{"id":24,"date":"2021-04-05T18:38:49","date_gmt":"2021-04-05T18:38:49","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=24"},"modified":"2021-04-05T18:38:49","modified_gmt":"2021-04-05T18:38:49","slug":"ska-jag-kopa-en-10-ar-gammal-mercedes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-kopa-en-10-ar-gammal-mercedes\/","title":{"rendered":"Ska jag k\u00f6pa en 10 \u00e5r gammal Mercedes?"},"content":{"rendered":"\n

Vissa s\u00e4ger att en tio \u00e5r gammal Mercedes Benz \u00e4r ett bra s\u00e4tt att undvika effekterna av snabb v\u00e4rdeminskning, medan andra anser att en tio \u00e5r gammal Mercedes \u00e4r en bottenl\u00f6s pengaborg. \u00c4ven om n\u00e4stan alla kan h\u00e5lla med om att m\u00e4rket \u00e4r \u00f6nskv\u00e4rt \u00e4r det lite mer komplicerat om du ska k\u00f6pa en 10-\u00e5rig Mercedes eller inte. H\u00e4r \u00e4r sk\u00e4len till detta:
Det \u00e4r en gammal bil \u00e4r mer ben\u00e4gen att f\u00e5 problem, vilket \u00e4r en sj\u00e4lvklarhet. Att k\u00f6pa en \u00e4ldre Benz \u00e4r dock inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ett s\u00e5 skr\u00e4mmande perspektiv, s\u00e5 l\u00e4nge du kontrollerar dess information p\u00e5 Carfax och anlitar en oberoende besiktningsman f\u00f6r att inspektera bilen innan du k\u00f6per den.
Det \u00e4r viktigt att du ocks\u00e5 kontrollerar hela underh\u00e5llshistoriken. Ju mer du vet, desto b\u00e4ttre. Var inte r\u00e4dd f\u00f6r att st\u00e4lla fr\u00e5gor s\u00e5 kanske du f\u00e5r en riktigt bra aff\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Marknads\u00f6verv\u00e4ganden<\/h2>\n\n\n\n

Att underh\u00e5lla en gammal lyxbil kostar en rej\u00e4l slant, men marknaden kommer att pressa ned v\u00e4rdet p\u00e5 de \u00e4ldre bilarna till den punkt d\u00e4r priset balanserar kostnaderna. Om du betalar marknadspriset f\u00e5r du ett r\u00e4ttvist pris med alla faktorer inr\u00e4knade, utom de aspekter som \u00e4r unika f\u00f6r just den bilen eller den specifika modellen.
Mercedes G-klass anses till exempel vara en ganska eftertraktad modell och den h\u00e5ller ett stabilt v\u00e4rde. S\u00e5 en tio \u00e5r gammal G-klass (om den \u00e4r ordentligt underh\u00e5llen) har ett liknande pris som en helt ny A-klass, eller till och med mer i vissa fall.
S\u00e5 om ett l\u00e4gre ing\u00e5ngspris f\u00f6r att komma in i en begagnad Mercedes \u00e4r n\u00e5got som f\u00e5r dig att \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en s\u00e5dan, b\u00f6r du ocks\u00e5 ta h\u00e4nsyn till hur mycket pengar du kommer att l\u00e4gga ner f\u00f6r att h\u00e5lla den i ett tillfredsst\u00e4llande skick.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5lla en \u00e4ldre Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

En gammal Mercedes blir inte l\u00e4ttare att arbeta med med \u00e5ldern. Priserna p\u00e5 reservdelar och arbete \u00e4r inte s\u00e4rskilt konsumentv\u00e4nliga och den underliggande tekniken \u00e4r fortfarande ganska komplex, s\u00e5 det \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis en biltyp f\u00f6r en genomsnittlig lokal verkstad.
Att bes\u00f6ka en Mercedes-certifierad verkstad f\u00f6r regelbundet underh\u00e5ll \u00e4r ganska dyrt. N\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rl\u00e4ngda garantier f\u00f6r \u00e4ldre bilar med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r t\u00e4ckningen ganska begr\u00e4nsad. Dessa f\u00f6rs\u00e4kringar t\u00e4cker vanligtvis endast katastrofala fel.
F\u00f6rl\u00e4ngda garantif\u00f6retag som t\u00e4cker ett bredare utbud av fordon med liten eller ingen skillnad i k\u00f6rstr\u00e4cka b\u00f6r undvikas till varje pris.<\/p>\n\n\n\n

