{"id":2564,"date":"2022-01-05T11:10:23","date_gmt":"2022-01-05T11:10:23","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2564"},"modified":"2022-01-05T11:10:25","modified_gmt":"2022-01-05T11:10:25","slug":"ar-volvos-turbos-tillforlitliga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volvos-turbos-tillforlitliga\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volvos turbos tillf\u00f6rlitliga?"},"content":{"rendered":"\n

Volvos turbomotorer tar mindre plats och \u00e4r betydligt l\u00e4ttare \u00e4n konventionella sugmotorer. Volvos turbomotorer \u00e4r ocks\u00e5 br\u00e4nslesn\u00e5la och tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten hos en Volvo turbomotor beror p\u00e5 hur \u00e4garna hanterar den. Detta inkluderar vilken typ av kylv\u00e4tska som anv\u00e4nds och hur ofta du fyller p\u00e5 eller byter ut den. Vilken typ av bensin du anv\u00e4nder, dina k\u00f6rvanor och din boostniv\u00e5 spelar ocks\u00e5 en stor roll h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Volvo turbomotorns tillf\u00f6rlitlighet beror p\u00e5 f\u00f6rarna<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om Volvos turbomotorer lovar l\u00e5ng livsl\u00e4ngd och prestanda beror deras tillf\u00f6rlitlighet p\u00e5 anv\u00e4ndarna. Om du \u00e4r en slarvig f\u00f6rare eller slarvar med turbounderh\u00e5llet kommer du att spendera mer \u00e4n du kan f\u00f6rest\u00e4lla dig p\u00e5 reparationer. Vad v\u00e4rre \u00e4r kan det sluta med att din motor helt g\u00e5r s\u00f6nder n\u00e4r den blir f\u00f6r tr\u00f6tt av f\u00f6r m\u00e5nga reparationer.<\/p>\n\n\n\n

Hur den presterar och hur l\u00e4nge du kan beh\u00e5lla den beror p\u00e5 vad du g\u00f6r med den. Hur du tar hand om din turbomotor \u00e4r ocks\u00e5 kopplat till hur den presterar. L\u00e5t oss ta en titt p\u00e5 n\u00e5gra av de saker som avg\u00f6r tillf\u00f6rlitligheten hos Volvos turbomotorer.<\/p>\n\n\n\n

Typ av bensin<\/h3>\n\n\n\n

Volvo turbomotorer kan k\u00f6ras p\u00e5 vanlig bensin med en oktantal p\u00e5 87 % och uppn\u00e5 goda prestanda. Turbomotorn knackar inte och ger inga bensinrelaterade problem. En premiumgas med en oktantal p\u00e5 91 % eller h\u00f6gre ger dock b\u00e4ttre prestanda och h\u00e5ller motorn i gott skick.<\/p>\n\n\n\n

Oljetyp<\/h3>\n\n\n\n

Det rekommenderas ofta att anv\u00e4nda syntetisk olja p\u00e5 bilar som k\u00f6rs p\u00e5 turbo. Detta beror p\u00e5 att turbomotorer producerar en stor m\u00e4ngd v\u00e4rme, och syntetiska oljor \u00e4r starkare n\u00e4r det g\u00e4ller att st\u00e5 emot denna v\u00e4rme utan att snabbt g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot k\u00f6r din turbo p\u00e5 petroleumolja kommer oljan att brytas ner snabbt. Petroleumoljor \u00e4r inte tillr\u00e4ckligt starka f\u00f6r att t\u00e5la den typ av v\u00e4rme som turbos producerar och kan leda till slam i turbon. Om petroleumolja bryts ner snabbt m\u00e5ste du byta olja oftare.
Om du till exempel m\u00e5ste byta petroleumolja var 3 000 miles beh\u00f6ver du bara byta en syntetisk olja var 7 000 miles. Syntetisk olja kan tj\u00e4na dig l\u00e4ngre \u00e4n petroleumolja. Problemet kommer n\u00e4r du anv\u00e4nder petroleumolja och behandlar din turbo som om du anv\u00e4nder syntetisk olja.<\/p>\n\n\n\n

