{"id":2479,"date":"2022-01-03T10:59:26","date_gmt":"2022-01-03T10:59:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2479"},"modified":"2022-01-03T10:59:27","modified_gmt":"2022-01-03T10:59:27","slug":"dodge-viper-tillforlitlighet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/dodge-viper-tillforlitlighet\/","title":{"rendered":"Dodge Viper Tillf\u00f6rlitlighet"},"content":{"rendered":"\n

Dodge \u00e4r en del av Fiat Chrysler-koncernen, som i grunden \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sportbilar och coola bilar. Viper \u00e4r en sportbil som var mycket ber\u00f6md p\u00e5 90-talet, och den lades ned 2017 efter att ha tillverkats i 26 \u00e5r. Bilen \u00e4r extremt snabb och har ett i\u00f6gonfallande utseende.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6versikt<\/h2>\n\n\n\n

Bilen har upph\u00f6rt att tillverkas sedan 2017, men den \u00e4r fortfarande en av de snabbaste bilarna i den h\u00e4r prisklassen. Den femte generationen var den sista av den h\u00e4r bilen, och den har en kolossal 8,4 L V10-motor som \u00e4r en motor med 640 h\u00e4stkrafter. Bilen g\u00e5r s\u00e5 fort som 0 till 60 mph p\u00e5 bara 3,5 sekunder och den har en topphastighet p\u00e5 206 mph.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r en avg\u00f6rande faktor innan man k\u00f6per en bil. Tillf\u00f6rlitlighetsaspekten har varit ganska bra i Dodge-bilarna under de senaste \u00e5ren. De har f\u00e5tt ett betyg p\u00e5 3,5 av 5,0 och ligger p\u00e5 plats 19 av 32 bilm\u00e4rken n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. Nitro \u00e4r ocks\u00e5 bara en genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighetsbil med sitt tillf\u00f6rlitlighetsbetyg p\u00e5 2,0 av 5,0 av J.D Power.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4kerheten \u00e4r ocks\u00e5 ett stort f\u00f6rs\u00e4ljningsargument f\u00f6r Dodge-bilarna. Dodge-bilar krocktestas ofta av IIHS och NHTSA. Viper har dock inte krocktestats p\u00e5 grund av sin s\u00e4llsynthet. Bilen har \u00e4nd\u00e5 m\u00e5nga bra s\u00e4kerhetsfunktioner som elektronisk stabilitetskontroll, traktionskontroll, ABS, krockkuddar osv.<\/p>\n\n\n\n

Avskrivningsgrad<\/h3>\n\n\n\n

Avskrivningsgraden \u00e4r ocks\u00e5 anv\u00e4ndbar f\u00f6r att bed\u00f6ma en bils tillf\u00f6rlitlighet. Dodge har haft en hygglig erfarenhet n\u00e4r det g\u00e4ller avskrivningsgrader. Viper \u00e4r dock en superbil, och superbilar skrivs av riktigt snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll och reparation<\/h3>\n\n\n\n

Underh\u00e5llskostnaden \u00e4r en av de st\u00f6rsta faktorerna n\u00e4r det g\u00e4ller att avg\u00f6ra en bils tillf\u00f6rlitlighet. Dodge brukar vara n\u00e5got h\u00f6g i underh\u00e5ll j\u00e4mf\u00f6rt med andra bilar med en genomsnittlig \u00e5rlig underh\u00e5llskostnad p\u00e5 634 dollar. Viper har ett l\u00e5gt underh\u00e5ll p\u00e5 cirka 450 dollar, och det mesta \u00e4r amerikanskt tillverkat, s\u00e5 delar \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Dodge Viper en framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil?<\/h3>\n\n\n\n

Dodge Viper \u00e4r en bakhjulsdriven bil.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga s\u00e4ten finns det i Dodge Viper?<\/h3>\n\n\n\n

Dodge Viper \u00e4r en bil med 2 sittplatser. EPA-klassificeringen f\u00f6r denna bil \u00e4r: Two-Seaters<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00e4stkrafterna i en Dodge Viper och har den en turbo?<\/h3>\n\n\n\n

Dodge Viper har 645 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 600 lb-ft. Motorn \u00e4r en Premium Unleaded V-10 med en cylindervolym p\u00e5 8,4 liter Br\u00e4nslesystemet \u00e4r: Sequential MPI.<\/p>\n\n\n\n

Hur stort \u00e4r bagageutrymmet i Dodge Viper?<\/h3>\n\n\n\n

14,7 kubikfot ( 0,416 m3 )<\/p>\n\n\n\n

Vilken typ av hjul har den?<\/h3>\n\n\n\n

Dodge Viper har 19 X 11 tum smidda aluminiumhjul fram och 19 X 13 tum smidda aluminiumhjul bak.<\/p>\n\n\n\n

Kan man k\u00f6ra en Dodge Viper dagligen?<\/h3>\n\n\n\n

Den \u00e4r p\u00e5litlig, praktisk och l\u00e4tt att anv\u00e4nda. Det \u00e4r vad du beh\u00f6ver i en daglig f\u00f6rare. Viper \u00e4r allts\u00e5 en bra daglig f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Dodge Viper sv\u00e5r att k\u00f6ra?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rare som inte har erfarenhet av liknande bilar kommer att tycka att Viper \u00e4r sv\u00e5r att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r misslyckades Dodge Viper?<\/h3>\n\n\n\n

Fj\u00e4rde generationens Viper var en stor framg\u00e5ng men FCA beslutade att avveckla den efter 2010 s\u00e5 att de kunde fokusera p\u00e5 2013 \u00e5rs SRT Viper. Kostnaden och lanseringen av C7 Corvette Stingray var problemen. Denna var mer lik Viper’s prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Kan man k\u00f6ra en Viper i regn?<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r det v\u00e4rsta v\u00e4der du n\u00e5gonsin kan t\u00e4nka dig att k\u00f6ra din Viper i. Viper kan bli lite otymplig i regnigt v\u00e4der, kalla v\u00e4gar eller n\u00e4r temperaturen \u00e4r l\u00e5g.<\/p>\n\n\n\n

Har Dodge Viper en traktionskontroll?<\/h3>\n\n\n\n

Den 8,4-liters V-10-motorn producerade 640 h\u00e4stkrafter och 600 lbft. N\u00e4stan allt annat var of\u00f6r\u00e4ndrat. En ny sexv\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da, karosseripaneler i kolfiber och aluminium samt elektronisk stabilitetskontroll och traktionskontroll lades till.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Dodge \u00e4r en del av Fiat Chrysler-koncernen, som i grunden \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sportbilar och coola bilar. Viper \u00e4r en sportbil som var mycket ber\u00f6md p\u00e5 90-talet, och den lades<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[32],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2479"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2479"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2479\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2480,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2479\/revisions\/2480"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2479"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2479"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2479"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}