{"id":2651,"date":"2022-01-11T11:02:43","date_gmt":"2022-01-11T11:02:43","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2651"},"modified":"2022-01-11T11:02:45","modified_gmt":"2022-01-11T11:02:45","slug":"hur-mycket-hojer-en-polestar-din-elrakning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-mycket-hojer-en-polestar-din-elrakning\/","title":{"rendered":"Hur mycket h\u00f6jer en Polestar din elr\u00e4kning?"},"content":{"rendered":"\n

Elbilar blir allt mer popul\u00e4ra p\u00e5 sistone vilket g\u00f6r att erfarenheten av att \u00e4ga en elbil blir extremt relevant. Som s\u00e5dan m\u00e5ste vi vara medvetna om vad det inneb\u00e4r att \u00e4ga en elbil och hur mycket det kostar att anv\u00e4nda en elbil dagligen.<\/p>\n\n\n\n

En av de viktigaste aspekterna av att \u00e4ga en elbil \u00e4r tillg\u00e5ng till tillf\u00f6rlitlig laddning och hur det g\u00e5r till att ladda en bil j\u00e4mf\u00f6rt med att tanka en traditionell elbil. \u00c4ven om de flesta m\u00e4nniskor f\u00f6rknippar elbils\u00e4gande med betydligt l\u00e4gre driftskostnader fr\u00e5n b\u00f6rjan, men detta \u00e4r faktiskt inte fallet i de flesta fall.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 hur mycket pengar det kostar att ladda en elbil m\u00e5ste man f\u00f6rst ber\u00e4kna hur mycket en kWh kostar. Enligt U.S. Energy Information Administration betalar ett genomsnittligt hush\u00e5ll i USA i genomsnitt 14 cent f\u00f6r en kWh el.<\/p>\n\n\n\n

Om din standardpolestar 2 har ett batteri p\u00e5 64 kWh kostar det allts\u00e5 cirka 9 dollar f\u00f6r en enda laddning. Om du k\u00f6r din bil varje dag kan du r\u00e4kna med i genomsnitt 25-70 dollar per m\u00e5nad, beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r din bil och hur effektiv du \u00e4r med b\u00e5de laddning och energif\u00f6rbrukning.<\/p>\n\n\n\n

Laddning av en elbil j\u00e4mf\u00f6rt med att tanka en traditionell ICE-bil<\/h2>\n\n\n\n

Den mest uppenbara effektivitetsj\u00e4mf\u00f6relsen i den nuvarande bilindustrin \u00e4r mellan elbilar och ICE-bilar. Som s\u00e5dan uppskattar AAA att 3,20 dollar per gallon \u00e4r n\u00e5got av ett genomsnittligt br\u00e4nslepris p\u00e5 senare tid och en standardbil \u00e4r utrustad med en br\u00e4nsletank p\u00e5 12 gallon, vilket inneb\u00e4r att det kostar cirka 38 dollar att tanka en s\u00e5dan bil.<\/p>\n\n\n\n

Olika bilar f\u00f6rbrukar olika mycket br\u00e4nsle eftersom de skiljer sig \u00e5t n\u00e4r det g\u00e4ller vikt, aerodynamik, effekt och storlek. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r sv\u00e5rt att hitta en allm\u00e4n uppskattning, s\u00e4rskilt eftersom MPG-resultaten tenderar att variera kraftigt beroende p\u00e5 var du k\u00f6r bilen och hur du k\u00f6r bilen.<\/p>\n\n\n\n

Om du anv\u00e4nder en relativt vanlig bil med 30 MPG b\u00f6r en br\u00e4nsletank p\u00e5 12 gallon i teorin r\u00e4cka f\u00f6r att du ska kunna k\u00f6ra cirka 360 mil mellan tv\u00e5 tankningar. Om du k\u00f6r din bil cirka 1 000 mil varje m\u00e5nad inneb\u00e4r det att du m\u00e5ste tanka bilen tre g\u00e5nger i m\u00e5naden, vilket motsvarar 114 dollar om priset p\u00e5 en gallon \u00e4r 3,20 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts varierar siffror som det aktuella br\u00e4nslepriset och hur l\u00e5ngt en viss bil kan k\u00f6ra mycket, men m\u00f6nstret \u00e4r n\u00e4stan alltid detsamma. Att tanka en ICE-bil kostar faktiskt mer pengar \u00e4n att ladda en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Laddning av elbilen hemma kontra laddning av elbilen p\u00e5 resande fot.<\/h2>\n\n\n\n

Du n\u00e4rmar dig i huvudsak laddning av din elbil p\u00e5 tv\u00e5 olika s\u00e4tt. Du kan antingen v\u00e4lja att k\u00f6pa en anst\u00e4ndig v\u00e4ggladdare och ladda bilen hemma om du har tillg\u00e5ng till ett garage av n\u00e5got slag. Detta \u00e4r det enklaste och mest bekv\u00e4ma s\u00e4ttet att ladda din bil genom att helt enkelt l\u00e5ta den st\u00e5 p\u00e5 laddning \u00f6ver natten.<\/p>\n\n\n\n

