{"id":2759,"date":"2022-01-17T11:34:55","date_gmt":"2022-01-17T11:34:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2759"},"modified":"2022-01-17T11:34:57","modified_gmt":"2022-01-17T11:34:57","slug":"ar-elbilar-svarare-att-reparera","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-elbilar-svarare-att-reparera\/","title":{"rendered":"\u00c4r elbilar sv\u00e5rare att reparera?"},"content":{"rendered":"\n

Elbilar best\u00e5r av f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r mindre troligt att de drabbas av f\u00f6r tidigt slitage. Detta inneb\u00e4r att elbilar borde kunna h\u00e5lla l\u00e4nge utan att beh\u00f6va g\u00f6ra omfattande arbeten p\u00e5 motorn och resten av drivlinan.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller fj\u00e4dring \u00e4r skillnaderna mellan elbilar och bilar med motor med undantag f\u00f6r den extra vikt som elbilar tenderar att b\u00e4ra. P\u00e5 det hela taget beh\u00f6ver elbilar mindre underh\u00e5ll j\u00e4mf\u00f6rt med bilar med motor, men hur sv\u00e5rt ett eventuellt reparationsarbete kan vara beror i h\u00f6g grad p\u00e5 vad som har g\u00e5tt fel.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom elbilar och ICE-bilar har m\u00e5nga liknande delar b\u00f6r de vara lika l\u00e4tta att reparera. Men om ett problem uppst\u00e5r p\u00e5 grund av ett felaktigt elsystem eller ett batteriproblem \u00e4r elbilar faktiskt mycket sv\u00e5rare att reparera, eftersom denna teknik \u00e4nnu inte har testats grundligt p\u00e5 massf\u00f6rbrukarniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r finns det f\u00e4rre kvalificerade mekaniker och tekniker som kan arbeta med den h\u00e4r typen av problem, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste ta din bil till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. I slut\u00e4ndan beror den viktigaste faktorn n\u00e4r det g\u00e4ller hur sv\u00e5r en elbil \u00e4r att reparera p\u00e5 vad som har g\u00e5tt fel med den.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar underh\u00e5ll och service<\/h2>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r fortfarande de nya barnen p\u00e5 blocket, vilket inneb\u00e4r att alla inte \u00e4r medvetna om hur de fungerar och hur mycket underh\u00e5ll de kr\u00e4ver. Som tidigare n\u00e4mnts har elbilar f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att mekaniskt slitage inte alls \u00e4r lika n\u00e4rvarande som i en vanlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Elmotorer \u00e4r b\u00e5de mindre och kan fungera fullt ut utan att beh\u00f6va n\u00e5 en optimal temperaturniv\u00e5. De h\u00e4mtar energin fr\u00e5n ett stort litiumjonbatteri med h\u00f6g sp\u00e4nning som vanligtvis f\u00f6rvaras under passagerarutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar beh\u00f6ver ingen motorolja eftersom friktionen mellan elmotorernas r\u00f6rliga delar \u00e4r liten. Allt detta inneb\u00e4r att elmotorn inte skapar f\u00f6r mycket v\u00e4rme och inte heller att den fungerar lika smutsigt som en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Att serva en elbil i ett tidigt skede \u00e4r avg\u00f6rande om du vill beh\u00e5lla alla optimala egenskaper hos din elbil. Som s\u00e5dan bes\u00f6ker de flesta elbilar serviceverkstaden oftare j\u00e4mf\u00f6rt med en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, men det beror ocks\u00e5 p\u00e5 att en genomsnittlig elbils\u00e4gare \u00e4r mer koncentrerad p\u00e5 att underh\u00e5lla bilen i f\u00f6rsta hand.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rbr\u00e4nningsmotorbilar underh\u00e5ll och service<\/h2>\n\n\n\n

Vi \u00e4r alla relativt medvetna om vad som kr\u00e4vs f\u00f6r att k\u00f6ra och \u00e4ga en ICE-bil eftersom ICE-bilar har funnits ganska l\u00e4nge nu. En f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor skapar b\u00e5de v\u00e4rme och skadliga utsl\u00e4pp n\u00e4r den \u00e4r ig\u00e5ng vilket inneb\u00e4r att detta kr\u00e4ver en l\u00f6sning.<\/p>\n\n\n\n

Den extra v\u00e4rmen tas mestadels om hand av motoroljan och kylv\u00e4tskan som b\u00e5da beh\u00f6ver bytas ut d\u00e5 och d\u00e5. elbilar kr\u00e4ver kylv\u00e4tska, men de beh\u00f6ver inte motorolja. Dessutom \u00e4r en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor till sin natur mer ben\u00e4gen att slitas i f\u00f6rtid eftersom friktionen mellan de r\u00f6rliga delarna \u00e4r intensiv.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rbr\u00e4nningsbilar har ocks\u00e5 massor av system som ska ta hand om alla skadliga f\u00f6roreningar som l\u00e4mnar avgaserna. Katalysatorer, partikelfilter och speciella f\u00f6reningar som blandas med br\u00e4nslet \u00e4r alla ben\u00e4gna att orsaka problem i bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer och vissa av dem \u00e4r kostsamma att reparera.<\/p>\n\n\n\n

