{"id":2633,"date":"2022-01-11T10:48:48","date_gmt":"2022-01-11T10:48:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2633"},"modified":"2022-01-11T10:48:51","modified_gmt":"2022-01-11T10:48:51","slug":"hur-lange-racker-aiways-batteriet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-lange-racker-aiways-batteriet\/","title":{"rendered":"Hur l\u00e4nge r\u00e4cker Aiways-batteriet?"},"content":{"rendered":"\n

Aiways \u00e4r ett kinesiskt startup-f\u00f6retag f\u00f6r elbilar som kommer till de v\u00e4sterl\u00e4ndska marknaderna f\u00f6rst i \u00e5r och som lovar att erbjuda mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna. Aiways erbjuder n\u00e5gra olika modeller och alla ligger i crossover\/SUV-segmentet eftersom folk \u00e4r mest intresserade av SUV:er\/crossovers f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

Den mest popul\u00e4ra Aiways-modellen \u00e4r U5 som ska kosta runt 45 000 dollar fr\u00e5n ny. F\u00f6r detta pris f\u00e5r du en 63 kWh Li-Ion som ska r\u00e4cka cirka 250 WLTP-mil. Naturligtvis kan detta variera mycket beroende p\u00e5 din totala energif\u00f6rbrukning och dina kWh\/mile-resultat.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ladda batteriet fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 cirka 35 minuter om du st\u00f6ter p\u00e5 en snabb DC-laddare. Om du laddar bilen hemma via ett vanligt v\u00e4xelstr\u00f6msuttag ska du r\u00e4kna med en laddningstid p\u00e5 cirka 8-10 timmar, vilket \u00e4r fullt tillr\u00e4ckligt f\u00f6r en laddning \u00f6ver natten.<\/p>\n\n\n\n

Aiways har ocks\u00e5 anv\u00e4nt sig av en s\u00e5 kallad ”sandwich”-batteristruktur som f\u00f6rb\u00e4ttrar temperaturstabiliteten och som teoretiskt sett borde vara s\u00e4krare vid en eventuell krasch. P\u00e5 det hela taget erbjuder Aiways elbilar till konkurrenskraftiga priser med en hyfsad r\u00e4ckvidd och en \u00f6verlag trevlig upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Specifikationer<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 45 000 dollar erbjuder U5 en mellanstor crossover\/SUV med tv\u00e5 bagageutrymmen och mycket passagerarutrymme. Aiways \u00e4r mycket stolt \u00f6ver att n\u00e4mna att U5:s dragkoefficient m\u00e4ter 0,29 vilket \u00e4r klassledande f\u00f6r en elbils-SUV.<\/p>\n\n\n\n

Alla modeller har en enda elmotor som kan leverera 150 kW (201 hk och 310 Nm). Tiden fr\u00e5n 0 till 100 km\/h tar 7,5 sekunder. U5 levereras med massor av ADAS som inkluderar aktiv k\u00f6rf\u00e4ltsassistent, trafikstockningsassistans, blindspotsdetektering, varning f\u00f6r korsande trafik bak\u00e5t, n\u00f6dbromsassistans, adaptiv farth\u00e5llare och intelligent helljusassistent.<\/p>\n\n\n\n

U5 kommer ocks\u00e5 med en 12,3-tums infotainmentsk\u00e4rm i tablettform som har Apple CarPlay men \u00e4nnu inte Android Auto. Den har ocks\u00e5 ett ljudsystem med 8 h\u00f6gtalare och DAB+-radio som ska g\u00f6ra k\u00f6rningen bekv\u00e4mare.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r U5 en ganska konkurrenskraftig elbil f\u00f6r segmentet och det \u00e4r logiskt varf\u00f6r U5 f\u00e5r mycket framg\u00e5ng p\u00e5 den europeiska marknaden. Det \u00e4r en elektrisk crossover fr\u00e5n A till B f\u00f6r dem som helt enkelt vill ha det mesta f\u00f6r sina pengar.<\/p>\n\n\n\n

Aiways batteriteknik<\/h2>\n\n\n\n

Aiways \u00e4r stolta \u00f6ver att kunna p\u00e5st\u00e5 att deras batteriteknik \u00e4r branschledande b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rpackning, effektivitet och \u00f6vergripande s\u00e4kerhet. Med en s\u00e5 kallad ”sandwich”-batteridesign har Aiways lyckats skydda batteriet fr\u00e5n b\u00e5de temperatursv\u00e4ngningar och potentiella kraschrelaterade skador.<\/p>\n\n\n\n

Aiways s\u00e4ger ocks\u00e5 att deras batterier \u00e4r extremt osannolika att n\u00e5gonsin fatta eld, vilket \u00e4r logiskt eftersom ingen U5-modell n\u00e5gonsin har haft brandrelaterade problem. Aiways har f\u00f6r n\u00e4rvarande mer \u00e4n ett dussin batteripatent som alla \u00e4r till f\u00f6r att \u00f6ka s\u00e4kerheten och f\u00f6rb\u00e4ttra f\u00f6rpackningen.<\/p>\n\n\n\n

