{"id":2780,"date":"2022-01-17T11:42:49","date_gmt":"2022-01-17T11:42:49","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2780"},"modified":"2022-01-17T11:42:51","modified_gmt":"2022-01-17T11:42:51","slug":"ar-polestar-en-bra-bil-for-en-kort-person","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-polestar-en-bra-bil-for-en-kort-person\/","title":{"rendered":"\u00c4r Polestar en bra bil f\u00f6r en kort person?"},"content":{"rendered":"\n

Polestar 2 \u00e4r en av de hetaste elbilarna p\u00e5 marknaden just nu tack vare sin vackra men diskreta yttre design, en intuitiv interi\u00f6r, ett relativt \u00f6verkomligt pris och en \u00f6verlag sofistikerad k\u00f6rupplevelse. Polestar 2 \u00e4r tekniskt sett en mellanstor bil, vilket g\u00f6r att den har en perfekt balans mellan utrymme och bekv\u00e4mlighet.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Polestar 2 \u00e4r tillr\u00e4ckligt stor f\u00f6r \u00e4ven de l\u00e4ngsta f\u00f6rarna runt omkring samtidigt som den \u00e4r tillr\u00e4ckligt kompakt f\u00f6r de kortaste f\u00f6rarna. Tack vare en myriad av tillg\u00e4ngliga justeringar av f\u00f6rarplatsen \u00e4r det l\u00e4tt att s\u00e4tta sig bekv\u00e4mt i Polestar 2 utan att beh\u00f6va offra plats i baks\u00e4tet eller tillg\u00e5ng till reglage.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 erbjuder en n\u00e5got vuxen inst\u00e4llning till att g\u00f6ra en elbil eftersom den inte \u00e4r kl\u00e4dd med stora och sv\u00e5ranv\u00e4nda sk\u00e4rmar eftersom den f\u00f6rlitar sig p\u00e5 en testad och bepr\u00f6vad formel fr\u00e5n Volvo. Den kommer ocks\u00e5 med en smidig k\u00f6rupplevelse och n\u00e5gra drivlinjekonfigurationer.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kan du k\u00e4nna dig bekv\u00e4m i Polestar 2 oavsett om du \u00e4r kort eller l\u00e5ng p\u00e5 grund av alla tillg\u00e4ngliga justeringar. Det \u00e4r en trevlig bil att kryssa i b\u00e5de p\u00e5 motorv\u00e4gen och i stan eftersom den erbjuder en komponerad k\u00f6rh\u00f6jd med en uppenbar f\u00f6rdel f\u00f6r komfort.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – en \u00f6versikt<\/h2>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r det hetaste inom bilindustrin just nu, vilket inneb\u00e4r att alla och deras mormor nu fokuserar p\u00e5 att g\u00f6ra en ”n\u00e4sta generations” elbil. Det g\u00e5r knappt en dag utan att en ny elbil sl\u00e4pps vilket inneb\u00e4r att hela bilindustrin nu tar ett s\u00e4kert steg mot en koldioxidfri framtid.<\/p>\n\n\n\n

Polestar erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande Polestar 2 som den enda verkliga ”massproduktionsbilen” som snart b\u00f6r f\u00f6ljas av ytterligare tre modeller. Polestar 2 har en fast position i segmentet f\u00f6r vardagselbilar som ocks\u00e5 best\u00e5r av Tesla Model 3, Hyundai IONIQ och Kia elbil6.<\/p>\n\n\n\n

Polestar kommer med tv\u00e5 batterialternativ, ett standardbatteri p\u00e5 64 kWh eller ett st\u00f6rre p\u00e5 78 kWh f\u00f6r st\u00f6rre r\u00e4ckvidd. Effekten str\u00e4cker sig fr\u00e5n 165 kW hela v\u00e4gen upp till 300 kW f\u00f6r toppmodellen. Detta b\u00f6r r\u00e4cka f\u00f6r att Polestar 2 ska klara cirka 270 WLTP-mil p\u00e5 en enda laddning.<\/p>\n\n\n\n

