{"id":2639,"date":"2022-01-11T10:53:17","date_gmt":"2022-01-11T10:53:17","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2639"},"modified":"2022-01-26T11:16:14","modified_gmt":"2022-01-26T11:16:14","slug":"aiways-vs-audi-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/aiways-vs-audi-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Aiways vs Audi – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Att j\u00e4mf\u00f6ra Audi och Aiways \u00e4r som att j\u00e4mf\u00f6ra Samsung med en kinesisk smartphone som du aldrig h\u00f6rt talas om. Det betyder inte att Aiways \u00e4r ett d\u00e5ligt f\u00f6retag och att du inte b\u00f6r bekanta dig med det, det \u00e4r snarare det faktum att de inte \u00e4r utformade f\u00f6r att falla inom samma kategori.<\/p>\n\n\n\n

Audi \u00e4r en v\u00e4lk\u00e4nd tillverkare av lyxbilar i premiumklassen som omfattar alla segment som finns. De g\u00f6r subkompakta hatchbacks som Audi A1 samtidigt som de tillverkar sugkraftiga superbilar som R8 eller fullstora executive sedans som flaggskeppet Audi A8.<\/p>\n\n\n\n

Aiways \u00e5 andra sidan erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande tv\u00e5 modeller, Aiways U5 och Aiways U6, som \u00e4r mycket lika f\u00f6rutom den yttre stilen. Aiways \u00e4r ett kinesiskt elbilsstartupf\u00f6retag som sysslar med att g\u00f6ra prisv\u00e4rda massproducerade elbilar p\u00e5 ekonominiv\u00e5 och knappt n\u00e5gon vet att de existerar.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer s\u00e4kert att f\u00f6r\u00e4ndras under de kommande \u00e5ren eftersom b\u00e5de U5 och U6 \u00e4r ganska konkurrenskraftiga med tanke p\u00e5 priset. Hur som helst \u00e4r Audi liga \u00f6ver Aiways i n\u00e4stan alla segment eftersom de tillverkar bilar som kostar mycket mer pengar och erbjuder mycket mer i processen.<\/p>\n\n\n\n

Aiways – \u00d6versikt \u00f6ver varum\u00e4rket<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 drygt tre \u00e5r lyckades Aiways designa och tillverka elbilen U5 fr\u00e5n grunden, vilket visar hur seri\u00f6sa Aiways \u00e4r n\u00e4r det g\u00e4ller att tillverka bilar. U5 ska b\u00f6rja runt 45 000 dollar n\u00e4r den \u00e4ntligen n\u00e5r den amerikanska marknaden, och f\u00f6r det priset \u00e4r det inte m\u00e5nga bilar som kan konkurrera med U5.<\/p>\n\n\n\n

U5 erbjuder ett 63 kWh-batteri som ska r\u00e4cka till 250 WLTP-mil mellan tv\u00e5 laddningar. Du kan ladda U5 fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 drygt 30 minuter om du st\u00f6ter p\u00e5 en snabb DC-laddare medan l\u00e5ngsam AC-laddning tar cirka 8-10 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Alla U5-modeller erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande en enda elmotorupps\u00e4ttning som ger cirka 201 hk eller 150 kW. Det b\u00e4sta med U5 \u00e4r det utrymme den erbjuder f\u00f6r priset eftersom den l\u00e4tt sl\u00e5r alla elbilar fr\u00e5n detta segment.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kommer vi s\u00e4kert att h\u00f6ra talas om Aiways i framtiden om de forts\u00e4tter att erbjuda billiga och konkurrenskraftiga bilar. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att U5 inte erbjuder ett s\u00e4kerhetsbetyg som \u00e4r v\u00e4rdigt \u00e4ven priset p\u00e5 45 000 dollar, men detta kommer att f\u00f6r\u00e4ndras med kommande modeller enligt Aiways.<\/p>\n\n\n\n

Audi – \u00d6versikt \u00f6ver varum\u00e4rket<\/h2>\n\n\n\n

Audi har tillverkat bilar i mer \u00e4n 100 \u00e5r, vilket inneb\u00e4r att Audi vet ett och annat om hur man tillverkar bilar. Med tanke p\u00e5 att Audi backas upp av VAG som \u00e4r ett av v\u00e4rldens st\u00f6rsta fordonskonglomerat kan man lugnt s\u00e4ga att Audi \u00e4r ett av de mest popul\u00e4ra bilm\u00e4rkena p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 e-Tron \u00e4r den n\u00e4rmaste konkurrenten till Aiways U5, och den kostar ungef\u00e4r lika mycket pengar. U5 \u00e4r dock b\u00e5de st\u00f6rre och rymligare \u00e4ven om Q4 erbjuder ett st\u00f6rre batteri p\u00e5 83 kWh.<\/p>\n\n\n\n

