{"id":2782,"date":"2022-01-17T11:43:37","date_gmt":"2022-01-17T11:43:37","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2782"},"modified":"2022-01-17T11:43:40","modified_gmt":"2022-01-17T11:43:40","slug":"ar-polestar-bilar-bra-i-sno","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-polestar-bilar-bra-i-sno\/","title":{"rendered":"\u00c4r Polestar-bilar bra i sn\u00f6?"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r att en bil ska vara bra i sn\u00f6iga och isiga f\u00f6rh\u00e5llanden b\u00f6r den ha ett fyrhjulsdriftssystem, en upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck av h\u00f6g kvalitet och ett avancerat system f\u00f6r traktionskontroll. Tack och lov har Polestar 2 som standard en fyrhjulsdrift och den har ocks\u00e5 som standard en sofistikerad och sn\u00f6plogningsklar traktionskontroll.<\/p>\n\n\n\n

Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att investera i en upps\u00e4ttning kvalitetsvinterd\u00e4ck s\u00e5 har du en ganska kapabel vinterkrossare som borde kunna ta sig an sn\u00f6 utan n\u00e5gra st\u00f6rre problem. Du b\u00f6r dock ocks\u00e5 minska niv\u00e5erna av regenbromsning om du k\u00f6r i sn\u00f6iga f\u00f6rh\u00e5llanden eftersom detta system potentiellt kan hindra ett optimalt halkskydd.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Polestar 2 en riktigt bra bil att k\u00f6ra i sn\u00f6 av en myriad av ytterligare sk\u00e4l, till exempel en ganska h\u00f6g markfrig\u00e5ng med tanke p\u00e5 segmentet, bra sikt och det vridmoment och den smidighet du f\u00e5r fr\u00e5n en elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste dock inspektera batteriet och laddningsniv\u00e5n innan du ger dig ut i sn\u00f6igt v\u00e4der eftersom l\u00e5ga temperaturer belastar batteriet mer. Se till att respektera alla trafikskyltar, var f\u00f6rsiktig med bromsarna och h\u00e5ll alltid ett s\u00e4kert avst\u00e5nd till bilen framf\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – en \u00f6versikt<\/h2>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r den allra f\u00f6rsta ”massproducerade” elbilen fr\u00e5n Polestar p\u00e5 den aktuella marknaden, men den b\u00f6r snart f\u00f6ljas av minst tre ytterligare modeller. Polestar vill med Polestar 2 sno n\u00e5gra fler komfort- och lyxorienterade kunder fr\u00e5n Tesla och alla de japanska tillverkarna.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 45 900 dollar f\u00f6r instegsalternativet med 64 kWh batteri medan 78 kWh-modellen med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd kostar en bit under 50 000 dollar. Den minst kraftfulla modellen har en h\u00e4lsosam effekt p\u00e5 170 kW medan den mest avancerade modellen med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd toppar p\u00e5 riktigt h\u00e4lsosamma 300 kW.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r en lyxig mellanstor elbilssedan med tydligt fokus p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Den exteri\u00f6ra designen \u00e4r lite oavgjord men den inre designen \u00e4r mycket mer intuitiv och enklare att anv\u00e4nda \u00e4n de flesta elbilar d\u00e4r ute tack vare goda gamla fysiska knappar som \u00e4r mycket enklare och s\u00e4krare att anv\u00e4nda under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 erbjuder 2 bagageutrymmen b\u00e5de fram och bak vilket g\u00f6r att den bara \u00e4r genomsnittlig f\u00f6r klassen n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper. Modellen med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd b\u00f6r kunna k\u00f6ra 270 WLTP-mil p\u00e5 en enda laddning, medan det b\u00f6r ta ungef\u00e4r en halvtimme att ladda den fr\u00e5n 10 % till 80 % via en 140 kW snabbladdare eller 12 timmar via ett uttag i hemmet.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – K\u00f6rning p\u00e5 sn\u00f6 och is<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r Polestar 2 en utm\u00e4rkt vinterk\u00f6ra eftersom den levereras med AWD som standard och 300 kW effekt borde ocks\u00e5 vara mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att ta dig ur en knepig situation. Med tanke p\u00e5 att alla framtida Polestar-modeller sannolikt kommer att anv\u00e4nda den h\u00e4r drivlinan \u00e4r det rimligt att tro att alla kommande Polestar-modeller ocks\u00e5 borde vara bra i sn\u00f6 om inte \u00e4nnu b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Bilen har ocks\u00e5 ett avancerat system f\u00f6r traktionskontroll som kan anpassa sig till specifika k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llanden som sn\u00f6 eller is. Bilen \u00e4r v\u00e4lbalanserad och den packar all vikt l\u00e5gt ner vilket b\u00f6r minimera kroppens rullning och maximera kurvkontrollen.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r en ganska tung bil som alla elbilar \u00e4r, vilket inneb\u00e4r att den kan vara lite sv\u00e5r att kontrollera om du inte f\u00f6rlitar dig p\u00e5 traktionskontrollsystemet. Som s\u00e5dan \u00e4r det b\u00e4ttre att alltid ha den p\u00e5 oavsett de yttre f\u00f6rh\u00e5llandena.<\/p>\n\n\n\n

