{"id":2324,"date":"2021-12-10T11:41:06","date_gmt":"2021-12-10T11:41:06","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2324"},"modified":"2021-12-10T11:41:10","modified_gmt":"2021-12-10T11:41:10","slug":"vilka-bildorrar-oppnas-uppat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-bildorrar-oppnas-uppat\/","title":{"rendered":"Vilka bild\u00f6rrar \u00f6ppnas upp\u00e5t?"},"content":{"rendered":"\n

Det finns ett par olika varianter av d\u00f6rrar som g\u00e5r upp\u00e5t, och de mest k\u00e4nda av dem alla \u00e4r fj\u00e4rilsd\u00f6rrar, saxd\u00f6rrar och m\u00e5svingard\u00f6rrar. Vissa tillverkare som Koenigsegg gillar att modifiera sina d\u00f6rrar lite grann s\u00e5 att de kan sticka ut lite mer \u00e4n de andra.<\/p>\n\n\n\n

D\u00f6rrar som dessa f\u00f6rknippas ofta med exotiska bilar som sportbilar, superbilar eller klassiska bilar. Po\u00e4ngen med dessa d\u00f6rrar \u00e4r att framkalla dramatik och f\u00e5 anv\u00e4ndarupplevelsen att k\u00e4nnas mer som ett tillf\u00e4lle \u00e4n en vardaglig h\u00e4ndelse.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dana \u00e4r dessa d\u00f6rrar inte s\u00e5 vanliga, vilket medf\u00f6r en hel del inv\u00e4ndningar. Delar \u00e4r vanligtvis exponentiellt dyrare och du m\u00e5ste ofta best\u00e4lla delar direkt fr\u00e5n tillverkaren vilket \u00f6kar priset avsev\u00e4rt j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt kan dessa d\u00f6rrar hittas p\u00e5 bilar fr\u00e5n Lamborghini, Ferraris, McLarens, Mercedes Benz, Pagani, BMW, Maserati, Rimac, Alfa Romeo, Ford och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Saxd\u00f6rrar – k\u00e4nd av Lamborghini Countach.<\/h2>\n\n\n\n

En man vid namn Marcello Gandini kom med en design f\u00f6r superbilens efterf\u00f6ljare till den legendariska Lamborghini Miura. Marcello var mycket engagerad i bildesign redan i slutet av 1960-talet, och den allra f\u00f6rsta bilen med saxd\u00f6rrar var konceptbilen Alfa Romeo Carabo fr\u00e5n 1968.<\/p>\n\n\n\n

Gandini fortsatte dock att designa den ikoniska Lamborghini Countach som var den allra f\u00f6rsta Lamborghini med saxd\u00f6rrar, och sedan dess har saxd\u00f6rrar blivit ett k\u00e4nnetecken f\u00f6r varje flaggskepp V12 Lamborghini. Efter Countach kom Diablo, sedan Murcielago och nu Aventador.<\/p>\n\n\n\n

Men saxd\u00f6rrar var inte bara begr\u00e4nsade till Lamborghinis superbilar. Andra superbilar som Lykan Hypersport anv\u00e4nde ocks\u00e5 en iteration av saxd\u00f6rrar som ocks\u00e5 gick upp\u00e5t, men dessa d\u00f6rrar var g\u00e5ngj\u00e4rnsf\u00f6rsedda p\u00e5 baksidan vilket var en unik touch.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4rld\u00f6rrar – Ber\u00f6md av McLaren F1<\/h2>\n\n\n\n

Fj\u00e4rld\u00f6rrar \u00e4r annorlunda \u00e4n saxd\u00f6rrar \u00e4ven om m\u00e5nga tror att de \u00e4r samma sak. Den st\u00f6rsta skillnaden mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r att fj\u00e4rilsd\u00f6rrar \u00f6ppnas upp\u00e5t och ut\u00e5t, medan saxd\u00f6rrar g\u00e5r rakt upp\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

En annan skillnad mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r det faktum att fj\u00e4rilsd\u00f6rrar ofta \u00e4r b\u00e5de topph\u00e4ngda och g\u00e5ngj\u00e4rn p\u00e5 A-stolpen medan saxd\u00f6rrar oftast \u00e4r g\u00e5ngj\u00e4rn p\u00e5 ett enda st\u00e4lle, och det \u00e4r en av stolparna. McLaren F1 var inte den f\u00f6rsta bilen med fj\u00e4rilsd\u00f6rrar, men den var definitivt den bil som gjorde dem k\u00e4nda.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4nda sedan dess har alla McLaren-modeller haft fj\u00e4rilsd\u00f6rrdesignen, och det g\u00f6r de fortfarande. Ferrari \u00e4r ocks\u00e5 angel\u00e4gen om att anv\u00e4nda fj\u00e4rilsd\u00f6rrar f\u00f6r sina toppmodeller som Ferrari Enzo och LaFerrari. BMW anv\u00e4nder sig av fj\u00e4rilsd\u00f6rrdesignen p\u00e5 BMW i8, och Ford anv\u00e4nder sig ocks\u00e5 av fj\u00e4rilsd\u00f6rrar p\u00e5 nya Ford GT.<\/p>\n\n\n\n

