{"id":2322,"date":"2021-12-10T11:40:14","date_gmt":"2021-12-10T11:40:14","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2322"},"modified":"2021-12-10T11:40:17","modified_gmt":"2021-12-10T11:40:17","slug":"varfor-har-inte-fler-bilar-sjalvmordsdorrar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-har-inte-fler-bilar-sjalvmordsdorrar\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r har inte fler bilar sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar?"},"content":{"rendered":"\n

Sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar n\u00e5dde sin h\u00f6jdpunkt efter andra v\u00e4rldskriget och nu verkar det som om endast en handfull tillverkare \u00e4r villiga och kapabla att anv\u00e4nda denna typ av d\u00f6rrdesign. Sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar, coach-d\u00f6rrar och bakre g\u00e5ngj\u00e4rnsd\u00f6rrar \u00e4r de vanligaste namnen p\u00e5 denna d\u00f6rrkonstruktion.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att de flesta bilar tenderar att erbjuda normala d\u00f6rrar \u00e4r att normala d\u00f6rrar \u00e4r b\u00e4st. Oavsett hur man ser p\u00e5 saken \u00e4r sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar inte alls lika praktiska. N\u00e4r du \u00f6ppnar bakre g\u00e5ngj\u00e4rnsd\u00f6rrar helt och h\u00e5llet \u00e4r det extremt sv\u00e5rt att dra igen d\u00f6rrarna eftersom de \u00e4r tunga och l\u00e5ngt borta.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom kallas de f\u00f6r sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar eftersom de \u00e4r farligare \u00e4n de flesta d\u00f6rrar n\u00e4r det g\u00e4ller passagerars\u00e4kerheten. Rolls Royce \u00e4r dock ett m\u00e4rke som \u00e4r stolt \u00f6ver att anv\u00e4nda de finaste material och mekanismer som m\u00e4nniskan k\u00e4nner till, s\u00e5 det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga att sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar \u00e4r d\u00e5liga s\u00e5 l\u00e4nge Rolls anv\u00e4nder dem.<\/p>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts \u00e4r sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar tunga och l\u00e5ngt borta n\u00e4r de \u00e4r helt \u00f6ppna, men Rolls erbjuder assisterade d\u00f6rrar som g\u00f6r hela processen mycket enklare. Oavsett vad du tycker om dessa d\u00f6rrars praktiska funktion kan ingen f\u00f6rneka hur l\u00e4ttillg\u00e4ngliga de \u00e4r och hur coola de ser ut.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar med sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar – Varf\u00f6r fler bilar borde anv\u00e4nda sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar<\/h2>\n\n\n\n

Bakre g\u00e5ngj\u00e4rnsd\u00f6rrar m\u00f6jligg\u00f6r en enklare och mer graci\u00f6s in- och utstigning ur bilen, vilket \u00e4r viktigt p\u00e5 lyxbilar. D\u00f6rrar som dessa ger ocks\u00e5 chauff\u00f6rer l\u00e4ttare tillg\u00e5ng till bakd\u00f6rren, och det \u00e4r mycket l\u00e4ttare att installera en barnstol i en bil som \u00e4r utrustad med bakre g\u00e5ngj\u00e4rnsd\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar anv\u00e4nder sig av ett bakre g\u00e5ngj\u00e4rn beh\u00f6vs ingen B-stolpe, vilket kan g\u00f6ra bilens design mycket mer exklusiv. Som tidigare n\u00e4mnts erbjuder Rolls Royce assisterade sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar vilket g\u00f6r dem l\u00e4tta att \u00f6ppna och st\u00e4nga. Denna mekanism fungerar dock inte perfekt om marken inte \u00e4r j\u00e4mn.<\/p>\n\n\n\n

Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att trycka p\u00e5 en knapp inne i bilen s\u00e5 st\u00e4nger d\u00f6rrarna sig sj\u00e4lva helt. Rolls Royce erbjuder inte d\u00f6rrar med helt assisterad \u00f6ppning eftersom detta medf\u00f6r vissa s\u00e4kerhetsproblem. Rolls har dock gjort d\u00f6rr\u00f6ppningsprocessen enklare genom att hj\u00e4lpa dig n\u00e4r du \u00f6ppnar d\u00f6rrarna.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelar med sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar – varf\u00f6r alla bilar b\u00f6r avst\u00e5 fr\u00e5n dem<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om de \u00e4r snygga och coola att se p\u00e5 \u00e4r de lite tveksamma ur s\u00e4kerhetssynpunkt eftersom de l\u00e4tt kan \u00f6ppnas n\u00e4r man \u00e4r i r\u00f6relse. Det inneb\u00e4r att om du inte st\u00e4nger dem helt kan en vindpust l\u00e4ttare \u00f6ppna dem eftersom de \u00f6ppnas mot vindfl\u00f6det.<\/p>\n\n\n\n

Om du dessutom r\u00e5kar \u00f6ppna en vanlig d\u00f6rr i trafiken och om en bil tr\u00e4ffar den kommer de att \u00f6verdriva d\u00f6rren, men du har en st\u00f6rre chans att klara dig oskadd fr\u00e5n hela pr\u00f6vningen. Om d\u00e4remot n\u00e5gon sl\u00e5r in i dina d\u00f6rrar n\u00e4r du stiger ut ur en bil utrustad med sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar har du st\u00f6rre sannolikhet att bli mosad av d\u00f6rrarna.<\/p>\n\n\n\n

