{"id":2763,"date":"2022-01-17T11:36:47","date_gmt":"2022-01-17T11:36:47","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2763"},"modified":"2022-01-17T11:36:49","modified_gmt":"2022-01-17T11:36:49","slug":"polestar-vs-bmws-tillforlitlighet-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/polestar-vs-bmws-tillforlitlighet-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Polestar vs BMW:s tillf\u00f6rlitlighet – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e5de Polestar och BMW anses vara lyxbilsm\u00e4rken, vilket inneb\u00e4r att de fokuserar p\u00e5 innovation och ett \u00f6verfl\u00f6d av teknik- och komfortfunktioner. Bilar som dessa \u00e4r till sin natur komplexa i sin konstruktion vilket inneb\u00e4r att fler saker potentiellt kan g\u00e5 fel n\u00e5gon g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

BMW tenderar dock att inta en genomsnittlig position i de flesta tillf\u00f6rlitlighetslistor, vilket inneb\u00e4r att det inte \u00e4r ett av de mest tillf\u00f6rlitliga m\u00e4rkena d\u00e4r ute. Trots det, om du tar v\u00e4l hand om din BMW och underh\u00e5ller den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt och i r\u00e4tt tid, ska du inte oroa dig f\u00f6r att din BMW ska l\u00e4mna dig vid sidan av v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Polestar \u00e5 andra sidan \u00e4r ett nytillkommet m\u00e4rke med endast en enda bil till salu f\u00f6r n\u00e4rvarande, och det \u00e4r Polestar 1 som inte precis \u00e4r vanlig eller vanlig. Polestar backas dock upp av Volvo som verkar klara sig b\u00e4ttre \u00e4n BMW i de flesta tillf\u00f6rlitlighetslistor.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r den f\u00f6rutsp\u00e5dda tillf\u00f6rlitligheten f\u00f6r Polestar-modellerna en smula b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta BMW:er. Med tanke p\u00e5 att Polestar fokuserar p\u00e5 att finslipa en enda modell innan de sl\u00e4pper den till allm\u00e4nheten, \u00e4r chansen stor att tillf\u00f6rlitligheten inte kommer att vara ett problem.<\/p>\n\n\n\n

BMW:s tillf\u00f6rlitlighet – medelm\u00e5ttig<\/h2>\n\n\n\n

BMW \u00e4r fast inrangerad i historien om lyxbilar med en sportig kant, vilket inneb\u00e4r att den varum\u00e4rkesattraktion som BMW b\u00e4r med sig s\u00e4kert \u00e4r \u00f6ver genomsnittet, \u00e4ven j\u00e4mf\u00f6rt med sina fruktade tyska rivaler. Men f\u00f6r att en bil ska vara s\u00e5 fullsp\u00e4ckad med ett \u00f6verfl\u00f6d av funktioner m\u00e5ste den vara betydligt mer tillf\u00f6rlitlig j\u00e4mf\u00f6rt med en ekonomibil.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att BMW m\u00e5ste g\u00f6ra mer f\u00f6r att deras bilar ska vara j\u00e4mf\u00f6relsevis tillf\u00f6rlitliga eftersom de \u00e4r s\u00e5 komplexa och fyllda med alla m\u00f6jliga prylar som potentiellt skulle kunna orsaka problem i slut\u00e4ndan. P\u00e5 senare tid verkar det dock som om BMW lyckas forts\u00e4tta att f\u00f6rb\u00e4ttra sin tillf\u00f6rlitlighet, men bara om man underh\u00e5ller bilarna p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

BMW 3-serien verkar vara den mest p\u00e5litliga BMW:n d\u00e4r ute medan \u00e4ldre X5-modeller verkar vara de mest problematiska. Hur som helst kommer nyare BMW:er med fyra\u00e5riga l\u00e5nga garantier fr\u00e5n fabriken som t\u00e4cker alla dina reparationskostnader tills du passerar 50 000 milsgr\u00e4nsen.<\/p>\n\n\n\n

Om detta inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att du ska k\u00f6pa en BMW bekv\u00e4mt kan du f\u00f6rl\u00e4nga denna fabriksgaranti i upp till 7 \u00e5r eller 100k miles vilket borde h\u00e5lla dig problemfri under l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Polestars tillf\u00f6rlitlighet – troligen b\u00e4ttre \u00e4n BMW:s.<\/h2>\n\n\n\n

Polestar \u00e4r fortfarande ett nytt varum\u00e4rke med endast 2 bilar f\u00f6r n\u00e4rvarande, Polestar 1 och den kommande Polestar 2. Polestar 1 \u00e4r den enda bilen p\u00e5 marknaden, men det \u00e4r inte precis en vanlig bil med tanke p\u00e5 att den kostar 150 000 dollar och \u00e4r begr\u00e4nsad till endast 750 modeller.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att vi fortfarande inte kan bed\u00f6ma hur tillf\u00f6rlitliga eller op\u00e5litliga Polestar-modellerna \u00e4r eftersom det inte finns tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga modeller d\u00e4r ute. Vi vet dock att Polestar har ett starkt st\u00f6d fr\u00e5n Volvo, vilket \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 n\u00e5gon Polestar-modell.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sant att Polestar och Volvo delar m\u00e5nga delar mellan varandra vilket inneb\u00e4r att de sannolikt kommer att vara likartade n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. Volvobilar \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n BMW:s trots att de utan tvekan \u00e4r \u00e4nnu mer komplexa s\u00e5 det \u00e4r s\u00e4kert att Polestar ocks\u00e5 \u00e4r ett mer tillf\u00f6rlitligt m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst erbjuder Polestars ocks\u00e5 en fyra \u00e5r l\u00e5ng garanti p\u00e5 50 000 mil som ocks\u00e5 kan f\u00f6rl\u00e4ngas under en liknande period.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll – en viktig tillf\u00f6rlitlighetsaspekt<\/h2>\n\n\n\n

