{"id":2635,"date":"2022-01-11T10:50:23","date_gmt":"2022-01-11T10:50:23","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2635"},"modified":"2022-01-11T10:50:25","modified_gmt":"2022-01-11T10:50:25","slug":"aiways-vs-polestar-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/aiways-vs-polestar-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Aiways vs Polestar – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Aiways \u00e4r ett kinesiskt startup-f\u00f6retag f\u00f6r elbilar som fokuserar p\u00e5 att g\u00f6ra elbilar f\u00f6r den breda massan och samtidigt g\u00f6ra dem konkurrenskraftiga ur teknisk och bekv\u00e4mlighetsm\u00e4ssig synvinkel. Det b\u00e4sta med Aiways modeller \u00e4r att de \u00e4r stora i b\u00e5de sitt- och lastutrymme samtidigt som de \u00e4r billigare \u00e4n vissa av sina mer \u00e5terh\u00e5llsamma konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Polestar \u00e5 andra sidan fokuserar p\u00e5 att g\u00f6ra lyxiga elbilar som \u00e4r starkt influerade av moderna Volvomodeller. Detta \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5ligt eftersom Polestar-modellerna utnyttjar en bepr\u00f6vad strategi f\u00f6r att tillverka lyxbilar \u00e4ven om den \u00f6vergripande varum\u00e4rkesseparationen \u00e4r ganska tunn f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de Polestar och Aiways g\u00f6r sitt b\u00e4sta f\u00f6r att konkurrera med Tesla och alla andra vanliga elbilsm\u00e4rken fr\u00e5n b\u00e5de lyxsegmentet och det mer massproducerade segmentet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget tillverkar Polestar bilar av b\u00e4ttre kvalitet medan Aiways tillverkar mer v\u00e4rdeorienterade bilar som faktiskt erbjuder mer f\u00f6r pengarna. N\u00e4r det g\u00e4ller utrymme \u00e4r Aiways mycket b\u00e4ttre \u00e4n Polestar, men Polestar \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n Aiways n\u00e4r det g\u00e4ller komfort, lyx och varum\u00e4rkesattraktion.<\/p>\n\n\n\n

Aiways – en \u00f6versikt \u00f6ver varum\u00e4rket<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 drygt tre \u00e5r lyckades Aiways designa och bygga en konkurrenskraftig elbil fr\u00e5n grunden. Detta \u00e4r inte precis n\u00e5got man ser ofta d\u00e5 vissa m\u00e4rken som Mazda inte ens kan g\u00f6ra en konkurrenskraftig elbil \u00e4ven efter n\u00e4stan 100 \u00e5r av biltillverkning.<\/p>\n\n\n\n

Aiways erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande n\u00e5gra olika modeller men den mest popul\u00e4ra \u00e4r U5 crossover\/SUV. U5 finns i tv\u00e5 trims, standard trim och en premium trim modell som \u00e4r separerade i utrustningslistan och priset. B\u00e5da kommer med ett 63 kWh-batteri som ska klara ungef\u00e4r 250 mil mellan laddningar.<\/p>\n\n\n\n

Det tar cirka 30 minuter att ladda U5 fr\u00e5n 20 % till 80 % om du st\u00f6ter p\u00e5 en snabb DC-laddare. En l\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdare kan ladda bilen fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 cirka 8-10 timmar. Alla Aiways-modeller har en enda elmotor med en effekt p\u00e5 150 kW (204 hk) och ett vridmoment p\u00e5 310 Nm.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget tillverkar Aiways konkurrenskraftiga bilar som erbjuder n\u00e5got av det b\u00e4sta f\u00f6rh\u00e5llandet mellan pris och kvalitet bland de helelektriska bilar som finns p\u00e5 marknaden. De \u00e4r alla st\u00f6rre och rymligare \u00e4n sina konkurrenter samtidigt som de erbjuder hyfsad teknik och byggkvalitet.<\/p>\n\n\n\n

Polestar – en \u00f6versikt \u00f6ver varum\u00e4rket<\/h2>\n\n\n\n

Polestar \u00e4r ett svenskt elbilsf\u00f6retag som \u00e4r starkt uppbackat av Volvo, vilket inneb\u00e4r att det inte direkt \u00e4r en startup. Dessutom \u00e4r Polestar fokuserat p\u00e5 att g\u00f6ra lyxiga elbilar som b\u00e5de kostar mer och \u00e4r mycket mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda \u00e4n Aiways modeller.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6r n\u00e4rvarande mest popul\u00e4ra Polestar-modellen \u00e4r Polestar 2 som finns i tv\u00e5 batteristorlekar, ett mindre 64 kWh-batteri och ett st\u00f6rre 78 kWh-batteri. Modellen med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd klarar mellan 220-270 mil mellan laddningar beroende p\u00e5 din energif\u00f6rbrukning och hur du k\u00f6r bilen.<\/p>\n\n\n\n

