{"id":2286,"date":"2021-12-03T10:20:36","date_gmt":"2021-12-03T10:20:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2286"},"modified":"2021-12-03T10:20:39","modified_gmt":"2021-12-03T10:20:39","slug":"vilken-bil-har-det-basta-soltaket","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-bil-har-det-basta-soltaket\/","title":{"rendered":"Vilken bil har det b\u00e4sta soltaket?"},"content":{"rendered":"\n

Soltak \u00e4r en smart teknik som g\u00f6r bilens interi\u00f6r mindre dyster och mer behaglig att vistas i. Oavsett om du f\u00f6redrar ett mindre eller st\u00f6rre soltak, ett som g\u00e5r att \u00f6ppna eller ett som sitter fast p\u00e5 plats, hittar du i den h\u00e4r artikeln de b\u00e4sta soltak som finns p\u00e5 moderna bilar idag.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 \u00e4r en bil med v\u00e4rldens b\u00e4sta soltak just nu eftersom Model 3 har ett massivt soltak som standard. Men om du vill ha en mer prisv\u00e4rd bil som fortfarande erbjuder ett imponerande soltak, ska du se till att kolla in den kompakta Ford Fiesta hatchback.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en rymlig, men \u00e4nd\u00e5 relativt kompakt bil med ett h\u00e4rligt soltak ska du se till att kolla in Volvo V60. Den nyligen sl\u00e4ppta Hyundai Tucson erbjuder ett stort skjutbart panoramasoltak som \u00e4r b\u00e5de massivt och \u00f6ppningsbart, vilket inte \u00e4r s\u00e5 vanligt nuf\u00f6rtiden med massiva soltak.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen, om lyx \u00e4r vad du \u00f6nskar, har Ferrari GTC4 Lusso det mest fantastiska panoramasoltaket av alla lyxiga sportbilar som finns till salu och BMW X7 erbjuder en funktion som kallas ”BMW SkyLounge” som integrerar otroligt omgivande belysning i ett massivt panoramasoltak.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller stora soltak \u00e4r det knappast n\u00e5got annat m\u00e4rke d\u00e4r ute som g\u00f6r det p\u00e5 samma s\u00e4tt som Tesla. Tesla Model 3 har praktiskt taget ett panoramiskt soltak som sj\u00e4lva taket, men det g\u00e5r inte att \u00f6ppna. Inget annat m\u00e4rke \u00e4n Tesla har gjort ett s\u00e5 stort glastak, och om du bet\u00e4nker att det \u00e4r standard \u00e4r det inte konstigt att Model 3 tar priset.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom ett imponerande glastak \u00e4r Model 3 den b\u00e4sta elbilen p\u00e5 marknaden just nu eftersom den kostar betydligt mindre \u00e4n de flesta konkurrenterna samtidigt som den erbjuder mer \u00e4n de flesta konkurrenterna. Med det sagt kan du dra nytta av Teslas Supercharger-n\u00e4tverk som fortfarande \u00e4r det allra b\u00e4sta i branschen.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta<\/h2>\n\n\n\n

Du beh\u00f6ver inte spendera enorma summor f\u00f6r att f\u00e5 en bil med ett stort soltak, och Ford Fiesta finns d\u00e4r f\u00f6r att bekr\u00e4fta det. Fiesta erbjuder ett stort \u00f6ppningsbart soltak vilket inte \u00e4r s\u00e5 vanligt p\u00e5 s\u00e5 sm\u00e5 bilar som dessa. Ur v\u00e4rdesynpunkt erbjuder Fiesta det b\u00e4sta soltaket av alla bilar som listas h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom sj\u00e4lva soltaket \u00e4r Fiesta en bra sm\u00e5bil f\u00f6r stadsk\u00f6rning. Med ett urval av n\u00e5gra potenta motorer \u00e4r Fiesta ocks\u00e5 tillr\u00e4ckligt kvick f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r mer \u00e4n hyfsad och det \u00e4r standardutrustningen ocks\u00e5. Med det sagt m\u00e5ste du dock betala extra f\u00f6r panelen.<\/p>\n\n\n\n

Volvo V60<\/h2>\n\n\n\n

Volvo \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra bilar p\u00e5 executive-niv\u00e5 med en f\u00f6rk\u00e4rlek f\u00f6r s\u00e4kerhet. V60 \u00e4r praktisk, ser bra ut, \u00e4r full av h\u00e4rliga material, har en trevlig inredning och erbjuder dessutom ett stort och \u00f6ppningsbart soltak. Oavsett vad du tycker om Volvo som varum\u00e4rke kan du inte f\u00f6rneka att nyare Volvo-bilar \u00e4r allt annat \u00e4n imponerande.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r stor och br\u00e4nsleeffektiviteten likas\u00e5. V60 \u00e4r dock inte s\u00e5 rolig att k\u00f6ra, s\u00e4rskilt inte n\u00e4r man j\u00e4mf\u00f6r den med n\u00e5gra av sina tyska rivaler. Dessutom ligger Volvo fortfarande efter tyskarna n\u00e4r det g\u00e4ller AWD.<\/p>\n\n\n\n

