{"id":2643,"date":"2022-01-11T10:55:55","date_gmt":"2022-01-11T10:55:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2643"},"modified":"2022-01-11T10:55:58","modified_gmt":"2022-01-11T10:55:58","slug":"aiways-vs-mercedes-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/aiways-vs-mercedes-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Aiways vs Mercedes – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt att j\u00e4mf\u00f6ra Aiways med Mercedes eftersom Aiways nyligen har anslutit sig till bilindustrin med endast tv\u00e5 bilar f\u00f6r tillf\u00e4llet, medan Mercedes \u00e4r ett av de \u00e4ldsta och mest eftertraktade m\u00e4rkena i bilens historia.<\/p>\n\n\n\n

Att j\u00e4mf\u00f6ra dessa tv\u00e5 \u00e4r som att j\u00e4mf\u00f6ra det allra b\u00e4sta branschen har att erbjuda med det allra senaste och allra billigaste. D\u00e4rf\u00f6r finns det knappast n\u00e5got som Aiways kan erbjuda f\u00f6r att hota Mercedes inom alla t\u00e4nkbara segment.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4r helt enkelt b\u00e4ttre i allt de g\u00f6r eftersom de g\u00f6r allt. Aiways \u00e5 andra sidan erbjuder bara tv\u00e5 bilar f\u00f6r en relativt smal marginal av k\u00f6pare eftersom de \u00e4r s\u00e5 nya och knappt n\u00e5gon vet att Aiways ens existerar, s\u00e4rskilt p\u00e5 v\u00e4stra halvklotet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan dessa tv\u00e5 inte j\u00e4mf\u00f6ras eftersom Mercedes \u00e4r b\u00e4ttre p\u00e5 n\u00e4stan allt. Aiways kan dock s\u00e4kert \u00f6ka sin varum\u00e4rkesattraktion under de kommande \u00e5ren om de forts\u00e4tter att erbjuda konkurrenskraftigt prissatta och hyggligt tillverkade bilar.<\/p>\n\n\n\n

Aiways – \u00d6versikt \u00f6ver varum\u00e4rket<\/h2>\n\n\n\n

Aiways \u00e4r ett kinesiskt startup-f\u00f6retag f\u00f6r elbilar som fokuserar p\u00e5 att g\u00f6ra elbilar till konkurrenskraftiga priser och med massattraktivitet. M\u00e5let f\u00f6r Aiways f\u00f6retag \u00e4r att \u00f6ka sin n\u00e4rvaro i v\u00e4stv\u00e4rlden f\u00f6r att bli en av de st\u00f6rsta akt\u00f6rerna inom elbilsindustrin.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att konkurrera direkt med f\u00f6retag som Kia, Hyundai, Toyota, Honda och till och med Mercedes, VW, Audi och BMW. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att Aiways m\u00e5ste hitta ett s\u00e4tt att erbjuda en produkt som faktiskt kan konkurrera med dessa stora bilf\u00f6retag genom att hitta sin egen plats p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

De flesta m\u00e4nniskor runt om i v\u00e4rlden har inte r\u00e5d att k\u00f6pa en 2022 elbil som Mercedes EQS eller till och med Tesla Model 3. Aiways har d\u00e4rf\u00f6r beslutat att delta i spelet genom att erbjuda U5 som ett billigt alternativ till s\u00e5dana bilar, och det verkar som om de klarar sig ganska hyfsat p\u00e5 EU-marknaden med tanke p\u00e5 att de bara har b\u00f6rjat.<\/p>\n\n\n\n

U5 levereras med en enda 150 kW elmotor och ett 63 kWh-batteri som ska kunna k\u00f6ra cirka 250 WLTP-mil mellan laddningar. Det tar cirka 30 minuter att ladda U5 fr\u00e5n 20 % till 80 % med en snabb DC-laddare medan en l\u00e5ngsam DC-laddare fyller p\u00e5 U5 p\u00e5 cirka 8-10 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz – \u00d6versikt \u00f6ver varum\u00e4rket<\/h2>\n\n\n\n

Som sagt \u00e4r Mercedes ett ledande bilm\u00e4rke n\u00e4r det g\u00e4ller lyx- och h\u00f6gklassiga segment. Mercedes erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande dussintals olika fordon, inklusive hatchbacks, sedans, estates, SUV:er, crossovers, sportbilar, superbilar, halvlastbilar och s\u00e5 vidare och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att Mercedes \u00e4r inriktad p\u00e5 att vara det fr\u00e4msta bilm\u00e4rket p\u00e5 planeten och enligt m\u00e5nga m\u00e4nniskor d\u00e4r ute \u00e4r de den b\u00e4sta biltillverkaren p\u00e5 planeten. Mercedes \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att s\u00e4tta standarder f\u00f6r m\u00e5nga segment, s\u00e4rskilt segmentet f\u00f6r fullstora lyxsedaner.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom erbjuder Mercedes den lyxigaste elbilen p\u00e5 marknaden – Mercedes EQS sedan. EQS \u00e4r en \u00f6verl\u00e4gsen festival j\u00e4mf\u00f6rt med U5 eftersom den kan k\u00f6ra mer \u00e4n 400 mil p\u00e5 en enda laddning. Den erbjuder mer av allt och kan inte j\u00e4mf\u00f6ras med U5, inte ens med tanke p\u00e5 den prish\u00f6jning som kr\u00e4vs f\u00f6r att k\u00f6pa en EQS.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kommer Mercedes knappast ens att hotas av n\u00e5gra kinesiska elbilsstartande m\u00e4rken. Mercedes \u00e4r den slutliga chefen i bilspelet medan Aiways bara skrapar p\u00e5 bilindustrins yta.<\/p>\n\n\n\n

