{"id":2328,"date":"2021-12-10T11:43:10","date_gmt":"2021-12-10T11:43:10","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2328"},"modified":"2021-12-10T11:43:12","modified_gmt":"2021-12-10T11:43:12","slug":"vilka-bilar-har-v8-motorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-bilar-har-v8-motorer\/","title":{"rendered":"Vilka bilar har V8-motorer?"},"content":{"rendered":"\n

I en v\u00e4rld som blir alltmer milj\u00f6medveten har stora motorer blivit n\u00e5got av en bristvara. Hur som helst m\u00e5ste en riktig prestandabil och en riktig lyxbil fortfarande ha en stor motor f\u00f6r att kunna maximera sin potential.<\/p>\n\n\n\n

En V8-motor \u00e4r troligen den mest ikoniska motorn av dem alla. \u00c4ven om V12 och V10 l\u00e5ter extremt exotiska \u00e4r de f\u00f6r tunga och passar inte f\u00f6r m\u00e5nga \u00e4ndam\u00e5l. \u00c5 andra sidan kan en v\u00e4lkonstruerad V8 vara b\u00e5de extremt pulserande och slagkraftig samtidigt som den \u00e4r f\u00f6ljsam och relativt effektiv n\u00e4r den beh\u00f6vs.<\/p>\n\n\n\n

Om du fortfarande vill k\u00f6pa en V8:a idag, se till att kolla in Ford Mustang GT eftersom Mustang \u00e4r en av de mest ikoniska V8-bilarna som n\u00e5gonsin funnits. Om du d\u00e4remot vill ha en mer exklusiv upplevelse ska du se till att kolla in Jaguar F-Type R.<\/p>\n\n\n\n

Om du f\u00f6redrar SUV:er framf\u00f6r sedans, erbjuder Dodge Durango den galnaste V8:an d\u00e4r ute medan Mercedes GLE har den b\u00e4sta V8-drivlinan. Men om du vill ha maximal familjekapacitet och maximal prestanda kan ingen bil p\u00e5 marknaden m\u00e4ta sig med nya Audi RS6.<\/p>\n\n\n\n

Ford Mustang GT 5.0 – Sista i sitt slag<\/h2>\n\n\n\n

Knappast n\u00e5gon bil d\u00e4r ute \u00e4r s\u00e5 synonym med en motor som Mustang \u00e4r med en V8 med naturlig insugning. Mustang finns som coup\u00e9 eller cabriolet och du kan v\u00e4lja mellan manuell v\u00e4xell\u00e5da och automatl\u00e5da. En EcoBoost V6-motor finns ocks\u00e5 tillg\u00e4nglig, men det \u00e4r sv\u00e5rt att g\u00e5 emot V8-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Ford Mustang kan fortfarande f\u00e5s med en V8 med naturlig insugning fr\u00e5n fabriken vilket \u00e4r ganska ovanligt \u00e5r 2021. De flesta m\u00e4rken \u00f6verg\u00e5r inte bara till tv\u00e5ngsinsprutning, utan de \u00f6verg\u00e5r ocks\u00e5 till att l\u00e4mna V8:or i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Jaguar F-Type R – en brutal man i kostym<\/h2>\n\n\n\n

Jaguar F-Type R \u00e4r en muskul\u00f6s, men \u00e4nd\u00e5 vackert utf\u00f6rande 2-d\u00f6rrars sportbil gjord f\u00f6r att konkurrera med Porsche 911 och Mercedes AMG GT. Skillnaden mellan F-Type och de andra \u00e4r att F-Type fortfarande anv\u00e4nder en riktig halsbrytande 5,0 l V8 Supercharged-motor som inte kan matchas av tyskarna.<\/p>\n\n\n\n

F-Type reviderades nyligen och fick ett nytt ansikte, uppdaterade motorer, en uppdaterad infotainmentsk\u00e4rm och en mer uppstyrd fj\u00e4dring. Detta inneb\u00e4r att skillnaderna mellan de tv\u00e5 modellerna inte \u00e4r n\u00e5gra v\u00e4rldar ifr\u00e5n varandra, s\u00e5 om du vill ha en bra begagnad V8-bil ska du se till att \u00f6verv\u00e4ga den tidigare generationen av F-Type ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Dodge Durango Hellcat – Den mest kraftfulla V8-SUV:n n\u00e5gonsin<\/h2>\n\n\n\n

Dodge Durango \u00e4r raka motsatsen till vad en sann 2021 SUV b\u00f6r vara. Med mer \u00e4n 700 hk som erbjuds via den komprimerade V8:an p\u00e5 6,2 liter startar Durango fr\u00e5n 0 till 60 km\/h p\u00e5 cirka 3,6 sekunder, vilket \u00e4r h\u00e4pnadsv\u00e4ckande f\u00f6r en n\u00e4stan 6 000 kilo tung ”familje-SUV” med tre rader.<\/p>\n\n\n\n

Hanteringen \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig och br\u00e4nsleeffektiviteten \u00e4r urusel. Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 82 000 dollar sl\u00e5r Durango Hellcat l\u00e5ngt \u00f6ver sin gr\u00e4ns. Det \u00e4r dock en galen SUV trots allt, s\u00e5 en tvivelaktig prislapp \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndig.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLE 63 AMG – B\u00e4sta V8 SUV f\u00f6r f\u00f6retagsledare<\/h2>\n\n\n\n