Ferrari GTC4 Lusso<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e5 gott som alla bilar p\u00e5 den h\u00e4r listan erbjuder ett stort panoramaglastak, men ingen bil f\u00f6rutom GTC4 Lusso har en s\u00e5 stor glaspanel utan n\u00e5gon form av st\u00f6ttning i mitten. Detta inneb\u00e4r att Lusso erbjuder den st\u00f6rsta enskilda glaspanelen av alla bilar p\u00e5 den h\u00e4r listan.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r dock v\u00e4rt att s\u00e4ga att panelen som \u00e4r utrustad p\u00e5 GTC4 Lusso kostar en uppseendev\u00e4ckande summa p\u00e5 32 000 dollar, vilket g\u00f6r den till det dyraste panoramataket p\u00e5 den h\u00e4r listan.<\/p>\n\n\n\n

BMW X7<\/h2>\n\n\n\n

BMW X7 \u00e4r en fullstor lyx-SUV 7-sitsig gigant som kombinerar lyx och komfort med sportighet och teknik. Ingen bil p\u00e5 den h\u00e4r listan erbjuder ett s\u00e5 avancerat soltak som det som finns p\u00e5 X7. Tack vare den integrerade ambientbelysningen ser ”SkyLounge”-soltaket i X7 k\u00e4ftsmart ut.
F\u00f6rutom sj\u00e4lva panelen \u00e4r X7 en fantastisk SUV. Av alla 7-sitsiga SUV:er p\u00e5 marknaden just nu \u00e4r X7 en av de allra b\u00e4sta som finns.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken bil har det dyraste soltaket?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om Ferrari tar ut 32 000 dollar f\u00f6r ett glastak \u00e4r det inte alls det dyraste soltaksalternativet p\u00e5 den nuvarande bilmarknaden. Den \u00e4ran g\u00e5r till hyperbilen Bugatti Chiron som kostar flera miljoner dollar och som kan f\u00e5s med ett panoramaglastak ”SkyView” f\u00f6r 150 dollar, vilket l\u00e5ter absurt.<\/p>\n\n\n\n

Det l\u00e5ter absurt eftersom glaspanelerna inte \u00e4r s\u00e4rskilt stora eller imponerande. De kan inte \u00f6ppnas och best\u00e5r av tv\u00e5 mindre glaspaneler. De ser trevliga ut, men inte trevliga f\u00f6r 150 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan ett soltak och ett panoramatak?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns inga skillnader mellan ett soltak och ett panoramatak i sig, men m\u00e4nniskor tenderar att uppfatta dem olika beroende p\u00e5 hur de ser p\u00e5 saken. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de allra f\u00f6rsta soltaken inte ens var gjorda av glas, men dessa typer av soltak \u00e4r sedan l\u00e4nge bortgl\u00f6mda.<\/p>\n\n\n\n

De flesta moderna bilar erbjuder antingen en mindre glaspanel som kan \u00f6ppnas i n\u00e5gon form, en st\u00f6rre glaspanel som kan \u00f6ppnas delvis eller en massiv glaspanel som vanligtvis inte g\u00e5r att \u00f6ppna. Ett moonroof \u00e4r ocks\u00e5 precis samma sak, men folk tenderar att tro att dessa \u00e4r olika.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en bil med soltak?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest med en bil. Om du v\u00e4rdes\u00e4tter prestanda \u00e4r det b\u00e4ttre att inte ha ett soltak, eftersom ett soltak \u00f6kar bilens tyngdpunkt samtidigt som det minskar den strukturella integriteten om soltaket inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt stagnerat.<\/p>\n\n\n\n

Men om du inte \u00e4r hardcore om prestanda f\u00e5r en bil med soltak interi\u00f6ren att k\u00e4nnas mycket ljusare. Om du kombinerar det med extra ventilation och en n\u00e5got snyggare bil \u00e4r ett soltak ett mycket bra alternativ.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Soltak \u00e4r en smart teknik som g\u00f6r bilens interi\u00f6r mindre dyster och mer behaglig att vistas i. Oavsett om du f\u00f6redrar ett mindre eller st\u00f6rre soltak, ett som g\u00e5r att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2286"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2286"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2286\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2287,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2286\/revisions\/2287"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2286"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2286"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2286"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}