{"id":273,"date":"2021-04-12T10:27:09","date_gmt":"2021-04-12T10:27:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=273"},"modified":"2021-04-12T10:27:09","modified_gmt":"2021-04-12T10:27:09","slug":"basta-mercedes-hardtop-cabriolet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-mercedes-hardtop-cabriolet\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta Mercedes hardtop cabriolet"},"content":{"rendered":"\n

Hardtop cabrioleter b\u00f6rjar bli en del av Mercedes historia eftersom Mercedes nu fokuserar mer p\u00e5 SUV-avdelningen, vilket har lett till att deras hardtop cabrioleter inte l\u00e4ngre tillverkas. Men \u00e4ven om det inte finns n\u00e5gra nya Mercedes hardtop cabrioleter p\u00e5 marknaden finns det fortfarande gott om att v\u00e4lja mellan p\u00e5 begagnatmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Den mest popul\u00e4ra Mercedes cabriolet hardtop \u00e4r Mercedes SLK\/SLC Roadster, SLK\/SLC hade varit i kontinuerlig produktion i 23 \u00e5r n\u00e4r Mercedes beslutade att upph\u00f6ra med SLC \u00e5r 2020. Den b\u00e4sta hardtop Mercedes cabriolet \u00e4r f\u00f6rmodligen SL, \u00e4ven om SL lades ned 2019. Det finns rykten om att Mercedes kan komma att introducera den igen 2022.<\/p>\n\n\n\n

SL-klass<\/h2>\n\n\n\n

SL \u00e4r en sportbil grand tourer som tillverkades av Mercedes fr\u00e5n 1954 fram till 2019. SL introducerade en sportigare Mercedes som var mer inriktad p\u00e5 en yngre kundkrets. Det var en snygg tv\u00e5sitsig roadster gjord f\u00f6r kryssning l\u00e4ngs kusten.
Den b\u00e4sta Mercedes SL genom tiderna \u00e4r utan tvekan 1954-1963 \u00e5rs 300SL ”Gullwing”, en bil som nu \u00e4r v\u00e4rd miljontals kronor. Men den b\u00e4sta cabriolet SL med h\u00e5rt tak \u00e4r den senaste versionen som tillverkades mellan 2013 och 2019, s\u00e4rskilt den ansiktslyfta modellen fr\u00e5n 2016.
SL fr\u00e5n 2016 erbjuder relativt modern teknik och en design som fortfarande h\u00e5ller j\u00e4mna steg med \u00e4ven de senaste Mercedes-modellerna. Den b\u00e4sta modellen av dem alla \u00e4r SL500, som erbjuder en 4,7-liters Biturbo V8 som producerar 455 hk och \u00e4r parat med en ganska modern 9-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da.
De b\u00e4sta SL-modellerna med h\u00e5rda tak \u00e4r SL63 AMG och SL65 AMG med V12-drift. Dessa cabrioleter producerar upp\u00e5t 580 hk f\u00f6r 63:an och runt 630 hk f\u00f6r den V12-drivna 65 AMG. B\u00e5da erbjuds med en mer konventionell 7-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da med snabbare v\u00e4xling, men den \u00e4r inte lika smidig som den 9-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan.
Genomsnittspriset f\u00f6r dessa SL-modeller \u00e4r 50 000 dollar f\u00f6r de minst motoriserade modellerna, hela v\u00e4gen upp till \u00f6ver 100 000 dollar f\u00f6r AMG-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

SLC\/SLK-klass<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes SLK introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1996 och var positionerad som en mer kompakt sportbil med h\u00e5rt tak. SLK var mycket mindre \u00e4n SL och var placerad mot bilar som Porsche Cayman, Mazda MX-5 och BMW Z4.
Den b\u00e4sta generationen av SLK \u00e4r den omd\u00f6pta SLC som introducerades 2011 och som producerades hela v\u00e4gen fram till 2020, s\u00e4rskilt de ansiktslyfta modellerna efter 2016. SLC erbjuder en sportigare k\u00f6rupplevelse \u00e4n SL, \u00e4ven om SLC \u00e4r betydligt mindre kraftfull och mindre lyxig.
Den b\u00e4sta SLC att k\u00f6pa \u00e4r 2019 \u00e5rs SLC 43 AMG. Denna SLC-variant erbjuder cirka 385 hk fr\u00e5n en Biturbo V6-motor, och utg\u00e5ngspriset f\u00f6r dessa som nya var cirka 64 000 dollar. Numera kan dessa k\u00f6pas f\u00f6r mycket mindre \u00e4n s\u00e5 eftersom de inte \u00e4r lika popul\u00e4ra som de en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta klassiska Mercedes hardtop cabriolet<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en klassisk cabriolet \u00e4r de nyaste och mest tekniskt avancerade roadsters kanske inte det du \u00e4r mest intresserad av. Att v\u00e4lja en snyggare och bepr\u00f6vad Mercedes av den gamla skolan kan vara n\u00e5got f\u00f6r dig.
Om du tar en tur ner i Mercedes Convertible memory lane kommer du att st\u00f6ta p\u00e5 m\u00e5nga olika attraktiva Mercedes cabrioleter. Bilar som Mercedes 250SL Pagoda fr\u00e5n 1967 \u00e4r mycket eftertraktade av samlare och de kostar mer \u00e4n 40 000 dollar f\u00f6r bilar i hyggligt skick och mer \u00e4n 76 000 dollar f\u00f6r utm\u00e4rkta bilar.
Vissa modeller som Mercedes SL-klassikerna fr\u00e5n 80-talet \u00e4r de mest prisv\u00e4rda klassiska Mercedes roadsters. Bilar som dessa kan f\u00f6rv\u00e4rvas f\u00f6r mindre \u00e4n 10 000 dollar, vilket \u00e4r sv\u00e5rt att sl\u00e5. Dessa SL-modeller erbjuder slagkraftiga motorer, men designen p\u00e5 dessa \u00e4r ifr\u00e5gasatt av m\u00e5nga olika entusiaster.<\/p>\n\n\n\n

