{"id":2622,"date":"2022-01-11T10:41:12","date_gmt":"2022-01-11T10:41:12","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2622"},"modified":"2022-01-11T10:41:15","modified_gmt":"2022-01-11T10:41:15","slug":"basta-elbilen-for-aldre-forare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-elbilen-for-aldre-forare\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta elbilen f\u00f6r \u00e4ldre f\u00f6rare"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r en \u00e4ldre f\u00f6rare och vill byta till en elbil som n\u00e4sta bil m\u00e5ste du se till att bilen i fr\u00e5ga har alla n\u00f6dv\u00e4ndiga funktioner som beh\u00f6vs f\u00f6r ett seniorv\u00e4nligt fordon. Det inneb\u00e4r att bilen m\u00e5ste vara s\u00e4ker, l\u00e4ttillg\u00e4nglig, praktisk, erbjuda m\u00e5nga inst\u00e4llningsm\u00f6jligheter och vara intuitiv.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan b\u00f6r du kolla in Kia Niro EV, VW ID.4 och Tesla Model 3 om du \u00e4r intresserad av mindre elbilar. Om du vill ha en elektrisk SUV ska du se till att kolla in Tesla Model Y. Om du vill ha de mest bekv\u00e4ma och lyxigaste funktionerna som finns tillg\u00e4ngliga ska du se till att kolla in Mercedes EQS.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar \u00f6kar i popularitet p\u00e5 senare tid vilket inneb\u00e4r att det kan vara en bra id\u00e9 att k\u00f6pa en elbil nu. Om du \u00e4r os\u00e4ker p\u00e5 om du ska k\u00f6pa en elbil kan det vara b\u00e4ttre att v\u00e4lja en plug-in hybrid som teoretiskt sett kan fungera som en testb\u00e4dd f\u00f6r en \u00f6verg\u00e5ng till en fullst\u00e4ndig elbil i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst finns det n\u00e5gra elbilar d\u00e4r ute som borde tj\u00e4na dig v\u00e4l, men bara om du har m\u00f6jlighet att utnyttja dem p\u00e5 ett rimligt s\u00e4tt. Detta inneb\u00e4r att du m\u00e5ste installera en v\u00e4ggladdare hemma hos dig eller f\u00f6rlita dig p\u00e5 en hyfsat utvecklad laddningsinfrastruktur i det omr\u00e5de du bor.<\/p>\n\n\n\n

Kia Niro EV<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r cirka 40 000 dollar kan du f\u00e5 Kia Niro EV som \u00e4r ett ganska bra alternativ f\u00f6r b\u00e5de yngre och \u00e4ldre f\u00f6rare. Den erbjuder en f\u00f6ljsam k\u00f6rning med en rymlig interi\u00f6r som kan justeras efter dina \u00f6nskem\u00e5l. Bilen \u00e4r l\u00e4ttillg\u00e4nglig eftersom den erbjuder en n\u00e5got upph\u00f6jd f\u00f6rarplats som ocks\u00e5 \u00f6kar sikten.<\/p>\n\n\n\n

Den har en ganska hygglig r\u00e4ckvidd p\u00e5 240 mil vilket borde vara mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r n\u00e5gra dagars daglig pendling. Infotainmentsystemet \u00e4r l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 och alla kontroller finns alltid n\u00e4ra till hands. S\u00e4kerheten \u00e4r ett stort f\u00f6rs\u00e4ljningsargument f\u00f6r Niro EV eftersom den levereras med massor av s\u00e4kerhetsutrustning som standard.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.4<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r i stort sett samma summa pengar som Niro EV kan du f\u00e5 VW ID.4 EV som utan tvekan erbjuder mer sp\u00e4nning i j\u00e4mf\u00f6relse. R\u00e4ckvidden som erbjuds \u00e4r cirka 250 mil p\u00e5 en full laddning vilket g\u00f6r denna VW EV ganska konkurrenskraftig med Niro EV. Den levereras ocks\u00e5 med massor av s\u00e4kerhetsutrustning som standard vilket g\u00f6r den s\u00e4ker och f\u00f6rtroendeingivande n\u00e4r du \u00e4r ute p\u00e5 v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r till och med rymligare \u00e4n Niro EV vilket g\u00f6r den b\u00e4ttre om du ofta vill transportera flera passagerare. D\u00e4remot \u00e4r den kanske inte den mest intuitiva av alla bilar som listas h\u00e4r eftersom den kommer med massor av peksk\u00e4rmsknappar som kan vara sv\u00e5ra att f\u00f6rst\u00e5 och anv\u00e4nda under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 44 000 dollar \u00e4r Model 3 i basutf\u00f6rande utan tvekan en b\u00e4ttre elbil j\u00e4mf\u00f6rt med b\u00e5de Niro och ID.4 eftersom den erbjuder m\u00f6jligheten att anv\u00e4nda Teslas superchargern\u00e4tverk, vilket fortfarande \u00e4r mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta tredjepartsladdare p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Model 3 erbjuder dock en l\u00e4gre k\u00f6rh\u00f6jd j\u00e4mf\u00f6rt med alla bilar p\u00e5 den h\u00e4r listan, vilket inte precis \u00e4r n\u00e5got du vill ha fr\u00e5n en seniorv\u00e4nlig EV. Hur som helst erbjuder Model 3 en r\u00e4ckvidd p\u00e5 220 mil p\u00e5 en full laddning och \u00e4r utan tvekan den b\u00e4sta allround-elbilen p\u00e5 marknaden just nu n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model Y<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model Y \u00e4r i princip en upph\u00f6jd Model 3, vilket g\u00f6r den mycket mer f\u00f6rdelaktig f\u00f6r \u00e4ldre f\u00f6rare. Model Y har ocks\u00e5 mycket mer utrymme f\u00f6r alla passagerare, vilket g\u00f6r den ett steg \u00f6ver Model 3 n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper och tillg\u00e4nglighet.<\/p>\n\n\n\n

