{"id":2312,"date":"2021-12-03T10:39:54","date_gmt":"2021-12-03T10:39:54","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2312"},"modified":"2021-12-03T10:39:57","modified_gmt":"2021-12-03T10:39:57","slug":"ar-volvos-hybrider-bra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volvos-hybrider-bra\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volvos hybrider bra?"},"content":{"rendered":"\n
Alla nya Volvo-modeller \u00e4r antingen hybrid- eller elbilar, och de \u00e4r alla exceptionella i sina respektive kategorier.<\/p>\n\n\n\n
Sedan deras engagemang f\u00f6r elektrifiering startade 2017 har Volvo endast producerat hybrid- eller helt elektriska bilar. De tillverkar tv\u00e5 typer av hybridbilar. Den f\u00f6rsta \u00e4r en mildhybrid och den andra \u00e4r en plug-in hybridbil. Mildhybridversionen finns i alla Volvomodeller, medan plug-in-versionerna finns i premiummodellerna.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har tillverkat hybridbilar sedan 2017. F\u00f6retaget har ett komplett sortiment av hybrid- och elbilar, d\u00e4r mildhybridbilar \u00e4r standard. Mildhybridbilarna syftar till att ge b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi med mindre koldioxidutsl\u00e4pp.<\/p>\n\n\n\n
Plug-in-hybriderna har ett stort batteri som kan lagra elenergi s\u00e5 att bilen kan k\u00f6ras helt p\u00e5 batteriet. Batteriets r\u00e4ckvidd \u00e4r upp till 18 mil, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r anv\u00e4ndbar f\u00f6r stadsk\u00f6rning. PHEV:erna har visat sig vara extremt bra n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nslef\u00f6rbrukning. PHEV XC40-modellen f\u00f6rbrukar tv\u00e5 g\u00e5nger mindre br\u00e4nsle och har mycket l\u00e5ga koldioxidutsl\u00e4pp.<\/p>\n\n\n\n
Volvos mildhybridbilar anv\u00e4nder ett litet batteri f\u00f6r att accelerera bilen och ge en j\u00e4mn k\u00f6rning. Mild-hybridbilarnas batterier kan inte driva hela bilen p\u00e5 enbart batteriet, men de anv\u00e4nder 15 % mindre br\u00e4nsle \u00e4n konventionella motorer, s\u00e5 de \u00e4r ekonomiska och milj\u00f6v\u00e4nliga.<\/p>\n\n\n\n
Volvo anv\u00e4nder ett 48-voltsbatteri i varje mildhybridbil. Batteriet laddar sig sj\u00e4lvt genom ett regenerativt bromssystem. Batterierna ger ocks\u00e5 b\u00e4ttre hj\u00e4lp till start\/stopp-knappen.<\/p>\n\n\n\n
Mildhybridmodellerna har en utm\u00e4rkt br\u00e4nsleekonomi. S60 T5- och T6-drivlinorna, som \u00e4r mildhybridmodeller, ger ett genomsnitt p\u00e5 cirka 23 mpg respektive 21 mpg. S90 T6-drivlinan ger en k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 21 mpg i staden och 32 mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen. \u00c4ven om detta inte \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n fullhybrider eller PHEV-bilar \u00e4r mildhybrider fortfarande ett b\u00e4ttre alternativ \u00e4n konventionella bilar med motor.<\/p>\n\n\n\n
Volvos Plug-in-hybrider anv\u00e4nder ett batteri och en konventionell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Bilen kan dock k\u00f6ras enbart p\u00e5 batteri. Volvos laddningsmodeller \u00e4r baserade p\u00e5 plug-in-teknik. Alla har ett litiumjonbatteri som kan k\u00f6ra upp till 18 mil helt p\u00e5 batteriet, beroende p\u00e5 bilens storlek.<\/p>\n\n\n\n
Batteriet kan laddas med en laddningsverktygsl\u00e5da i hemmet som levereras som standard med bilen, eller s\u00e5 kan du anv\u00e4nda en snabbladdare. Bilarnas batterier har ocks\u00e5 en l\u00e5ng livsl\u00e4ngd p\u00e5 cirka 10 \u00e5r. Volvo S60 Recharge ger en br\u00e4nsleekonomi p\u00e5 upp till 69 mpg, medan XC90 ger en br\u00e4nsleeffektivitet p\u00e5 upp till 55 mpg.<\/p>\n\n\n\n
Volvos hybridbilar \u00e4r exceptionellt praktiska, och de rankas som n\u00e5gra av de b\u00e4sta i sina kategorier. H\u00e4r \u00e4r betygs\u00e4ttningen av Volvos bilmodeller:<\/p>\n\n\n\n
Volvo har varit en av de f\u00e5 biltillverkare som satsar p\u00e5 att elektrifiera sina bilar helt och h\u00e5llet. De inledde sin elektrifieringskampanj 2017 och sedan dess har de avvecklat dieselmotorer och ersatt varje fossilbr\u00e4nslebaserad motor med hybridalternativ.<\/p>\n\n\n\n