De kinesiska nationella kvalitetstesterna f\u00f6r batterier kr\u00e4ver att nya m\u00e4rken testar sina batterier i 51 olika kategorier, medan Aiways s\u00e4ger att deras batterier har klarat mer \u00e4n 500 olika rigor\u00f6sa tester med bravur.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 s\u00e4kerhetsfr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Euro NCAP \u00e4r en ledande europeisk organisation f\u00f6r krocktester som fokuserar p\u00e5 att testa alla nyare bilar och betygs\u00e4tta dem med en till fem stj\u00e4rnor beroende p\u00e5 hur v\u00e4l de klarar sig i olika s\u00e4kerhetstester. Aiways U5 lyckades endast f\u00e5 ett trestj\u00e4rnigt betyg vilket \u00e4r l\u00e5ngt under genomsnittet f\u00f6r liknande modeller.<\/p>\n\n\n\n

U5 klarar sig d\u00e5ligt i segmentet f\u00f6r sidokollisioner, vilket inneb\u00e4r att bilen inte kan skydda passagerarna fullt ut vid en sidokollision, s\u00e4rskilt inte f\u00f6raren. Aiways har dock svarat att de arbetar aktivt med att l\u00f6sa dessa problem och att n\u00e4sta modell b\u00f6r kunna f\u00e5 ett femstj\u00e4rnigt betyg.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att U5 inte heller klarade sig perfekt p\u00e5 den aktiva s\u00e4kerhetsavdelningen eftersom vissa av systemen inte helt kunde f\u00f6rhindra en krock. Hur som helst \u00e4r detta tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att nedgradera U5 j\u00e4mf\u00f6rt med mer vanliga europeiska, japanska och amerikanska m\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

Endast tiden f\u00e5r utvisa hur Aiways kommer att f\u00f6rb\u00e4ttra dessa s\u00e4kerhetsbetyg, s\u00e5 det \u00e4r en bra id\u00e9 att v\u00e4nta innan du spenderar dina pengar eftersom s\u00e4kerhet \u00e4r det sista du b\u00f6r spara dina pengar p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Aiways?<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en prisv\u00e4rd, rymlig och bekv\u00e4m SUV\/crossover b\u00f6r du verkligen ta en titt p\u00e5 Aiways U5. Om du vill ha en snyggare men lika praktisk variant b\u00f6r du ocks\u00e5 ta en titt p\u00e5 den helt nya Aiways U6.<\/p>\n\n\n\n

Knappast n\u00e5got annat elbilsf\u00f6retag d\u00e4r ute kan matcha Aiways n\u00e4r det g\u00e4ller b\u00e5de v\u00e4rde och utrymme \u00e4ven om s\u00e4kerhetsbetygen f\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r lite tveksamma. Alla Aiways-modeller \u00e4r v\u00e4l prissatta och fyllda med all slags modern teknik som b\u00f6r g\u00f6ra dina dagliga k\u00f6rupplevelser roliga och avkopplande.<\/p>\n\n\n\n

Hur st\u00e5r Aiways sig i j\u00e4mf\u00f6relse med mer vanliga elbilsm\u00e4rken?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r vi j\u00e4mf\u00f6r Aiways eller n\u00e5got annat kinesiskt elbilsstartupf\u00f6retag med m\u00e4rken som Kia, Hyundai och VW ser vi en ganska stor prisskillnad mellan dem. Aiways modeller \u00e4r vanligtvis st\u00f6rre och erbjuder mer saker samtidigt som de kostar n\u00e5gra tusen dollar mindre \u00e4n sina mer mainstream konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Faktum \u00e4r att Aiways har praktiskt taget ingen varum\u00e4rkesattraktion f\u00f6r tillf\u00e4llet, men Aiways \u00e4r fast besluten att \u00e4ndra p\u00e5 det under de kommande \u00e5ren. De som \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa Aiways-modeller \u00e4r fr\u00e4mst intresserade av att k\u00f6pa A-to-B-arbetsh\u00e4star, vilket inneb\u00e4r att de inte \u00e4r s\u00e5 intresserade av att k\u00f6pa den b\u00e4sta, tuffaste eller snabbaste elbilen som finns.<\/p>\n\n\n\n

Hur ser framtiden ut f\u00f6r Aiways?<\/h3>\n\n\n\n

Det verkar som om Aiways \u00e4r p\u00e5 god v\u00e4g att bli ett av de mest s\u00e5lda elbilsvarum\u00e4rkena eftersom de erbjuder v\u00e4rde framf\u00f6r allt annat. En av de st\u00f6rsta kritikpunkterna mot hela elbilsmarknaden \u00e4r den allm\u00e4nna prisuppg\u00e5ngen som det kr\u00e4vs f\u00f6r att k\u00f6pa en elbil i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Vissa elbilar som kostar lika mycket pengar \u00e4r oftast mycket mer eftertraktade och b\u00e4ttre i alla avseenden. Aiways har dock lyckats l\u00f6sa dessa problem genom att erbjuda billiga elbilar f\u00f6r den breda massan vilket borde \u00f6ka deras marknadsn\u00e4rvaro p\u00e5 nolltid.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Aiways \u00e4r ett kinesiskt startup-f\u00f6retag f\u00f6r elbilar som kommer till de v\u00e4sterl\u00e4ndska marknaderna f\u00f6rst i \u00e5r och som lovar att erbjuda mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna. Aiways erbjuder n\u00e5gra olika modeller<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2633"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2633"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2633\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2634,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2633\/revisions\/2634"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2633"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2633"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2633"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}