{"id":2554,"date":"2022-01-05T11:04:46","date_gmt":"2022-01-05T11:04:46","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2554"},"modified":"2022-01-05T11:04:49","modified_gmt":"2022-01-05T11:04:49","slug":"ford-focus-tillforlitlighet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ford-focus-tillforlitlighet\/","title":{"rendered":"Ford Focus tillf\u00f6rlitlighet"},"content":{"rendered":"\n

Ford \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sina personbilar, lastbilar och SUV:er p\u00e5 grund av deras \u00f6verkomliga priser. Focus \u00e4r en 5-d\u00f6rrars hatchback som \u00e4r en mycket bra familjebil. Ford f\u00f6rs\u00f6ker att avveckla sina sm\u00e5bilar fr\u00e5n USA f\u00f6r att fokusera p\u00e5 lastbilar och SUV:er. Bilen \u00e4r dock fortfarande ett bra k\u00f6palternativ.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6versikt<\/h2>\n\n\n\n

Focus har varit en mycket k\u00e4nd Ford-bil, och den har m\u00e5nga utrustningsniv\u00e5er fr\u00e5n ST till Electric-modellen. Basmodellen drivs av en 1,0 L EcoBoost-motor som ger 83 hk maximalt. Bilen har ocks\u00e5 ett bra interi\u00f6rutseende och bekv\u00e4ma sittplatser f\u00f6r passagerarna.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r en viktig aspekt att titta p\u00e5 innan du k\u00f6per en bil, f\u00f6r att se hur v\u00e4l bilen \u00e5ldras och kostar dig pengar i underh\u00e5ll. Ford-bilar har ett ganska d\u00e5ligt rykte n\u00e4r det g\u00e4ller bilarnas tillf\u00f6rlitlighet. Focus har dock ett bra tillf\u00f6rlitlighetsbetyg p\u00e5 4,0 av 5,0 av RepairPal och 4,0 av 5,0 av J.D Power.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4kerhetsfunktioner och m\u00e4tningar beskriver ocks\u00e5 en bils tillf\u00f6rlitlighet. Ford-bilar brukar vanligtvis klara sig ganska bra i s\u00e4kerhetstesterna. Focus har ett bra s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 5 av 5 av NHTSA, och den presterade ocks\u00e5 bra i IIHS krocktester och fick betyget bra i alla tester.<\/p>\n\n\n\n

Avskrivningsgrad<\/h3>\n\n\n\n

Avskrivningsgraden m\u00e4ter ocks\u00e5 en bils tillf\u00f6rlitlighet. Ford-bilar har visat sig vara mycket bra n\u00e4r det g\u00e4ller \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rden. Focus har, \u00e4ven efter att den har upph\u00f6rt att tillverkas, en l\u00e4gre avskrivningsgrad p\u00e5 40 % efter 5 \u00e5r. det inneb\u00e4r att \u00e4ven 2017 \u00e5rs Focus kostar cirka 60 % av sitt ursprungliga v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll och reparation<\/h3>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll och reparation \u00e4r n\u00e5gra av de st\u00f6rsta fokusomr\u00e5dena f\u00f6r k\u00f6parna innan de k\u00f6per en bil. Focus kostar cirka 569 dollar i genomsnitt per \u00e5r, vilket \u00e4r n\u00e5got h\u00f6gre \u00e4n de andra konkurrenterna. trots att kvaliteten \u00e4r bra och den inte beh\u00f6ver m\u00e5nga underh\u00e5llsbes\u00f6k.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Focus en framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Focus \u00e4r en bil med framhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga s\u00e4ten finns det i Ford Focus?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Focus \u00e4r en bil med 5 sittplatser. EPA-klassificeringen f\u00f6r denna bil \u00e4r: Kompaktbilar<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00e4stkrafterna i en Ford Focus och har den en turbo?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Focus har 160 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 146 lb-ft. Motorn \u00e4r en Regular Unleaded I-4 med en cylindervolym p\u00e5 2,0 liter Br\u00e4nslesystemet \u00e4r: Bensin direktinsprutning.<\/p>\n\n\n\n

