{"id":2526,"date":"2022-01-03T11:18:53","date_gmt":"2022-01-03T11:18:53","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2526"},"modified":"2022-01-03T11:18:55","modified_gmt":"2022-01-03T11:18:55","slug":"basta-elbilen-for-korta-forare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-elbilen-for-korta-forare\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta elbilen f\u00f6r korta f\u00f6rare"},"content":{"rendered":"\n

Elbilar har blivit alltmer popul\u00e4ra de senaste \u00e5ren och det verkar som om vi alla l\u00e5ngsamt b\u00f6r b\u00f6rja \u00f6verv\u00e4ga elbilar som potentiella nya bilk\u00f6p. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att 56 % av de nuvarande bil\u00e4garna i USA uppger att antingen en hybrid eller en EV har potential att bli deras nya bil under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste vi vara medvetna om alla de f\u00f6rdelar och nackdelar som elbilar medf\u00f6r f\u00f6r f\u00f6rare med en mer blygsam andel. Audi e-Tron \u00e4r en utm\u00e4rkt kompakt SUV f\u00f6r b\u00e5de kortare och l\u00e4ngre f\u00f6rare eftersom den erbjuder en medelv\u00e4g mellan kompakta och stora elektriska SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 \u00e4r en av de b\u00e4sta elbilarna du kan f\u00e5 till vilket pris som helst, vilket g\u00f6r den till en av de b\u00e4sta elbilarna p\u00e5 marknaden just nu, b\u00e5de f\u00f6r kortare och l\u00e4ngre f\u00f6rare. Om du vill ha en mer kompakt elbil ska du se till att kolla in Chevy Bolt eftersom den erbjuder mycket utrustning f\u00f6r ett ganska l\u00e4ttillg\u00e4ngligt instegspris.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller det subkompakta EV-segmentet verkar Hyundai Kona vara det b\u00e4sta alternativet att satsa p\u00e5. Slutligen, om du vill ha en high-end EV packad med alla sorters trolleri och prylar, se till att kolla in Porsche Taycan.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron – Fantastisk ergonomi i en mellanstor SUV-plattform.<\/h2>\n\n\n\n

Audi e-Tron mid-size SUV \u00e4r den allra f\u00f6rsta Audi EV som sl\u00e4pps, vilket inneb\u00e4r att Audi har spelat p\u00e5 s\u00e4kra kort genom att erbjuda en EV i ett ganska popul\u00e4rt bilsegment. e-Tron levereras med ett 95 kWh-batteri som ska r\u00e4cka till 222 mil samtidigt som du kan ladda ytterligare 54 mil p\u00e5 mindre \u00e4n 10 minuter om du lyckas hitta en snabb offentlig likstr\u00f6msladdare.<\/p>\n\n\n\n

e-Tron ser ut och k\u00e4nns som en mer futuristisk Audi Q5, vilket \u00e4r en bra sak att s\u00e4ga med tanke p\u00e5 att Q5 utan tvekan \u00e4r den b\u00e4sta allround SUV fr\u00e5n Audi som man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar. e-Tron \u00e4r l\u00e4ttillg\u00e4nglig f\u00f6r kortare f\u00f6rare och erbjuder massor av justeringsm\u00f6jligheter i b\u00e5de k\u00f6rst\u00e4llning och k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 – Den tvekl\u00f6st b\u00e4sta elbilen p\u00e5 marknaden<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model 3 \u00e4r definitivt den b\u00e4sta allround Tesla du kan k\u00f6pa just nu med tanke p\u00e5 vad du f\u00e5r f\u00f6r priset. Det fr\u00e4msta f\u00f6rs\u00e4ljningsargumentet f\u00f6r de flesta Tesla EV:er \u00e4r m\u00f6jligheten att dra nytta av Teslas superladdningsn\u00e4tverk som \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n 99 % av de offentliga laddare som finns d\u00e4r ute eftersom det \u00e4r s\u00e5 p\u00e5litligt och enkelt att anv\u00e4nda.<\/p>\n\n\n\n

Instegsmodellen Model 3 har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 263 mil medan den h\u00f6gre modellen Long Range Model har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 350 mil. Utrymmet som erbjuds \u00e4r utm\u00e4rkt f\u00f6r b\u00e5de l\u00e4ngre och kortare f\u00f6rare eftersom justeringsniv\u00e5erna i Model 3 \u00e4r \u00f6verl\u00e4gsna de flesta elbilar som finns.<\/p>\n\n\n\n