Hur ofta oljan byts och fylls p\u00e5<\/h3>\n\n\n\n

Oavsett om du anv\u00e4nder syntetisk olja eller petroleumolja blir de smutsiga efter ett tag och oljan m\u00e5ste bytas. F\u00f6rorenad olja kan t\u00e4ppa till inlopps- och returledningarna i en turbomotor, vilket orsakar felaktigt luft- och gasfl\u00f6de. Detta kan oundvikligen skada avgassystemet. Observera ocks\u00e5 att en igensatt matarledning kan \u00e4ta upp axeln.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r allts\u00e5 l\u00e4mpligt att byta olja d\u00e5 och d\u00e5, baserat p\u00e5 den typ av olja du anv\u00e4nder och tillverkarens rekommendation (kontrollera din bruksanvisning). Och n\u00e4r oljan b\u00f6rjar bli l\u00e5g \u00e4r det b\u00e4sta att fylla p\u00e5 den. Om oljan inte \u00e4r tillr\u00e4cklig kan det leda till att turbon sl\u00e5r ut.<\/p>\n\n\n\n

Boost-niv\u00e5<\/h3>\n\n\n\n

Turbomotorer fungerar naturligt vid en viss laddningsniv\u00e5. Om du g\u00e5r \u00f6ver den niv\u00e5n kommer det att leda till att turbon arbetar mer \u00e4n vad den borde och f\u00f6rkorta dess livsl\u00e4ngd. De flesta biltillverkare rekommenderar att turbos k\u00f6rs p\u00e5 n\u00e5got under 12psi. K\u00f6rning med f\u00f6r h\u00f6gt tryck kan skada turbon, och l\u00e4gre k\u00f6rtryck kan f\u00f6rl\u00e4nga dess livsl\u00e4ngd. S\u00e5 enkelt \u00e4r det.<\/p>\n\n\n\n

Turbons utformning och vad du g\u00f6r med den.<\/h3>\n\n\n\n

Att f\u00f6rst\u00e5 vilken typ av konstruktion din Volvoturbo anv\u00e4nder kan f\u00f6rl\u00e4nga eller f\u00f6rkorta dess livsl\u00e4ngd. Turbomotorer producerar en stor m\u00e4ngd v\u00e4rme. Denna v\u00e4rme kan, om den inte kontrolleras ordentligt, leda till att motorn byggs upp, vilket g\u00f6r att den ”kokar ihop”. S\u00e5 hur ser du till att denna v\u00e4rme inte kokar upp oljan?<\/p>\n\n\n\n

Nyligen producerade Volvos levereras med vattenkylda turbos. En vattenkyld turbo anv\u00e4nder vatten f\u00f6r att kyla turbon n\u00e4r du st\u00e4nger av motorn. N\u00e4r motorn \u00e4r avst\u00e4ngd och den cirkulerande oljan slutar r\u00f6ra sig, kommer oljan inuti inte att stekas upp av motorn eftersom motorn redan \u00e4r kall.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r mycket \u00e4ldre Volvos som inte har vattenkylda turbos. Du kan kyla turbon genom att g\u00e5 p\u00e5 tomg\u00e5ng innan du st\u00e4nger av motorn. En bil som g\u00e5r p\u00e5 tomg\u00e5ng har ingen belastning som den b\u00e4r, s\u00e5 motorn kyls ner. N\u00e4r du sedan slutligen st\u00e4nger av motorn slutar den fl\u00f6dande kylv\u00e4tskan och m\u00f6ter en kall motor. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt brinner kylv\u00e4tskan inte upp.<\/p>\n\n\n\n

Att inte utnyttja tomg\u00e5ngsmetoden n\u00e4r du inte har en vattenkyld turbo \u00e4r inte l\u00e4mpligt f\u00f6r din turbo. Eftersom oljan kommer att steka upp, vilket g\u00f6r att du m\u00e5ste byta den tidigare \u00e4n n\u00f6dv\u00e4ndigt. Om du inte byter olja och k\u00f6r din turbo p\u00e5 br\u00e4nd olja kommer den att sl\u00e5 ut. Detta kommer antingen att f\u00e5 dig att spendera pengar p\u00e5 reparationer eller en ny turbo.<\/p>\n\n\n\n

FAQs<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller Volvos turbos?<\/h3>\n\n\n\n

