{"id":2409,"date":"2021-12-27T10:41:53","date_gmt":"2021-12-27T10:41:53","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2409"},"modified":"2021-12-27T10:41:55","modified_gmt":"2021-12-27T10:41:55","slug":"de-basta-bilarna-med-paddle-shifters","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/de-basta-bilarna-med-paddle-shifters\/","title":{"rendered":"De b\u00e4sta bilarna med paddle shifters"},"content":{"rendered":"\n

V\u00e4xell\u00e5dor med paddelv\u00e4xel introducerades p\u00e5 1990-talet av den numera ikoniska Ferrari F355 Berlinetta. Om du g\u00e5r 30 \u00e5r fram\u00e5t kan du k\u00f6pa alla typer av bilar som \u00e4r utrustade med paddle shifters, t.ex. hatchbacks, sedans, crossovers, SUV:er, kombibilar, superbilar och till och med EV:s, men EV-paddle shifters har en helt annan funktion.<\/p>\n\n\n\n

Paddle shifters introducerades dock f\u00f6r prestandabilar och det \u00e4r de som har st\u00f6rst nytta av paddle shifters. D\u00e4rf\u00f6r kommer vi att lista n\u00e5gra sportbilar som \u00e4r utformade med paddle shifters i \u00e5tanke.<\/p>\n\n\n\n

Alfa Romeo 4C \u00e4r en kompakt sportbil tillverkad av ett ikoniskt legendariskt m\u00e4rke vilket g\u00f6r 4C till ett bra k\u00f6p oavsett hur stor eller liten din budget \u00e4r. F\u00f6rutom 4C \u00e4r den nya BMW M3 ocks\u00e5 byggd med paddle shifters i \u00e5tanke eftersom den trots allt \u00e4r prestandasedanens riktm\u00e4rke i \u00e5rtionden och i l\u00f6pande band.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en sportbil med marknadens b\u00e4sta automatiska v\u00e4xell\u00e5da ska du se till att kolla in Porsche 911 utrustad med en PDK-v\u00e4xell\u00e5da. Om du f\u00f6redrar muskelbilar, men \u00e4nd\u00e5 vill anv\u00e4nda paddle shifters, ska du se till att kolla in Camaro ZL1. Om superbilar \u00e4r din kopp te \u00e4r det Huracan RWD du ska k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Alfa Romeo 4C – En \u00f6verl\u00e4gsen kompakt sportbil<\/h2>\n\n\n\n

Alfa Romeo 4C introducerades redan 2016, och sedan dess har den h\u00e4r underbara lilla sportbilen f\u00e5ngat fantasin hos m\u00e5nga prestandaentusiaster v\u00e4rlden \u00f6ver. 4C \u00e4r utformad f\u00f6r att b\u00e5de se fantastisk ut och leverera b\u00e5de p\u00e5 v\u00e4gen och p\u00e5 banan.<\/p>\n\n\n\n

4C kommer med en h\u00e4rlig 1,75L inline-4-cylindrig motor som ger 240 hk och en 6-v\u00e4xlad automat med paddelv\u00e4xlar. Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen som 4C har j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta kompakta sportbilar \u00e4r dess mittmotorlayout som vanligtvis f\u00f6rknippas med superbilar i toppklass.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 – En prestandasedan som \u00e4r ett riktm\u00e4rke<\/h2>\n\n\n\n

BMW M3 \u00e4r och kommer f\u00f6rmodligen alltid att vara en ikonisk sportbil eftersom den erbjuder den b\u00e4sta kompromissen mellan komfort och prestanda av alla kompakta sedans p\u00e5 marknaden. \u00c4ven om C63 ocks\u00e5 \u00e4r en fantastisk sportsedan kommer den nya att f\u00e5 en fyrcylindrig motor som inte alls \u00e4r lika sp\u00e4nnande som den inline-6:a som finns i nya M3.<\/p>\n\n\n\n

M3 finns tillg\u00e4nglig med antingen en 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en momentomvandlarautomatik med paddle shifters. Om du v\u00e4rdes\u00e4tter snabba varvtider och en enkel daglig k\u00f6rupplevelse ska du v\u00e4lja vridmomentomvandlarautomatiken. Vridmomentomvandlaren \u00e4r dock endast tillg\u00e4nglig med topputrustningen Competition.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911 – Den b\u00e4sta DCT-v\u00e4xell\u00e5dan p\u00e5 planeten<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 911 \u00e4r en helt annan historia j\u00e4mf\u00f6rt med 4C och M3 eftersom 911 erbjuder en bakmonterad flat-6-motor vilket inte \u00e4r n\u00e5got du hittar i n\u00e5gon annan bil d\u00e4r ute. F\u00f6rutom den h\u00e4rliga flat-6-motorn har 911 Porsches otroligt sofistikerade PDK-v\u00e4xell\u00e5da som \u00e4r den b\u00e4sta DCT-enheten som finns.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK kombinerar b\u00e5de komfort och prestanda b\u00e4ttre \u00e4n n\u00e5gon annan bil d\u00e4r ute, vilket g\u00f6r den b\u00e5de till en fantastisk vardagsf\u00f6rare och en banfokuserad sportbil. 911 finns ocks\u00e5 i m\u00e5nga olika varianter, bland annat en cabriolet, en Targe eller de mest fokuserade varianterna GT3, GT3RS och GT2RS.<\/p>\n\n\n\n