Den mest kraftfulla Polestar 2-modellen har en effekt p\u00e5 300 kW (408 hk) och ett vridmoment p\u00e5 660 Nm. Du kan ladda Polestar 2 fullt ut med en 140 kW snabbladdare fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 cirka 30 minuter, medan en l\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning tar cirka 8-10 timmar.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget tillverkar Polestar bilar av h\u00f6gre kvalitet som \u00e4r b\u00e5de mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda och snyggare b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt. Ett realistiskt pris p\u00e5 v\u00e4gen f\u00f6r Polestar 2 \u00e4r dock minst 10 000 dollar h\u00f6gre \u00e4n Aiways U5.<\/p>\n\n\n\n

Polestar vs Aiways – Vilken ska du k\u00f6pa?<\/h2>\n\n\n\n

Polestar och Aiways \u00e4r inte precis huvudl\u00f6sa konkurrenter inom elbilssegmentet eftersom Polestar har en mer premiumk\u00e4nsla j\u00e4mf\u00f6rt med Aiways. D\u00e4rmed inte sagt att Aiways g\u00f6r d\u00e5liga bilar, men de \u00e4r inte lika bra som Polestars bilar \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa Aiways U5 om du inte \u00e4r intresserad av lyx och attraktionskraft och allt du vill ha \u00e4r en p\u00e5litlig elektrisk vardagsbil som pendlar till vardags. Du b\u00f6r dock k\u00f6pa Polestar 2 om du vill unna dig n\u00e5got b\u00e4ttre och n\u00e5got mycket mer raffinerat.<\/p>\n\n\n\n

Komfortskillnaderna mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r verkligen m\u00e4rkbara, vilket inneb\u00e4r att om du tillbringar mycket tid med att k\u00f6ra bil \u00e4r Polestar 2 det sj\u00e4lvklara valet. Om du d\u00e4remot vill ha v\u00e4rde och utrymme \u00e4r Aiways det sj\u00e4lvklara valet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r kinesiska nystartade elbilsm\u00e4rken v\u00e4rda att k\u00f6pa?<\/h3>\n\n\n\n

Sedan Tesla satte fart p\u00e5 elbilssegmentet ser vi nya m\u00e4rken som g\u00f6r sitt b\u00e4sta f\u00f6r att komma med framtidens b\u00e4sta elbil. M\u00e5nga av dessa nystartade f\u00f6retag som NIO, XPeng eller Aiways kommer fr\u00e5n Kina eftersom Kina \u00e4r fast beslutna att bli en av de mest framg\u00e5ngsrika elbilstillverkarna p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa elbilar befinner sig i ekonominiv\u00e5n av elbilar, vilket inneb\u00e4r att de mestadels riktar sig till det l\u00e4gre skiktet av k\u00f6pare. elbilar tillverkade av dessa f\u00f6retag \u00e4r vettiga om du bara vill ha en p\u00e5litlig elbil utan att spendera en massa pengar. Dessa bilar \u00e4r oftast lite tr\u00e5kiga, men de \u00e4r perfekta som vardagliga A till B-arbetsh\u00e4star.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Aiways att bli mer popul\u00e4ra i framtiden?<\/h3>\n\n\n\n

Aiways kommer n\u00e4stan s\u00e4kert att bli mer popul\u00e4rt i framtiden eftersom deras marknadsstrategi verkar fungera i Europa. Det \u00e4r inte m\u00e5nga kinesiska m\u00e4rken som lyckas samla tillr\u00e4ckligt intresse i Europa, men det verkar som om Aiways g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Vi f\u00e5r v\u00e4nta och se hur v\u00e4l Aiways kommer att klara sig i USA, men med tanke p\u00e5 att elbilsmarknaden beh\u00f6ver billiga elbilar kommer de sannolikt att bli riktigt popul\u00e4ra.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r alla Aiways-modellerna?<\/h3>\n\n\n\n

Aiways erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande endast tv\u00e5 modeller medan en tredje modell snart kommer att f\u00f6lja. Aiways U5 \u00e4r den f\u00f6rsta Aiways-modellen och U6 Coupe \u00e4r den andra. Skillnaderna mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r minimala och U6 \u00e4r mer eller mindre en snyggare version av U5.<\/p>\n\n\n\n

Aiways har \u00e4ven visat upp konceptet U7 som b\u00f6r se dagens ljus som produktionsmodell under n\u00e4sta \u00e5r eller s\u00e5. S\u00e4kerligen kommer Aiways att erbjuda m\u00e5nga fler modeller under de kommande 3-5 \u00e5ren som \u00e4ven b\u00f6r inkludera sedans och kompaktbilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Aiways \u00e4r ett kinesiskt startup-f\u00f6retag f\u00f6r elbilar som fokuserar p\u00e5 att g\u00f6ra elbilar f\u00f6r den breda massan och samtidigt g\u00f6ra dem konkurrenskraftiga ur teknisk och bekv\u00e4mlighetsm\u00e4ssig synvinkel. Det b\u00e4sta med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39,40],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2635"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2635"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2635\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2636,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2635\/revisions\/2636"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2635"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2635"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2635"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}