Gullwing\/Falcon-d\u00f6rrar – k\u00e4nd av Mercedes 300SL.<\/h2>\n\n\n\n

Gullwing\/Falcon-d\u00f6rrar \u00e4r de mest s\u00e4llsynta av dem alla, och endast en handfull bilar anv\u00e4nder denna d\u00f6rrdesign, och Mercedes 300SL Gullwing var den bil som gjorde dem ber\u00f6mda. Den rena betydelsen av denna d\u00f6rrkonstruktion \u00e4r uppenbar f\u00f6r 300SL eftersom roadsterversionen inte har dessa d\u00f6rrar, vilket i sin tur s\u00e4nkte v\u00e4rdet p\u00e5 300SL Roadster-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Bugatti Type 64 anv\u00e4nde den h\u00e4r d\u00f6rrdesignen \u00e4nnu tidigare, men Type 64 \u00e4r s\u00e5 s\u00e4llsynt att inte m\u00e5nga m\u00e4nniskor ens vet att den finns. Det finns dock en annan bil som \u00e4r nog \u00e4nnu mer ber\u00f6md \u00e4n alla de bilar som h\u00f6rs i den h\u00e4r artikeln som ocks\u00e5 anv\u00e4nder Gull-wing-d\u00f6rrar, och det \u00e4r den legendariska DeLorean.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Gullwing-d\u00f6rrar inte syntes n\u00e5gonstans p\u00e5 l\u00e4nge var Mercedes SLS AMG den andliga efterf\u00f6ljaren till 300SL. SLS fanns \u00e4ven i coup\u00e9- och roadsterform, men endast coup\u00e9versionen var utrustad med Gullwing-d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model X var den f\u00f6rsta SUV:n och sannolikt den enda som n\u00e5gonsin hade Gullwing-d\u00f6rrar eller som Tesla gillar att kalla dem – Falcon-d\u00f6rrar. Tesla anv\u00e4nde den h\u00e4r d\u00f6rrdesignen eftersom den f\u00e5r bilen att se mer futuristisk ut och den gjorde ocks\u00e5 bilen mer praktisk.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den coolaste typen av bild\u00f6rrar?<\/h4>\n\n\n\n

De coolaste d\u00f6rrarna byggs av Koenigsegg och de kallas ”Dihedral Synchrohelix Actuation”-d\u00f6rrar. Dessa d\u00f6rrar kombinerar ett par olika mekanismer f\u00f6r att g\u00f6ra d\u00f6rrarna unika f\u00f6r Koenigsegg. De \u00e4r utrustade med extremt avancerade g\u00e5ngj\u00e4rn som \u00f6ppnar d\u00f6rren ut\u00e5t och upp\u00e5t, men inte som fj\u00e4rilsd\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Dessa d\u00f6rrar \u00e4r mycket mer komplexa \u00e4n s\u00e5. N\u00e4r de \u00f6ppnas verkar det som om de inte ens \u00e4r f\u00e4sta vid sj\u00e4lva bilen. De \u00e4r ocks\u00e5 utrustade med n\u00e4rhetssensorer f\u00f6r att korrekt m\u00e4ta avst\u00e5ndet mellan d\u00f6rrarna och golvet f\u00f6r att inte skada d\u00f6rrarna eftersom de kan styras med en fj\u00e4rrkontroll.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den konstigaste typen av bild\u00f6rrar?<\/h4>\n\n\n\n

BMW \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sin konservatism n\u00e4r det g\u00e4ller sportbilar. De vet vad BMW-kunderna vill ha och de levererar utan att g\u00f6ra ett stort v\u00e4sen av det, \u00e5tminstone innan de gjorde nya BMW M3\/M4. BMW Z1 var dock lite av ett experiment av BMW eftersom det var den f\u00f6rsta, och definitivt den sista BMW coup\u00e9 som hade skjutd\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Skjutd\u00f6rrar \u00e4r faktiskt inte ovanliga inom bilindustrin eftersom m\u00e5nga sk\u00e5pbilar och minibussar anv\u00e4nder dem, men d\u00f6rrarna som finns p\u00e5 Z1 glider ned\u00e5t vilket \u00e4r ganska konstigt. Som s\u00e5dan \u00e4r BMW Z1 den \u00f6verl\u00e4gset konstigaste bilen som finns n\u00e4r det g\u00e4ller d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Vilka andra typer av d\u00f6rrar finns det?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rutom vanliga d\u00f6rrar och de d\u00f6rrtyper som listas h\u00e4r finns det ocks\u00e5 n\u00e5gra intressanta d\u00f6rrtyper. Den mest k\u00e4nda av dem alla \u00e4r sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar som f\u00f6r n\u00e4rvarande endast anv\u00e4nds av Rolls Royce, men andra m\u00e4rken som Lincoln, Mazda och BMW har anv\u00e4nt dem under de senaste \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Aston Martin anv\u00e4nder s\u00e5 kallade ”Swan Doors” som \u00f6ppnas i en liten vinkel f\u00f6r att perfekt passa ihop med Aston Martin-vingarna som sitter p\u00e5 m\u00e4rket. Den f\u00f6rsta generationens Ford GT anv\u00e4nder s\u00e5 kallade ”Guillotine Doors” av uppenbara sk\u00e4l, men de utformades p\u00e5 det s\u00e4ttet f\u00f6r att g\u00f6ra det s\u00e5 enkelt som m\u00f6jligt att ta sig in i bilen n\u00e4r man b\u00e4r hj\u00e4lm.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det finns ett par olika varianter av d\u00f6rrar som g\u00e5r upp\u00e5t, och de mest k\u00e4nda av dem alla \u00e4r fj\u00e4rilsd\u00f6rrar, saxd\u00f6rrar och m\u00e5svingard\u00f6rrar. Vissa tillverkare som Koenigsegg gillar att modifiera<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2324"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2324"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2324\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2325,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2324\/revisions\/2325"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2324"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2324"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2324"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}