Hur stort \u00e4r bagageutrymmet i Ford Focus?<\/h3>\n\n\n\n

13,2 kubikfot ( 0,374 m3 )<\/p>\n\n\n\n

Vilken typ av hjul har den?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Focus har 17 X 7 tums aluminiumhjul fram och 17 X 7 tums aluminiumhjul bak.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e5rsmodell av Ford Focus \u00e4r mest p\u00e5litligt?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Focus 2018 har ett av de h\u00f6gsta tillf\u00f6rlitlighetsbetygen. CarComplaints.coms analys visade att problemen med PowerShift-transmissionen fr\u00e5n 2011-2015 har l\u00f6sts. 2018 \u00e5rs Focus har endast ett f\u00e5tal fall av felaktiga v\u00e4xlingar i sitt register \u00f6ver v\u00e4xell\u00e5dor.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5ller Ford Focus-bilar l\u00e4nge?<\/h3>\n\n\n\n

Hur v\u00e4l du tar hand om din Ford Focus avg\u00f6r dess livsl\u00e4ngd. Den kan h\u00e5lla mellan 200 000 och 400 000 mil om du tar v\u00e4l hand om den och utf\u00f6r regelbundet underh\u00e5ll. Den kan h\u00e5lla mellan 50 000 och 150 000 mil om du inte sk\u00f6ter den tillr\u00e4ckligt.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det f\u00f6r fel p\u00e5 Focus?<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare klagade p\u00e5 \u00f6verdrivna vibrationer, skakningar och slipljud. Ford Focusar som \u00e4r utrustade med dubbelkoppling kunde ocks\u00e5 drabbas av ryckiga v\u00e4xlingar och en halkkoppling. Ibland kunde den till och med misslyckas med att v\u00e4xla \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Focus en bra begagnad bil att k\u00f6pa?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller att k\u00f6pa begagnade bilar \u00e4r detta ett solitt val. Denna hatchback \u00e4r prisv\u00e4rd och sportig, vilket g\u00f6r den till ett popul\u00e4rt val f\u00f6r f\u00f6rstag\u00e5ngsbil\u00e4gare. Ford Focus \u00e4r en popul\u00e4r bil, men den har sin del av tillf\u00f6rlitlighetsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e5r hade Ford Focus problem med v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Focus transmissionsproblem p\u00e5verkade fordon som tillverkades mellan 2010-2016. Alla ber\u00f6rda fordon var Focus-, Fiesta- och EcoSport-modeller med Powershift-automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta begagnade Focus att k\u00f6pa?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Focus Titanium TDCi 1,6-liters TDCi \u00e4r v\u00e5r favoritmodell. Titanium-modellen \u00e4r lite dyrare, men vi tycker att den \u00e4r v\u00e4rd de extra funktionerna. En Ghia eller Zetec fungerar ocks\u00e5 lika bra och \u00e4r inte lika lyxig.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Focus en d\u00e5lig bil?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r ingen d\u00e5lig bil, men det kan finnas b\u00e4ttre alternativ. Ford Focus tillf\u00f6rlitlighetsbetyg \u00e4r 4,0 av 5,0. Detta placerar den p\u00e5 plats 27 bland 36 kompaktbilar. Den har en genomsnittlig \u00e4gandekostnad, med 568 dollar som genomsnittlig \u00e5rlig reparationskostnad. J\u00e4mf\u00f6rt med andra fordon \u00e4r frekvensen och sv\u00e5righetsgraden av reparationer ganska likartad.<\/p>\n\n\n\n

Kan man st\u00e4nga av traction control i Ford Focus?<\/h3>\n\n\n\n

Om bilen \u00e4r utrustad b\u00f6r det finnas en knapp eller str\u00f6mbrytare som visar en bild med v\u00e5giga linjer under. F\u00f6r att st\u00e4nga av traktionskontrollen trycker du p\u00e5 den h\u00e4r knappen. Lampan ska nu visas som en stadig gul lampa p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan, vilket visar att TC har st\u00e4ngts av.<\/p>\n\n\n\n