Sn\u00f6k\u00f6rskola – Hur du b\u00f6r n\u00e4rma dig vinterk\u00f6rning i allm\u00e4nhet.<\/h2>\n\n\n\n

Att veta hur man k\u00f6r p\u00e5 vintern \u00e4r viktigt oavsett hur avancerad eller vinterv\u00e4nlig din bil \u00e4r. Se till att alltid v\u00e4lja en upps\u00e4ttning kvalitetsvinterd\u00e4ck eftersom AWD med d\u00e5liga d\u00e4ck \u00e4r en riktigt d\u00e5lig kombination, \u00e4nnu mer om bilen \u00e4r RWD.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6r p\u00e5 sn\u00f6 m\u00e5ste du f\u00f6rutse mycket mer \u00e4n vad du annars g\u00f6r, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste bromsa tidigare. Se alltid till att h\u00e5lla ett s\u00e4kert avst\u00e5nd till bilen framf\u00f6r och f\u00f6rs\u00f6k att uppm\u00e4rksamma alla runt omkring dig eftersom alla inte \u00e4r lika skickliga som du.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r vara s\u00e4rskilt f\u00f6rsiktig n\u00e4r du n\u00e4rmar dig kurvor i nedf\u00f6rsbacke eller uppf\u00f6rsbacke s\u00e5 se till att anv\u00e4nda str\u00e5lkastarna f\u00f6r att signalera trafiken om det finns behov av det. F\u00f6rs\u00f6k att h\u00e5lla din bil i ett garage och tv\u00e4tta alltid bilen minst en g\u00e5ng i m\u00e5naden om ditt omr\u00e5de \u00e4r fullt av salt som isavh\u00e5llande medel.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar bra i sn\u00f6?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r bra i sn\u00f6 eftersom de erbjuder en h\u00f6gre grad av kontroll \u00f6ver d\u00e4ckens glidning och hur vridmomentet f\u00f6rdelas p\u00e5 hjulen. De \u00e4r smidigare och kan ge kraft mer konsekvent, vilket b\u00f6r gynna k\u00f6rning under hala f\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

Se dock till att anpassa ditt k\u00f6rs\u00e4tt d\u00e4refter, annars \u00e4r en elbil lika om inte \u00e4nnu v\u00e4rre \u00e4n ICE i sn\u00f6. Eftersom elbilar kan erbjuda 100 % kraft hela tiden \u00e4r det b\u00e4ttre att trampa f\u00f6rsiktigt och l\u00e5ngsamt.<\/p>\n\n\n\n

Vilka typer av bilar \u00e4r b\u00e4st i sn\u00f6?<\/h3>\n\n\n\n

De b\u00e4sta sn\u00f6bilarna har AWD, terr\u00e4ngd\u00e4ck och h\u00f6gre markfrig\u00e5ng, vilket inneb\u00e4r att SUV:er och vissa pick-ups b\u00f6r vara de bilar man ska skaffa. Man kan lugnt s\u00e4ga att ett sofistikerat traktionskontrollsystem och AWD \u00e4r avg\u00f6rande n\u00e4r det g\u00e4ller vinterk\u00f6rning, bortsett fr\u00e5n d\u00e4cken f\u00f6rst\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

Sportbilar och superbilar \u00e4r notoriskt v\u00e4rdel\u00f6sa p\u00e5 vintern eftersom de ligger alldeles f\u00f6r l\u00e5gt till marken och l\u00e4tt kan anv\u00e4ndas som sn\u00f6plogar.<\/p>\n\n\n\n

Vad ska man inte g\u00f6ra n\u00e4r man k\u00f6r i sn\u00f6?<\/h3>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta du alltid m\u00e5ste f\u00f6rs\u00e4kra dig om \u00e4r att din bil har en anst\u00e4ndig upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck p\u00e5 eftersom en upps\u00e4ttning sommard\u00e4ck och sn\u00f6 inte alls g\u00e5r ihop. F\u00f6r det andra ska du inte ha br\u00e5ttom n\u00e4r du k\u00f6r p\u00e5 sn\u00f6 eftersom du kommer att ha sv\u00e5rt att sakta ner snabbt om det \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det tredje, v\u00e4rm inte upp bilen i en sluten milj\u00f6 som ett garage eftersom det kan ta livet av dig. Slutligen, k\u00f6r inte med lite eller inget br\u00e4nsle i tanken, anv\u00e4nd inte farth\u00e5llaren och st\u00e4ng aldrig av traktionskontrollen om du inte \u00e4r 100 procent medveten om vad du g\u00f6r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r att en bil ska vara bra i sn\u00f6iga och isiga f\u00f6rh\u00e5llanden b\u00f6r den ha ett fyrhjulsdriftssystem, en upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck av h\u00f6g kvalitet och ett avancerat system f\u00f6r traktionskontroll. Tack<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[40],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2782"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2782"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2782\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2783,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2782\/revisions\/2783"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2782"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2782"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2782"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}