Visst \u00e4r milda hybridbilar inte det perfekta alternativet f\u00f6r milj\u00f6n, men de \u00e4r fortfarande billigare \u00e4n PHEV:er och sl\u00e4pper ut mindre koldioxid \u00e4n konventionella motorer. Volvos PHEV:er minskar koldioxidutsl\u00e4ppen med upp till 66 procent. De g\u00f6r detta samtidigt som de har en \u00e4nnu b\u00e4ttre motorprestanda och snabbare acceleration.<\/p>\n\n\n\n
Volvos hybrider \u00e4r verkligen bra. F\u00f6retaget har gott om goda erfarenheter av att g\u00f6ra hybrider nu. Med introduktionen av XC40 Recharge kommer de dessutom att f\u00f6rb\u00e4ttra sin hybrid- och elteknik \u00e4nnu mer. De kommer till och med att introducera ytterligare en elbil, C40 Recharge. Sammantaget \u00e4r det ett \u00e4nnu b\u00e4ttre alternativ \u00e4n m\u00e5nga andra hybrider att k\u00f6pa en Volvohybrid p\u00e5 grund av dess \u00f6verl\u00e4gsna s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n
Mildhybridbilar minskar koldioxidutsl\u00e4ppen med n\u00e4stan 9 % och kan ge b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi \u00e4n vad normala fossilbr\u00e4nslebaserade motorer g\u00f6r. Bilarna \u00e4r dock inte helt eldrivna. De kommer fortfarande att beh\u00f6va mer br\u00e4nsle \u00e4n andra helhybrider eller PHEV-bilar. Att ha ett batteri g\u00f6r dem n\u00e5got dyrare \u00e4n konventionella bilar med elektrisk motor, men de \u00e4r s\u00e4kert billigare \u00e4n andra hybridtyper.<\/p>\n\n\n\n
Mildhybridbilar drivs inte helt och h\u00e5llet p\u00e5 el och beh\u00f6ver fortfarande bensin. Bilens motor st\u00e4ngs av n\u00e4r den inte beh\u00f6vs i mildhybrider. Den driver d\u00e5 tillbeh\u00f6ren och minimerar behovet av motorn vilket sparar br\u00e4nsle. Totalt sett sparar mildhybrider upp till 10 % br\u00e4nsle, beroende p\u00e5 biltillverkaren.<\/p>\n\n\n\n
Hybridbatterier \u00e4r dyra, fr\u00e5n 1 000 till 6 000 dollar beroende p\u00e5 fordonet. Hybridbilar kan dock hj\u00e4lpa dig att spara upp till 35 % p\u00e5 br\u00e4nslekostnaderna, och \u00e4nnu mer i PHEV-bilar. De kostar ocks\u00e5 mindre att underh\u00e5lla. Det \u00e4r fortfarande n\u00f6dv\u00e4ndigt att byta bilens batteri ibland, annars kan det p\u00e5verka bilens allm\u00e4nna h\u00e4lsa.<\/p>\n\n\n\n
Plug-hybridbilar k\u00f6rs b\u00e5de p\u00e5 elmotorer och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer. Batteriet laddas p\u00e5 tv\u00e5 s\u00e4tt, dels genom att koppla in en laddare, dels genom bilens regenerativa bromssystem. Bilen drivs sedan helt och h\u00e5llet p\u00e5 batteriet upp till en viss r\u00e4ckvidd, som varierar beroende p\u00e5 biltyp.<\/p>\n\n\n\n
Om du inte vill k\u00f6ra p\u00e5 elmotorn kan bilen k\u00f6ras p\u00e5 antingen f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn eller elbatteriet, vilket kan spara br\u00e4nsle som en fullhybridbil. P\u00e5 det hela taget \u00e4r PHEV-bilar ett bra alternativ till helt eldrivna fordon.<\/p>\n\n\n\n
Hela transportsektorn st\u00e5r f\u00f6r upp till en femtedel av de totala koldioxidutsl\u00e4ppen i v\u00e4rlden. En f\u00f6rb\u00e4ttrad bilteknik kan minska koldioxidutsl\u00e4ppen exponentiellt. Att f\u00f6rlita sig p\u00e5 elektrisk energi kan \u00e4ven minska koldioxidutsl\u00e4ppen p\u00e5 andra s\u00e4tt, till exempel genom mindre utvinning och produktion av bensin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Alla nya Volvo-modeller \u00e4r antingen hybrid- eller elbilar, och de \u00e4r alla exceptionella i sina respektive kategorier. Sedan deras engagemang f\u00f6r elektrifiering startade 2017 har Volvo endast producerat hybrid- eller<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2312"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2312"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2312\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2313,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2312\/revisions\/2313"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2312"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2312"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2312"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}