Audi s\u00e4ger att du kan ladda Q5 fr\u00e5n 5 % till 80 % med en snabb DC-laddare p\u00e5 bara 38 minuter, vilket \u00e4r n\u00e5got j\u00e4mf\u00f6rbart med U5. Audi s\u00e4ger ocks\u00e5 att Q4 ska klara cirka 240 mil p\u00e5 en enda laddning vilket ocks\u00e5 \u00e4r ganska n\u00e4ra U5.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget tillverkar Audi lyxbilar som verkligen \u00e4r mer sofistikerade \u00e4n vad Aiways f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r dessa tv\u00e5 m\u00e4rken inte kan j\u00e4mf\u00f6ras p\u00e5 ett ber\u00e4ttigat s\u00e4tt eftersom Audi \u00e4r en liga \u00f6ver i n\u00e4stan alla avseenden.<\/p>\n\n\n\n

Kinesiska startup-varum\u00e4rken f\u00f6r elbilar i framtiden<\/h2>\n\n\n\n

Kinesiska startup-varum\u00e4rken f\u00f6r elbilar b\u00f6rjar \u00f6versv\u00e4mmas av b\u00e5de den europeiska och brittiska marknaden med konkurrenskraftigt prissatta och ganska frestande elbilar. De flesta av dessa m\u00e4rken betraktas fortfarande som tveksamma eftersom de ofta verkar vara f\u00f6r bra f\u00f6r pengarna, och det \u00e4r sant i vissa avseenden som t.ex. s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

EURO NCAP \u00e4r den ledande europeiska organisationen f\u00f6r krocktester som fokuserar p\u00e5 att testa alla nyare bilar som n\u00e5r den europeiska marknaden. De testade ocks\u00e5 de flesta av dessa kinesiska elbilsstartande m\u00e4rken och resultaten visade att vissa av dem inte \u00e4r v\u00e4rda ett 5-stj\u00e4rnigt eller ens ett 4-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg.<\/p>\n\n\n\n

Alla m\u00e4rken som drabbats av underm\u00e5liga s\u00e4kerhetsresultat har svarat genom att s\u00e4ga att de redan arbetar med att l\u00f6sa detta. Om de g\u00f6r det, och det verkar som om de kommer att g\u00f6ra det, kommer dessa bilar sannolikt att forts\u00e4tta att \u00f6versv\u00e4mmas av marknaderna i EU, Storbritannien och USA eftersom de erbjuder mycket f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Aiways U5?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r alltid testa en bil grundligt innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att ta steget och k\u00f6pa den. Det \u00e4r dock s\u00e4kert att s\u00e4ga att U5 erbjuder massor av 2000-talets teknik och komfortfunktioner till ett ganska konkurrenskraftigt pris.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det viktigt att betona att U5 inte \u00e4r den s\u00e4kraste bilen som finns och det \u00e4r aldrig en bra id\u00e9 att sn\u00e5la p\u00e5 s\u00e4kerheten, s\u00e4rskilt om du k\u00f6per en familjebil. Du b\u00f6r v\u00e4nta lite l\u00e4ngre och se om Aiways l\u00f6ser alla dessa problem och sedan kan du \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa bilen om du gillar den.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Audi Q4 e-Tron?<\/h3>\n\n\n\n

Audi Q4 e-Tron \u00e4r starkt baserad p\u00e5 VW:s ID .4, och det \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 bilen. Q4 kostar visserligen runt 4 000 dollar samtidigt som den \u00e4r mer eller mindre samma bil, vilket inneb\u00e4r att du betalar premien f\u00f6r att f\u00e5 m\u00e4rket.<\/p>\n\n\n\n

Q5 ska klara cirka 240 mil enligt Audi, men s\u00e5 \u00e4r inte fallet d\u00e5 Q4 snarare kommer att erbjuda cirka 200 mil realistiskt sett. Som s\u00e5dan b\u00f6r du k\u00f6pa Q4 om du \u00e4r intresserad av en stadsbil, men det \u00e4r inte den b\u00e4sta l\u00e5ngk\u00f6rningsbilen av uppenbara sk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar b\u00e4ttre?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r i teorin b\u00e4ttre \u00e4n ICE- och laddhybrider eftersom de \u00e4r renare, smidigare och l\u00e4ttare att underh\u00e5lla. De erbjuder h\u00f6gre f\u00f6rutsp\u00e5dda tillf\u00f6rlitlighetsresultat och de \u00e4r lika eftertraktade om inte \u00e4nnu mer i vissa fall.<\/p>\n\n\n\n

Att \u00e4ga en elbil kr\u00e4ver dock att du g\u00f6r m\u00e5nga kompromisser p\u00e5 daglig basis, och det \u00e4r inte n\u00e5got som alla \u00e4r villiga eller kan g\u00f6ra. Som s\u00e5dan kan elbilar vara b\u00e4ttre om du kan utnyttja elbilsplattformen fullt ut, om inte \u00e4r ICE-bilar och hybrider fortfarande ditt b\u00e4sta alternativ.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att j\u00e4mf\u00f6ra Audi och Aiways \u00e4r som att j\u00e4mf\u00f6ra Samsung med en kinesisk smartphone som du aldrig h\u00f6rt talas om. Det betyder inte att Aiways \u00e4r ett d\u00e5ligt f\u00f6retag och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39,4],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2639"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2639"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2639\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2640,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2639\/revisions\/2640"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2639"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2639"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2639"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}