{"id":2400,"date":"2021-12-16T13:17:32","date_gmt":"2021-12-16T13:17:32","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2400"},"modified":"2021-12-16T13:17:35","modified_gmt":"2021-12-16T13:17:35","slug":"vilka-bilar-har-paddle-shifters","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-bilar-har-paddle-shifters\/","title":{"rendered":"Vilka bilar har paddle shifters"},"content":{"rendered":"\n

Formel 1 \u00e4r den mest prestigefyllda t\u00e4vlingen n\u00e5gonsin, och redan i slutet av 1980-talet introducerades de f\u00f6rsta v\u00e4xell\u00e5dorna med paddelv\u00e4xlar f\u00f6r att f\u00f6rarna alltid skulle kunna h\u00e5lla h\u00e4nderna p\u00e5 ratten. Etiken bakom denna \u00f6verg\u00e5ng var att maximera F1-f\u00f6rarnas fokus eftersom de kunde flytta sig genom v\u00e4xlarna mycket l\u00e4ttare.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta landsv\u00e4gsbilen som n\u00e5gonsin anv\u00e4nde sig av paddle shifters var dock 1995 \u00e5rs Ferrari F355 Berlinetta. P\u00e5 den tiden ans\u00e5gs den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan som fanns i F355 vara revolutionerande, men eftersom den var ganska klumpig och l\u00e5ngsam \u00e5ldrades F1-v\u00e4xell\u00e5dan inte s\u00e5 bra. Hur som helst \u00e4r dagens v\u00e4xell\u00e5dor med paddle shifter mycket mer avancerade.<\/p>\n\n\n\n

Numera kan man k\u00f6pa m\u00e5nga bilar som \u00e4r utrustade med paddle shifters och de flesta av dem \u00e4r prestandabilar. Paddle shifter-v\u00e4xell\u00e5dor kan dock \u00e4ven hittas p\u00e5 vardagsbilar som Honda Fit eller Toyota Yaris. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att bilar som dessa inte har s\u00e5 stor nytta av paddle shifters eftersom de \u00e4r utformade med komfort i \u00e5tanke.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan har bilar som BMW M3 eller andra BMW M-bilar, Audi RS-bilar eller Mercedes AMG-bilar nytta av paddle shifters eftersom de \u00e4r prestandabilar. Dessutom kan du hitta v\u00e4xell\u00e5dor med paddle shifter b\u00e5de p\u00e5 stora lyxsedaner, alla typer av SUV:er och superbilar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar med v\u00e4xell\u00e5dor med paddle shifter<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts inf\u00f6rdes paddle shifters f\u00f6r att \u00f6ka f\u00f6rarens kontroll \u00f6ver bilens dynamik. Detta inneb\u00e4r att du tar kontroll \u00f6ver din automatv\u00e4xell\u00e5da och g\u00e5r igenom v\u00e4xlarna sj\u00e4lv utan att ta h\u00e4nderna fr\u00e5n ratten.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att perfekt tajma dina v\u00e4xlingar, vilket \u00e4r hela po\u00e4ngen med moderna DCT-v\u00e4xell\u00e5dor. Biltillverkare integrerar paddle shifters p\u00e5 olika s\u00e4tt, eftersom vissa tenderar att placera dem p\u00e5 rattst\u00e5ngen och andra vill placera dem p\u00e5 sj\u00e4lva ratten.<\/p>\n\n\n\n

Om bilen har paddle shifters direkt p\u00e5 ratten inneb\u00e4r det att v\u00e4xlarna r\u00f6r sig med ratten, vilket inneb\u00e4r att du enkelt kan v\u00e4xla mitt i h\u00f6rnet. Om v\u00e4xelspakarna d\u00e4remot \u00e4r monterade p\u00e5 rattst\u00e5ngen sitter de alltid fast p\u00e5 plats vilket inneb\u00e4r att du alltid vet var de \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta kan du i de flesta automatiska bilar v\u00e4xla med hj\u00e4lp av standardv\u00e4xeln, men det \u00e4r mycket enklare att g\u00f6ra det med hj\u00e4lp av paddle shifters.<\/p>\n\n\n\n

Bilar med v\u00e4xelspakar<\/h2>\n\n\n\n

Honda Fit – Prisv\u00e4rd bil med v\u00e4xell\u00e5dor<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om v\u00e4xell\u00e5dor med paddle shifter vanligtvis f\u00f6rknippas med prestandabilar kan du ocks\u00e5 hitta dem p\u00e5 billigare bilar. Honda Fit \u00e4r en bil som b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 16 000 dollar och den har paddle shifters vilket inneb\u00e4r att den h\u00e4r lilla bilen \u00e4r ganska rolig att k\u00f6ra p\u00e5 ett temperamentsfullt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att vara utrustad med paddle shifters ger Honda Fit ocks\u00e5 33\/40 MPG fr\u00e5n sin 1,5L 4-cylindriga motor. Fits fotavtryck \u00e4r ganska litet vilket g\u00f6r att du relativt enkelt kan man\u00f6vrera bilen genom tr\u00e5nga utrymmen.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 – Benchmark f\u00f6r mellanstora prestandasedaner<\/h2>\n\n\n\n

