{"id":2751,"date":"2022-01-17T11:32:09","date_gmt":"2022-01-17T11:32:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2751"},"modified":"2022-01-17T11:32:13","modified_gmt":"2022-01-17T11:32:13","slug":"hur-bra-ar-android-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-bra-ar-android-auto\/","title":{"rendered":"Hur bra \u00e4r Android Auto?"},"content":{"rendered":"\n

Om du redan har vant dig vid att anv\u00e4nda Android Auto-systemet i din bil \u00e4r du v\u00e4l medveten om att de allra flesta infotainmentsk\u00e4rmar i bilar inte alls \u00e4r lika anv\u00e4ndbara. Android Auto \u00e4r utformat f\u00f6r att helt integreras med bilens infotainmentsk\u00e4rm vilket g\u00f6r att du kan anv\u00e4nda alla dina favoritappar direkt p\u00e5 sk\u00e4rmen.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan har Android Auto m\u00e5nga f\u00f6rdelar som bekv\u00e4mlighet och m\u00f6jligheten att anv\u00e4nda samma system mellan olika bilar. Du kan anv\u00e4nda alla dina favoritappar f\u00f6r navigering, musik och kommunikation som alltid \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n de appar som erbjuds med bilen fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan kan Android Auto vara distraherande f\u00f6r vissa anv\u00e4ndare. Systemet kan ocks\u00e5 vara lite kr\u00e5ngligt att anv\u00e4nda om du inte har m\u00f6jlighet till tr\u00e5dl\u00f6s integration. Om din telefon inte \u00e4r av b\u00e4sta kvalitet \u00e4r chansen stor att din upplevelse av Android Auto-systemet ocks\u00e5 sannolikt kommer att vara underm\u00e5lig.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Android Auto definitivt ett v\u00e4rdefullt system f\u00f6r dem som \u00e4lskar m\u00f6jligheten att f\u00f6rlita sig p\u00e5 sin telefon av alla de ovan n\u00e4mnda sk\u00e4len. \u00c4ven om du kan anv\u00e4nda din telefon p\u00e5 liknande s\u00e4tt endast med Bluetooth och ett telefonstativ \u00e4r Android Auto en niv\u00e5 \u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar med Android Auto<\/h2>\n\n\n\n

Hela po\u00e4ngen med Android Auto \u00e4r att rensa upp din totala anv\u00e4ndarupplevelse under k\u00f6rning, vilket inneb\u00e4r att endast den viktigaste informationen visas f\u00f6r varje \u00f6gonblick. Detta inneb\u00e4r att du inte beh\u00f6ver g\u00e5 igenom flera menyer och undermenyer f\u00f6r att interagera med den funktionalitet du beh\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Android Auto \u00e4r utformat f\u00f6r att g\u00f6ra din k\u00f6rupplevelse s\u00e4krare genom att anv\u00e4nda rattkontroller, sofistikerade r\u00f6stkontroller och stora reglage, vilket inneb\u00e4r att du f\u00e5r mer tid att titta p\u00e5 v\u00e4gen. Android Auto utnyttjar ocks\u00e5 otaliga olika musikstreamingappar som Spotify, Audible, Pandora, Songza, TuneIn och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Android Auto \u00e4r inte bara ett skal \u00f6ver bilens infotainmentsystem utan snarare ett mer omfattande utnyttjande av bilens alla sensorer och ing\u00e5ngar, vilket inneb\u00e4r att Android Auto kan anpassa sig till din k\u00f6rstil, tid p\u00e5 dygnet och vad du anv\u00e4nder den till.<\/p>\n\n\n\n

Google Maps \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset mest anv\u00e4nda navigationsappen i v\u00e4rlden och Android Auto g\u00f6r att du kan anv\u00e4nda den direkt p\u00e5 den centrala sk\u00e4rmen eller till och med p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan om du \u00e4ger en nyare bil.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelar med Android Auto<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de Android Auto och Apple CarPlay har kommit l\u00e5ngt sedan de f\u00f6rst sl\u00e4pptes, vilket inneb\u00e4r att de nu \u00e4r s\u00e5 bra som m\u00f6jligt, \u00e5tminstone vad g\u00e4ller Google och Apple. Biltillverkare \u00e4r fortfarande f\u00f6rtjusta i att utveckla sina egna system och de vill helst beh\u00e5lla det s\u00e5 eftersom de ser AA och ACP som h\u00e5rd konkurrens.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att biltillverkarna inte \u00e4r angel\u00e4gna om att full\u00e4nda integrationsniv\u00e5erna mellan olika bilar eftersom vissa har tr\u00e5dl\u00f6sa funktioner medan andra erbjuder icke-optimerade integrationer endast via tr\u00e5d. Dessutom tenderar dessa system att helt ta \u00f6ver din infotainmentsk\u00e4rm, vilket inneb\u00e4r att du inte kommer att kunna anv\u00e4nda dem tillsammans.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en bil som integrerar funktioner som klimatkontroll i infotainmentsk\u00e4rmen inneb\u00e4r det att du m\u00e5ste utf\u00f6ra en femstegsprocess bara f\u00f6r att \u00e4ndra luftkonditioneringstemperaturen. Detta kan vara s\u00e5 irriterande att folk tenderar att aldrig anv\u00e4nda AA eller ACP av dessa sk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen kan du f\u00e5 en ganska liknande upplevelse med din smartphone, ett telefonf\u00e4ste och Bluetooth eftersom de flesta av dessa funktioner kan k\u00e4nna igen anv\u00e4ndning i bilen \u00e4ven om de inte anv\u00e4nds via AA.<\/p>\n\n\n\n

