{"id":2647,"date":"2022-01-11T10:58:44","date_gmt":"2022-01-11T10:58:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2647"},"modified":"2022-01-11T10:58:47","modified_gmt":"2022-01-11T10:58:47","slug":"aiways-vs-vw-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/aiways-vs-vw-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Aiways vs VW – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Aiways \u00e4r ett nytt kinesiskt elbilsstartupm\u00e4rke som f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder tv\u00e5 elbilar, Aiways U5 och Aiways U6. B\u00e5da dessa \u00e4r baserade p\u00e5 samma plattform och den enda stora skillnaden mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r den exteri\u00f6ra stylingen eftersom U6 utnyttjar en coup\u00e9liknande SUV-design.<\/p>\n\n\n\n

VW \u00e5 andra sidan \u00e4r ett av v\u00e4rldens st\u00f6rsta bilf\u00f6retag som tillverkat bilar i n\u00e4stan 100 \u00e5r. VW erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande n\u00e5gra elektriska modeller som VW ID .3, VW ID.4, Golf e och den kommande VW ID .6.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaderna mellan VW och Aiways \u00e4r enorma eftersom n\u00e4stan alla k\u00e4nner till VW-m\u00e4rket medan n\u00e4stan ingen vet att Aiways ens existerar. Dessutom tillverkar VW ocks\u00e5 ICE-bilar och plug-in hybridbilar f\u00f6r n\u00e4stan alla segment, vilket inneb\u00e4r att VW har dussintals bilar som f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuds.<\/p>\n\n\n\n

Aiways \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n att kunna konkurrera med VW som varum\u00e4rke, men Aiways U5 kan s\u00e4kert konkurrera med VW ID .4, s\u00e4rskilt n\u00e4r man bet\u00e4nker att U5 kostar mycket mindre pengar. Hur som helst, om Aiways forts\u00e4tter att erbjuda konkurrenskraftigt prissatta och hyggligt tillverkade bilar kan de kanske s\u00e5 sm\u00e5ningom hota VW i st\u00f6rre skala.<\/p>\n\n\n\n

Aiways – \u00d6versikt \u00f6ver varum\u00e4rket<\/h2>\n\n\n\n

Efter drygt tre \u00e5rs utveckling har Aiways sl\u00e4ppt U5, en SUV\/Crossover som riktar sig till elbilskunder p\u00e5 instegsniv\u00e5 med ett relativt \u00f6verkomligt ing\u00e5ngspris. Aiways hoppas kunna \u00f6versv\u00e4mma de v\u00e4sterl\u00e4ndska marknaderna med sina elbilar under de kommande \u00e5ren, precis som alla andra kinesiska nystartade elbilsm\u00e4rken g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r \u00e4nnu oklart hur detta kommer att utvecklas, men man kan lugnt s\u00e4ga att de klarar sig bra f\u00f6r tillf\u00e4llet. Det finns dock en del problem, s\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerheten eftersom U5 bara har f\u00e5tt ett d\u00e5ligt 3-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg fr\u00e5n Europas mest framst\u00e5ende krocktestorganisation Euro NCAP.<\/p>\n\n\n\n

U5 misslyckades med att leverera anst\u00e4ndiga resultat i krocktestet vid sidokollisioner medan de aktiva s\u00e4kerhetsfunktionerna i mjukvaran ocks\u00e5 var mindre \u00e4n perfekta. Hur som helst verkar detta vara det st\u00f6rsta problemet med U5 och Aiways var snabba att svara att de redan arbetar p\u00e5 att l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

U5 finns med ett 63 kWh-batteri som kan laddas fr\u00e5n 20 % till 80 % med en snabb DC-laddare p\u00e5 cirka 30 minuter. Om du laddar U5 via ett l\u00e5ngsamt v\u00e4xelstr\u00f6msuttag i hemmet b\u00f6r du n\u00e5 80 % av laddningen p\u00e5 cirka 8-10 timmar. Alla U5-modeller har en enda elmotor som ger 150 kW (201 hk) effekt.<\/p>\n\n\n\n

VW – \u00d6versikt \u00f6ver varum\u00e4rket<\/h2>\n\n\n\n

Om du inte har levt under en sten de senaste decennierna \u00e4r chansen stor att du k\u00e4nner till VW som varum\u00e4rke. VW:s modeller omfattar n\u00e4stan alla t\u00e4nkbara segment, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r kunna hitta en VW-modell som passar dina behov perfekt.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Auto Group har d\u00e4rf\u00f6r lyckats bli ett av de mest framg\u00e5ngsrika bilf\u00f6retagen, s\u00e4rskilt eftersom de delvis \u00e4ger Audi, Lamborghini, Porsche, Seat, \u0160koda, Lamborghini, Bentley och Bugatti.<\/p>\n\n\n\n

VW ID .4 \u00e4r den n\u00e4rmaste konkurrenten till U5 eftersom den har n\u00e4stan samma effekt och en liknande r\u00e4ckvidd. ID .4 har dock ett st\u00f6rre batteri p\u00e5 82 kWh. Det tar cirka 40 minuter att ladda ID .4 upp till 80 % med en snabb DC-laddare, vilket inneb\u00e4r att laddningstiderna ocks\u00e5 \u00e4r n\u00e4stan identiska.<\/p>\n\n\n\n