Nya BMW M3 har orsakat en hel del uppst\u00e5ndelse tack vare sina ganska enorma frontgaller. Vissa anser dem vara gr\u00e4sliga medan andra gillar utseendet, men ingen kan f\u00f6rneka att nya M3 \u00e4r allt annat \u00e4n fantastisk n\u00e4r det g\u00e4ller livlig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Den legendariska 6-cylindriga radmotorn producerar mer \u00e4n 500 h\u00e4stkrafter i sin Competition-form och den kommer ocks\u00e5 med antingen en 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xel eller en momentomvandlarautomatik med paddle shifters. \u00c4ven om manualen \u00e4r ett ganska intressant perspektiv \u00e4r den automatiska vridmomentomvandlaren ett mycket b\u00e4ttre alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Lexus LS 500 – Flaggskepp Lexus cruiser<\/h2>\n\n\n\n

Lexus LS 500 \u00e4r en fullstor flaggskeppssedan fr\u00e5n Lexus som ocks\u00e5 \u00e4r utrustad med paddle shifters. LS 500 \u00e4r inst\u00e4lld p\u00e5 att kryssa i yttersta komfort och \u00e4r egentligen inte alls inriktad p\u00e5 prestanda. \u00c4ven om 3,4L V6:an har 416 h\u00e4stkrafter \u00e4r motorn smidig och inst\u00e4lld f\u00f6r smidiga \u00f6verg\u00e5ngar genom v\u00e4xlarna.<\/p>\n\n\n\n

LS 500 levereras med en 10-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som har ganska stora paddle shifters bakom ratten.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Palisade – ett riktm\u00e4rke f\u00f6r en familje-SUV<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Palisade \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra SUV:erna p\u00e5 marknaden p\u00e5 grund av m\u00e5nga anledningar, till exempel \u00f6verkomlighet, effektivitet, styling, utrymme och s\u00e4kerhet. Palisade erbjuder dock en ganska potent V6-motor p\u00e5 3,8 liter som ger 291 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Palisade \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med rattmonterade paddle shifters som g\u00f6r att du kan v\u00e4xla bilens v\u00e4xlar som du vill. Det \u00e4r ganska uppenbart att alla bilsegment erbjuder v\u00e4xell\u00e5dor med paddle shifter trots att de ursprungligen utformades specifikt f\u00f6r prestandabilar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Finns paddle-shifters med som standard?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 bilen, men majoriteten av bilarna erbjuder paddle shifters som standard om du v\u00e4ljer en automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Den enda skillnaden h\u00e4r \u00e4r hur stora dessa v\u00e4xelspakar \u00e4r och hur sofistikerade de \u00e4r. Vissa m\u00e4rken som Ferrari erbjuder dig att uppgradera v\u00e4xlarna om du vill ha stora kolfiberv\u00e4xlar.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har elbilar paddle shifters?<\/h3>\n\n\n\n

Som vi alla vet har elbilar inga konventionella v\u00e4xell\u00e5dor, men \u00e4nd\u00e5 \u00e4r de ofta utrustade med v\u00e4xelspakar. Detta beror p\u00e5 att paddle shifters i en EV har en helt annan funktion. De \u00e4r utformade f\u00f6r att modulera niv\u00e5n av regenerativ bromsning f\u00f6r att \u00e5tervinna f\u00f6rlorad energi till batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Genom att anv\u00e4nda paddlarna \u00f6kar eller minskar du i princip regenereringsniv\u00e5n, vilket inneb\u00e4r att du ofta kan aktivera ”one-pedal-l\u00e4get” eller f\u00e5 bilen att k\u00f6ra som en vanlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Hur man\u00f6vrerar man paddle shifters?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska enkelt att anv\u00e4nda paddle shifters, allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att trycka p\u00e5 motsvarande paddel f\u00f6r att v\u00e4xla upp eller ned bilen. Det \u00e4r standard i alla bilar nuf\u00f6rtiden att den h\u00f6gra pedalen g\u00f6r det m\u00f6jligt att v\u00e4xla upp och den v\u00e4nstra pedalen g\u00f6r det m\u00f6jligt att v\u00e4xla ner.<\/p>\n\n\n\n

Vissa m\u00e4rken som McLaren utformar sina paddlar annorlunda eftersom du kan b\u00e5de upp- och nedv\u00e4xla med en enda paddel. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att v\u00e4nda den \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet beroende p\u00e5 vad du vill \u00e5stadkomma.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Formel 1 \u00e4r den mest prestigefyllda t\u00e4vlingen n\u00e5gonsin, och redan i slutet av 1980-talet introducerades de f\u00f6rsta v\u00e4xell\u00e5dorna med paddelv\u00e4xlar f\u00f6r att f\u00f6rarna alltid skulle kunna h\u00e5lla h\u00e4nderna p\u00e5 ratten.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2400"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2400"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2400\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2401,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2400\/revisions\/2401"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2400"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2400"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2400"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}