Chevrolet Camaro ZL1 – En toppmodern muskelbil<\/h2>\n\n\n\n

Camaro ZL1 \u00e4r en riktig muskelbil eftersom den har en brutal 6,2 liters V8 som ger 640 h\u00e4stkrafter. ZL1 \u00e4r b\u00e5de fantastisk p\u00e5 v\u00e4g och p\u00e5 bana, vilket inte \u00e4r n\u00e5got man kan s\u00e4ga om de flesta muskelbilar som finns d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

ZL1 kommer ocks\u00e5 med en 10-v\u00e4xlad automat som \u00e4r utrustad med paddle shifters som g\u00f6r ZL1 s\u00e5 fokuserad som m\u00f6jligt. Bilar som dessa \u00e4r en utd\u00f6ende ras eftersom vi inte kommer att kunna njuta av stora V8-motorer snart, s\u00e5 se till att kolla in ZL1 medan du fortfarande kan.<\/p>\n\n\n\n

Lamborghini Huracan RWD – Den b\u00e4sta superbilen p\u00e5 marknaden<\/h2>\n\n\n\n

Lamborgini Huracan RWD \u00e4r ocks\u00e5 en utd\u00f6ende ras eftersom den erbjuder en V10-motor med naturlig insugning \u00e4ven \u00e5r 2021. RWD-versionen erbjuds endast som bakhjulsdriven bil vilket g\u00f6r Huracan RWD \u00e4nnu smidigare \u00e4n sin AWD Huracan Evo storebror.<\/p>\n\n\n\n

Huracan levereras med en 7-v\u00e4xlad DCT-v\u00e4xell\u00e5da som g\u00f6r dunderljud vid nedv\u00e4xling vilket g\u00f6r Huracan extremt sp\u00e4nnande att k\u00f6ra b\u00e5de p\u00e5 bana och p\u00e5 v\u00e4g. Alla andra superbilar nuf\u00f6rtiden \u00e4r otroligt datoriserade och tr\u00e5kiga, men denna raging bull erbjuder fortfarande ett \u00e4kta superbilsrecept.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag anv\u00e4nda paddle shifters?<\/h4>\n\n\n\n

Om du k\u00f6r en prestandabil kan du med hj\u00e4lp av paddle shifters ta kontroll \u00f6ver bilens v\u00e4xell\u00e5da utan att ta h\u00e4nderna fr\u00e5n ratten. Detta g\u00f6r k\u00f6rupplevelsen exponentiellt mer engagerande och g\u00f6r det ocks\u00e5 m\u00f6jligt f\u00f6r dig att perfekt tajma dina v\u00e4xlingar samtidigt som du fokuserar p\u00e5 dina styrintag.<\/p>\n\n\n\n

Du kan l\u00e4mna bilen i rent automatiskt l\u00e4ge och aldrig anv\u00e4nda paddle shifters, men det \u00e4r b\u00e4ttre att g\u00f6ra det eftersom paddle shifters g\u00f6r bilen mycket mer engagerande att k\u00f6ra. N\u00e4r du v\u00e4l b\u00f6rjar v\u00e4xla ner med paddle shifters i bilar som Huracan RWD kommer du aldrig att g\u00e5 tillbaka till rent automatl\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r erbjuder s\u00e5 m\u00e5nga bilar paddle shifters numera?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska enkelt och billigt att l\u00e4gga till paddle shifters i en bil eftersom de flesta biltillverkare redan har bilar som \u00e4r gjorda med paddle shifters i \u00e5tanke. Det inneb\u00e4r att det inte kr\u00e4vs n\u00e5gra stora FoU-kostnader f\u00f6r att l\u00e4gga till paddle shifters till andra modeller, men det \u00f6kar definitivt de flesta bilars attraktionskraft.<\/p>\n\n\n\n

Du kan hitta paddle shifters i alla typer av bilar nuf\u00f6rtiden, men de flesta m\u00e4nniskor tenderar att hoppa \u00f6ver att anv\u00e4nda dem p\u00e5 bilar som inte \u00e4r utformade f\u00f6r livlig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r manuella bilar b\u00e4ttre \u00e4n bilar med v\u00e4xelspak?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest och vad du vill \u00e5stadkomma. Om du vill ha den snabbaste 0-60mph-bilen med startkontroll och \u00f6verl\u00e4gsna bantider samtidigt som den \u00e4r bekv\u00e4m och l\u00e4tt att k\u00f6ra, ska du v\u00e4lja paddle shifters.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan vill ha en ren sportbilsupplevelse och \u00e4lskar en mer engagerande k\u00f6rning, ska du v\u00e4lja manuellt, men var medveten om att en manuell aldrig kommer att vara lika snabb som en automatisk.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V\u00e4xell\u00e5dor med paddelv\u00e4xel introducerades p\u00e5 1990-talet av den numera ikoniska Ferrari F355 Berlinetta. Om du g\u00e5r 30 \u00e5r fram\u00e5t kan du k\u00f6pa alla typer av bilar som \u00e4r utrustade med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2409"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2409"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2409\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2411,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2409\/revisions\/2411"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2409"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2409"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2409"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}