{"id":2765,"date":"2022-01-17T11:37:29","date_gmt":"2022-01-17T11:37:29","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2765"},"modified":"2022-01-17T11:37:39","modified_gmt":"2022-01-17T11:37:39","slug":"polestar-vs-audis-tillforlitlighet-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/polestar-vs-audis-tillforlitlighet-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Polestar vs Audi tillf\u00f6rlitlighet – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e5de Polestar och Audi \u00e4r inriktade p\u00e5 att designa och tillverka lyxbilar, men skillnaden \u00e4r att Polestar bara har b\u00f6rjat sin satsning p\u00e5 lyxbilar medan Audi har varit med i spelet i \u00f6ver 100 \u00e5r. Polestar \u00e4r faktiskt starkt uppbackat av Volvo och vi m\u00e5ste fokusera p\u00e5 den kopplingen om vi vill j\u00e4mf\u00f6ra dessa tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Polestar-l\u00e4gena \u00e4r konstruerade av Volvos reservdelsbeh\u00e5llare, vilket inneb\u00e4r att de b\u00f6r ge liknande tillf\u00f6rlitlighetsresultat med specifika skillnader n\u00e4r det g\u00e4ller fr\u00e4mst drivlinan. Det \u00e4r dock \u00e4nnu inte m\u00f6jligt att fullt ut j\u00e4mf\u00f6ra dessa tv\u00e5 tillverkare.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt verkar Audi vara medelm\u00e5ttig i b\u00e4sta fall n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, vilket \u00e4r samma sak f\u00f6r alla tyska premiumm\u00e4rken f\u00f6rutom Porsche. Detta beror b\u00e5de p\u00e5 att Audi-bilar \u00e4r extremt komplexa och har m\u00e5nga funktioner och p\u00e5 att Audi inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis prioriterar tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Polestar \u00e5 andra sidan \u00e4r ett nytillkommet m\u00e4rke s\u00e5 vi kan inte med s\u00e4kerhet s\u00e4ga hur bra det g\u00e5r n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men med tanke p\u00e5 att Volvo g\u00f6r b\u00e4ttre ifr\u00e5n sig \u00e4n Audi i tillf\u00f6rlitlighetsavdelningen \u00e4r det s\u00e4kert att anta att Polestar-modellerna ocks\u00e5 kommer att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Audi tillf\u00f6rlitlighet – i b\u00e4sta fall medelm\u00e5ttig<\/h2>\n\n\n\n

Det tyska premiumsegmentet best\u00e5r av BMW, Mercedes och Audi, och alla tre \u00e4r lika tillf\u00f6rlitliga, b\u00e5de f\u00f6r att de \u00e4r komplexa och f\u00f6r att dessa m\u00e4rken inte prioriterar tillf\u00f6rlitlighet som till exempel Toyota.<\/p>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 att dessa m\u00e4rken fokuserar p\u00e5 innovation och att erbjuda futuristiskt utseende och presterande bilar som \u00e4r packade med alla m\u00f6jliga typer av aldrig tidigare sk\u00e5dad teknik. Eftersom de flesta Audis k\u00f6ps med garanti p\u00e5verkas inte nybilsf\u00f6rs\u00e4ljningen s\u00e5 mycket av tillf\u00f6rlitligheten eftersom ingen vanligtvis beh\u00f6ver betala f\u00f6r n\u00e5gra reparationer fr\u00e5n b\u00f6rjan.<\/p>\n\n\n\n

Det mest j\u00e4mf\u00f6rbara m\u00e4rket som Audi tillverkar med Polestar \u00e4r den kompakta SUV:n Audi e-Tron som \u00e4r en direkt konkurrent till den kommande Polestar 3. e-Tron verkar vara en ganska p\u00e5litlig elbil, s\u00e5 pass mycket att den potentiellt sett l\u00e4tt skulle kunna vara p\u00e5 samma niv\u00e5 som Polestar 3, men vi b\u00f6r v\u00e4nta p\u00e5 Polestar 3 f\u00f6r att veta s\u00e4kert.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen kommer nya Audi-modeller med en fabriksgaranti p\u00e5 4 \u00e5r eller 50 000 mil som kan f\u00f6rl\u00e4ngas upp till 10 \u00e5r och 120 000 mil, vilket \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n BMW:s f\u00f6rl\u00e4ngda garanti.<\/p>\n\n\n\n

