{"id":2770,"date":"2022-01-17T11:39:12","date_gmt":"2022-01-17T11:39:12","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2770"},"modified":"2022-01-17T11:39:15","modified_gmt":"2022-01-17T11:39:15","slug":"polestar-vs-mercedes-tillforlitlighet-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/polestar-vs-mercedes-tillforlitlighet-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Polestar vs Mercedes tillf\u00f6rlitlighet – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes anses vara ett riktm\u00e4rke f\u00f6r det tyska premiumm\u00e4rket f\u00f6r f\u00f6retagsledare n\u00e4r det g\u00e4ller allm\u00e4nheten, vilket inneb\u00e4r att Mercedes-modellerna tenderar att s\u00e4tta standarder f\u00f6r sina respektive segment. \u00c4ven om b\u00e5de Audi och BMW konkurrerar med Mercedes anser de flesta m\u00e4nniskor d\u00e4r ute fortfarande att Mercedes \u00e4r det \u00f6versta skiktet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes m\u00e5ste d\u00e4rf\u00f6r uppr\u00e4tth\u00e5lla detta rykte genom att investera stora summor i forskning och utveckling i lyx, innovation och teknik. Allt detta inneb\u00e4r att Mercedes inte prioriterar tillf\u00f6rlitlighet eftersom majoriteten av f\u00f6retagets pengar g\u00e5r till dessa tre f\u00f6retagsavdelningar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes hamnar d\u00e4rf\u00f6r i den genomsnittliga tillf\u00f6rlitlighetskategorin b\u00e5de med Audi och BMW medan Volvo, Polestars systerf\u00f6retag, tenderar att hamna i kategorin genomsnittlig till \u00f6ver genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet. Eftersom de flesta Polestar-modellerna \u00e4r starkt baserade p\u00e5 moderna Volvo-bilar \u00e4r det rimligt att anta att Polestar borde vara lika p\u00e5litlig som Volvo.<\/p>\n\n\n\n

Det finns helt enkelt inte tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga Polestar-bilar ute i dagsl\u00e4get f\u00f6r att man korrekt ska kunna bed\u00f6ma hur p\u00e5litligt m\u00e4rket \u00e4r som helhet. Men eftersom delutbytet mellan Volvo och Polestar \u00e4r omfattande b\u00f6r Polestar och Volvo vara lika tillf\u00f6rlitliga, vilket inneb\u00e4r att de b\u00e5da \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes tillf\u00f6rlitlighet – Genomsnittlig<\/h2>\n\n\n\n

Enligt RepairPal \u00e4r Mercedes Benz tillf\u00f6rlitlighet 3 av 5 vilket g\u00f6r den genomsnittlig – inte bra, inte hemskt. Detta \u00e4r ett \u00e5terkommande tema med det tyska ledarsegmentet eftersom b\u00e5de Audi och BMW ocks\u00e5 tenderar att befinna sig i segmentet genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet. Med detta sagt tenderar Porsche att vara b\u00e4st p\u00e5 alla tre n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r Mercedes inriktad p\u00e5 att g\u00f6ra de mest lyxiga och mest sofistikerade och \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda bilarna p\u00e5 marknaden, vilket best\u00e5r av att inte g\u00f6ra kompromisser n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. Vissa modeller som Mercedes Benz G-klass, som utan tvekan \u00e4r en av de mest eftertraktade SUV:erna p\u00e5 planeten, \u00e4r ett perfekt exempel p\u00e5 detta.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r stor, boxig och p\u00e5 gr\u00e4nsen till orimlig vilket g\u00f6r den b\u00e5de robust och arkaisk p\u00e5 samma g\u00e5ng. Den kostar mycket pengar att underh\u00e5lla och om du inte g\u00f6r det tenderar dessa kompromisser att visa sig i form av dyra reparationer. F\u00f6r n\u00e5gra decennier sedan byggde Mercedes dock otroligt p\u00e5litliga bilar, men de slutade med det eftersom det stred mot modern f\u00f6retagspolicy.<\/p>\n\n\n\n

Nya Mercedes-modeller levereras med en 4-\u00e5rig garanti p\u00e5 50 000 mil, men denna garanti kan f\u00f6rl\u00e4ngas upp till 7 \u00e5r\/100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Polestars tillf\u00f6rlitlighet – troligen b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

Som sagt i b\u00f6rjan \u00e4r Polestar fortfarande ett nykomlingsf\u00f6retag vilket inneb\u00e4r att de inte har tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga bilar p\u00e5 marknaden f\u00f6r att kunna vara b\u00e5de op\u00e5litliga eller p\u00e5litliga. Men det faktum att Polestar har h\u00e4nderna djupt nere i Volvos reservdelsbunker inneb\u00e4r att Polestar borde klara sig p\u00e5 liknande s\u00e4tt som Volvo.<\/p>\n\n\n\n

Volvo brukar vanligtvis bed\u00f6mas som genomsnittlig till \u00f6ver genomsnittlig n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, vilket inneb\u00e4r att Polestar i teorin borde vara mer eller mindre likv\u00e4rdig och d\u00e4rmed b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes. Dessutom \u00e4r Polestar inriktad p\u00e5 att tillverka elbilar som ocks\u00e5 i teorin borde vara mer tillf\u00f6rlitliga eftersom de anv\u00e4nder f\u00e4rre r\u00f6rliga delar.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det s\u00e4kert att Polestar borde vara mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n Mercedes men bara tiden f\u00e5r utvisa om detta verkligen \u00e4r fallet. Polestar verkar visserligen vara ett nytt f\u00f6retag, men de \u00e4r starkt uppbackade av f\u00f6retaget Volvo som har 50 procent av alla \u00e4gander\u00e4tter till Polestar.<\/p>\n\n\n\n