Mellanstora SUV:er \u00e4r en fanfavorit f\u00f6r m\u00e5nga familjer \u00f6ver hela v\u00e4rlden och nyckeln till en bra familje-SUV \u00e4r mycket utrymme, mycket s\u00e4kerhet och mycket praktiska egenskaper. \u00c4ven om 600 hk inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r en egenskap som familjen m\u00e5ste ha, \u00e4r det \u00e4nd\u00e5 bra att veta att du har en m\u00e4ktig 4.0L BiTurbo V8 som vakar \u00f6ver dig hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

Som med alla V8:or \u00e4r br\u00e4nsleeffektiviteten inte helt \u00f6verl\u00e4gsen, men den \u00e4r betydligt b\u00e4ttre \u00e4n Durango Hellcat. Motorn \u00e4r mjuk och f\u00f6ljsam n\u00e4r den k\u00f6rs p\u00e5 det s\u00e4ttet, men den f\u00f6rvandlas till en absolut galning s\u00e5 fort du s\u00e4tter bilen i sportl\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

Audi RS6- Den b\u00e4sta V8-familjevagnen n\u00e5gonsin<\/h2>\n\n\n\n

En kombi har alltid varit en otroligt praktisk biltyp, men folk har en tendens att ogilla kombis f\u00f6r att de \u00e4r ganska tr\u00e5kiga och tr\u00e5kiga att se p\u00e5. Alla kombibilar \u00e4r dock inte byggda p\u00e5 samma s\u00e4tt, och \u00e4ven om RS6 existerar b\u00f6r kombibilar hyllas med stor respekt.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt drivs RS6 av en 4,0L twin-turbo V8 som g\u00f6r 605 hk och ger samtidigt 20MPG, vilket \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar p\u00e5 den h\u00e4r listan. RS6 \u00e4r fylld av fantastiska material, h\u00f6gteknologiska sk\u00e4rmar och lyxfunktioner och den dominerar segmentet n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper och bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6r V8-bilar?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r ett tiotal \u00e5r sedan var n\u00e4stan alla Mercedes AMG-modeller utrustade med en strykande V8-motor och C63 var en av dem. C63 betraktades ofta som den b\u00e4sta sportsedanen p\u00e5 marknaden p\u00e5 grund av sin motor, s\u00e5 det \u00e4r ganska sorgligt n\u00e4r man inser att den nya kommer att ha en fyrcylindrig turbo.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att V8-motorer upph\u00f6r \u00f6ver hela linjen \u00e4r att de inte \u00e4r bra f\u00f6r milj\u00f6n. De kostar mycket pengar att underh\u00e5lla, de kostar mycket pengar att tanka. Mindre motorer blir allt kraftfullare, vilket hotar hela po\u00e4ngen med en V8-motor, \u00e5tminstone p\u00e5 pappret.<\/p>\n\n\n\n

Kan en nedbantad turbomotor verkligen ers\u00e4tta en gammal V8-motor?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller prestanda, ja. AMG har byggt en 2,0 l fyrcylindrig motor som kan leverera mer \u00e4n 400 h\u00e4stkrafter, vilket inneb\u00e4r att denna fyrcylindriga motor l\u00e4tt kan \u00f6vertr\u00e4ffa ett stort antal V8-motorer d\u00e4r ute. Trots detta \u00e4r en V8:a mycket mer \u00e4n tider p\u00e5 0-60 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

En V8 ger en distinkt k\u00f6rupplevelse tillsammans med ett distinkt motorljud som inte kan kopieras oavsett hur avancerad en 6-cylindrig eller 4-cylindrig motor \u00e4n \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska vi r\u00e4dda V8:an?<\/h3>\n\n\n\n

V\u00e4rlden f\u00f6r\u00e4ndras hela tiden och vi r\u00f6r oss l\u00e5ngsamt mot en mer h\u00e5llbar framtid, en framtid d\u00e4r en V8-bil inte borde finnas. Anstr\u00e4ngningarna f\u00f6r att st\u00e4da upp milj\u00f6n \u00e4r dock inte j\u00e4mna \u00f6ver hela linjen eftersom vissa l\u00e4nder \u00e4r mycket st\u00f6rre f\u00f6rorenare \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

Det enda s\u00e4ttet vi kan r\u00e4dda V8:or \u00e4r att g\u00f6ra dem mer ekonomiska, och biltillverkarna hittar st\u00e4ndigt nya s\u00e4tt att g\u00f6ra det. En V8-motor \u00e4r speciell, och ingen annan motortyp kan ens komma i n\u00e4rheten av att replikera vad en \u00e4kta V8-motor kan g\u00f6ra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I en v\u00e4rld som blir alltmer milj\u00f6medveten har stora motorer blivit n\u00e5got av en bristvara. Hur som helst m\u00e5ste en riktig prestandabil och en riktig lyxbil fortfarande ha en stor<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2328"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2328"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2328\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2329,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2328\/revisions\/2329"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2328"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2328"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2328"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}