Polestars tillf\u00f6rlitlighet – troligen b\u00e4ttre \u00e4n Audis.<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r Polestar ett ganska nytt varum\u00e4rke och det inneb\u00e4r att vi inte helt kan bed\u00f6ma hur tillf\u00f6rlitliga Polestar-modellerna \u00e4r. Den enda aktuella modellen p\u00e5 marknaden \u00e4r Polestar 1 som inte precis \u00e4r en vanlig bil eftersom den kostar 150 000 dollar, erbjuder 600 hk fr\u00e5n tre olika motorer och \u00e4r begr\u00e4nsad i produktion.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 kommer dock l\u00e5ngsamt ut p\u00e5 marknaden och den verkar ha ing\u00e5tt i en \u00e5terkallelse redan vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r ett gott tecken. Problemen har dock l\u00f6sts snabbt vilket inneb\u00e4r att Polestar 2 kommer att fungera utan m\u00e5nga problem.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom de flesta Polestar-modeller delar m\u00e5nga av sina delar med dagens Volvo-modeller kan vi f\u00f6rutsp\u00e5 att Polestar-modellerna borde vara mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n Audi-modellerna. Detta \u00e4r dock bara en rimlig uppskattning och kan inte betraktas som det verkliga l\u00e4get.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kommer Polestar-modellerna med en fyra\u00e5rig l\u00e5ng eller 50 000 mils garanti som ocks\u00e5 kan f\u00f6rl\u00e4ngas, vilket \u00e4r fallet med de flesta premiumbilar d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll – en viktig del av tillf\u00f6rlitligheten<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om ett visst m\u00e4rke eller en viss modell kan ha \u00f6verl\u00e4gsna f\u00f6rutsp\u00e5dda tillf\u00f6rlitlighetsresultat \u00e4r dessa, som ordet kanske antyder, bara f\u00f6ruts\u00e4gelser. Detta inneb\u00e4r att de inte alltid \u00e5terspeglar alla \u00e4gare eftersom otaliga faktorer p\u00e5verkar tillf\u00f6rlitligheten och dessa kan inte beaktas i de flesta tillf\u00f6rlitlighetstabeller.<\/p>\n\n\n\n

Tv\u00e4rtemot vad m\u00e5nga tror \u00e4r Audi-modeller mindre kostsamma n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll j\u00e4mf\u00f6rt med Volvo-modeller. Det beror p\u00e5 att Audi delar m\u00e5nga av sina delar med resten av VAG medan Volvo tenderar att anv\u00e4nda de mest komplexa motorkonfigurationerna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00e4ller \u00e4ven f\u00f6r Polestar en som anv\u00e4nder en 4-cylindrig motor som \u00e4r b\u00e5de turboladdad och komprimerad samtidigt som den ocks\u00e5 f\u00e5r en boost av tv\u00e5 elmodeller. En s\u00e5dan komplexitet kr\u00e4ver ett komplext underh\u00e5ll och d\u00e4rf\u00f6r kan vi l\u00e4tt s\u00e4ga att Polestar-modellerna ocks\u00e5 borde vara dyrare att underh\u00e5lla \u00e4n Audi elbilar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi lyxigare \u00e4n Polestar?<\/h3>\n\n\n\n

Om du l\u00e4ngtar efter sofistikering och lyx \u00e4r det b\u00e4ttre med en Audi eftersom Audi erbjuder mycket fler alternativ n\u00e4r det g\u00e4ller lyx. \u00c4ven om b\u00e5de Polestar 1 och Polestar 2 verkligen \u00e4r lyxbilar kan de inte m\u00e4ta sig med de flesta Audis n\u00e4r det g\u00e4ller komfort, lyx och teknik.<\/p>\n\n\n\n

Den lyxigaste bilen som Audi erbjuder \u00e4r A8 som \u00e4r en fullstor lyxsedan som helt enkelt \u00f6vertr\u00e4ffar allt Volvo\/Polestar g\u00f6r n\u00e4r det g\u00e4ller lyx.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi mer eftertraktad \u00e4n Polestar?<\/h3>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT \u00e4r en av de mest \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda och snyggaste elbilar som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar i dag, s\u00e5 man kan lugnt s\u00e4ga att e-Tron GT delar en liknande marknadsfilosofi som Polestar 1. Toppmodellen GT RS kostar ungef\u00e4r lika mycket som Polestar 1 och den erbjuder liknande effekt och k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Men om man j\u00e4mf\u00f6r dessa tv\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller \u00f6nskv\u00e4rdhet \u00e4r det l\u00e4tt att s\u00e4ga att e-Tron GT RS \u00e4r den mer \u00f6nskv\u00e4rda modellen mellan de tv\u00e5. Om vi tar h\u00e4nsyn till resten av Audis nuvarande utbud kan vi l\u00e4tt s\u00e4ga att Audi f\u00f6r n\u00e4rvarande tillverkar mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda bilar \u00e4n Polestar.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Polestar att sl\u00e4ppa fler modeller snart?<\/h3>\n\n\n\n

Fram till 2025 planerar Polestar att sl\u00e4ppa fem nya modeller i allm\u00e4nhet, inklusive Polestar 2. N\u00e4sta Polestar som kommer ut \u00e4r den kompakta sportiga SUV:n Polestar 3 som ska konkurrera med Audi e-Tron och som troligen kommer att avsl\u00f6jas n\u00e5gon g\u00e5ng under 2022.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom dessa tv\u00e5 planerar Polestar ocks\u00e5 att sl\u00e4ppa en elektrisk sedan som direkt ska konkurrera med e-Tron GT ocks\u00e5. En st\u00f6rre SUV b\u00f6r f\u00f6lja och f\u00f6rmodligen \u00e4ven en mindre elbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e5de Polestar och Audi \u00e4r inriktade p\u00e5 att designa och tillverka lyxbilar, men skillnaden \u00e4r att Polestar bara har b\u00f6rjat sin satsning p\u00e5 lyxbilar medan Audi har varit med i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4,40],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2765"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2765"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2765\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2767,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2765\/revisions\/2767"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2765"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2765"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2765"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}