{"id":2312,"date":"2021-12-03T10:39:54","date_gmt":"2021-12-03T10:39:54","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2312"},"modified":"2021-12-03T10:39:57","modified_gmt":"2021-12-03T10:39:57","slug":"ar-volvos-hybrider-bra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volvos-hybrider-bra\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volvos hybrider bra?"},"content":{"rendered":"\n

Alla nya Volvo-modeller \u00e4r antingen hybrid- eller elbilar, och de \u00e4r alla exceptionella i sina respektive kategorier.<\/p>\n\n\n\n

Sedan deras engagemang f\u00f6r elektrifiering startade 2017 har Volvo endast producerat hybrid- eller helt elektriska bilar. De tillverkar tv\u00e5 typer av hybridbilar. Den f\u00f6rsta \u00e4r en mildhybrid och den andra \u00e4r en plug-in hybridbil. Mildhybridversionen finns i alla Volvomodeller, medan plug-in-versionerna finns i premiummodellerna.<\/p>\n\n\n\n

Volvos hybridteknik<\/h2>\n\n\n\n

Volvo har tillverkat hybridbilar sedan 2017. F\u00f6retaget har ett komplett sortiment av hybrid- och elbilar, d\u00e4r mildhybridbilar \u00e4r standard. Mildhybridbilarna syftar till att ge b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi med mindre koldioxidutsl\u00e4pp.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybriderna har ett stort batteri som kan lagra elenergi s\u00e5 att bilen kan k\u00f6ras helt p\u00e5 batteriet. Batteriets r\u00e4ckvidd \u00e4r upp till 18 mil, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r anv\u00e4ndbar f\u00f6r stadsk\u00f6rning. PHEV:erna har visat sig vara extremt bra n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nslef\u00f6rbrukning. PHEV XC40-modellen f\u00f6rbrukar tv\u00e5 g\u00e5nger mindre br\u00e4nsle och har mycket l\u00e5ga koldioxidutsl\u00e4pp.<\/p>\n\n\n\n

Mild-hybridteknik<\/h3>\n\n\n\n

Volvos mildhybridbilar anv\u00e4nder ett litet batteri f\u00f6r att accelerera bilen och ge en j\u00e4mn k\u00f6rning. Mild-hybridbilarnas batterier kan inte driva hela bilen p\u00e5 enbart batteriet, men de anv\u00e4nder 15 % mindre br\u00e4nsle \u00e4n konventionella motorer, s\u00e5 de \u00e4r ekonomiska och milj\u00f6v\u00e4nliga.<\/p>\n\n\n\n

Volvo anv\u00e4nder ett 48-voltsbatteri i varje mildhybridbil. Batteriet laddar sig sj\u00e4lvt genom ett regenerativt bromssystem. Batterierna ger ocks\u00e5 b\u00e4ttre hj\u00e4lp till start\/stopp-knappen.<\/p>\n\n\n\n

Mildhybridmodellerna har en utm\u00e4rkt br\u00e4nsleekonomi. S60 T5- och T6-drivlinorna, som \u00e4r mildhybridmodeller, ger ett genomsnitt p\u00e5 cirka 23 mpg respektive 21 mpg. S90 T6-drivlinan ger en k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 21 mpg i staden och 32 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen. \u00c4ven om detta inte \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n fullhybrider eller PHEV-bilar \u00e4r mildhybrider fortfarande ett b\u00e4ttre alternativ \u00e4n konventionella bilar med motor.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybridteknik<\/h3>\n\n\n\n

Volvos Plug-in-hybrider anv\u00e4nder ett batteri och en konventionell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Bilen kan dock k\u00f6ras enbart p\u00e5 batteri. Volvos laddningsmodeller \u00e4r baserade p\u00e5 plug-in-teknik. Alla har ett litiumjonbatteri som kan k\u00f6ra upp till 18 mil helt p\u00e5 batteriet, beroende p\u00e5 bilens storlek.<\/p>\n\n\n\n

Batteriet kan laddas med en laddningsverktygsl\u00e5da i hemmet som levereras som standard med bilen, eller s\u00e5 kan du anv\u00e4nda en snabbladdare. Bilarnas batterier har ocks\u00e5 en l\u00e5ng livsl\u00e4ngd p\u00e5 cirka 10 \u00e5r. Volvo S60 Recharge ger en br\u00e4nsleekonomi p\u00e5 upp till 69 mpg, medan XC90 ger en br\u00e4nsleeffektivitet p\u00e5 upp till 55 mpg.<\/p>\n\n\n\n

Volvo Hybrid bilmodeller<\/h2>\n\n\n\n

Volvos hybridbilar \u00e4r exceptionellt praktiska, och de rankas som n\u00e5gra av de b\u00e4sta i sina kategorier. H\u00e4r \u00e4r betygs\u00e4ttningen av Volvos bilmodeller:<\/p>\n\n\n\n