{"id":2315,"date":"2021-12-10T11:30:22","date_gmt":"2021-12-10T11:30:22","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2315"},"modified":"2021-12-10T11:32:17","modified_gmt":"2021-12-10T11:32:17","slug":"vilka-bilar-har-pop-up-lampor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-bilar-har-pop-up-lampor\/","title":{"rendered":"Vilka bilar har popup-billjus?"},"content":{"rendered":"\n

Pop-up-str\u00e5lkastare var mycket popul\u00e4ra p\u00e5 80-talet. Den h\u00e4r enkla men eleganta funktionen fick bilen att se sportigare och f\u00f6rtrollande ut. Dessa str\u00e5lkastare lades dock ned av s\u00e4kerhetssk\u00e4l. Oavsett detta, vilka bilar har pop-up-lampor?<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r det ingen tillverkare som skapar bilar med pop-up-lampor. Detta beror p\u00e5 de nya best\u00e4mmelser som kr\u00e4ver att bilarnas framsida utformas s\u00e5 att de l\u00e4ttare kan deformeras. Eftersom det \u00e4r ganska utmanande att utforma dolda lampor som uppfyller denna lag ser m\u00e5nga tillverkare inte behovet av att skapa s\u00e5dana lampor.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de sista bilarna som sl\u00e4ppts ut p\u00e5 marknaden med pop-up-lampor \u00e4r Chevrolet Corvette C5 fr\u00e5n 2004 och Lotus Esprit fr\u00e5n 2004. S\u00e5 om du letar efter en bil med pop-up-lampor m\u00e5ste du \u00f6verv\u00e4ga begagnatmarknaden eftersom det inte tillverkas n\u00e5gra nya modeller.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r n\u00e5gra av de mest ikoniska bilarna med popup-lampor?<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rutom Chevrolet Corvette C5 och Lotus Esprit finns det m\u00e5nga andra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda bilar med popup-ljus. Dessa inkluderar Cord 810, BMW M1, Ferrari F40, Lamborghini Diablo, Porsche 928, Maserati Ghibli, BMW 8-serie, Honda NSX och Toyota 2000GT.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos Chevrolet Corvette C5 2004<\/h3>\n\n\n\n

Eftersom m\u00e5nga bilar med pop-up-str\u00e5lkastare tillverkades p\u00e5 80- och 90-talet \u00e4r det ganska sv\u00e5rt att hitta en begagnad bil med pop-up-str\u00e5lkastare i gott skick. Det finns dock en handfull Chevrolet Corvette C5-modeller som tillverkades 2004.<\/p>\n\n\n\n

Chevrolet Corvette C5 hade tre olika typer av bilar att v\u00e4lja mellan. Dessa var 2-d\u00f6rrars coup\u00e9, Z06 Coupe och cabriolet. Basmodellen var den 2-d\u00f6rrars coup\u00e9 som s\u00e5ldes fr\u00e5n 44 500 dollar. Den dyraste modellen var Z06 coupe som s\u00e5ldes f\u00f6r \u00f6ver 52 300 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa bilar var h\u00e4rliga och eleganta med enkla men attraktiva pop-up-str\u00e5lkastare. Chevrolet Corvette C5 p\u00e5 en 5,7-liters V-8-motor, som var mycket kraftfull p\u00e5 den tiden. Dessutom levererade den ocks\u00e5 upp till 2350 h\u00e4stkrafter och 360 lb-ft vridmoment. Med en 4-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r detta en av de finaste bilarna i sin generation.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom kunde Chevy Corvette C5 skryta med l\u00e4derkl\u00e4dsel, uppv\u00e4rmda speglar, luftkonditionering fram, automatisk tv\u00e5zonsautomatik, dimljus samt lumbast\u00f6d f\u00f6r f\u00f6rare och passagerare. Dessutom hade den ett bakhjulsdrivet system, vilket var exceptionellt i de flesta k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

Egenskaper hos 2004 \u00e5rs Lotus Esprit<\/h3>\n\n\n\n

En annan bil med popup-lampor som \u00e4r l\u00e4tt att hitta p\u00e5 begagnatmarknaden \u00e4r 2004 \u00e5rs Lotus Esprit. Till skillnad fr\u00e5n Chevy Corvette C5 erbjuder denna bil endast en 2-d\u00f6rrars coup\u00e9. Bilen \u00e4r dock mycket kraftfull, lyxig och bekv\u00e4m.<\/p>\n\n\n\n

Lotus Esprit 2004 hade en 3,5-liters V-8-motor som levererade upp till 350 h\u00e4stkrafter och 295 lb-ft vridmoment. Dessutom levereras bilen med en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da och ett bakhjulsdrivet system. Med s\u00e5dana egenskaper var Lotus Esprit en kraftfull och unik bil.<\/p>\n\n\n\n

Liksom Chevy Corvette C5 hade den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 pop-up-lampor och l\u00e4derkl\u00e4dsel i s\u00e4tet. Andra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda funktioner \u00e4r luftkonditionering fram, lumbast\u00f6d f\u00f6r f\u00f6rare och passagerare, 17-tums silveraluminiumf\u00e4lgar, nyckelman\u00f6ver, uppv\u00e4rmda speglar och dimljus.<\/p>\n\n\n\n