Men om du parkerar din bil p\u00e5 gatan eller om du fortfarande inte har n\u00e5gon s\u00e4rskild v\u00e4ggladdare m\u00e5ste du ladda din elbil p\u00e5 spr\u00e5ng, vilket vanligtvis inneb\u00e4r att du laddar den under arbetstid eller laddar den med hj\u00e4lp av den nuvarande laddningsinfrastrukturen i ditt omr\u00e5de.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r b\u00e4ttre att helt enkelt f\u00f6rlita sig p\u00e5 att ladda bilen \u00f6ver natten hemma via en v\u00e4ggladdare eftersom detta \u00e4r det enklaste och billigaste s\u00e4ttet att ladda en bil. De flesta bilar kan l\u00e4tt laddas helt genom moderna v\u00e4ggladdare \u00f6ver natten, vilket inneb\u00e4r att du alltid har en fulladdad bil.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom kostar el mindre under kv\u00e4llen vilket ocks\u00e5 talar till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r hemmaladdning. Att ladda din bil med hj\u00e4lp av den tillg\u00e4ngliga laddningsinfrastrukturen i ditt omr\u00e5de \u00e4r lite knepigare eftersom dessa ofta kan vara ur funktion.<\/p>\n\n\n\n

Snabbladdning av en bil – Pris och bekv\u00e4mlighet<\/h2>\n\n\n\n

Den allm\u00e4nna tumregeln \u00e4r att ju snabbare laddning – desto h\u00f6gre pris. Detta inneb\u00e4r att snabbladdare kostar mest pengar eftersom de \u00e4r dyra att installera och eftersom de levererar mer el per minut.<\/p>\n\n\n\n

Snabbladdare kan leverera upp till 200 miles p\u00e5 bara 20-30 minuter, vilket avsev\u00e4rt minskar den tid som beh\u00f6vs f\u00f6r att ladda en bil helt. Om du \u00e4ger en Polestar 2 b\u00f6r en snabbladdare ladda bilen helt p\u00e5 mindre \u00e4n tv\u00e5 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Flera tester har visat att Polestar 2 kan uppn\u00e5 en maximal laddningshastighet p\u00e5 cirka 130-150 kWh, vilket inneb\u00e4r att en starkare laddning sannolikt inte kommer att \u00f6vertr\u00e4ffa detta m\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en elbil \u00e5r 2021?<\/h3>\n\n\n\n

Enligt flera olika k\u00e4llor \u00e4r mer \u00e4n 54 % av amerikanerna f\u00f6rtjusta i tanken p\u00e5 att k\u00f6pa antingen en hybrid- eller elbil som n\u00e4sta bil. Med tiden b\u00f6r denna procentandel r\u00f6ra sig mot elbilar, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r ganska oundvikligt att k\u00f6pa en elbil i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en nu \u00e4r dock sv\u00e5rare att bed\u00f6ma eftersom elbils\u00e4gande i h\u00f6g grad beror p\u00e5 din f\u00f6rm\u00e5ga att ladda bilen l\u00e4tt och tillf\u00f6rlitligt. Detta inneb\u00e4r att om du har tillg\u00e5ng till tillf\u00f6rlitlig och alltid tillg\u00e4nglig laddning \u00e4r det mycket mer meningsfullt att k\u00f6pa en. Om du dessutom huvudsakligen k\u00f6r din bil och g\u00f6r regelbundna dagliga pendlingsresor \u00e4r det v\u00e4rt att \u00f6verv\u00e4ga en elbil som din n\u00e4sta bil.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa en elbil framf\u00f6r en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

En hybrid \u00e4r n\u00e5got av ett perfekt mellanting mellan en fullfj\u00e4drad elbil och en traditionell elbil, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r k\u00f6pa en hybrid om du inte \u00e4r 100 % redo att \u00f6verg\u00e5 till en elbil. Plug-in hybrider kan anv\u00e4ndas b\u00e5de som ICE-bilar och som elbilar vilket ger dig den flexibilitet som beh\u00f6vs om du gl\u00f6mmer att ladda bilen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r en elbil vettigare om du redan \u00e4r bekant med hur elbilar fungerar och du inte har n\u00e5gra problem med att ladda bilen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det alltid billigt att ladda en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Ingen kan med s\u00e4kerhet s\u00e4ga att det alltid kommer att vara billigare att ladda en elbil \u00e4n att tanka en ICE-bil. Allt beror p\u00e5 en myriad av olika faktorer som inte kan beaktas fullt ut. Det betyder att du ibland kommer att betala mer pengar f\u00f6r att ladda en elbil \u00e4n f\u00f6r att tanka en ICE-bil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r elbilarna b\u00f6rjar anv\u00e4ndas i stor skala kommer vi att f\u00e5 se hur v\u00e4l v\u00e5r energif\u00f6rbrukning kommer att klara av den tillg\u00e4ngliga energin d\u00e4r ute, och detta kommer troligen att \u00f6ka eller s\u00e4nka priset i enlighet med detta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Elbilar blir allt mer popul\u00e4ra p\u00e5 sistone vilket g\u00f6r att erfarenheten av att \u00e4ga en elbil blir extremt relevant. Som s\u00e5dan m\u00e5ste vi vara medvetna om vad det inneb\u00e4r att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[40],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2651"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2651"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2651\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2652,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2651\/revisions\/2652"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2651"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2651"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2651"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}