Framtiden f\u00f6r Mercedes cabrioleter<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har Mercedes avvecklat SL och SLC?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom allm\u00e4nheten forts\u00e4tter att vilja ha fler och fler SUV:er tenderar tillverkare som Mercedes att f\u00f6lja trenderna. Och p\u00e5 grund av detta har de h\u00e5rda cabrioleterna med tak lagts ned. F\u00f6r att ge en liten bakgrund \u00e4r den amerikanska marknaden den marknad som Mercedes fr\u00e4mst riktar sig till n\u00e4r det g\u00e4ller cabrioleter med fast tak.
F\u00f6rs\u00e4ljningen av SL:s p\u00e5 den amerikanska marknaden n\u00e5dde sin h\u00f6gsta niv\u00e5 2003, d\u00e5 Mercedes s\u00e5lde omkring 13 000 exemplar. Men 2018 lyckades Mercedes bara skicka ut cirka 2000 enheter. Med en s\u00e5 l\u00e5g efterfr\u00e5gan beslutade Mercedes att upph\u00f6ra med produktionen av SL.
N\u00e4r det g\u00e4ller SLC\/SLK-klassen var toppf\u00f6rs\u00e4ljningen p\u00e5 den amerikanska marknaden 2005, d\u00e5 Mercedes lyckades s\u00e4lja n\u00e4stan 11 000 enheter. Men \u00e4ven 2019 lyckades Mercedes bara s\u00e4lja f\u00e4rre \u00e4n 2 000 enheter.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Mercedes att \u00e5teruppliva SL och SLC?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c5r 2019 sa Mercedes designchef Gorden Wagener att SL skulle \u00e5terupplivas 2022. M\u00e5len med den nya SL \u00e4r en mer fokuserad k\u00f6rupplevelse och ett fokus p\u00e5 att \u00e5terf\u00f6ra den ikoniska Mercedes 300SL-designen.
Utvecklingen av det nya SL sk\u00f6ts av Mercedes AMG-avdelningen, vilket bara betyder att SL kommer att erbjuda k\u00f6regenskaper som mer liknar de sportiga AMG GT-modellerna. Motorerna till nya SL kommer f\u00f6rmodligen att vara en V6 f\u00f6r instegsmodellen och en V8 f\u00f6r toppmodellen.
En V12-variant \u00e4r ganska tveksam eftersom Mercedes slutade tillverka V12-drivna bilar f\u00f6r ett par \u00e5r sedan p\u00e5 grund av allt mer restriktiva utsl\u00e4ppsregler.
M\u00e5nga k\u00e4llor med anknytning till f\u00f6retaget har ocks\u00e5 angett att en eventuell \u00e5terkomst av SLC ocks\u00e5 \u00e4r p\u00e5 g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Hur ser framtiden ut f\u00f6r konvertibla bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Framtiden f\u00f6r konvertibla sportbilar \u00e4r ganska tveksam eftersom SUV-kraschen forts\u00e4tter att \u00f6ka. M\u00e5nga biltillverkare g\u00e5r till och med bort fr\u00e5n sedans till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r SUV:er, och sedans levererar mycket fler enheter \u00e4n vad en cabriolet n\u00e5gonsin skulle kunna g\u00f6ra.
Dessutom f\u00f6rknippas cabrioleter vanligtvis med kraftfulla, st\u00f6rre motorer. Och dessa typer av motorer h\u00e5ller l\u00e5ngsamt p\u00e5 att avvecklas p\u00e5 grund av rigida utsl\u00e4ppsregler. Endast tiden kan utvisa konvertibilens framtid, men p\u00e5 senare tid verkar SUV:er vara det segment som \u00e4r mest lovande.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hardtop cabrioleter b\u00f6rjar bli en del av Mercedes historia eftersom Mercedes nu fokuserar mer p\u00e5 SUV-avdelningen, vilket har lett till att deras hardtop cabrioleter inte l\u00e4ngre tillverkas. Men \u00e4ven om<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":274,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/273"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=273"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/273\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/274"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=273"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=273"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=273"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}