{"id":2558,"date":"2022-01-05T11:07:25","date_gmt":"2022-01-05T11:07:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2558"},"modified":"2022-01-05T11:07:27","modified_gmt":"2022-01-05T11:07:27","slug":"ar-volvos-latta-att-arbeta-med","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volvos-latta-att-arbeta-med\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volvos l\u00e4tta att arbeta med?"},"content":{"rendered":"\n

Om du har erfarenhet av att arbeta med bilar \u00e4r det l\u00e4tt f\u00f6r dig att arbeta med en \u00e4ldre Volvo. Volvos teknik p\u00e5 sina bilar \u00e4r inte alltf\u00f6r komplicerad, s\u00e5 vissa personer har gjort om sina bilar helt och h\u00e5llet och till och med bytt ut viktiga delar som v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Volvos enkla teknik<\/h2>\n\n\n\n

Tekniken p\u00e5 \u00e4ldre Volvobilar \u00e4r inte s\u00e4rskilt komplicerad, s\u00e5 de \u00e4r l\u00e4tta att arbeta med och reparera, s\u00e4rskilt i \u00e4ldre modeller. M\u00e5nga Volvokunder har skrytit om att de har arbetat med sina egna bilar sj\u00e4lva och sparat tid och pengar genom att slippa g\u00e5 till verkst\u00e4der.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4nd\u00e5 \u00e4r Volvos tillr\u00e4ckligt komplexa f\u00f6r att vi ska kunna se att de fortfarande \u00e4r v\u00e4lkonstruerade. De \u00e4r dock inte s\u00e5 komplexa att ingen kan f\u00f6rst\u00e5 dem. Till exempel \u00e4r panelerna och kontakterna utformade p\u00e5 ett s\u00e4tt som g\u00f6r att de kan repareras senare. Motorrummet \u00e4r det enda st\u00e4llet d\u00e4r det blir superkomplext, men \u00e4ven det \u00e4r fortfarande fungerande.<\/p>\n\n\n\n

Nyare elmodeller \u00e4r sv\u00e5rare f\u00f6r vanliga m\u00e4nniskor att arbeta med, eftersom de har mer komplex teknik.<\/p>\n\n\n\n

Plats f\u00f6r f\u00f6rb\u00e4ttringar<\/h3>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r inte allt inom Volvos ingenj\u00f6rskonst superbra gjort. I m\u00e5nga Volvomodeller \u00e4r elsystemet med batteriet mycket d\u00e5ligt konstruerat. Batteriet \u00e4r placerat i bakre delen av bilen, vilket kan orsaka str\u00f6mf\u00f6rlust p\u00e5 grund av l\u00e5nga ledningar fr\u00e5n baksidan till framsidan.<\/p>\n\n\n\n

En annan sak med elsystemet \u00e4r att generatorn sitter l\u00e5ngt under servostyrningspumpen. Om du vill byta ut generatorn vid ett problem \u00e4r du illa ute. De bultar som anv\u00e4nds \u00e4r ocks\u00e5 mycket okonventionella, och du skulle beh\u00f6va anv\u00e4nda en TP55-bult\u00f6ppnare.<\/p>\n\n\n\n

Volvo-problem som du kan \u00e5tg\u00e4rda sj\u00e4lv<\/h2>\n\n\n\n

Byte av olja<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r byta bilens olja regelbundet, vilket f\u00f6rl\u00e4nger bilens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ocks\u00e5 ett behov av att spola transoljan vid cirka 100 000 mil med den n\u00f6dv\u00e4ndiga 3309-oljan. Oljan anv\u00e4nds mer i turbomotorer. F\u00f6r att byta motorolja kan du \u00e4ven l\u00e4gga till Fumoto-ventil som g\u00f6r oljebytet mycket enkelt. Om du beh\u00f6ver arbeta under motorn \u00e4r de 10 mm bultarna ganska l\u00e4tta att ta bort och filtret \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4tt att n\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner att du beh\u00f6ver en oljeavskiljare, som anv\u00e4nds f\u00f6r att komprimera eventuell luftoperation, b\u00f6r du g\u00f6ra ett ”gummihandsketest”. Det \u00e4r ocks\u00e5 en bra id\u00e9 n\u00e4r din bil n\u00e5r 100 000 mil. Testet \u00e4r ganska enkelt och det finns en massa videor d\u00e4r du kan l\u00e4ra dig hur man g\u00f6r. Annars m\u00e5ste du sl\u00f6sa tid p\u00e5 att ta bilen till verkstaden.<\/p>\n\n\n\n

