{"id":2438,"date":"2021-12-27T10:54:49","date_gmt":"2021-12-27T10:54:49","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2438"},"modified":"2021-12-27T10:54:51","modified_gmt":"2021-12-27T10:54:51","slug":"vilken-kylvatska-for-min-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-kylvatska-for-min-bil\/","title":{"rendered":"Vilken kylv\u00e4tska f\u00f6r min bil"},"content":{"rendered":"\n

Om du vill att din bil ska fungera optimalt s\u00e5 l\u00e4nge som m\u00f6jligt ska du se till att utf\u00f6ra allt regelbundet underh\u00e5ll enligt tillverkarens eller \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljarens rekommendationer. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt ser du till att din bil f\u00e5r r\u00e4tt behandling vilket inneb\u00e4r att du maximerar din bils potential.<\/p>\n\n\n\n

Att l\u00e4gga till r\u00e4tt kylv\u00e4tska till din bil \u00e4r en del av det regelbundna underh\u00e5llet, men m\u00e5nga \u00e4r os\u00e4kra p\u00e5 vilken typ av kylv\u00e4tska de ska v\u00e4lja eftersom det finns flera olika alternativ. Att utf\u00f6ra en grundlig kylmedelsspolning av motorn \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt ungef\u00e4r var 30 000:e mil f\u00f6r att din bil ska h\u00e5lla sig sval i alla typer av milj\u00f6er.<\/p>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga olika faktorer som du m\u00e5ste ta h\u00e4nsyn till n\u00e4r du v\u00e4ljer r\u00e4tt kylv\u00e4tska, till exempel bilens m\u00e4rke och modell, hur gammal bilen \u00e4r och var du brukar k\u00f6ra den. Hur som helst kan du v\u00e4lja mellan kylmedel med oorganisk additivteknik, kylmedel med organisk syreteknik, kylmedel med hybridsyreteknik och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att avg\u00f6ra vilken kylv\u00e4tska din bil beh\u00f6ver \u00e4r att leta efter information om kylv\u00e4tska i \u00e4garens manual. Om du inte har n\u00e5gon bruksanvisning till hands kan du ocks\u00e5 fr\u00e5ga efter r\u00e4tt kylv\u00e4tska direkt hos din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare.<\/p>\n\n\n\n

Motor kylv\u00e4tska – kylar motorn och f\u00e5r den att fungera l\u00e4ngre.<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att din motor kontinuerligt ska kunna ge b\u00e5de optimal effektivitet och optimal effekt m\u00e5ste du se till att motorn \u00e4r ordentligt oljad och ordentligt kyld. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kommer den friktionsminskning som motoroljan erbjuder att se till att arbetstemperaturen i din motor \u00e4r den som tillverkaren har avsett.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan kommer r\u00e4tt kylmedel att se till att motorn h\u00e5ller r\u00e4tt temperatur s\u00e5 l\u00e4nge som m\u00f6jligt. \u00c4ven om motoroljan ocks\u00e5 kyler motorn kan din motor utan kylv\u00e4tska till och med b\u00f6rja sm\u00e4lta eftersom temperaturen i den inre motorn i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren kan n\u00e5 upp till 2000\u00baC.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r h\u00e4r som motorkylmedel kommer till nytta eftersom det cirkulerar fr\u00e5n kylaren d\u00e4r det kyls och in i motorn f\u00f6r att avl\u00e4gsna v\u00e4rme. Denna process upprepas kontinuerligt tills du beh\u00f6ver byta ut sj\u00e4lva kylv\u00e4tskan. Kylv\u00e4tska ser dock ocks\u00e5 till att din motor fungerar smidigt \u00e4ven vid iskalla temperaturer.<\/p>\n\n\n\n

Olika typer av kylv\u00e4tska<\/h2>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga olika kylv\u00e4tskealternativ att v\u00e4lja mellan och de skiljer sig oftast \u00e5t beroende p\u00e5 deras kemiska strukturer, f\u00e4rg och namn. \u00c4ldre bilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att anv\u00e4nda IAT-kylmedel (Inorganic additive technology), som oftast f\u00f6rknippas med amerikanska bilar fr\u00e5n f\u00f6re 1990-talet, \u00e4r gr\u00f6nt f\u00e4rgat och b\u00f6r bytas ut ungef\u00e4r var 30 000:e mil.<\/p>\n\n\n\n

OAT (Organic acid technology) \u00e4r tillverkad f\u00f6r nyare bilar och GM och VW rekommenderar till och med denna typ av kylv\u00e4tska f\u00f6r sina bilar. OAT-kylmedel \u00e4r vanligtvis orangef\u00e4rgade vilket g\u00f6r att de sticker ut fr\u00e5n andra typer av kylmedel som finns d\u00e4r ute. Dessa m\u00e5ste bytas var 50 000 miles eller s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Hybrid organic acid technology (HOAT) kylv\u00e4tska \u00e4r n\u00e5got av en blandning av OAT- och IAT-kylv\u00e4tska och anv\u00e4nds fr\u00e4mst av europeiska bilar och Ford Chrysler. Dessa finns i m\u00e5nga olika f\u00e4rger, s\u00e5 se till att v\u00e4lja en beroende p\u00e5 typ och inte p\u00e5 f\u00e4rg. HOAT-kylmedel kr\u00e4ver en fullst\u00e4ndig spolning var 50 000 kilometer.<\/p>\n\n\n\n