Hur stor \u00e4r Mercedes?<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz \u00e4r ett av de mest eftertraktade och eftertraktade m\u00e4rkena i bilindustrin, vilket inneb\u00e4r att Mercedes varum\u00e4rkesinflytande str\u00e4cker sig l\u00e5ngt utanf\u00f6r bilindustrin. Mercedes \u00e4r ocks\u00e5 ett av de b\u00e4sta, om inte det b\u00e4sta F1-teamet som finns.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att s\u00e4tta standarder f\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga bilsegment och s\u00e4rskilt segmentet f\u00f6r fullstora sedaner med S-klassen. S-klassen har funnits i flera decennier och den har alltid lyckats h\u00f6ja ribban n\u00e4r det g\u00e4ller teknikinfluerade fullstora sedans.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes har banat v\u00e4g f\u00f6r en uppsj\u00f6 av komfort- och lyxfunktioner under de senaste decennierna och de forts\u00e4tter s\u00e4kert den trenden med EQS. Mercedes Benz \u00e4r mycket mer \u00e4n bara ett bilm\u00e4rke eftersom Mercedes \u00e4r b\u00e5de en statussymbol och ett f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r lust.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga m\u00e4nniskor dr\u00f6mmer om att \u00e4ga en Mercedes en dag och det \u00e4r inte n\u00e5got vanligt. Som s\u00e5dan \u00e4r det ganska l\u00f6jligt att j\u00e4mf\u00f6ra Mercedes med ett kinesiskt nystartat elbilsm\u00e4rke. F\u00f6r att f\u00e5 en liten extra kontext \u00e4r Mercedesf\u00f6retaget v\u00e4rt 50,866 miljarder dollar medan Aiways \u00e4r v\u00e4rt 5,7 miljarder dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-sektionen<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes-modellen?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande m\u00e5nga klassledande bilar som den nya Mercedes C-klass, S-klass och den elektriska EQS-sedanen. Att v\u00e4lja en enskild b\u00e4sta Mercedes-modell inneb\u00e4r att man m\u00e5ste ta h\u00e4nsyn till m\u00e5nga faktorer som \u00f6nskv\u00e4rdighet, teknik, lyx och arv.<\/p>\n\n\n\n

Med detta i \u00e5tanke kan man lugnt s\u00e4ga att Mercedes Benz S-klass \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes-modellen genom tiderna. Andraplatsen g\u00e5r till Mercedes Benz G-klass eftersom knappast n\u00e5gon annan SUV d\u00e4r ute h\u00e5ller sitt v\u00e4rde s\u00e5 konsekvent. Tredjeplatsen g\u00e5r till den helt nya EQS eftersom den visar att Mercedes \u00e4r redo f\u00f6r den elektriska framtiden och \u00e4r s\u00e4ker p\u00e5 att beh\u00e5lla sitt h\u00f6gklassiga rykte.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Aiways att erbjuda fler modeller i framtiden?<\/h3>\n\n\n\n

Aiways erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande U5 SUV\/crossover och U6 som den mer stilfulla versionen av U5. Aiways har ocks\u00e5 nyligen avsl\u00f6jat konceptet U7 family SUV som b\u00f6r se dagens ljus under de kommande \u00e5ren. Aiways kommer s\u00e4kert att ut\u00f6ka sitt sortiment med bilar fr\u00e5n andra segment i sinom tid.<\/p>\n\n\n\n

Endast tiden f\u00e5r utvisa hur v\u00e4l dessa bilar b\u00f6r klara sig, men om Aiways forts\u00e4tter att erbjuda konkurrenskraftigt prissatta och v\u00e4ldesignade bilar b\u00f6r de blomstra.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en Aiways?<\/h3>\n\n\n\n

Aiways har \u00e4nnu inte etablerat sig som varum\u00e4rke vilket inneb\u00e4r att vi inte \u00e4r 100 % s\u00e4kra p\u00e5 hur dessa bilar kommer att klara sig under de kommande \u00e5ren. U5 \u00e4r inte heller direkt den s\u00e4kraste bilen eftersom EURO Ncap har gett U5 endast ett 3-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg.
Att serva och \u00e4ga dessa bilar under l\u00e5ng tid \u00e4r fortfarande ett mysterium f\u00f6r de flesta s\u00e5 det \u00e4r klokt att v\u00e4nta lite innan du g\u00e5r ut och k\u00f6per en Aiways.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt att j\u00e4mf\u00f6ra Aiways med Mercedes eftersom Aiways nyligen har anslutit sig till bilindustrin med endast tv\u00e5 bilar f\u00f6r tillf\u00e4llet, medan Mercedes \u00e4r ett av de \u00e4ldsta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39,11],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2643"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2643"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2643\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2644,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2643\/revisions\/2644"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2643"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2643"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2643"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}