Chevrolet Bolt – B\u00e4st r\u00e4ckvidd f\u00f6r pengarna<\/h2>\n\n\n\n

Den nuvarande EV-marknaden bombarderas st\u00e4ndigt med avancerade EV:er som tenderar att f\u00e5 mest uppm\u00e4rksamhet, men Bolt EV erbjuder 80 % av vad de flesta EV:er erbjuder till en mycket rimligare prislapp. Den b\u00f6rjar under 38 000 dollar och erbjuder 260 miles vilket g\u00f6r Bolt till det b\u00e4sta USA-tillverkade prisv\u00e4rda EV-alternativet d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Bolt \u00e4r ganska hyggligt utrustad som standard och det finns m\u00e5nga anv\u00e4ndbara funktioner som du kan f\u00e5 som en del av extra utrustningspaket. En ganska rymlig interi\u00f6r s\u00e4kerst\u00e4ller att alla kan sitta bekv\u00e4mt i Bolt oavsett hur kort eller l\u00e5ng de \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – En liten elbil som \u00e4r stor<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Kona kommer v\u00e4lutrustad fr\u00e5n fabriken och \u00e4r Chevy Bolts h\u00e5rdaste konkurrent med tanke p\u00e5 att b\u00e5da erbjuder i stort sett samma r\u00e4ckvidd f\u00f6r samma summa pengar. Kona kommer dock med en 10-\u00e5rig garanti vilket g\u00f6r den \u00f6verl\u00e4gsen de flesta elbilar p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller korta f\u00f6rarv\u00e4nliga funktioner \u00e4r Kona l\u00e4tt att kliva in och ut ur samtidigt som den erbjuder massor av justeringsm\u00f6jligheter i processen. \u00c4ven om den andra s\u00e4tesraden \u00e4r ganska begr\u00e4nsad i utrymme kan en kortare f\u00f6rare l\u00e4tt f\u00f6rneka detta genom att helt enkelt skjuta sitt s\u00e4te fram\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Taycan – marknadens b\u00e4sta avancerade elfordon<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Taycan \u00e4r en \u00e4kta Porsche och en \u00e4kta EV vilket omedelbart g\u00f6r den till marknadens b\u00e4sta sport-EV. Taycan finns i n\u00e5gra olika effektkonfigurationer fr\u00e5n 552 hk hela v\u00e4gen upp till 750 h\u00e4stkrafter f\u00f6r toppmodellen Turbo S.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att vara snabb \u00e4r Taycan ocks\u00e5 en av de mest avancerade EV:erna som finns eftersom den inneh\u00e5ller massor av nya funktioner f\u00f6r EV-segmentet, s\u00e5som en 2-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da och en 800-voltsarkitektur. Den kommer med mycket utrymme och \u00e4r s\u00e4kert den mest bekv\u00e4ma EV f\u00f6r b\u00e5de kortare och l\u00e4ngre f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att k\u00f6pa en EV \u00e5r 2021?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur du brukar anv\u00e4nda en bil och var du bor. Om du \u00e4r en person som redan har hyfsad erfarenhet av en plug-in hybrid eller en EV \u00e4r du v\u00e4l medveten om hur logiskt det \u00e4r eller inte \u00e4r f\u00f6r dig att k\u00f6pa en EV. Den viktigaste punkten att ta h\u00e4nsyn till \u00e4r dock hur tillg\u00e4ngliga och tillf\u00f6rlitliga dina laddningsm\u00f6jligheter \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Om du kan ladda din bil hemma \u00f6ver natten \u00e4r det vettigt att k\u00f6pa en elbil om du kan g\u00f6ra detta bekv\u00e4mt varje natt. Men om du fr\u00e4mst parkerar bilen p\u00e5 gatan och om laddningsinfrastrukturen p\u00e5 den plats d\u00e4r du bor inte \u00e4r s\u00e5 avancerad \u00e4r det b\u00e4ttre att hoppa \u00f6ver den f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med att k\u00f6pa en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Den mest uppenbara f\u00f6rdelen med att k\u00f6pa en EV \u00e4r m\u00f6jligheten att spara pengar p\u00e5 br\u00e4nsle och alla typer av regelbundna underh\u00e5llsn\u00f6dv\u00e4ndigheter som t.ex. oljebyten. En elbil erbjuder dock en helt annan upps\u00e4ttning f\u00f6rdelar som str\u00e4cker sig fr\u00e5n b\u00e4ttre milj\u00f6medvetenhet till alla typer av statliga bidrag och skattes\u00e4nkningar.<\/p>\n\n\n\n

EV:s erbjuder ocks\u00e5 mer lastutrymme j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta ICE-bilar som finns eftersom de inte har traditionella gasmotorer i fronten.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r nackdelarna med att k\u00f6pa en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r fortfarande f\u00f6r dyra f\u00f6r massanv\u00e4ndning, vilket g\u00f6r dem o\u00e5tkomliga f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor. Dessutom \u00e4r de inte lika l\u00e4tta att leva med som bilar med elmotorer eftersom det tar l\u00e5ng tid att ladda dem. Det inneb\u00e4r att det \u00e4r betydligt sv\u00e5rare att resa l\u00e5nga str\u00e4ckor med en elbil om man inte planerar i f\u00f6rv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en r\u00f6d flagga f\u00f6r dem som tenderar att k\u00f6ra l\u00e5nga str\u00e4ckor ofta. Slutligen \u00e4r vi \u00e4nnu inte redo f\u00f6r en fullst\u00e4ndig \u00f6verg\u00e5ng till elbilar eftersom laddningsinfrastrukturen inte alls \u00e4r i n\u00e4rheten av att vara tillr\u00e4cklig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Elbilar har blivit alltmer popul\u00e4ra de senaste \u00e5ren och det verkar som om vi alla l\u00e5ngsamt b\u00f6r b\u00f6rja \u00f6verv\u00e4ga elbilar som potentiella nya bilk\u00f6p. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2526"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2526"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2526\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2527,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2526\/revisions\/2527"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2526"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2526"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2526"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}