ICE-bilar har ocks\u00e5 m\u00e5nga komponenter som beh\u00f6ver servas och underh\u00e5llas regelbundet, men skillnaden h\u00e4r \u00e4r att det finns fler av dessa i en ICE-bil \u00e4n i en elbil.<\/p>\n\n\n\n

problem med elbilsbatteriet<\/h2>\n\n\n\n

Det st\u00f6rsta potentiella problemet med en elbil \u00e4r batteriet eftersom elbilsbatterier inte \u00e4r konstruerade f\u00f6r att h\u00e5lla hela livet. Eftersom de f\u00f6rs\u00e4mras med tiden m\u00e5ste de bytas ut vart 10-20:e \u00e5r, vilket kan vara en brytningsfaktor eftersom batterier fortfarande tenderar att kosta mer \u00e4n 132 dollar per kWh.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att ett helt nytt 83 kWh-batteri f\u00f6r Tesla Model 3 borde kosta mer \u00e4n 10 000 dollar. Men \u00e4ven att f\u00e5 tag p\u00e5 batteriet kan vara besv\u00e4rligt eftersom de \u00e4r mycket efterfr\u00e5gade och du kan inte bara bes\u00f6ka en lokal bilverkstad f\u00f6r att f\u00e5 tag p\u00e5 ett.<\/p>\n\n\n\n

Arbetskostnader i samband med att byta batteri \u00e4r ocks\u00e5 extremt h\u00f6ga och de kan till och med krypa upp till 1 000 dollar med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga diverse delar som beh\u00f6vs. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det bra att \u00e4ga en elbil med garanti och det borde g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att njuta av din elbil fullt ut.
Det \u00e4r dock bara tiden som f\u00e5r utvisa hur sv\u00e5ra och stressiga elbilar kan bli efter n\u00e5gra decenniers anv\u00e4ndning eller n\u00e5gra hundra tusen mil p\u00e5 klockan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Om du f\u00f6ljer de aktuella trenderna inom bilindustrin kommer du att inse att elbilen har blivit det mest relevanta \u00e4mnet inom hela branschen. Om du vill uppleva hur framtidens bilindustri kommer att se ut, se till att \u00f6verv\u00e4ga en elbil som ditt n\u00e4sta k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att mer \u00e4n 56 procent av amerikanerna \u00f6verv\u00e4ger att k\u00f6pa antingen hybrider eller elbilar som sitt n\u00e4sta bilk\u00f6p kommer vi sannolikt att f\u00e5 se stora f\u00f6rb\u00e4ttringar av den befintliga laddningsinfrastrukturen. Om du kan utnyttja elbilsplattformen fullt ut och inte har n\u00e5got emot de extra kompromisserna b\u00f6r du k\u00f6pa en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag inte k\u00f6pa en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r bara s\u00e5 bra som din f\u00f6rm\u00e5ga att ladda dem. Om du inte har n\u00e5gon v\u00e4ggladdare eller om du till och med inte har tillg\u00e5ng till ett laddningsuttag \u00e4r det b\u00e4ttre att hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en elbil f\u00f6r tillf\u00e4llet. Det enda logiska s\u00e4ttet att \u00e4ga en elbil bekymmersfritt \u00e4r att ladda den hemma hos dig under natten.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte heller kan ladda din bil med hj\u00e4lp av den befintliga laddningsinfrastrukturen i ditt omr\u00e5de b\u00f6r du definitivt hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en elbil f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar b\u00e4ttre \u00e4n ICE-bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, inte \u00e4n, men det kan komma att \u00e4ndras under de kommande \u00e5ren. F\u00f6r det f\u00f6rsta f\u00e5r du mer f\u00f6r pengarna med en ICE-bil eftersom elbilar fortfarande \u00e4r alldeles f\u00f6r dyra f\u00f6r att anv\u00e4ndas i stor skala. F\u00f6r det andra erbjuder elbilar helt enkelt inte samma bekv\u00e4mlighet vid l\u00e4ngre resor.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det tredje kan de flesta st\u00e4der inte st\u00f6dja en mass\u00f6verg\u00e5ng till elbilar eftersom de b\u00e5de saknar el och laddningsstationer. Slutligen har elbilar funnits l\u00e4nge, vilket inneb\u00e4r att vi alla \u00e4r fullt medvetna om vad som kr\u00e4vs f\u00f6r att \u00e4ga en elbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Elbilar best\u00e5r av f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r mindre troligt att de drabbas av f\u00f6r tidigt slitage. Detta inneb\u00e4r att elbilar borde kunna h\u00e5lla l\u00e4nge utan att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2759"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2759"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2759\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2760,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2759\/revisions\/2760"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2759"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2759"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2759"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}