{"id":269,"date":"2021-04-12T10:25:53","date_gmt":"2021-04-12T10:25:53","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=269"},"modified":"2021-04-12T10:25:53","modified_gmt":"2021-04-12T10:25:53","slug":"basta-mercedes-gla-modellen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-mercedes-gla-modellen\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta Mercedes GLA-modellen"},"content":{"rendered":"\n

I landet av subkompakta lyxiga crossover-SUV:er erbjuder Mercedes GLA en Mercedes-Benz-v\u00e4rdig upplevelse f\u00f6r cirka 34 000 dollar. Detta pris kan tyckas vara lite v\u00e4l h\u00f6gt f\u00f6r en subkompakt crossover-SUV, men GLA lyckas sl\u00e5 \u00f6ver sin viktklass i flera viktiga kategorier.
Den b\u00e4sta och h\u00f6gst trimmade Mercedes GLA \u00e4r GLA 45 AMG, men denna prestandaversion kostar s\u00e5 mycket som 54 000 dollar. Detta pris \u00e4r lite sv\u00e5rt att motivera om du inte \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en prestationsinriktad subkompakt crossover SUV, men det finns andra mer prisv\u00e4rda alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga Mercedes GLA-modeller<\/h2>\n\n\n\n

De tv\u00e5 huvudsakliga trimniv\u00e5erna f\u00f6r GLA \u00e4r den vanliga GLA 250 som b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 34 000 dollar och GLA 250 4-Matic som b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 36 000 dollar.
Den uppenbara skillnaden h\u00e4r \u00e4r fyrhjulsdriften, och m\u00e5nga kunder tenderar att v\u00e4lja 4-Matic eftersom fyrhjulsdriften ger ett b\u00e4ttre grepp. Detta system resulterar i ett allsidigt s\u00e4krare paket, s\u00e4rskilt i fuktiga och kalla f\u00f6rh\u00e5llanden.
Om du bor i ett klimat som s\u00e4llan upplever ogynnsamma v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden kan du dock spara en dollar eller tv\u00e5 genom att v\u00e4lja den vanliga GLA 250 med framhjulsdrift. N\u00e4r det g\u00e4ller \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljning \u00e4r dock 4-Matic-versionen s\u00e4kerligen ett mer popul\u00e4rt val.
GLA 250 erbjuder 208 hk och cirka 258 lb.-ft. i b\u00e5da trims, en 7-v\u00e4xlad DCT-transmission och ger cirka 35MPG, vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r ett klassledande br\u00e4nsleeffektivitetsresultat. Men om du tycker att b\u00e5da dessa trims \u00e4r tr\u00e5kigt snygga ser en AMG Exclusive-version verkligen mer tilltalande ut.
AMG-paketet inneb\u00e4r en l\u00e5ng lista med sportiga tillval, till exempel AMG-f\u00e4lgar, AMG-sportstolar, uppv\u00e4rmning av frams\u00e4tena, fyrv\u00e4gsst\u00f6d f\u00f6r l\u00e4ndryggen, en multifunktionell sportratt med tre ekrar, ut\u00f6kade designdetaljer i aluminium och l\u00e4der och mycket mer. AMG-paketet \u00e4r ocks\u00e5 mycket eftertraktat p\u00e5 begagnatmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

GLA 35 AMG och GLA 45 AMG<\/h2>\n\n\n\n

Om du tycker att \u00e4ven AMG-paketet p\u00e5 GLA 250 4-Matic fortfarande \u00e4r tr\u00e5kigt och att den saknar prestanda, \u00e4r GLA 35 AMG och GLA 45 AMG de allra b\u00e4sta GLA-modellerna som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns till salu hos de flesta Mercedes-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare.
35 AMG kostar cirka 47 500 dollar, och f\u00f6r en s\u00e5dan prislapp f\u00e5r du en v\u00e4lutrustad GLA 250 4-Matic med 300 hk. \u00c4ven vid en s\u00e5dan h\u00f6g prislapp kommer Mercedes fortfarande att s\u00e4lja ett g\u00e4ng extra till\u00e4ggsalternativ som kommer att \u00f6ka slutpriset f\u00f6r 35 AMG till ett omr\u00e5de som oftast upptas av st\u00f6rre SUV:er.
F\u00f6r att ge ett sammanhang b\u00f6rjar den stora SUV:en GLC p\u00e5 cirka 43 000 dollar, och en GLA 35 med v\u00e4l tilltagna tillbeh\u00f6r kan ge dig en hyfsat specificerad GLC. L\u00e5t oss inse att subkompakta crossover-SUV:er inte \u00e4r gjorda f\u00f6r prestationsinriktad k\u00f6rning, och av den anledningen, och m\u00e5nga andra, \u00e4r en GLC ett b\u00e4ttre k\u00f6p i denna prisklass.
Men om du vill ha den sportigaste subkompakta crossover-SUV som Mercedes n\u00e5gonsin kan s\u00e4lja till dig \u00e4r det GLA 45 AMG. GLA 45 erbjuder 382 h\u00e4stkrafter, ett styvare chassi och ett fj\u00e4dringspaket som mest l\u00e4mpar sig f\u00f6r m\u00e5ttlig k\u00f6rning med prestanda.
Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r bilar i det h\u00e4r segmentet begr\u00e4nsade av sin konstruktion och \u00e4r inte gjorda med prestandak\u00f6rning i \u00e5tanke. Dessutom \u00e4r priset p\u00e5 dessa fordon otroligt sv\u00e5rt att motivera. S\u00e5 om du vill ha en mindre sportig Mercedes, v\u00e4lj A eller CLA 45 AMG, eller gl\u00f6m den helt och h\u00e5llet och v\u00e4lj ist\u00e4llet en hyfsat specificerad GLC.<\/p>\n\n\n\n