3 sk\u00e4l till varf\u00f6r det \u00e4r en bra id\u00e9 att k\u00f6pa en 10 \u00e5r gammal Mercedes.<\/h2>\n\n\n\n

#### Det \u00e4r kostnadseffektivt
N\u00e4r bilar skrivs ned blir de mer prisv\u00e4rda, men inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis mindre v\u00e4rdefulla. Alla gl\u00e4nsande trimalternativ, uppgraderad infotainment, uppv\u00e4rmda s\u00e4ten och uppgraderade stereosystem h\u00f6jer prislappen p\u00e5 en ny bil avsev\u00e4rt, men de spelar inte en lika stor roll p\u00e5 begagnatmarknaden.
Att k\u00f6pa en \u00e4ldre bil inneb\u00e4r dessutom vanligtvis att alla defekter hos specifika modeller \u00e4r mycket v\u00e4lk\u00e4nda och att de flesta av dem \u00e4r utj\u00e4mnade.<\/p>\n\n\n\n

Avskrivning<\/h4>\n\n\n\n

Avskrivning \u00e4r prisskillnaden mellan bilens pris n\u00e4r du k\u00f6per den och n\u00e4r du s\u00e5 sm\u00e5ningom s\u00e4ljer den. De flesta bilar tenderar att f\u00f6rlora mycket i v\u00e4rde tidigt under sin livsl\u00e4ngd. Vissa modeller hanterar v\u00e4rdeminskningen mycket b\u00e4ttre, medan andra inte g\u00f6r det lika bra. \u00c4ldre Mercedes-modeller som har sett en hel del asfalt har en h\u00f6g v\u00e4rdeminskningstakt.
Trots alla f\u00f6rdelar som ing\u00e5r i nya bilar, som garantier, gratis underh\u00e5ll och l\u00e5g finansiering, f\u00f6rblir de oundvikliga effekterna av v\u00e4rdeminskning en betydande kostnad och ett framtr\u00e4dande sk\u00e4l att handla begagnat i st\u00e4llet.
En Mercedes som \u00e4r 10 \u00e5r gammal har redan skrivits av en hel del, s\u00e5 f\u00f6rlusten blir inte lika stor om du s\u00e4ljer den igen efter n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nadsbetalningar och driftskostnader<\/h4>\n\n\n\n

Om du k\u00f6per en bil som \u00e4r ett par \u00e5r gammal \u00e4r dina leasing- eller finansieringsavgifter vanligtvis 50 % l\u00e4gre \u00e4n f\u00f6r en j\u00e4mf\u00f6rbar nyare variant. Dessutom kostar bilar som kostar mindre direkt, mindre i f\u00f6rs\u00e4kring j\u00e4mf\u00f6rt med en nyare bil.
Vissa kanske inte m\u00e4rker skillnaden mellan en tre \u00e5r gammal Mercedes och en helt ny, men var s\u00e4ker p\u00e5 att ditt f\u00f6rs\u00e4kringsbolag definitivt kommer att m\u00e4rka det. Om du betalar kontant \u00e4r du sannolikt begr\u00e4nsad i din budget, och att \u00f6verskrida den kan vara en stor risk.
Om du d\u00e4remot v\u00e4ljer finansiering har du ofta r\u00e5d att k\u00f6pa en b\u00e4ttre bil eftersom du inte beh\u00f6ver betala f\u00f6r hela bilen p\u00e5 en g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