Lotus Esprit var dock mycket dyrare \u00e4n Chevy Corvette C5 eftersom den hade ett grundpris p\u00e5 cirka 90 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r pop-up-str\u00e5lkastare lagliga?<\/h3>\n\n\n\n

\u00d6verraskande nog \u00e4r pop-up-str\u00e5lkastare fortfarande lagliga. M\u00e5nga tillverkare tillverkar dock inte bilar med pop-up-lampor p\u00e5 grund av de str\u00e4nga lagar som styr utformningen av dessa lampor och de h\u00f6ga kostnaderna. D\u00e4rf\u00f6r ser m\u00e5nga tillverkare inte behovet av att skapa dem.<\/p>\n\n\n\n

Vilken var den f\u00f6rsta bilen som inf\u00f6rde pop-up-str\u00e5lkastare?<\/h3>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta bilen som inf\u00f6rde pop-up- eller dolda str\u00e5lkastare var Cord 810 1936. Under denna period accepterades dessa str\u00e5lkastare p\u00e5 grund av deras aerodynamiska f\u00f6rdelar. Dessutom hade dessa str\u00e5lkastare en idealisk h\u00f6jd som myndigheterna \u00f6nskade p\u00e5 1970-talet.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom fick str\u00e5lkastarna bilarna att se slankare ut och f\u00f6rb\u00e4ttra deras estetik. Andra bilar som f\u00f6ljde i Cord 810:s fotsp\u00e5r var 1966 \u00e5rs Maserati Ghibli, 1968 \u00e5rs Opel GT, 1963 \u00e5rs Chevrolet Corvette och 1972 \u00e5rs Lance Stratos.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6rde man med popup-lampor?<\/h3>\n\n\n\n

Pop-up-ljusen lades ned f\u00f6r att skydda fotg\u00e4ngare vid en eventuell krock. D\u00e4rf\u00f6r inf\u00f6rdes lagar som kr\u00e4vde att bilarnas framsida skulle vara l\u00e4tt deformerbar. S\u00e5 eftersom det var en utmaning och dyrt att utforma dolda str\u00e5lkastare som uppfyller denna lag beslutade m\u00e5nga biltillverkare att upph\u00f6ra med funktionen.<\/p>\n\n\n\n

Efter att Europa fastst\u00e4llde lagarna tog m\u00e5nga tillverkare dessutom sin tillflykt till att ta fram b\u00e4ttre lampor som ocks\u00e5 \u00e4r kostnadseffektiva. N\u00e5gra av dessa innovativa lampor \u00e4r adaptiva str\u00e5lkastare och LED-belysningsteknik. Dessa l\u00f6ste de flesta av belysningsutmaningarna, vilket innebar att behovet av popup-lampor minskade enormt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r slutade Miata att tillverka pop-up-str\u00e5lkastare?<\/h3>\n\n\n\n

I likhet med de flesta biltillverkare slutade Mazda MX-5 Miata att tillverka sina legendariska pop-up-str\u00e5lkastare 1997. Det var allts\u00e5 bara f\u00f6rsta generationens MX-5 Miata som hade pop-up-str\u00e5lkastare. Denna bil \u00e4r en av de mest s\u00e5lda Mazdas genom tiderna eftersom den s\u00e5lde \u00f6ver 400 000 exemplar mellan 1989 och 1997.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta bilen med pop-up-str\u00e5lkastare?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska utmanande att v\u00e4lja ut en bil med pop-up-lampor eftersom det finns m\u00e5nga klassiska bilar att v\u00e4lja mellan. N\u00e5gra av de b\u00e4sta bilarna med popup-str\u00e5lkastare \u00e4r dock Toyota 2000GT, Maserati Ghibli, Honda NSX, Vector W8, BMW 8-serie, BMW M1, Lamborghini Diablo, Porsche 944 och Ferrari F40.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av ovanst\u00e5ende bilar tillverkades mellan 1960 och 1990. De sista produktionsbilarna med popup-str\u00e5lkastare tillverkades 2004. Trots detta kan du fortfarande hitta de flesta av dessa bilar p\u00e5 begagnatmarknaden till exceptionella priser.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande tillverkar ingen tillverkare bilar med pop-up-lampor. Det finns dock flera utm\u00e4rkta begagnade bilar med popup-lampor, t.ex. Chevrolet Corvette C5 fr\u00e5n 2004 och Lotus Esprit fr\u00e5n 2004. \u00c4nd\u00e5 kan du hitta n\u00e5gra ikoniska bilar med popup-ljus p\u00e5 begagnatmarknaden, till exempel BMW 8-serie, Lamborghini Diablo och Toyota 2000GT.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du letar efter en begagnad bil med popup-lampor ska du se till att inspektera den ordentligt innan du k\u00f6per den. Dessutom \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till att dessa bilar har utg\u00e5tt av s\u00e4kerhetssk\u00e4l. Det kan allts\u00e5 h\u00e4nda att du inte kan anv\u00e4nda dessa bilar i vissa regioner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Pop-up-str\u00e5lkastare var mycket popul\u00e4ra p\u00e5 80-talet. Den h\u00e4r enkla men eleganta funktionen fick bilen att se sportigare och f\u00f6rtrollande ut. Dessa str\u00e5lkastare lades dock ned av s\u00e4kerhetssk\u00e4l. Oavsett detta, vilka<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2315"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2315"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2315\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2317,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2315\/revisions\/2317"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2315"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2315"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2315"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}