HOAT kylv\u00e4tska erbjuder \u00e4ven fosfatinducerade och fosfatfria iterationer som b\u00f6r beaktas n\u00e4r du v\u00e4ljer den perfekta kylv\u00e4tskan f\u00f6r din bil. Silikaterad HOAT-kylv\u00e4tska erbjuder det b\u00e4sta skyddet av alla kylv\u00e4tsketyper eftersom den h\u00e5ller din motor kall i mer \u00e4n 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Den perfekta kylv\u00e4tskan f\u00f6r din bil<\/h2>\n\n\n\n

Du kan anv\u00e4nda alla de faktorer som anges ovan f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig att v\u00e4lja r\u00e4tt kylv\u00e4tska f\u00f6r din bil. Den viktigaste punkten att ta h\u00e4nsyn till b\u00f6r dock vara instruktionsboken eftersom den inneh\u00e5ller all n\u00f6dv\u00e4ndig underh\u00e5llsinformation som \u00e4r s\u00e4rskilt utformad f\u00f6r din bil.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att du b\u00f6r f\u00f6rlita dig p\u00e5 din bruksanvisning f\u00f6r alla fr\u00e5gor du har om underh\u00e5llet av din bil. Se dessutom till att kontrollera om den kylv\u00e4tskeformel du anv\u00e4nder blandas med vatten eller inte.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rh\u00e5llandet b\u00f6r vara s\u00e5 exakt som m\u00f6jligt f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla att allt g\u00e5r enligt plan. Det \u00e4r b\u00e4st att \u00f6verl\u00e5ta kylv\u00e4tskebytesjobb till proffs eftersom de \u00e4r mindre ben\u00e4gna att g\u00f6ra ett misstag.
Om du \u00e4r v\u00e4l insatt i bilunderh\u00e5ll kan du dock utf\u00f6ra kylv\u00e4tskebytet sj\u00e4lv. Se ocks\u00e5 till att utf\u00f6ra en grundlig kylmedelsspolning n\u00e4r du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att byta ut sj\u00e4lva kylmedlet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Anv\u00e4nder dieselbilar en annan typ av kylv\u00e4tska?<\/h3>\n\n\n\n

Dieselmotorer fungerar annorlunda \u00e4n gasmotorer, vilket inneb\u00e4r att de anv\u00e4nder en annorlunda sammansatt kylv\u00e4tska. Dieselfrysmedel anv\u00e4nder speciella tillsatser som \u00e4r utformade f\u00f6r att skydda motorn fr\u00e5n erosion p\u00e5 motorns inre delar, t.ex. cylinderv\u00e4ggarna.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorer har en l\u00e4gre driftstemperatur vilket inneb\u00e4r att kylmedlet m\u00e5ste n\u00e4rma sig kylaspekten p\u00e5 ett lite annorlunda s\u00e4tt. Om du vill hitta det perfekta kylmedlet f\u00f6r din dieselbil ska du dock se till att r\u00e5dfr\u00e5ga \u00e4garens manual och f\u00f6lja alla steg som du vanligtvis skulle g\u00f6ra med en gasbil.<\/p>\n\n\n\n

Hur viktig \u00e4r kylv\u00e4tskans f\u00e4rg?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga m\u00e4nniskor d\u00e4r ute som urskiljer olika typer av kylv\u00e4tskor beroende p\u00e5 f\u00e4rgen, men detta \u00e4r inte direkt en bra id\u00e9 eftersom vissa tillverkare tenderar att anv\u00e4nda samma f\u00e4rger f\u00f6r olika typer av kylv\u00e4tskor.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst tenderar de allra flesta tillverkare att f\u00f6lja den allm\u00e4nna formeln. Som s\u00e5dan b\u00f6r du i f\u00f6rsta hand anv\u00e4nda f\u00e4rgen som referenspunkt, men du b\u00f6r fr\u00e4mst fokusera p\u00e5 varum\u00e4rket och etiketten som f\u00f6ljer med kylv\u00e4tskan du valt.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar en kylmedelsspolning?<\/h3>\n\n\n\n

En kylmedelsspolning b\u00f6r kosta dig mellan 71 och 120 dollar. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att huvuddelen av det priset \u00e4r f\u00f6rknippat med arbete, och inte med delarna. Hur som helst tenderar dessa att skilja sig \u00e5t beroende p\u00e5 vilken typ av motor din bil anv\u00e4nder, motorns cylindervolym, motorns \u00e5lder och vilken typ av kylv\u00e4tska din motor anv\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre bilar som anv\u00e4nder IAT-kylmedel \u00e4r vanligtvis billigast n\u00e4r det g\u00e4ller kylmedelsbyten. Priser som dessa kan verka lite \u00f6verdrivna, d\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du alltid l\u00e4ra dig att utf\u00f6ra allt grundl\u00e4ggande underh\u00e5ll sj\u00e4lv.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du vill att din bil ska fungera optimalt s\u00e5 l\u00e4nge som m\u00f6jligt ska du se till att utf\u00f6ra allt regelbundet underh\u00e5ll enligt tillverkarens eller \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljarens rekommendationer. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2438"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2438"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2438\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2439,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2438\/revisions\/2439"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2438"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2438"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2438"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}