{"id":2653,"date":"2022-01-11T11:03:40","date_gmt":"2022-01-11T11:03:40","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2653"},"modified":"2022-01-11T11:03:42","modified_gmt":"2022-01-11T11:03:42","slug":"hur-lange-racker-polestar-batteriet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-lange-racker-polestar-batteriet\/","title":{"rendered":"Hur l\u00e4nge r\u00e4cker Polestar-batteriet?"},"content":{"rendered":"\n

Polestar \u00e4r ett av de mest konkurrenskraftiga m\u00e4rkena i den nuvarande elbilsbranschen \u00e4ven om de f\u00f6r n\u00e4rvarande bara erbjuder tv\u00e5 bilar, Polestar 1 och Polestar 2. B\u00e5da dessa har v\u00e4ckt en hel del intresse b\u00e5de bland elbilsentusiaster och allm\u00e4nna vardagsintresserade teknikentusiaster.<\/p>\n\n\n\n

Polestar gillar att s\u00e4ga att de \u00e4r all in n\u00e4r det g\u00e4ller elbilar vilket inneb\u00e4r att Polestar \u00e4r ett frist\u00e5ende varum\u00e4rke som endast fokuserar p\u00e5 att utveckla och tillverka frist\u00e5ende elbilsplattformar. Som s\u00e5dan konkurrerar de direkt med m\u00e4rken som Tesla, Rivian, Lucid och alla befintliga m\u00e4rken som Mercedes, Audi, Jaguar och BMW.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 1 har b\u00e5de en elmotor och en bensinmotor med en kombinerad effekt p\u00e5 600 hk medan Polestar 2 antingen har ett 64 kWh-batteri i instegsmodellen eller ett 78 kWh-batteri i den h\u00f6gre trim-modellen med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 1 har tillr\u00e4ckligt med elkapacitet f\u00f6r att k\u00f6ra i enbart elbilsl\u00e4ge i cirka 50 mil medan Polestar 2 har tillr\u00e4ckligt med juice f\u00f6r att ge dig cirka 290 mil mellan fulla laddningscykler. Standardmodellen av Polestar 2 b\u00f6r ge dig cirka 270 miles medan modellen med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd b\u00f6r ge dig n\u00e4rmare 330 miles.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 1 – Pionj\u00e4ren<\/h2>\n\n\n\n

Polestar 1 designades och byggdes som en halo-bil f\u00f6r Polestar f\u00f6r att \u00f6ka varum\u00e4rkets image och g\u00f6ra det relevant f\u00f6r den koldioxidfria bilmarknaden. Polestar 1 \u00e4r en sportbilscoup\u00e9hybrid, vilket inneb\u00e4r att den f\u00f6rpackar sportighet och lyx i ett enda paket.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 1 kostar dock runt 150 000 dollar vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r tillg\u00e4nglig f\u00f6r alla, s\u00e4rskilt om man bet\u00e4nker att Polestar bara tillverkar cirka 150 stycken varje \u00e5r. Polestar 1 kan n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 4 sekunder vilket g\u00f6r den till en ganska rask bil.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e5de turboladdade och komprimerade 2.0L-motorn \u00e4r bra f\u00f6r cirka 375 hk medan de tv\u00e5 elmotorerna ger cirka 114 hk vardera. Allt detta avrundar till cirka 600 hk vilket inneb\u00e4r att Polestar 1 \u00e4r en riktig elsportsbil.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta med Polestar 1 \u00e4r dock dess otroligt snygga exteri\u00f6rdesign och en ganska hygglig r\u00e4ckvidd f\u00f6r enbart elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 – Den du b\u00f6r k\u00f6pa<\/h2>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r den verkliga Tesla-konkurrenten eftersom den kombinerar kvalitet, s\u00e4kerhet och teknik lika bra om inte till och med b\u00e4ttre \u00e4n Tesla. Den konkurrerar direkt med Tesla Model 3 vilket inneb\u00e4r att den h\u00e4r bilen borde vara den mest popul\u00e4ra Polestar-modellen av dem alla.<\/p>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts finns Polestar med tv\u00e5 olika batteristorlekar som b\u00f6rjar med ett mindre 64kWh-batteri med cirka 190 mil eller det st\u00f6rre 78kWh-batteriet med mer eftertraktade 232 mil. Polestar 2 anv\u00e4nder 1 kWh el f\u00f6r varje 3,2 mils k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Polestar borde kosta dig 650-800 dollar att ladda upp varje \u00e5r om du k\u00f6r cirka 1 000 mil i m\u00e5naden. En bil med elmotor till samma pris skulle kosta dig dubbelt s\u00e5 mycket f\u00f6r samma k\u00f6rstr\u00e4cka, vilket inneb\u00e4r att Polestar 2 \u00e4r effektivare \u00e4n de flesta bilar som finns p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Polestar 2 har ocks\u00e5 en \u00f6verl\u00e4gsen v\u00e4rdebest\u00e4ndighet vilket g\u00f6r den till en fantastisk bil att \u00e4ga b\u00e5de fr\u00e5n ny och begagnad.<\/p>\n\n\n\n