ID .4 k\u00e4nns lite mer exklusiv b\u00e5de fr\u00e5n utsidan och insidan, men skillnaderna \u00e4r inte tillr\u00e4ckliga f\u00f6r att motivera den pris\u00f6kning som kr\u00e4vs f\u00f6r att k\u00f6pa ID .4 framf\u00f6r Aiways U5.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Aiways n\u00e5gonsin att bli lika framg\u00e5ngsrik som VW?<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga om Aiways n\u00e5gonsin kommer att kunna m\u00e4ta sig med VW b\u00e5de ur ett f\u00f6rs\u00e4ljningsperspektiv och med avseende p\u00e5 m\u00e4rkesattraktion, men f\u00f6r tillf\u00e4llet \u00e4r chanserna f\u00f6r att det ska ske ganska sm\u00e5. Aiways \u00e4r ett nytt varum\u00e4rke som f\u00f6rmodligen beh\u00f6ver decennier av framg\u00e5ngsrik f\u00f6retagsledning f\u00f6r att n\u00e5 en liknande status.<\/p>\n\n\n\n

VW \u00e4r ett enormt f\u00f6retag v\u00e4rt \u00f6ver 500 miljarder dollar medan Aiways f\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r v\u00e4rt cirka 5,7 miljarder dollar. Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r VW att omfatta marknader som ligger l\u00e5ngt utanf\u00f6r r\u00e4ckvidden f\u00f6r sm\u00e5 kinesiska elbilsstartups, och sv\u00e5righeterna i samband med att ta sig dit \u00e4r betydande.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan man s\u00e4ga att Aiways samlar intresse i snabb takt, men det intresset kommer knappast n\u00e5gonsin att n\u00e5 samma h\u00f6jder som VW. Endast tiden f\u00e5r utvisa hur detta kommer att utvecklas, men f\u00f6r n\u00e4rvarande befinner sig VW p\u00e5 en annan niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r k\u00f6per m\u00e4nniskor Aiways U5?<\/h3>\n\n\n\n

Aiways U5 erbjuder ett stort v\u00e4rde med tanke p\u00e5 vad den erbjuder f\u00f6r priset. Ingen elbil i Europa kan f\u00f6r n\u00e4rvarande matcha vad U5 erbjuder f\u00f6r en liknande summa pengar. Det \u00e4r ocks\u00e5 en ganska avancerad bil som kommer med alla 2000-talets avancerade f\u00f6rarst\u00f6dssystem samtidigt som den \u00e4r \u00f6verl\u00e4gset rymlig.<\/p>\n\n\n\n

En av de st\u00f6rsta kritikpunkterna mot U5, f\u00f6rutom s\u00e4kerheten, \u00e4r den bristf\u00e4lliga exteri\u00f6ra designen som verkar dela \u00e5sikter. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Aiways sl\u00e4ppte U6 som faktiskt ser lite mer premium ut samtidigt som den h\u00e5ller ett liknande pris.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r k\u00f6per folk VW ID .4?<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r VW en av de st\u00f6rsta akt\u00f6rerna inom bilindustrin vilket inneb\u00e4r att VW har en ganska kontinuerlig kundbas som tenderar att uppgradera sina \u00e4ldre VW-modeller varje g\u00e5ng en nyare modell kommer ut.<\/p>\n\n\n\n

ID .4 \u00e4r kanske inte det b\u00e4sta v\u00e4rdet f\u00f6r pengarna av alla elbilar som f\u00f6r n\u00e4rvarande s\u00e4ljs, men alla vet var man kan serva den och vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en VW. Detta \u00e4r n\u00e5got som Aiways inte klarar av i j\u00e4mf\u00f6relse med VW eftersom det \u00e4r ett s\u00e5 nytt varum\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

Kommer elbilar att bli b\u00e4ttre i framtiden?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar kommer n\u00e4stan s\u00e4kert att bli b\u00e4ttre i framtiden eftersom hela bilindustrin \u00e4r fylld av konkurrenskraftiga f\u00f6retag som tenderar att t\u00e4nja p\u00e5 gr\u00e4nserna med varje ny modell. Det \u00e4r \u00e4nnu oklart hur mer avancerade elbilar kommer att bli under de kommande \u00e5ren, men de kommer att bli b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Vi b\u00f6r f\u00f6rv\u00e4nta oss att elbilspriserna b\u00f6rjar sjunka eftersom det finns fler och fler potentiella elbilskunder p\u00e5 marknaden. Nyare elbilar b\u00f6r ocks\u00e5 erbjuda st\u00f6rre r\u00e4ckvidd i framtiden och laddningsm\u00f6jligheterna b\u00f6r ocks\u00e5 f\u00f6rb\u00e4ttras drastiskt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Aiways \u00e4r ett nytt kinesiskt elbilsstartupm\u00e4rke som f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder tv\u00e5 elbilar, Aiways U5 och Aiways U6. B\u00e5da dessa \u00e4r baserade p\u00e5 samma plattform och den enda stora skillnaden mellan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39,18],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2647"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2647"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2647\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2648,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2647\/revisions\/2648"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2647"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2647"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2647"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}