Alla f\u00f6rutsp\u00e5dda tillf\u00f6rlitlighetstabeller p\u00e5 n\u00e4tet \u00e4r bara meningsfulla om du underh\u00e5ller din bil p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, vilket inneb\u00e4r att \u00e4ven de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna p\u00e5 marknaden knappast kommer att kunna m\u00e4ta sig med de mest op\u00e5litliga om de inte underh\u00e5lls och de senare g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r h\u00e4r som tillf\u00f6rlitlighetsdiagrammen slutar att vara meningsfulla eftersom korrekt underh\u00e5ll \u00e4r en f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r de flesta tillf\u00f6rlitlighetsdiagrammen. Dessutom visar dessa tabeller endast den \u00f6vergripande bilden utan att ta h\u00e4nsyn till enskilda fall d\u00e4r vissa f\u00f6rment tillf\u00f6rlitliga bilar hade fler problem \u00e4n vissa op\u00e5litliga bilar.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att du aldrig b\u00f6r betrakta dessa diagram som 100 % tillf\u00f6rlitliga eftersom de endast \u00e4r till f\u00f6r att anv\u00e4ndas som referenspunkt n\u00e4r det g\u00e4ller bilj\u00e4mf\u00f6relser. Otaliga individuella aspekter p\u00e5verkar hur bra en bil klarar sig och de kan helt enkelt inte beaktas i dessa diagram.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur dyrt \u00e4r det att underh\u00e5lla en BMW?<\/h3>\n\n\n\n

BMW \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att kosta mer per \u00e5r n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll, men det \u00e4r att v\u00e4nta eftersom BMW \u00e4r mer komplexa \u00e4n de flesta bilar d\u00e4r ute. Detta betyder inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis att BMW:er beh\u00f6ver mer arbete f\u00f6r att komponenterna \u00e4r av s\u00e4mre kvalitet utan f\u00f6r att det finns fler komponenter i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta kan du r\u00e4kna med att betala 150-400 dollar f\u00f6r service var 10 000 miles eller s\u00e5. St\u00f6rre service kan l\u00e4tt kosta mer \u00e4n 2 000 dollar vilket ger oss ett genomsnitt p\u00e5 1 000-1 700 dollar per \u00e5r f\u00f6r underh\u00e5llskostnader.<\/p>\n\n\n\n

Hur dyrt \u00e4r det att underh\u00e5lla Polestar-bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Polestar 1 \u00e4r den enda aktuella Polestar som finns tillg\u00e4nglig f\u00f6r tillf\u00e4llet och det verkar som om den kostar mycket pengar att underh\u00e5lla vilket inte \u00e4r n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom det \u00e4r en high-end GT-coupe i begr\u00e4nsad upplaga som \u00e4r b\u00e5de turboladdad och superladdad och drivs av tv\u00e5 elmotorer.<\/p>\n\n\n\n

En s\u00e5dan komplexitet kr\u00e4ver grundligt underh\u00e5ll och det \u00e4r ocks\u00e5 en verklighet i segmentet. Polestar 2 \u00e4r inte ute \u00e4nnu men det \u00e4r l\u00e4tt att antyda att den kommer att vara j\u00e4mf\u00f6rbar med de flesta Volvomodeller d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n bilar med motor med elmotor?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns inte m\u00e5nga elbilar p\u00e5 marknaden just nu, vilket inneb\u00e4r att vi inte kan g\u00f6ra en exakt bed\u00f6mning eftersom de m\u00f6nster vi studerar \u00e4r oproportionerliga. Elbilar har dock f\u00e4rre r\u00f6rliga delar vilket borde inneb\u00e4ra att det \u00e4r f\u00e4rre saker som kan g\u00e5 fel.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r dock besv\u00e4rliga p\u00e5 grund av sina batterier som fortfarande kostar obscena summor att byta ut. Slutligen har elbilar ocks\u00e5 nytta av regenerativ bromsning, vilket inneb\u00e4r att bromsf\u00f6rslitning inte \u00e4r ett lika stort problem som f\u00f6r bilar med elektrisk drivning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e5de Polestar och BMW anses vara lyxbilsm\u00e4rken, vilket inneb\u00e4r att de fokuserar p\u00e5 innovation och ett \u00f6verfl\u00f6d av teknik- och komfortfunktioner. Bilar som dessa \u00e4r till sin natur komplexa i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6,40],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2763"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2763"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2763\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2764,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2763\/revisions\/2764"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2763"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2763"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2763"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}