{"id":2326,"date":"2021-12-10T11:42:11","date_gmt":"2021-12-10T11:42:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2326"},"modified":"2021-12-10T11:42:14","modified_gmt":"2021-12-10T11:42:14","slug":"vilka-bilar-har-en-roterande-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-bilar-har-en-roterande-motor\/","title":{"rendered":"Vilka bilar har en roterande motor?"},"content":{"rendered":"\n

Roterande motorer (Wankelmotorer) var tidigare standard f\u00f6r m\u00e5nga motordrivna fordon, men tack vare betydande effektivitetsf\u00f6rb\u00e4ttringar och kostnadseffektivitet har den kolvdrivna motorn segrat. Roterande motorer \u00e4r inte lika ekonomiska eftersom de har ett l\u00e4gre kompressionsf\u00f6rh\u00e5llande och l\u00e4gre termodynamisk effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r de mycket mjukare och tystare eftersom det finns f\u00e4rre r\u00f6rliga delar i en roterande motor och dessa delar r\u00f6r sig l\u00e5ngsammare. Kompressionsf\u00f6rh\u00e5llandet i en roterande motor \u00e4r l\u00e4gre, de inre motorkomponenterna r\u00f6r sig ocks\u00e5 l\u00e5ngsammare, vilket i teorin g\u00f6r dem mer tillf\u00f6rlitliga p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Mazda \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att tillverka fantastiska rotationsmotorer, och Mazda RX-7 och RX-8 \u00e4r de tv\u00e5 mest popul\u00e4ra Mazda-bilarna med rotationsmotor. Citroen GS Birotor fanns ocks\u00e5 med en roterande motor, men GS Birotor misslyckades med att vara tillf\u00f6rlitlig och effektiv vilket gjorde att endast n\u00e5gra hundra av dessa n\u00e5gonsin byggdes.<\/p>\n\n\n\n

NSU var ett tyskt bilm\u00e4rke fr\u00e5n det kalla krigets tid, NSU Wankel Spider och NSU Ro80 var de tv\u00e5 b\u00e4sta bilarna de n\u00e5gonsin byggt, b\u00e5da med roterande motorer. Den mest fantastiska bilen med en roterande motor \u00e4r LeMans-bilen Mazda 787B, den enda bilen med roterande motor som n\u00e5gonsin vunnit 24 timmars LeMans.<\/p>\n\n\n\n

Mazda RX-7 – JDM Royalty<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en bilentusiast \u00e4r chansen stor att du redan \u00e4r \u00f6verv\u00e4ldigad av RX-7 eftersom denna Mazda-sportbil med roterande motor \u00e4r en av de mest k\u00e4nda JDM-tuners som n\u00e5gonsin funnits. RX-7 finns med en 12A Turbo eller icke-turbo motor, 13B motor i antingen icke-turbo, enkel turbo eller sekventiell twin-turbo konfiguration.<\/p>\n\n\n\n

Vissa s\u00e4ger att RX-7 \u00e4r den allra b\u00e4sta driftbilen som n\u00e5gonsin har funnits, men det fina med RX-7 \u00e4r att den kan leverera ganska mycket i alla aspekter av livlig k\u00f6rning. De man b\u00f6r skaffa \u00e4r RX-7 av andra generationen eller den \u00f6verl\u00e4gsna tredje generationen. 2500-3000 dollar \u00e4r det l\u00e4gsta du m\u00e5ste betala f\u00f6r andra generationen medan RX-7 av tredje generationen kostar mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 mycket i genomsnitt.<\/p>\n\n\n\n

Mazda RX-8 – V\u00e4rdig efterf\u00f6ljare till RX-7<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r om\u00f6jligt att prata om roterande motorer utan att n\u00e4mna Mazda, och RX-8 ligger ocks\u00e5 h\u00f6gst upp p\u00e5 listan \u00f6ver de b\u00e4sta bilarna med roterande motorer. RX-8 var den sista riktiga rotarymotorn p\u00e5 marknaden, och RX-8 upph\u00f6rde att tillverkas 2012. RX-8 hade en hel del hype att leva upp till med tanke p\u00e5 att den var RX-7s efterf\u00f6ljare.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt levde RX-8 upp till hypen eftersom 13B-motorn hade alla de fantastiska egenskaper som en rotarymotor b\u00f6r ha – j\u00e4mn kraft\u00f6verf\u00f6ring, h\u00f6gt varvtal, galet ljud. Men den hade ocks\u00e5 alla de inneboende nackdelarna med en roterande motor, och det \u00e4r br\u00e4nsleineffektivitet och d\u00e5lig tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Citroen GS Birotor – Snyggt f\u00f6rs\u00f6k Citroen<\/h2>\n\n\n\n

Citroen GS \u00e4r f\u00f6rmodligen en av de st\u00f6rsta succ\u00e9erna som Citroen n\u00e5gonsin har gjort, men GS Birotor faller verkligen inte in i den bilden. Det officiella namnet var Citroen GZ, men de flesta kallade den f\u00f6r Birotor GS. \u00c4nd\u00e5 erbj\u00f6d BS Birotor en otroligt smidig kraft\u00f6verf\u00f6ring och den hydropneumatiska fj\u00e4dringen var fantastisk.<\/p>\n\n\n\n