Den ”perfekta” GLA<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att hitta den perfekta GLA:n b\u00f6r du g\u00e5 vidare och provk\u00f6ra alla de olika varianterna. N\u00e4r du har upplevt alla dessa olika versioner b\u00f6r du ta en ordentlig titt p\u00e5 listan \u00f6ver tillval och best\u00e4mma vad som beh\u00f6vs och vad som \u00f6nskas.
N\u00e4r du k\u00f6per en ny Mercedes kan du mixa och matcha m\u00e5nga olika Premium- och AMG-paket, specifika tillval och liknande som g\u00f6r att bilen kan anpassas efter dina egna \u00f6nskem\u00e5l. Du kan v\u00e4lja f\u00e4rg, f\u00e4lgar, ljudsystem, omgivande belysning och en hel del annat.
S\u00e5 en perfekt GLA \u00e4r f\u00f6rmodligen den som du anser vara perfekt, inte den som n\u00e5gon annan v\u00e4ljer \u00e5t dig. Naturligtvis \u00e4r vissa versioner objektivt sett b\u00e4ttre \u00e4n andra, men vi f\u00e5r inte gl\u00f6mma att bilar ocks\u00e5 \u00e4r ett k\u00e4nslom\u00e4ssigt k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

Mer om Mercedes GLA<\/h2>\n\n\n\n

Hur st\u00e5r sig konkurrenterna i f\u00f6rh\u00e5llande till GLA?<\/h4>\n\n\n\n

De fr\u00e4msta konkurrenterna till GLA \u00e4r Audi Q3 och BMW X1. Alla tre bilarna erbjuder en upplevelse som \u00e4r v\u00e4rdig s\u00e5dana premiumvarum\u00e4rken, men vissa kostnadsbesparingar i dessa \u00e4r uppenbara, och s\u00e4rskilt i AMG-, RS- eller M-modellerna.
Alla tre m\u00e4rkena \u00e4r medvetna om dessa modellers enorma marknadsandelar, s\u00e5 n\u00e4r nyare modeller kommer ut erbjuder de flesta av dem betydligt mer \u00e4n f\u00f6reg\u00e5ngarna. Den nya Q3 liknar till exempel mer en A3, men den tidigare Q3-modellen verkade bara lite f\u00f6r gammal, \u00e4ven n\u00e4r den precis hade sl\u00e4ppts.<\/p>\n\n\n\n

Vilken generation av GLA \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Nya GLA \u00e4r b\u00e4st, det \u00e4r en sj\u00e4lvklarhet. Den tidigare generationen av GLA och A-klassen fick ett ganska blandat mottagande av kunderna, eftersom m\u00e5nga av dem ans\u00e5g att b\u00e5da dessa inte \u00e4r ”\u00e4kta Mercedes”.
Med den nya modellen har Mercedes dessutom faktiskt lagt lite tanke p\u00e5 GLA, och nu representerar GLA en fantastisk Mercedes subkompakt crossover p\u00e5 instegsniv\u00e5. Mercedes lyckades g\u00f6ra den nya GLA mer lik st\u00f6rre modeller och mindre av en designm\u00e4ssig eftertanke. Och f\u00f6rs\u00e4ljningen sk\u00f6rdar s\u00e4kert f\u00f6rdelarna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r GLA ett b\u00e4ttre k\u00f6p \u00e4n instegsbilen i A-klassens hatchback eller den snygga CLA?<\/h4>\n\n\n\n

Nuf\u00f6rtiden \u00e4lskar folk SUV:er. \u00c4ven om GLA \u00e4r en subkompakt crossover-SUV \u00e4r det fortfarande en SUV.
S\u00e5 det \u00e4r mer en fr\u00e5ga om design \u00e4n n\u00e5got annat, eftersom dessa tv\u00e5 delar m\u00e5nga komponenter. A-klassens hatchback och GLA har j\u00e4mf\u00f6rbara priser och erbjuder i stort sett samma funktioner. GLA erbjuder FWD i icke-AMG-modeller, vilket A-klassen inte g\u00f6r.
Men om du vill ha en AMG-version verkar A-klassen vara en sportigare bil. Om du f\u00f6redrar stil och substans erbjuder Mercedes CLA f\u00f6r 38 000 dollar en sedanliknande design till ett mer l\u00e4ttillg\u00e4ngligt pris. CLA \u00e4r verkligen ett popul\u00e4rt val, men den saknar praktiska egenskaper j\u00e4mf\u00f6rt med GLA och A-klassen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I landet av subkompakta lyxiga crossover-SUV:er erbjuder Mercedes GLA en Mercedes-Benz-v\u00e4rdig upplevelse f\u00f6r cirka 34 000 dollar. Detta pris kan tyckas vara lite v\u00e4l h\u00f6gt f\u00f6r en subkompakt crossover-SUV, men<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":270,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/269"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=269"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/269\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/270"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=269"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=269"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=269"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}