{"id":2504,"date":"2022-01-03T11:10:13","date_gmt":"2022-01-03T11:10:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2504"},"modified":"2022-01-03T11:10:15","modified_gmt":"2022-01-03T11:10:15","slug":"passar-falgar-fran-en-bil-till-en-annan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/passar-falgar-fran-en-bil-till-en-annan\/","title":{"rendered":"Passar f\u00e4lgar fr\u00e5n en bil till en annan?"},"content":{"rendered":"\n

Det beror p\u00e5 n\u00e5gra olika faktorer, t.ex. skruvm\u00f6nster, d\u00e4ckets\/hjulets storlek och hjulets offset. Det betyder att f\u00e4lgar fr\u00e5n en bil inte \u00e4r utbytbara om de inte f\u00f6ljer alla de angivna m\u00e5tten. Det enklaste s\u00e4ttet att avg\u00f6ra detta \u00e4r att j\u00e4mf\u00f6ra m\u00e5tten mellan hjulen sida vid sida.<\/p>\n\n\n\n

Biltillverkarna testar sina bilar med en specifik hjul- och d\u00e4ckkombination f\u00f6r att g\u00f6ra dem s\u00e5 effektiva och sofistikerade som m\u00f6jligt. \u00c4ven om du tekniskt sett kan montera f\u00e4lgarna fr\u00e5n den ena bilen till den andra kommer det att g\u00f6ra bilen mindre sofistikerad och kanske till och med farlig.<\/p>\n\n\n\n

Se d\u00e4rf\u00f6r till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln f\u00f6r att ta reda p\u00e5 vilka specifika \u00e5tg\u00e4rder du m\u00e5ste j\u00e4mf\u00f6ra innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att byta f\u00e4lgar p\u00e5 din bil. Det k\u00e4nns bra att uppdatera din bil med en upps\u00e4ttning eftermarknadsf\u00e4lgar, men se till att g\u00f6ra det p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 mycket tillr\u00e5dligt att utrusta din bil med r\u00e4tt d\u00e4ck f\u00f6r s\u00e4songen. En annan aspekt som du m\u00e5ste ta h\u00e4nsyn till \u00e4r om din bil anv\u00e4nder en s\u00e5 kallad staggered setup d\u00e4r framhjulen inte har samma diameter som bakhjulen, vilket ibland \u00e4r fallet med bilar utan framhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

Hjulens skruvm\u00f6nster – en viktig aspekt n\u00e4r det g\u00e4ller utbytbarhet av hjul.<\/h2>\n\n\n\n

Alla bilar har inte samma bultm\u00f6nster, vilket inneb\u00e4r att alla bilar inte kan ha samma typer av hjul. Bultarna anv\u00e4nds f\u00f6r att ansluta hjulet till axeln vilket inneb\u00e4r att du inte kan g\u00f6ra n\u00e5gra justeringar h\u00e4r utan att \u00e4ventyra k\u00f6rupplevelsen.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta vore att korrekt ber\u00e4kna bultm\u00f6nstret f\u00f6r b\u00e5da hjulen innan du f\u00f6rs\u00f6ker byta ut dem. De flesta bilhjul i dag anv\u00e4nder 3 eller 4 bultar per hjul, men vissa st\u00f6rre kommersiella fordon inklusive tunga lastbilar kan anv\u00e4nda dubbelt s\u00e5 mycket.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att m\u00e4ta skruvm\u00f6nstret m\u00e5ste du ber\u00e4kna diametern p\u00e5 en cirkel som placeras mitt i alla skruvh\u00e5l. Du kan ocks\u00e5 kontrollera bultm\u00f6nstret p\u00e5 n\u00e4tet om du \u00e4r s\u00e4ker p\u00e5 att du har hittat exakt samma hjul. Om hjulet har 4 skruvh\u00e5l ska koden b\u00f6rja med siffran 4, och om hjulet har 5 h\u00e5l ska koden b\u00f6rja med siffran 5.<\/p>\n\n\n\n

Hjul-\/d\u00e4ckstorlek – avg\u00f6rande om du vill beh\u00e5lla bilens originalegenskaper.<\/h2>\n\n\n\n

Om dina hjul- och d\u00e4ckstorlekar inte \u00e4r desamma kommer bilen inte att kunna l\u00e4sa av hastigheten p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt samtidigt som den blir mycket sv\u00e5rare att kontrollera. Detta g\u00e4ller \u00e4ven f\u00f6r kilometerr\u00e4knaren eftersom systemet bakom den \u00e4r utformat med en specifik kombination av d\u00e4ck- och hjulstorlek i \u00e5tanke.<\/p>\n\n\n\n

Du kan dock tekniskt sett montera ett hjul som \u00e4r en tum st\u00f6rre eller mindre, men bara om du motverkar detta med r\u00e4tt d\u00e4ck. Detta inneb\u00e4r att om du \u00f6kar hjulstorleken med en tum m\u00e5ste du minska d\u00e4ckstorleken med en tum f\u00f6r att beh\u00e5lla samma d\u00e4ck-\/hjulstorlek.<\/p>\n\n\n\n