Byte av gl\u00f6dlampor f\u00f6r str\u00e5lkastare<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 str\u00e5lkastarna, som kan brinna ut. Som tur \u00e4r kan gl\u00f6dlampan enkelt bytas ut hemma utan st\u00f6rre anstr\u00e4ngning.<\/p>\n\n\n\n

Bultar, remmar och instrumentkontroller<\/h3>\n\n\n\n

Om din bil n\u00e5r runt 150 000 m\u00e5ste du arbeta med \u00e4ndl\u00e4nkar, st\u00f6td\u00e4mpare, st\u00f6td\u00e4mparlager och andra upph\u00e4ngningsrelaterade problem. Dessa delar blir vanligtvis \u00e4ldre med tiden. Att arbeta med dessa saker \u00e4r ganska enkelt och okomplicerat, inklusive att skruva loss och skruva fast de nya delarna.<\/p>\n\n\n\n

Kontrollerna i instrumentbr\u00e4dan \u00e4r intuitiva och l\u00e4tta att f\u00f6rst\u00e5. Du kan se vilka problem som bilen kan komma att st\u00e4llas inf\u00f6r. I de s\u00e4llsynta fall som \u00e4r kryptiska f\u00f6rklarar VIDA\/DICE i detalj och har mycket detaljerade diagram och f\u00f6rb\u00e4ttrade diagram som visar dig den stegvisa processen att f\u00f6lja.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra andra saker att arbeta med \u00e4r tandremmar som b\u00f6r bytas vid 100k-115k miles, s\u00e4rskilt om du har en \u00e4ldre modell. Det brukar inte finnas s\u00e5 m\u00e5nga problem med packningar p\u00e5 dessa bilar. Vattenpumpen b\u00f6r g\u00f6ras tillsammans med remmen. De flesta andra saker kan man ta hand om l\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga Volvo-problem<\/h2>\n\n\n\n

Som alla m\u00e4rken har Volvo n\u00e5gra vanliga problem. Det f\u00f6rsta \u00e4r fel p\u00e5 transmissionssystemet, vilket \u00e4r det mest klagade problemet p\u00e5 Volvo. Ett felande transmissionssystem kan orsaka mycket skada.<\/p>\n\n\n\n

Det automatiska bromssystemet kr\u00e4ver ocks\u00e5 uppm\u00e4rksamhet. Vissa har rapporterat att systemet automatiskt kopplas in utan behov under k\u00f6rning, vilket skapar farliga situationer. Volvo har till och med gjort \u00e5terkallelser p\u00e5 grund av detta.<\/p>\n\n\n\n

Det har ocks\u00e5 rapporterats en del problem med PCV-ventilerna. De b\u00f6r bytas ut vid cirka 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Det har ocks\u00e5 rapporterats om problem med v\u00e4tskefel med de nyare modellerna. AWD-modellerna har vissa problem med l\u00e4ckage fr\u00e5n koniska kugghjul och \u00e4ven med att bussningen slits ut. De \u00e4ldre modellerna fr\u00e5n 2005-2007 \u00e4r dock ganska t\u00e5liga n\u00e4r det g\u00e4ller dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Din kunskapsniv\u00e5 avg\u00f6r vad du kan arbeta med.<\/h2>\n\n\n\n

Med alla tips och vanliga problem som presenterats ovan beror det fortfarande i princip p\u00e5 personens erfarenhet av att arbeta med bilar. Det finns personer som till och med har bytt ut hela v\u00e4xell\u00e5dan i sina Volvos, och andra som inte ens kan byta olja p\u00e5 egen hand. S\u00e5 det beror egentligen bara p\u00e5 personen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Hur kan jag l\u00e4ra mig att arbeta med bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte l\u00e4tt att arbeta med en bil. Om du inte vet n\u00e5got om bilen kan du g\u00f6ra mycket mer skada \u00e4n nytta. Att arbeta med sin egen bil kan dock hj\u00e4lpa dig vid vissa tillf\u00e4llen, och det \u00e4r penningbesparande. H\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra tips som du kan f\u00f6lja f\u00f6r att b\u00f6rja l\u00e4ra dig att arbeta med din bil:<\/p>\n\n\n\n