3 sk\u00e4l till varf\u00f6r det \u00e4r en d\u00e5lig id\u00e9 att k\u00f6pa en 10 \u00e5r gammal Mercedes
###
Bristande garanti
En stor f\u00f6rdel med att k\u00f6pa en ny Mercedes \u00e4r att s\u00e5 l\u00e4nge du utf\u00f6r regelbundet underh\u00e5ll kommer \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren eller tillverkaren att \u00e5tg\u00e4rda alla eventuella fel. Det g\u00f6r \u00e4garupplevelsen betydligt mindre stressig och f\u00f6rs\u00e4krar dig om att de extra pengar du har sparat under \u00e5ren inte kommer att g\u00e5 till dina bilreparationsr\u00e4kningar.
Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att kryssa f\u00f6r alla r\u00e4tt alternativ och h\u00e5lla din del av avtalet, s\u00e5 kommer ditt nya bil\u00e4gande att bli bekymmersfritt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r\u00e5ldrad teknik<\/h4>\n\n\n\n

Under loppet av tio \u00e5r har bilindustrin gjort enorma framsteg n\u00e4r det g\u00e4ller vilka funktioner ett fordon kan erbjuda. M\u00e5nga olika m\u00e4rken erbjuder mycket fler funktioner som standard idag \u00e4n vad de gjorde f\u00f6r 10 \u00e5r sedan.
I USA m\u00e5ste till exempel nya bilar som standard vara utrustade med en backkamera, vilket \u00e4r ett krav fr\u00e5n den federala regeringen.
Dessutom \u00e4r Mercedes infotainmentsystem numera l\u00e5ngt ifr\u00e5n de \u00e4ldre Mercedes-systemen. Samtida Mercedes MBUX-system kan styras p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt, fr\u00e5n peking\u00e5ngar till futuristiska r\u00f6stkontroller som kan \u00e4ndra i stort sett vad du vill.<\/p>\n\n\n\n

Brist p\u00e5 personalisering<\/h4>\n\n\n\n

L\u00e5t oss f\u00f6rest\u00e4lla oss att du \u00e4ntligen best\u00e4mt dig f\u00f6r att du vill k\u00f6pa den d\u00e4r C 300 som du dr\u00f6mt om att k\u00f6pa f\u00f6r ett par \u00e5r sedan. Du unders\u00f6ker alla olika sajter och du kan helt enkelt inte hitta de r\u00e4tta alternativen f\u00f6r att matcha den bil du har dr\u00f6mt om.
Kanske saknar den AMG-paketet, eller den st\u00f6rre infotainmentsk\u00e4rmen, eller de hjul du vill ha, f\u00e4rgerna \u00e4r lite fel, du kan helt enkelt inte hitta den du vill ha.
Det \u00e4r en av de f\u00f6rdelar du upplever n\u00e4r du k\u00f6per en ny Mercedes. Du har m\u00f6jlighet att skr\u00e4ddarsy hela bilen utifr\u00e5n dina \u00f6nskem\u00e5l. Du kan v\u00e4lja f\u00e4rg, trim, paket, motoralternativ och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om att k\u00f6pa en Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

Vad ska jag t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r jag k\u00f6per en begagnad Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

Ett bra k\u00f6p \u00e4r mer beroende av fordonets skick \u00e4n av dess \u00e5lder. En korrekt servicehistorik, inspektion f\u00f6re k\u00f6pet och bilens skick \u00e4r de viktigaste faktorerna n\u00e4r man k\u00f6per en ny begagnad Mercedes.
Du b\u00f6r ocks\u00e5 g\u00f6ra due diligence genom att st\u00e4lla alla de r\u00e4tta fr\u00e5gorna. Samr\u00e5d med en erfaren oberoende bilhandlare kan kasta ljus \u00f6ver detaljer som en amat\u00f6rk\u00f6pare aldrig skulle t\u00e4nka p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Vad ska jag undvika n\u00e4r jag k\u00f6per en begagnad Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r absolut n\u00f6dv\u00e4ndigt att du undviker orealistiskt l\u00e5ga priser. En s\u00e4ljare som inte \u00e4r ben\u00e4gen att svara p\u00e5 alla specifika fr\u00e5gor och som inte \u00e4r villig att samarbeta b\u00f6r ocks\u00e5 undvikas.
Du b\u00f6r ocks\u00e5 undvika \u00e4ldre AMG-modeller, \u00e4ven om de har ett ganska hyggligt pris om du inte har m\u00f6jlighet att betala bensinpriserna f\u00f6r t\u00f6rstiga V8- och V12-motorer.
Du b\u00f6r ocks\u00e5 kontrollera alla legitima k\u00e4llor f\u00f6r olika erbjudanden. Det kanske bara finns ett b\u00e4ttre erbjudande n\u00e5gonstans som du inte har kollat \u00e4nnu.<\/p>\n\n\n\n