Har Focus servostyrningsv\u00e4tska?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Focus servostyrningsv\u00e4tskereservoaren \u00e4r placerad n\u00e4ra motorn. Den har ett svart lock. En bra styrning \u00e4r viktig f\u00f6r att kunna f\u00f6rflytta sig p\u00e5 v\u00e4gen och byta k\u00f6rf\u00e4lt.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ser man upp ratten p\u00e5 en Ford Focus?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r att l\u00e5sa upp ratten s\u00e4tter du in din nyckel. Ibland l\u00e5ses ratten inte upp n\u00e4r bilen \u00e4r parkerad med hjulen vridna. Det g\u00e5r att f\u00f6rs\u00f6ka sl\u00e5 p\u00e5 t\u00e4ndningen genom att vrida p\u00e5 ratten. Den kommer att l\u00e5sas upp!<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Focus br\u00e4nsleeffektiv?<\/h3>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleekonomi: Ford h\u00e4vdar att Focus trecylindriga turbobensinmotor f\u00f6rbrukar 6,4 l\/100 km br\u00e4nsle efter att den har k\u00f6rts i b\u00e5de stadstrafik och p\u00e5 \u00f6ppna v\u00e4gar. Enligt bilens f\u00e4rddator var min k\u00f6rstr\u00e4cka i Trend-klassen 9,4L\/100km med 487,9km p\u00e5 landsv\u00e4gar.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r bra med en Focus?<\/h3>\n\n\n\n

Bilen \u00e4r prisv\u00e4rd, br\u00e4nslesn\u00e5l och snygg, men dess b\u00e4sta egenskap \u00e4r dess sportiga dynamik. Focus \u00e4r en av de roligaste bilarna i sin klass. Den hanterar bra, och styrningen \u00e4r responsiv och snabb med mycket k\u00e4nsla. Ford Focus 2018 \u00e4r ett utm\u00e4rkt val f\u00f6r dig som tycker om att k\u00f6ra bil.<\/p>\n\n\n\n

Sparar farth\u00e5llaren bensin?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, generellt sett. Eftersom farth\u00e5llaren h\u00e5ller en konstant hastighet kan den hj\u00e4lpa dig att bli mer br\u00e4nsleeffektiv och spara i genomsnitt 7-14 % bensin. I motsats till detta kan konstant acceleration och inbromsning som orsakas av att f\u00f6raren s\u00e4tter foten p\u00e5 pedalerna f\u00f6rbruka mer gas.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en Ford Focus en 4-d\u00f6rrars sedan?<\/h3>\n\n\n\n

Ford of North America b\u00f6rjade marknadsf\u00f6ra Focus i september 1999, f\u00f6r modell\u00e5ret 2000. Det fanns vissa skillnader j\u00e4mf\u00f6rt med den europeiska versionen. Den fanns i tre-, fyra- och femd\u00f6rrarsversioner. En femd\u00f6rrars hatchback introducerades 2001.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Ford Focus-modellerna?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns viktiga skillnader mellan dem: Ford Focus RS har en bekv\u00e4mare k\u00f6rning \u00e4n Ford Focus ST. Ford Focus RS:s frontgaller \u00e4r st\u00f6rre och mer aggressivt. Ford Focus RS:s bakre spoiler \u00e4r st\u00f6rre.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Focus bra f\u00f6r ton\u00e5ringar?<\/h3>\n\n\n\n

Den \u00e4r p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt en bra bil f\u00f6r ton\u00e5ringar. Ford Focus \u00e4r en kompakt, sportig sedan som skyddar din ton\u00e5rsf\u00f6rare. Active Park Assist erbjuder v\u00e4gledning vid parkering i tr\u00e5nga utrymmen. Den visar avst\u00e5ndet mellan dig och eventuella hinder.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sina personbilar, lastbilar och SUV:er p\u00e5 grund av deras \u00f6verkomliga priser. Focus \u00e4r en 5-d\u00f6rrars hatchback som \u00e4r en mycket bra familjebil. Ford f\u00f6rs\u00f6ker att avveckla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2554"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2554"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2554\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2555,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2554\/revisions\/2555"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2554"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2554"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2554"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}