{"id":2318,"date":"2021-12-10T11:34:21","date_gmt":"2021-12-10T11:34:21","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2318"},"modified":"2021-12-10T11:34:23","modified_gmt":"2021-12-10T11:34:23","slug":"nar-slutade-bilarna-att-anvanda-pop-up-stralkastare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/nar-slutade-bilarna-att-anvanda-pop-up-stralkastare\/","title":{"rendered":"N\u00e4r slutade bilarna att anv\u00e4nda pop-up-str\u00e5lkastare?"},"content":{"rendered":"\n

Pop-up-str\u00e5lkastare var ett k\u00e4nnetecken p\u00e5 70-talet och tidigt 80-tal, men sedan b\u00f6rjan av det nya \u00e5rtusendet har de flesta biltillverkare b\u00f6rjat \u00f6verge pop-up-str\u00e5lkastarna. Det fina med pop-up-str\u00e5lkastare var att de verkade m\u00e4nskligare och mer intressanta j\u00e4mf\u00f6rt med alla andra str\u00e5lkastare p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Hela id\u00e9n bakom str\u00e5lkastare som virtuellt kan \u00f6ppnas och st\u00e4ngas precis som m\u00e4nskliga \u00f6gon fascinerade m\u00e5nga k\u00f6pare, s\u00e4rskilt eftersom s\u00e5dana str\u00e5lkastare anv\u00e4ndes p\u00e5 n\u00e5gra av de mest ikoniska bilarna fr\u00e5n den tidsperioden, s\u00e4rskilt Lamborghini Countach och Lotus Esprit.<\/p>\n\n\n\n

C5 Corvette var dock den sista mainstream-modellen som n\u00e5gonsin hade popup-str\u00e5lkastare 2004, och sedan dess har de l\u00e4nge varit begravda i det f\u00f6rflutna. Huvudsk\u00e4let till att pop-up-str\u00e5lkastarna f\u00f6rsvann var att de var tveksamma ur fotg\u00e4ngars\u00e4kerhetssynpunkt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det i USA inte \u00e4r strikt f\u00f6rbjudet att d\u00f6lja str\u00e5lkastare har EU gjort stora anstr\u00e4ngningar f\u00f6r att g\u00f6ra bilarna s\u00e4krare f\u00f6r b\u00e5de passagerare och fotg\u00e4ngare. Att konstruera pop-up-str\u00e5lkastare som uppfyller s\u00e5dana lagar \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r ganska kostsamt, om det ens \u00e4r m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar med pop-up-str\u00e5lkastare – varf\u00f6r vi b\u00f6r \u00e5terinf\u00f6ra dem<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga s\u00e5 kallade l\u00e4mningar fr\u00e5n det f\u00f6rflutna har f\u00e5tt en andra chans, ett utm\u00e4rkt exempel p\u00e5 detta \u00e4r den ”nya” Lamborghini Countach. M\u00e4nniskor verkar \u00e4lska vintage saker eftersom de p\u00e5minner dem om olika tider, s\u00e5 bilar och funktioner som dessa utg\u00f6r n\u00e5got av en tidskapsel som g\u00f6r dem unika och v\u00e4rda att uppleva.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen med en pop-up str\u00e5lkastarkonstruktion. De f\u00e5r bilen att skrika arv, och det \u00e4r ett kort som m\u00e5nga biltillverkare \u00e4lskar att spela numera, s\u00e4rskilt Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati och Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom g\u00f6r pop-up-str\u00e5lkastare att bilen blir mer aerodynamisk n\u00e4r lamporna inte anv\u00e4nds, vilket var s\u00e4rskilt viktigt f\u00f6rr i tiden n\u00e4r str\u00e5lkastare m\u00e5ste vara mycket st\u00f6rre. Detta innebar ocks\u00e5 att dina str\u00e5lkastare var n\u00e5got skyddade mot v\u00e4der och vind och st\u00f6ld.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelar med popup-str\u00e5lkastare – varf\u00f6r vi b\u00f6r l\u00e5ta dem vara kvar<\/h2>\n\n\n\n

Historien har sitt eget s\u00e4tt att tolka saker och ting, och man kan till och med s\u00e4ga att om befolkningen i allm\u00e4nhet \u00e4lskade pop-up-str\u00e5lkastare lika mycket som man trodde att de gjorde, skulle de fortfarande finnas kvar i dag. Ares Panther \u00e4r en superbil i extremt begr\u00e4nsad upplaga som sl\u00e4pptes 2020 med popup-str\u00e5lkastare, vilket g\u00f6r det ganska uppenbart att popup-str\u00e5lkastare inte \u00e4r helt d\u00f6da.<\/p>\n\n\n\n

Bilar som dessa \u00e4r dock nischbilar, och trots det var det bara Ares Panther som anv\u00e4nde sig av pop-up-str\u00e5lkastardesignen p\u00e5 senare tid. De \u00e4r on\u00f6diga, de tar alldeles f\u00f6r mycket plats under motorhuven och de inneb\u00e4r m\u00e5nga problem som inte ens beh\u00f6ver finnas.<\/p>\n\n\n\n

Ett vanligt problem med en pop-up str\u00e5lkastardesign \u00e4r kondensering i sj\u00e4lva lamporna eftersom mekanismen inte \u00e4r vattent\u00e4t. Dessa \u00e4r ocks\u00e5 ibland k\u00e4nda f\u00f6r att fastna under vintertid eftersom f\u00f6r mycket is bildas mellan den r\u00f6rliga enheten och resten av bilen.<\/p>\n\n\n\n