Vilka fr\u00e5gor ska jag st\u00e4lla till s\u00e4ljaren n\u00e4r jag k\u00f6per en begagnad Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en begagnad Mercedes kan verka skr\u00e4mmande, men om du st\u00e4ller r\u00e4tt fr\u00e5gor och skaffar dig r\u00e4tt information kan du navigera enkelt och tryggt genom processen.
Du b\u00f6r b\u00f6rja med att fr\u00e5ga dig varf\u00f6r bilen s\u00e4ljs \u00f6verhuvudtaget. Kanske passar bilen inte s\u00e4ljaren l\u00e4ngre, eller s\u00e5 \u00e4r det bara dags f\u00f6r en uppgradering. Det \u00e4r en bra fr\u00e5ga att st\u00e4lla eftersom du kan st\u00f6ta p\u00e5 samma problem l\u00e4ngre fram.
Dessutom b\u00f6r du fr\u00e5ga hur l\u00e4nge \u00e4garen faktiskt har \u00e4gt bilen. Om de k\u00f6pte den f\u00f6rst nyligen kan det vara n\u00e5got fel p\u00e5 den.
Du b\u00f6r forts\u00e4tta med att fr\u00e5ga var s\u00e4ljaren k\u00f6pte bilen. Genom att st\u00e4lla den h\u00e4r fr\u00e5gan b\u00f6r du kunna f\u00e5 mer information om hur bilen har k\u00f6rts.
Kom ih\u00e5g att st\u00e4lla alla underh\u00e5llsrelaterade fr\u00e5gor och be s\u00e4ljaren visa dig alla underh\u00e5llsjournaler. Du b\u00f6r generellt sett fr\u00e5ga s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Det skadar inte att fr\u00e5ga, ju mer du vet desto enklare blir k\u00f6pet.<\/p>\n\n\n\n

En \u00e4ldre Mercedes eller en nyare bil fr\u00e5n ett mer prisv\u00e4rt m\u00e4rke?<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r vissa \u00e4r det bekv\u00e4mare att l\u00e4gga pengar p\u00e5 en p\u00e5litlig och prisv\u00e4rd bil \u00e4n att ge sig in i en potentiell pengakatastrof. Vissa f\u00f6redrar att inte k\u00f6pa en \u00e4ldre Benz om de inte har bekv\u00e4mt r\u00e5d med utgifterna.
Nyare bilar har b\u00e4ttre incitament, erbjuder ett bredare urval och erbjuds med l\u00e4ngre garantier. Men de erbjuder vanligtvis inte samma niv\u00e5 av premiumupplevelse.
L\u00e5t oss inte gl\u00f6mma att bilar ocks\u00e5 \u00e4r ett k\u00e4nslom\u00e4ssigt k\u00f6p. Livet \u00e4r f\u00f6r kort f\u00f6r att k\u00f6ra tr\u00e5kiga bilar, s\u00e5 du b\u00f6r k\u00f6pa den bil som g\u00f6r dig lycklig, \u00e4ven om det inte \u00e4r r\u00e4tt val f\u00f6r n\u00e5gon annan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vissa s\u00e4ger att en tio \u00e5r gammal Mercedes Benz \u00e4r ett bra s\u00e4tt att undvika effekterna av snabb v\u00e4rdeminskning, medan andra anser att en tio \u00e5r gammal Mercedes \u00e4r en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":25,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=24"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/25"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=24"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=24"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=24"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}