Oljekrisen 1970 b\u00f6rjade dock och den signalerade en ned\u00e5tg\u00e5ende spiral f\u00f6r GZ Birotor eftersom det var en otroligt ineffektiv bil vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning. N\u00e4r allt kommer omkring \u00e4r roterande motorer i sig ineffektiva. Mindre \u00e4n 900 av dessa byggdes n\u00e5gonsin och Citro\u00ebn ville ta avst\u00e5nd fr\u00e5n modellen helt och h\u00e5llet men misslyckades med att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

NSU Spider\/NSU Ro80 – farf\u00e4der till den moderna Audi<\/h2>\n\n\n\n

NSU l\u00e5g i f\u00f6re detta V\u00e4sttyskland och var det allra f\u00f6rsta v\u00e4sterl\u00e4ndska m\u00e4rket som utvecklade en roterande motor. De tv\u00e5 mest popul\u00e4ra modellerna var Wankel Spider och Ro80, som b\u00e5da erbj\u00f6d en 995 cc roterande motor med cirka 105 hk.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa modeller har framhjulsdrift, men tillf\u00f6rlitligheten var ett stort problem. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att dagens Audi hade sina r\u00f6tter i bilf\u00f6retaget NSU.<\/p>\n\n\n\n

MAZDA 787B – En ikon inom motorsporten<\/h2>\n\n\n\n

Mazda 787B \u00e4r den enda bil utrustad med en roterande motor som n\u00e5gonsin har vunnit i den mest prestigefyllda motorsportens j\u00e4mnaste av dem alla – The 24hrs of LeMans. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det ingen \u00f6verraskning att v\u00e4rdet p\u00e5 Mazda 787B-racerbilar bokstavligen har stigit till \u00f6ver 2 miljoner dollar.<\/p>\n\n\n\n

787B \u00e4r utrustad med en 4-rotormotor med 700 hk och 9000 rpm, och det kombinerade effekt-viktf\u00f6rh\u00e5llandet f\u00f6r 787B \u00e4r 843 hk per ton. 787B k\u00e4nnetecknas av ett skrikande motorljud som \u00e4r s\u00e5 h\u00f6gt att 787B inte ens kan anv\u00e4ndas p\u00e5 de flesta moderna racerbanor.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

G\u00f6r roterande motorer en comeback?<\/h3>\n\n\n\n

Under ganska m\u00e5nga \u00e5r har ingen varit intresserad av att tillverka roterande motorer eftersom de kostar mycket pengar att utveckla och de kostar mycket pengar att driva. Mazda har dock bekr\u00e4ftat att de kommer att tillverka en bil med en roterande motor f\u00f6r modell\u00e5ret 2022.<\/p>\n\n\n\n

Bilen i fr\u00e5ga kommer dock inte att konkurrera med s\u00e5dana som RX Mazda-familjen eftersom motorn \u00e4r avsedd f\u00f6r Mazda MX-30, den kommande Mazda EV\/Hybrid. Hur som helst inneb\u00e4r utformningen av en roterande motor f\u00f6r vilket \u00e4ndam\u00e5l som helst s\u00e4kerligen att den roterande motorn fortfarande har n\u00e5got att erbjuda, \u00e4ven \u00e5r 2022.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r roterande motorer mer tillf\u00f6rlitliga och billigare att underh\u00e5lla?<\/h3>\n\n\n\n

I teorin borde de vara det, i praktiken inte s\u00e5 mycket. Som tidigare n\u00e4mnts best\u00e5r roterande motorer av f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att det finns f\u00e4rre problem med en roterande motor.<\/p>\n\n\n\n

Historien har dock visat att roterande motorer egentligen inte \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n sina kolvdrivna motsvarigheter. N\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll \u00e4r de billigare att underh\u00e5lla, men bara om man vet vad man g\u00f6r, f\u00f6r att underh\u00e5lla en roterande motor \u00e4r en helt annan historia.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil med roterande motor \u00e4r b\u00e4st att k\u00f6pa?<\/h3>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta rotarymotorn att k\u00f6pa just nu \u00e4r f\u00f6rmodligen en tidigare Mazda RX-8-modell eftersom den kan f\u00e5s f\u00f6r mindre \u00e4n 10 000 dollar f\u00f6r ett hyggligt exemplar. Naturligtvis \u00e4r RX-8 inte s\u00e5 p\u00e5litlig, men den \u00e4r inte hemsk. Detta \u00e4r s\u00e4rskilt klokt om du vet ett och annat om att sj\u00e4lv underh\u00e5lla rotarymotorer.
RX-8 \u00e4r en spr\u00e5ngbr\u00e4da mellan en svunnen era av Mazda-rotarmotorer och moderna konsumenters vardagsbilar. Detta inneb\u00e4r att RX-8 kan k\u00f6ras dagligen, men den kan ocks\u00e5 trimmas f\u00f6r att producera l\u00f6jliga h\u00e4stkrafter och den kan ocks\u00e5 driva av efterfr\u00e5gan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Roterande motorer (Wankelmotorer) var tidigare standard f\u00f6r m\u00e5nga motordrivna fordon, men tack vare betydande effektivitetsf\u00f6rb\u00e4ttringar och kostnadseffektivitet har den kolvdrivna motorn segrat. Roterande motorer \u00e4r inte lika ekonomiska eftersom de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2326"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2326"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2326\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2327,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2326\/revisions\/2327"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2326"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2326"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2326"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}