Model Y kostar visserligen n\u00e5gra tusenlappar mer \u00e4n Model 3, men det \u00e4r v\u00e4l v\u00e4rt det p\u00e5 grund av alla de f\u00f6rdelar den har j\u00e4mf\u00f6rt med Model 3. Infotainmentsystemet kan vara lite kr\u00e5ngligt att f\u00f6rst\u00e5 till en b\u00f6rjan, men n\u00e4r man v\u00e4l har f\u00f6rst\u00e5tt det \u00e4r det en smidig resa d\u00e4rifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQS<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha den allra h\u00f6gsta lyxniv\u00e5n i en elbil b\u00f6r du titta n\u00e4rmare p\u00e5 den helt nya Mercedes EQS. Den h\u00e4r elbilen f\u00f6r 120 000 dollar \u00e4r en elektrisk version av S-klassen, vilket inneb\u00e4r att den erbjuder alla de klockor och visselpipor du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av ett Mercedes-flaggskepp.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om den inte alls \u00e4r lika rymlig som S-klassen, s\u00e4rskilt inte f\u00f6r de bakre passagerarna, \u00e4r EQS den nuvarande m\u00e4staren n\u00e4r det g\u00e4ller r\u00e4ckvidd eftersom den lyckades k\u00f6ra 441 miles p\u00e5 en enda laddning. Detta kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom EQS \u00e4r den mest aerodynamiska elbilen p\u00e5 marknaden just nu.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att k\u00f6pa en elbil \u00e5r 2022?<\/h3>\n\n\n\n

Mer \u00e4n 54 % av amerikanerna \u00e4r f\u00f6rtjusta i tanken p\u00e5 att k\u00f6pa antingen en hybrid eller en elbil som n\u00e4sta bil, vilket inneb\u00e4r att vi l\u00e5ngsamt r\u00f6r oss mot en mass\u00f6verg\u00e5ng till koldioxidfria transporter. Logiken bakom detta \u00e4r dock inte helt enkel.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill \u00f6verg\u00e5 till en elbil m\u00e5ste du se till att du har r\u00e4tt tillg\u00e5ng till ett v\u00e4lutvecklat n\u00e4t av laddningsinfrastrukturer f\u00f6r att \u00f6verhuvudtaget kunna dra nytta av en elbil. Om du inte kan g\u00f6ra det m\u00e5ste du installera en v\u00e4ggladdare i ditt garage.<\/p>\n\n\n\n

Vilken typ av elbil \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r \u00e4ldre f\u00f6rare?<\/h3>\n\n\n\n

Elektriska SUV:er\/crossovers \u00e4r utan tvekan de b\u00e4sta typerna av elbilar att v\u00e4lja om du vill ha en seniorv\u00e4nlig upplevelse. Det inneb\u00e4r att du drar nytta av en upph\u00f6jd k\u00f6rst\u00e4llning, enkel \u00e5tkomlighet, bra sikt i alla riktningar och stor praktisk nytta.<\/p>\n\n\n\n

Stora sedans som EQS \u00e4r ocks\u00e5 ett bra alternativ f\u00f6r \u00e4ldre f\u00f6rare som s\u00f6ker lyx och komfort framf\u00f6r allt.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag f\u00f6rst k\u00f6pa en hybrid- eller elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Om du inte har n\u00e5gon erfarenhet av att \u00e4ga och anv\u00e4nda en elbil dagligen \u00e4r det b\u00e4ttre att v\u00e4lja en hybridbil i f\u00f6rv\u00e4g f\u00f6r att testa vattnet och se hur v\u00e4l du klarar av alla de kompromisser som en laddbar bil erbjuder.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att du inte ska hoppa \u00f6ver det hela och g\u00e5 och k\u00f6pa en elbil utan att se till att ditt liv \u00e4r anpassat f\u00f6r alla de anpassningar som kr\u00e4vs f\u00f6r att du \u00f6verhuvudtaget ska kunna njuta av en elbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r en \u00e4ldre f\u00f6rare och vill byta till en elbil som n\u00e4sta bil m\u00e5ste du se till att bilen i fr\u00e5ga har alla n\u00f6dv\u00e4ndiga funktioner som beh\u00f6vs f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2622"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2622"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2622\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2623,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2622\/revisions\/2623"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2622"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2622"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2622"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}