En annan sak att t\u00e4nka p\u00e5 \u00e4r att det nya hjulet och det gamla d\u00e4cket\/det nya d\u00e4cket och det gamla hjulet \u00e4r kompatibla med varandra eftersom m\u00e5nga andra m\u00e5tt m\u00e5ste st\u00e4mma \u00f6verens. Slutligen, om allt st\u00e4mmer \u00f6verens, se till att balansera hjulet innan du monterar det p\u00e5 bilen.<\/p>\n\n\n\n

Hjulets offset – Avst\u00e5ndet mellan hjulets mittpunkt och monteringsytan.<\/h2>\n\n\n\n

Det tredje men lika viktiga m\u00e5ttet som du m\u00e5ste vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 \u00e4r hjulets offset eller avst\u00e5ndet mellan hjulets mittpunkt och navets monteringsyta. Hjul finns i antingen positiv offset, neutral offset eller negativ offset, och dessa m\u00e5ste st\u00e4mma \u00f6verens om du vill byta dina hjul.<\/p>\n\n\n\n

En positiv offset finns oftast p\u00e5 nyare bilar d\u00e4r sj\u00e4lva f\u00e4lgen ligger n\u00e4rmare bilens ytterkant. En negativ offset inneb\u00e4r att hjulet trycks in\u00e5t och att monteringsytan \u00e4r n\u00e4rmare bromsaggregatet och d\u00e4rmed v\u00e4nd bak\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

En neutral offset ligger n\u00e5gonstans mellan de tv\u00e5, vilket inneb\u00e4r att hjulet \u00e4r monterat direkt p\u00e5 mittlinjen. \u00c4ven om du tekniskt sett kan byta ut ditt hjul med neutral offset mot hjul med b\u00e5de positiv och negativ offset riskerar du att din bil blir mycket farligare att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r eftermarknadsf\u00e4lgar v\u00e4rda det?<\/h3>\n\n\n\n

Kombinationen hjul-d\u00e4ck \u00e4r det som f\u00f6rbinder din bil med marken, vilket inneb\u00e4r att den m\u00e5ste vara exakt inst\u00e4lld f\u00f6r din bil. Om det finns n\u00e5gra avvikelser i hjul\/d\u00e4ck-avdelningen g\u00f6r det vanligtvis bilen mindre effektiv, h\u00f6gre ljudniv\u00e5 och ofta till och med farligare att k\u00f6ra.
Se d\u00e4rf\u00f6r alltid till att v\u00e4lja eftermarknadsf\u00e4lgar av h\u00f6g kvalitet och f\u00f6rs\u00f6k alltid att beh\u00e5lla exakt samma hjulm\u00e5tt som i dina originalf\u00e4lgar. Eftermarknadsf\u00e4lgar \u00e4r v\u00e4rda det, men bara om de \u00e4r s\u00e4kra och trimmade exakt f\u00f6r din bil. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att g\u00e5 till en d\u00e4ck- och hjulbutik och fr\u00e5ga runt vilka hjul som ska passa din bil b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n

Kan man \u00e4ndra bultm\u00f6nstret p\u00e5 ett bilhjul?<\/h3>\n\n\n\n

Hjuladaptrar\/spacers anv\u00e4nds f\u00f6r att \u00e4ndra bultm\u00f6nstret p\u00e5 ett hjul f\u00f6r att g\u00f6ra fler hjul utbytbara mellan olika bilar. \u00c4ven om den h\u00e4r l\u00f6sningen inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r den b\u00e4sta kan den fungera om installationen har utf\u00f6rts korrekt.<\/p>\n\n\n\n

Det inneb\u00e4r att du m\u00e5ste anv\u00e4nda delar av h\u00f6g kvalitet och g\u00f6ra en korrekt justering. F\u00f6r att g\u00f6ra detta b\u00f6r du ta din bil till en erfaren d\u00e4ckverkstad innan du k\u00f6per n\u00e5got sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Hur p\u00e5verkar hjulstorleken min bils prestanda?<\/h3>\n\n\n\n

Storleken p\u00e5 dina hjul och d\u00e4ck p\u00e5verkar din bils smidighet, bullerniv\u00e5er, effektivitet och \u00f6vergripande f\u00f6rfining. D\u00e4ck med st\u00f6rre sidov\u00e4ggar och hjul med mindre diameter \u00e4r vanligtvis bekv\u00e4mare, s\u00e4rskilt p\u00e5 bilar med mindre sofistikerade upph\u00e4ngningsuppst\u00e4llningar.<\/p>\n\n\n\n

Men om du minskar sidov\u00e4ggarna g\u00f6r du din bil mer smidig, vilket fr\u00e4mst gynnar prestandabilar. Vikten p\u00e5 kombinationen av hjul och d\u00e4ck p\u00e5verkar ocks\u00e5 prestandan eftersom det \u00e4r mer massa som m\u00e5ste vridas.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det beror p\u00e5 n\u00e5gra olika faktorer, t.ex. skruvm\u00f6nster, d\u00e4ckets\/hjulets storlek och hjulets offset. Det betyder att f\u00e4lgar fr\u00e5n en bil inte \u00e4r utbytbara om de inte f\u00f6ljer alla de angivna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2504"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2504"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2504\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2505,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2504\/revisions\/2505"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2504"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2504"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2504"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}