Hur du f\u00e5r ut mesta m\u00f6jliga juice ur ditt batteri<\/h2>\n\n\n\n

Alla tillverkare d\u00e4rute testar sina elbilar f\u00f6r r\u00e4ckvidd men dessa uppskattningar \u00e4r knappast m\u00f6jliga att n\u00e5 eftersom de oftast best\u00e5r av perfekta f\u00f6rh\u00e5llanden med kunniga f\u00f6rare som vet hur man k\u00f6r en elbil f\u00f6r att bevara s\u00e5 mycket energi som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sant att de flesta elbils\u00e4gare d\u00e4r ute aldrig ens kommer att komma i n\u00e4rheten av en tillverkares p\u00e5st\u00e5dda r\u00e4ckvidd f\u00f6r elbilar, men det finns s\u00e4tt att f\u00e5 ut mesta m\u00f6jliga r\u00e4ckvidd ur en bil om man f\u00f6ljer specifika steg. Du m\u00e5ste f\u00f6rst l\u00e4ra dig att k\u00f6ra mjukt utan snabba accelerationer och \u00e4ven f\u00f6rs\u00f6ka anv\u00e4nda regenbromsning s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Var f\u00f6rsiktig med bilens tillbeh\u00f6r som luftkonditionering eller uppv\u00e4rmning och se till att h\u00e5lla f\u00f6nstren st\u00e4ngda vid h\u00f6gre hastigheter f\u00f6r att inte hindra bilens aerodynamiska profil. Vikt \u00e4r ocks\u00e5 en viktig faktor n\u00e4r det g\u00e4ller energif\u00f6rbrukning, s\u00e5 f\u00f6rs\u00f6k att resa l\u00e4tt om m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen, k\u00f6r inte f\u00f6r fort om det inte finns n\u00e5got behov av det eftersom konstant h\u00f6ghastighetsk\u00f6rning \u00e4ter upp batteriet mycket snabbare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Polestar 1 v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en bilentusiast och \u00e4lskar nya och sp\u00e4nnande bilar \u00e4r Polestar 1 v\u00e4rd att titta p\u00e5 eftersom den erbjuder n\u00e5got som ingen annan bil p\u00e5 marknaden g\u00f6r. Den ser fantastisk ut och \u00e4r sportig och lyxig p\u00e5 samma g\u00e5ng. Den h\u00e5ller sitt v\u00e4rde bra vilket inneb\u00e4r att du inte b\u00f6r f\u00f6rlora s\u00e5 mycket pengar n\u00e4r det \u00e4r dags att s\u00e4lja den.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r det en fantastisk grand tourer-bil som kan erbjuda dig h\u00f6gsta m\u00f6jliga komfort i bilen samtidigt som den ger dig en pigg och sp\u00e4nnande k\u00f6rupplevelse p\u00e5 en slingrande bakv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Polestar 2 v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h3>\n\n\n\n

Polestar 2 \u00e4r verkligen ett mycket v\u00e4lkommet tillskott p\u00e5 den nuvarande elbilsmarknaden eftersom den f\u00f6rkroppsligar hela filosofin bakom den nya tidens bil. Den \u00e4r effektiv och erbjuder h\u00e5llbara material b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, vilket inneb\u00e4r att koldioxidavtrycket och de milj\u00f6konsekvenser som Polestar 2 orsakar \u00e4r minimala.<\/p>\n\n\n\n

Den ser snygg ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt och den erbjuder massor av tekniska bekv\u00e4mligheter och funktioner som borde h\u00e5lla dig underh\u00e5llen under l\u00e5ng tid. Den h\u00e5ller sitt v\u00e4rde v\u00e4l och erbjuder dig ett hyfsat utbud utan att kosta obskyra summor i processen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Polestar och Volvo samma sak?<\/h3>\n\n\n\n

Innan Polestar f\u00f6rgrenade sig fr\u00e5n Volvo var de inriktade p\u00e5 att designa och tillverka Volvos mest sp\u00e4nnande prestandabilar. Detta inneb\u00e4r att Polestar var f\u00f6r Volvo vad AMG \u00e4r f\u00f6r Mercedes. Numera \u00e4r Polestar ett frist\u00e5ende varum\u00e4rke med fokus p\u00e5 koldioxidfria transporter med helt separata chassin.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga delar delas dock mellan Polestar och Volvo, vilket \u00e4r uppenbart i det \u00f6gonblick du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 Polestar 2.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Polestar \u00e4r ett av de mest konkurrenskraftiga m\u00e4rkena i den nuvarande elbilsbranschen \u00e4ven om de f\u00f6r n\u00e4rvarande bara erbjuder tv\u00e5 bilar, Polestar 1 och Polestar 2. B\u00e5da dessa har v\u00e4ckt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[40],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2653"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2653"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2653\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2654,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2653\/revisions\/2654"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2653"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2653"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2653"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}