En 140 kW snabbladdning \u00e4r inst\u00e4lld p\u00e5 att ladda Polestar 2 fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 drygt en halvtimme, medan ett vanligt hemuttag fyller bilen p\u00e5 12 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – utrymme, ergonomi och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Oavsett hur snygg eller tekniskt avancerad en bil \u00e4r, om den inte erbjuder r\u00e4tt m\u00e4ngd interi\u00f6r- och lastutrymme kommer den inte att s\u00e4lja. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Polestar best\u00e4mde sig f\u00f6r att utforma Polestar 2 p\u00e5 ett s\u00e4tt som g\u00f6r att den kan tillfredsst\u00e4lla n\u00e4stan alla typer av kunder d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Polestar 2 erbjuder tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare samtidigt som den inte \u00e4r f\u00f6r stor s\u00e5 att en kortare f\u00f6rare k\u00e4nner sig som att k\u00f6ra en semitruck. Instrumentbr\u00e4dan sitter stolt och h\u00f6gt vilket potentiellt kan hindra benutrymmet f\u00f6r de l\u00e4ngsta f\u00f6rarna medan kortare f\u00f6rare inte beh\u00f6ver oroa sig f\u00f6r n\u00e5gonting.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 erbjuder ocks\u00e5 12,3 kubikfot bagageutrymme vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r n\u00e5got att skryta med, men den har ocks\u00e5 mer bagageutrymme framtill vilket g\u00f6r den mer i linje med resten av segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Bilen \u00e4r l\u00e4tt att kliva in och ut ur eftersom den erbjuder en n\u00e5got, men inte \u00f6verdrivet upph\u00f6jd f\u00f6rarplats som ocks\u00e5 s\u00e4kerst\u00e4ller bra sikt och man\u00f6vrerbarhet.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – Pris och konkurrens<\/h2>\n\n\n\n

Det rekommenderade f\u00f6rs\u00e4ljningspriset f\u00f6r instegsmodellen Polestar 2 \u00e4r 45 900 dollar, men om du vill ha den l\u00e5nga modellen m\u00e5ste du betala en bit under 50 000 dollar. Nya federala skattekrediter b\u00f6r dock g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att dra nytta av ytterligare 7 500 dollar om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga alternativ du kan f\u00e5 till Polestar 2 och en fullt utrustad Polestar 2 l\u00e5ngdistansmodell kan l\u00e4tt kosta mer \u00e4n 65 000 dollar. Hur som helst, alla dessa priser inkluderar inte destinationsavgifter och \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nsliga f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ndringar.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r direkt positionerad mot Hyundai IONIQ, Kia elbil6 och Tesla Model 3. Polestar 2 \u00e4r den mest sofistikerade av alla eftersom den k\u00e4nns vuxen och erbjuder material av h\u00f6gsta kvalitet. Tesla \u00e4r den mest popul\u00e4ra medan de tv\u00e5 japanska alternativen \u00e4nnu inte \u00e4r lika \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Polestar 2?<\/h3>\n\n\n\n

Om du letar efter ett sofistikerat men \u00e4nd\u00e5 v\u00e5gat perspektiv p\u00e5 att \u00e4ga en elbil i allm\u00e4nhet b\u00f6r Polestar 2 finnas p\u00e5 din radar. Den h\u00e4r svenska elbilen \u00e4r dock mest anpassad till mer d\u00e4mpade kunder eftersom den ser en smula osynlig ut j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra elbilar som finns d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r b\u00e5de en bra och en d\u00e5lig sak vilket inneb\u00e4r att det b\u00f6r spela en stor roll n\u00e4r det kommer till hur \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd du tycker att bilen \u00e4r \u00f6verhuvudtaget. Hur som helst \u00e4r det en h\u00e4rlig elbil att k\u00f6ra med ett tydligt fokus p\u00e5 anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och sofistikering.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag v\u00e4lja Tesla Model 3 framf\u00f6r Polestar 2?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r v\u00e4lja Tesla Model 3 eftersom det \u00e4r ”den” elbilen att k\u00f6pa just nu tack vare tillg\u00e5ng till p\u00e5litlig laddningsinfrastruktur och eftersom den drar nytta av att vara den mest popul\u00e4ra elbilen p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Att bara kunna \u00e5ka till din lokala Tesla-laddare \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n att hitta en tredjepartsladdare f\u00f6r din Polestar 2. Dessutom \u00e4r Tesla Model 3 roligare att k\u00f6ra och har en mer v\u00e5gad exteri\u00f6r och interi\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en elbil \u00e5r 2022?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r verkligen k\u00f6pa en elbil om du \u00e4r villig och kan utnyttja elbilsplattformen helt och h\u00e5llet. Det inneb\u00e4r att du m\u00e5ste kunna ladda bilen regelbundet och f\u00f6rlita dig p\u00e5 regenbromsning f\u00f6r att maximera din totala r\u00e4ckvidd. Om du kan g\u00f6ra detta utan n\u00e5gra st\u00f6rre problem b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en elbil som din n\u00e4sta bil.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot k\u00f6r l\u00e5nga str\u00e4ckor och inte vill t\u00e4nka p\u00e5 enkla uppgifter som att tanka bilen \u00e4r det b\u00e4ttre att hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en elbil f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Polestar 2 \u00e4r en av de hetaste elbilarna p\u00e5 marknaden just nu tack vare sin vackra men diskreta yttre design, en intuitiv interi\u00f6r, ett relativt \u00f6verkomligt pris och en \u00f6verlag<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[40],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2780"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2780"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2780\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2781,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2780\/revisions\/2781"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2780"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2780"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2780"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}