Det st\u00f6rsta problemet med sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar \u00e4r dock att de p\u00e5verkar den strukturella integriteten f\u00f6r mycket om det inte finns n\u00e5gon B-stolpe. F\u00f6rest\u00e4ll dig en sidokollision mot en bil utan B-stolpe, s\u00e4rskilt n\u00e4r du vet att krockar som dessa l\u00e4tt kan sluta tragiskt, \u00e4ven vid l\u00e4gre hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att tillverkarna m\u00e5ste kompensera f\u00f6r avsaknaden av B-stolpen, vilket kan \u00f6ka tillverkningskostnaderna exponentiellt. P\u00e5 det hela taget, om sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar \u00e4r s\u00e5 bra som vissa tror att de \u00e4r, skulle de vara mer allm\u00e4nt tillg\u00e4ngliga.<\/p>\n\n\n\n

Bilar med sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar – Varf\u00f6r anv\u00e4nder de dem trots allt?<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en ny bil som erbjuds med sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar m\u00e5ste du antingen spendera en f\u00f6rm\u00f6genhet f\u00f6r att k\u00f6pa en Rolls Royce-bil eller s\u00e5 kan du kolla in Lincoln Coach Edition Continental, Mazda MX30 eller BMW i3.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att dessa bilar anv\u00e4nder sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar \u00e4r olika. Rolls Royce anv\u00e4nder dem f\u00f6r att de g\u00f6r sina bilar exklusiva vilket g\u00f6r dem unika. Detta \u00e4r den fr\u00e4msta anledningen till att Rolls anv\u00e4nder dem, s\u00e4rskilt eftersom d\u00f6rrar som dessa en g\u00e5ng f\u00f6rknippades med lyxbilar, och det \u00e4r d\u00e4rifr\u00e5n som namnet coachd\u00f6rrar har sitt ursprung.<\/p>\n\n\n\n

Lincoln Continental anv\u00e4nder sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar f\u00f6r att p\u00e5minna om \u00e4ldre Lincoln-bilar som var k\u00e4nda f\u00f6r att anv\u00e4nda denna d\u00f6rrdesign. Mazda anv\u00e4nder dem eftersom bakd\u00f6rrarna \u00e4r f\u00f6r sm\u00e5, och de p\u00e5verkar inte den strukturella integriteten s\u00e5 mycket vilket ocks\u00e5 \u00e4r anledningen till att i3 anv\u00e4nder dem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Kan jag utrusta min bil med sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det kan du verkligen, och det finns n\u00e5gra f\u00f6retag d\u00e4r ute som \u00e4r villiga att g\u00f6ra det \u00e5t dig f\u00f6r cirka 1000 dollar. Naturligtvis varierar priset beroende p\u00e5 hur m\u00e5nga d\u00f6rrar du vill byta ut och hur sofistikerad mekanismen ska vara.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det m\u00f6jligt att omvandla dina vanliga d\u00f6rrar till sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar. Detta \u00e4r en vanlig trend inom eftermarknaden f\u00f6r lyxbilar och m\u00e5nga entusiaster gillar d\u00f6rrar som dessa. Om du g\u00f6r detta kommer det dock att m\u00f6rda din bils \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde i processen.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de coolaste bild\u00f6rrarna p\u00e5 marknaden?<\/h3>\n\n\n\n

Koenigsegg \u00e4r ett svenskt hyperbilsm\u00e4rke som anv\u00e4nder s\u00e5 kallade ”Twisted Synchrohelix Actuation”-d\u00f6rrar. Dessa d\u00f6rrar \u00e4r de absolut coolaste i hela bilindustrin eftersom de \u00f6ppnas ut\u00e5t och upp\u00e5t. G\u00e5ngj\u00e4rnsmekanismen \u00e4r extremt avancerad och det kr\u00e4vs en hel del ingenj\u00f6rskonst f\u00f6r att g\u00f6ra dem s\u00e4kra och tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n\n\n\n

De kan dock vara lite problematiska n\u00e4r det g\u00e4ller h\u00f6ga trottoarkanter, men Koenigsegg l\u00f6ste problemet genom att inf\u00f6rliva n\u00e4rhetssensorer i d\u00f6rrkarmen, s\u00e5 att d\u00f6rrarna varnar dig n\u00e4r du f\u00e5r dem f\u00f6r n\u00e4ra en trottoarkant.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r fj\u00e4rilsd\u00f6rrar och saxd\u00f6rrar samma sak?<\/h3>\n\n\n\n

Fj\u00e4rld\u00f6rrar har g\u00e5ngj\u00e4rn vid A-stolpen, och det \u00e4r det som g\u00f6r dem unika och skiljer dem fr\u00e5n alla andra typer av d\u00f6rrar. Saxd\u00f6rrar \u00e5 andra sidan har g\u00e5ngj\u00e4rn framtill precis som vanliga d\u00f6rrar, men skillnaden \u00e4r att de \u00f6ppnas upp\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r fj\u00e4rilsd\u00f6rrar och saxd\u00f6rrar inte alls samma sak. Fj\u00e4rld\u00f6rrar vrider sig ocks\u00e5 i en vinkel n\u00e4r de \u00f6ppnas medan saxd\u00f6rrar f\u00f6rblir uppr\u00e4tt under hela processen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar n\u00e5dde sin h\u00f6jdpunkt efter andra v\u00e4rldskriget och nu verkar det som om endast en handfull tillverkare \u00e4r villiga och kapabla att anv\u00e4nda denna typ av d\u00f6rrdesign. Sj\u00e4lvmordsd\u00f6rrar, coach-d\u00f6rrar och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2322"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2322"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2322\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2323,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2322\/revisions\/2323"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2322"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2322"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2322"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}