OEM-infotainmentsystem vs Android Auto<\/h2>\n\n\n\n

De nuvarande trenderna inom bilindustrin best\u00e5r av en bredare anv\u00e4ndning av Android Auto och Apple CarPlay och av att inf\u00f6rliva s\u00e5 m\u00e5nga funktioner i infotainmentsk\u00e4rmen som m\u00f6jligt. Detta inneb\u00e4r att du ofta m\u00e5ste v\u00e4xla mellan dessa tv\u00e5 system f\u00f6r att kunna styra vissa bilfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Biltillverkarna \u00e4r medvetna om detta och ser det inte som ett problem eftersom de vill att vi \u00e4nd\u00e5 ska anv\u00e4nda deras egna infotainmentsk\u00e4rmar. Tesla tillverkar infotainmentsk\u00e4rmar som dubblerar som varvr\u00e4knare och v\u00e4gm\u00e4tare, vilket inneb\u00e4r att du inte ens kommer att kunna njuta av en AA- eller ACP-sk\u00e4rm i fullsk\u00e4rmsl\u00e4ge med dessa typer av system.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om dagens infotainmentsystem i bilar har kommit l\u00e5ngt sedan de b\u00f6rjade anv\u00e4ndas, ligger de fortfarande efter modern smartphone-teknik eftersom en nyare version utvecklas i 2-4 \u00e5r i taget medan en smartphone av ny generation kommer ut varje \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att skaffa Android Auto?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att k\u00f6pa Android Auto om du redan anv\u00e4nder systemet eftersom du anv\u00e4nder en Android-enhet som din dagliga smartphone. Dessutom \u00e4r det vettigt att v\u00e4lja Android Auto om du \u00e4ger eller anv\u00e4nder flera bilar eftersom du d\u00e5 kan anv\u00e4nda samma system i flera bilar.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r dock sant att du kan f\u00e5 de flesta funktionerna utf\u00f6rda direkt med hj\u00e4lp av din smartphone, Bluetooth och ett telefonf\u00e4ste. Niv\u00e5erna av l\u00e4tthet och s\u00e4kerhet \u00e4r inte desamma, men om du \u00e4r v\u00e4l medveten om vad du g\u00f6r b\u00f6r slutresultatet i m\u00e5ngt och mycket bli detsamma.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har inte alla bilar Android Auto fr\u00e5n fabriken?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns tv\u00e5 s\u00e4tt att l\u00e4gga till en viss funktion i en bil som standardutrustning. Det f\u00f6rsta s\u00e4ttet \u00e4r om biltillverkaren best\u00e4mmer sig f\u00f6r att g\u00f6ra det och de tenderar att g\u00f6ra det om funktionen i fr\u00e5ga \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r den \u00f6vergripande k\u00f6rupplevelse som tillverkaren vill erbjuda.<\/p>\n\n\n\n

Den andra metoden f\u00f6r att en viss funktion ska ing\u00e5 i standardutrustningen \u00e4r om regeringen f\u00f6reskriver det. Den amerikanska regeringen har till exempel gjort det s\u00e5 att varje ny bil som s\u00e4ljs i USA m\u00e5ste ha en backkamera som standard.<\/p>\n\n\n\n

Hur s\u00e4kert \u00e4r Android Auto?<\/h3>\n\n\n\n

Android Auto \u00e4r verkligen s\u00e4krare \u00e4n att anv\u00e4nda din smartphone p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt. Allt beror dock p\u00e5 anv\u00e4ndaren och hur koncentrerad han\/hon \u00e4r p\u00e5 omgivningen. \u00c4ven om dessa system \u00e4r utformade f\u00f6r att vara s\u00e5 s\u00e4kra som m\u00f6jligt b\u00f6r du aldrig f\u00f6rlita dig p\u00e5 dem.<\/p>\n\n\n\n

Se d\u00e4rf\u00f6r alltid till att f\u00f6lja alla trafikregler f\u00f6r att vara s\u00e4ker och anv\u00e4nd aldrig telefonen direkt n\u00e4r du sitter bakom ratten.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du redan har vant dig vid att anv\u00e4nda Android Auto-systemet i din bil \u00e4r du v\u00e4l medveten om att de allra flesta infotainmentsk\u00e4rmar i bilar inte alls \u00e4r lika<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2751"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2751"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2751\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2752,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2751\/revisions\/2752"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2751"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2751"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2751"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}