\u00f6r Polestar 2 och de kommande Polestar-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Delning av delar mellan tillverkare \u00e4r inget att oroa sig f\u00f6r, det \u00e4r en bra sak eftersom de delar som delas vanligtvis \u00e4r av h\u00f6gre kvalitet och m\u00e5ste uppfylla fler best\u00e4mmelser p\u00e5 fler marknader och d\u00e4rmed m\u00e5ste vara b\u00e4ttre \u00e4n de flesta delar.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Polestar att erbjuda en SUV snart?<\/h3>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att SUV:er har blivit de mest popul\u00e4ra bilarna p\u00e5 marknaden \u00e4r det bara rimligt att f\u00f6resl\u00e5 att Polestar b\u00f6r ansluta sig till festen mycket snart. Enligt Polestar kommer de att sl\u00e4ppa minst tre ytterligare modeller under de n\u00e4rmaste \u00e5ren och tv\u00e5 av dessa kommer sannolikt att vara SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

Polestar b\u00f6rjade med tv\u00e5 sedans vilket \u00e4r lite m\u00e4rkligt med tanke p\u00e5 hur popul\u00e4ra SUV:er och crossovers \u00e4r, men det \u00e4r bara en tidsfr\u00e5ga innan de sl\u00e4pper en SUV.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Polestar \u00e4r ett nytt m\u00e4rke, vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga ok\u00e4nda faktorer omger m\u00e4rket just nu. \u00c4ven om Polestar \u00e4r starkt uppbackad av Volvo \u00e4r de fortfarande ett relativt ok\u00e4nt m\u00e4rke<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[40],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2790"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2790"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2790\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2791,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2790\/revisions\/2791"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2790"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2790"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2790"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}