Volvos turbos kan h\u00e5lla 60 000 till 160 000 mil eller l\u00e4ngre innan de byts ut. Motorn kan till och med h\u00e5lla hela fordonets livsl\u00e4ngd. Detta beror dock p\u00e5 anv\u00e4ndaren. Korrekt underh\u00e5ll och r\u00e4tt k\u00f6rtryck f\u00f6rl\u00e4nger turbonas livsl\u00e4ngd. F\u00f6rsummas det skulle det omv\u00e4nda ske.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r ska du byta kylv\u00e4tska f\u00f6r Volvos turbo?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r Volvo turbos kylv\u00e4tska ska bytas ut beror p\u00e5 hur ofta du k\u00f6r och vilken kylv\u00e4tska du anv\u00e4nder. Syntetisk olja bryts inte ner snabbt, s\u00e5 den beh\u00f6ver bytas d\u00e5 och d\u00e5. Men petroleumolja kommer att beh\u00f6va bytas med korta intervaller eftersom den inte klarar av turbov\u00e4rme och bryts ner snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Ju mer du k\u00f6r, desto mer smutsig blir oljan, s\u00e5 du m\u00e5ste byta olja oftare. Du kan byta turbokylv\u00e4tska efter varje 5 000 eller 7 000 mil. Eller \u00e4nnu hellre, se i ditt fordons bruksanvisning efter tillverkarens rekommendation om n\u00e4r du ska byta olja.<\/p>\n\n\n\n

Vilket br\u00e4nsle och vilken olja b\u00f6r Volvo turbos anv\u00e4nda?<\/h3>\n\n\n\n

Volvos turbos kan k\u00f6ras med vanligt br\u00e4nsle utan att ge problem. Men f\u00f6r optimal prestanda rekommenderas att du anv\u00e4nder premiumgas. Syntetisk olja \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r Volvo turbos eftersom den t\u00e5l den v\u00e4rme som en turbomotor producerar. Eftersom den inte bryts ner l\u00e4tt beh\u00f6ver du inte byta den med korta intervaller.<\/p>\n\n\n\n

Hur vet du att din Volvo turbo \u00e4r trasig?<\/h3>\n\n\n\n

L\u00e4gg h\u00e4nderna p\u00e5 kompressorns inlopp. \u00d6verfl\u00f6dig olja n\u00e4ra detta inlopp kan betyda att n\u00e5got \u00e4r fel p\u00e5 turbon. Om din turbo fungerar med h\u00e4lften s\u00e5 mycket laddning som den brukar, betyder det att turbon \u00e4r allvarligt skadad, att fj\u00e4dern f\u00f6r avgasman\u00f6verdonet \u00e4r svag eller att det finns ett kraftigt laddningsl\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Kan du k\u00f6ra med en trasig Volvo-turbo?<\/h3>\n\n\n\n

Du kan k\u00f6ra med en defekt turbo, men det ger inte bara en d\u00e5lig k\u00f6rning utan skadar \u00e4ven andra komponenter som \u00e4r anslutna till den. Du kan k\u00f6ra bilen med en l\u00e4tt pedal om turbon fryser fast, men t\u00e4tningarna har inte spr\u00e4ngts ut.<\/p>\n\n\n\n

Men om t\u00e4tningarna spr\u00e4ngs, br\u00e4nns eller delvis br\u00e4nns kommer olja in i katalysatorn och avgassystemet. Denna \u00e5tg\u00e4rd kommer att leda till att katalysatorn och allt som \u00e4r f\u00f6rknippat med avgassystemet g\u00e5r s\u00f6nder. Dessutom kommer du att f\u00f6rlora olja snabbt. S\u00e5 det b\u00e4sta r\u00e5det \u00e4r att inte k\u00f6ra med en d\u00e5lig turbo.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvos turbomotorer tar mindre plats och \u00e4r betydligt l\u00e4ttare \u00e4n konventionella sugmotorer. Volvos turbomotorer \u00e4r ocks\u00e5 br\u00e4nslesn\u00e5la och tillf\u00f6rlitliga. Tillf\u00f6rlitligheten hos en Volvo turbomotor beror p\u00e5 hur \u00e4garna hanterar den.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2564"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2564"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2564\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2565,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2564\/revisions\/2565"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2564"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2564"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2564"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}