Polestar-modellerna har ocks\u00e5 en fyra\u00e5rig fabriksgaranti p\u00e5 50 000 mil som ocks\u00e5 kan f\u00f6rl\u00e4ngas till 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll – en avg\u00f6rande aspekt av tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Utan korrekt underh\u00e5ll kan du inte f\u00f6rv\u00e4nta dig att en bil \u00e4r s\u00e5 tillf\u00f6rlitlig som de flesta diagram\/resultat tenderar att antyda. Vissa m\u00e4nniskor underh\u00e5ller inte sina bilar alls medan andra tenderar att g\u00f6ra det antingen sj\u00e4lva, genom en bilhandlare eller genom oberoende verkst\u00e4der, vilket kan vara b\u00e5de bra och d\u00e5ligt.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att \u00e4ven de mest tillf\u00f6rlitliga Mercedes-modellerna inte alls \u00e4r lika tillf\u00f6rlitliga som de borde vara om de inte underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. D\u00e5ligt underh\u00e5ll g\u00f6r mer eller mindre din bil s\u00e5 op\u00e5litlig som bilar kan bli.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du b\u00f6rjar uppleva problem som orsakats av bristande underh\u00e5ll kan du till och med bevittna att din bil d\u00f6r i f\u00f6rtid. P\u00e5 det hela taget ska du alltid se till att underh\u00e5lla din bil enligt tillverkarens rekommendationer om du vill att den ska vara s\u00e5 tillf\u00f6rlitlig som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedesmodeller \u00e4r kostsamma att underh\u00e5lla och det \u00e4r ingen hemlighet eftersom alla europeiska premiumbilar \u00e4r det. Men om du underh\u00e5ller dem p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt b\u00f6r de tj\u00e4na dig i m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver. \u00c5 andra sidan \u00e4r Volvomodeller lika dyra, men med tanke p\u00e5 att Polestar tillverkar elbilar och elbilar tenderar att vara billigare att underh\u00e5lla b\u00f6r Polestar vara b\u00e4ttre \u00e4n Mercedes \u00e4ven i detta avseende.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes lyxigare \u00e4n Polestar och Volvo?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4r verkligen lyxigare \u00e4n Polestar och Volvo, men bara om du v\u00e4ljer r\u00e4tt utrustning. Tyska lyxbilar \u00e4r \u00f6k\u00e4nda f\u00f6r sin brist p\u00e5 standardutrustning i de mest grundl\u00e4ggande modellerna, vilket inneb\u00e4r att en m\u00e5ttligt utrustad Volvo- eller Polestar-modell l\u00e4tt b\u00f6r kunna sl\u00e5 en Mercedes med grundutf\u00f6rande.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot v\u00e4ljer en Mercedes i den h\u00f6gre prisklassen med en mer adekvat utrustningsniv\u00e5 kan ingen Volvo eller Polestar d\u00e4r ute ens komma i n\u00e4rheten av Mercedes n\u00e4r det g\u00e4ller lyx.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa en Polestar framf\u00f6r en Mercedes?<\/h3>\n\n\n\n

Polestar \u00e4r ett exklusivt elbilsm\u00e4rke, vilket inneb\u00e4r att de tillverkar elbilar med hj\u00e4lp av sina frist\u00e5ende elbilsbaserade chassin. Detta inneb\u00e4r att dessa elbilar \u00e4r utformade f\u00f6r att vara elbilar redan fr\u00e5n b\u00f6rjan, medan Mercedes tenderar att anv\u00e4nda befintliga ICE-plattformar och omvandla dem till elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att om du \u00e4r intresserad av elbilar b\u00f6r du k\u00f6pa en Polestar f\u00f6rutom Mercedes EQS som utan tvekan \u00e4r en av de b\u00e4sta elbilarna p\u00e5 marknaden. Om du d\u00e4remot vill ha en ICE\/hybrid \u00e4r Mercedes det sj\u00e4lvklara valet.<\/p>\n\n\n\n

Kan Polestar matcha Mercedes varum\u00e4rkesattraktion?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes Benz varum\u00e4rkesattraktion bygger p\u00e5 en l\u00e5ngvarig tradition av att tillverka de allra b\u00e4sta lyxbilarna p\u00e5 marknaden. Om du kombinerar det med sl\u00e5ende design, massor av innovation och hundra \u00e5rs erfarenhet av att tillverka bilar i den \u00f6vre prisklassen finns det knappast n\u00e5gon chans att Polestar n\u00e5gonsin skulle kunna matcha det.
Hur det \u00e4n m\u00e5 vara s\u00e5 h\u00e5ller v\u00e4rlden l\u00e5ngsamt p\u00e5 att g\u00e5 \u00f6ver till elbilar, och bara tiden f\u00e5r utvisa vem som kommer att st\u00e5 p\u00e5 topp. Tesla var ett nobody-varum\u00e4rke f\u00f6r tv\u00e5 decennier sedan, nu \u00e4r de det mest v\u00e4rdefulla bilf\u00f6retaget p\u00e5 marknaden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes anses vara ett riktm\u00e4rke f\u00f6r det tyska premiumm\u00e4rket f\u00f6r f\u00f6retagsledare n\u00e4r det g\u00e4ller allm\u00e4nheten, vilket inneb\u00e4r att Mercedes-modellerna tenderar att s\u00e4tta standarder f\u00f6r sina respektive segment. \u00c4ven om b\u00e5de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11,40],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2770"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2770"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2770\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2771,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2770\/revisions\/2771"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2770"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2770"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2770"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}