Coolaste bilarna med popup-str\u00e5lkastare – varf\u00f6r vi \u00e4lskar dem i f\u00f6rsta hand<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga fantastiska bilar kom med pop-up-str\u00e5lkastare, men ingen av dem \u00e4r inte ens tilln\u00e4rmelsevis lika cool som Lamborghini Countach och dess tidiga efterf\u00f6ljare – Diablo. F\u00f6rutom dessa tv\u00e5 raggande tjurar var Lotus Esprit och Porsche 924 ocks\u00e5 ganska popul\u00e4ra tack vare pop-up-str\u00e5lkastare.<\/p>\n\n\n\n

Den ursprungliga BMW 8-serien var ocks\u00e5 en av de mest ikoniska bilarna med pop-up str\u00e5lkastare eftersom den f\u00f6rsta generationen av 8-serien s\u00e5g ut som ett rymdskepp. Den skilde sig s\u00e5 mycket fr\u00e5n resten av BMW:s sortiment att den p\u00e5 s\u00e4tt och vis drev 8-serien till ikonisk BMW-status.<\/p>\n\n\n\n

Men om du verkligen \u00e4lskar pop-up-str\u00e5lkastare p\u00e5 superbilar ska du se till att kolla in Cizeta V16T eftersom denna kilformade superbil hade dubbla pop-up-str\u00e5lkastare. F\u00f6rutom pop-ups hade denna galna bil ocks\u00e5 en tv\u00e4rg\u00e5ende 16-cylindrig motor.<\/p>\n\n\n\n

De tre sista bilarna som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna \u00e4r Ferrari 356 GTB\/4, DeTomaso Pantera och den lika ikoniska Maserati Ghibli. Bilar som dessa \u00e4r anledningen till att folk \u00e4lskar id\u00e9n om pop-up str\u00e5lkastare, men det verkar som om s\u00e5dana konstruktioner aldrig kommer att n\u00e5 en mer betydande niv\u00e5 av efterfr\u00e5gan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken bil hade de f\u00f6rsta pop-up-str\u00e5lkastarna?<\/h3>\n\n\n\n

Cord 810 presenterades f\u00f6r allm\u00e4nheten 1936, strax f\u00f6re andra v\u00e4rldskriget, men det var den allra f\u00f6rsta bilen som n\u00e5gonsin anv\u00e4nde sig av pop-up-str\u00e5lkastare. Cord 810 var otroligt avancerad f\u00f6r sin tid, n\u00e5got som \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort du tar en titt p\u00e5 bilen.<\/p>\n\n\n\n

Cord 810 hade en komprimerad 4,7L V8 med 125 h\u00e4stkrafter, vilket var mycket kraft f\u00f6r den tiden. Bilar som dessa \u00f6kar ocks\u00e5 i v\u00e4rde med tiden, s\u00e4rskilt efter att Jay Leno anv\u00e4nde en liknande modell f\u00f6r att visa upp den i sin popul\u00e4ra tv-serie om bilar.<\/p>\n\n\n\n

Vem uppfann pop-up-str\u00e5lkastare?<\/h3>\n\n\n\n

Designen med pop-up-str\u00e5lkastare introducerades f\u00f6rst av Gordon Buehrig med den tidigare n\u00e4mnda Cord 810. Det tog \u00e5rtionden innan resten av branschen ins\u00e5g potentialen hos pop-up-str\u00e5lkastare eftersom de blev ber\u00f6mda redan p\u00e5 70-talet.<\/p>\n\n\n\n

Den ursprungliga id\u00e9n som Buehrig f\u00f6reslog var att anv\u00e4nda elmotorer f\u00f6r att dra tillbaka str\u00e5lkastarna i monteringen, men kostnaderna var alldeles f\u00f6r stora. Detta innebar att popup-str\u00e5lkastarna p\u00e5 Cord 810 sk\u00f6ttes f\u00f6r hand, vilket ocks\u00e5 var ganska ovanligt f\u00f6r alla andra bilar med popup-str\u00e5lkastare.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra muskelbilar med pop-up-str\u00e5lkastare?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r uppenbart att pop-up-str\u00e5lkastare fr\u00e4mst f\u00f6rknippas med flamboyanta italienska superbilar, men \u00e4ven vissa amerikanska muskelbilar anv\u00e4nde sig av pop-up-str\u00e5lkastardesignen, och den mest k\u00e4nda av dem alla var 1960 \u00e5rs Pontiac GTO som anv\u00e4nde sitt galler f\u00f6r att d\u00f6lja str\u00e5lkastarna f\u00f6r att f\u00e5 bilen att se elakare ut.<\/p>\n\n\n\n

Dodge anv\u00e4nde ocks\u00e5 denna design p\u00e5 1969 \u00e5rs Dodge Daytona, och samma historia g\u00e4ller f\u00f6r 1970 \u00e5rs Plymouth Superbird. De mest k\u00e4nda amerikanska bilarna med pop-up-str\u00e5lkastare \u00e4r dock Chevy Corvette och Chevy Camaro.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Pop-up-str\u00e5lkastare var ett k\u00e4nnetecken p\u00e5 70-talet och tidigt 80-tal, men sedan b\u00f6rjan av det nya \u00e5rtusendet har de flesta biltillverkare b\u00f6rjat \u00f6verge pop-up-str\u00e5lkastarna. Det fina med pop-up-str\u00e5lkastare var att de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2318"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2318"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2318\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2319,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2318\/revisions\/2319"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2318"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2318"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2318"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}