{"id":2284,"date":"2021-12-03T10:18:39","date_gmt":"2021-12-03T10:18:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2284"},"modified":"2021-12-03T10:18:42","modified_gmt":"2021-12-03T10:18:42","slug":"kan-du-oppna-soltaket-pa-motorvagen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kan-du-oppna-soltaket-pa-motorvagen\/","title":{"rendered":"Kan du \u00f6ppna soltaket p\u00e5 motorv\u00e4gen?"},"content":{"rendered":"\n

Om du k\u00f6r bilen med \u00f6ppet soltak i h\u00f6ga hastigheter kan det orsaka vindbufflar som kan vara b\u00e5de obekv\u00e4ma och ibland till och med farliga beroende p\u00e5 hur fort du k\u00f6r. Det beror ocks\u00e5 p\u00e5 hur ditt soltak \u00e4r konstruerat f\u00f6r att klara s\u00e5dana omst\u00e4ndigheter, men p\u00e5 det hela taget b\u00f6r du kunna \u00f6ppna soltaket p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre bilar \u00e4r ofta utrustade med mindre soltak som inte \u00e4r konstruerade f\u00f6r att klara h\u00f6gre hastigheter eftersom de vanligtvis inte har n\u00e5gon vindavvisare. Hur som helst har de flesta nyare bilar ett st\u00f6rre soltak, och n\u00e4stan alla har n\u00e5gon form av vindskydd.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du \u00e4r os\u00e4ker \u00e4r det alltid b\u00e4st att antingen titta i din bruksanvisning eller fr\u00e5ga runt hos din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. Om du inte kan g\u00f6ra b\u00e5da dessa saker b\u00f6r du bara h\u00e5lla dig till 60mph-gr\u00e4nsen, vilket \u00e4r en s\u00e4ker hastighet f\u00f6r n\u00e4stan alla typer av soltak som finns d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Sanningen att s\u00e4ga kan du \u00f6ppna soltaket i praktiskt taget vilken laglig hastighet som helst i USA utan problem om bilen \u00e4r utrustad med en vindavvisare. Att \u00f6ppna solluckan i olagliga hastigheter \u00e4r ett mycket mindre problem om du f\u00e5r problem med polisen.<\/p>\n\n\n\n

Soltakets utformning – varf\u00f6r det finns \u00f6verhuvudtaget<\/h2>\n\n\n\n

Syftet med ett soltak \u00e4r att ge dig extra luft, extra ljus, extra ventilation och extra stil. Soltak str\u00e4cker sig fr\u00e5n mindre metallsoltak som vanligtvis finns p\u00e5 \u00e4ldre bilar \u00e4nda upp till stora panoramapaneler som kan ta upp hela takytan.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dem kan \u00f6ppnas utom de allra st\u00f6rsta, och de flesta har ocks\u00e5 n\u00e5gon form av vindskydd. Ett panoramasoltak g\u00f6r att bilen k\u00e4nns luftig, en trevligare plats att tillbringa tid i oavsett var du sitter.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt m\u00e5ste du befinna dig i en bekv\u00e4m milj\u00f6 f\u00f6r att kunna njuta av soltaket. Det betyder att soltaket inte precis \u00e4r gjort f\u00f6r att du ska kunna \u00f6ppna det n\u00e4r du f\u00e4rdas i h\u00f6ga hastigheter. \u00c4ven om det \u00e4r helt okej att \u00f6ppna f\u00f6nstret i motorv\u00e4gshastigheter \u00e4r det inte direkt bekv\u00e4mt om din bil inte har ett tillr\u00e4ckligt vindskydd.<\/p>\n\n\n\n

Vanligaste sk\u00e4len till att folk v\u00e4ljer ett soltak<\/h2>\n\n\n\n

Folk k\u00f6per inte alltid en bil med soltak f\u00f6r att anv\u00e4nda det f\u00f6r det som det \u00e4r t\u00e4nkt att g\u00f6ra. Vissa m\u00e4nniskor gillar bara det extra ljuset i kup\u00e9n eftersom det g\u00f6r interi\u00f6ren mycket trevligare. De bryr sig inte om att \u00f6ppna soltaket och inte heller om hur snabbt de kan k\u00f6ra med det \u00f6ppet.<\/p>\n\n\n\n

Sj\u00e4lv har jag s\u00e4llan \u00f6ppnat solluckan p\u00e5 min bil trots att den \u00e4r utrustad med en s\u00e5dan. Jag tycker om det extra ljuset som solskyddet ger, och de tycker ocks\u00e5 om stilen eftersom taket \u00e4r svart, vilket st\u00e5r i perfekt kontrast till vissa ljusare exteri\u00f6rf\u00e4rger som r\u00f6tt eller vitt.<\/p>\n\n\n\n

Tesla \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande ett av de mest popul\u00e4ra bilm\u00e4rkena p\u00e5 planeten, och de enorma panoramasoltak som erbjuds i varje Tesla-modell kan inte \u00f6ppnas alls. De finns bara d\u00e4r f\u00f6r styling och extra ljus eftersom den stora majoriteten av kunderna inte ens \u00e4r intresserade av att k\u00f6ra med ett \u00f6ppnat soltak.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r du inte ska \u00f6ppna solluckan p\u00e5 en motorv\u00e4g.<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om det borde vara helt okej om du \u00f6ppnar soltaket n\u00e4r du k\u00f6r i h\u00f6gre hastigheter \u00e4r det b\u00e4ttre att inte g\u00f6ra det eftersom det \u00e4r obekv\u00e4mt och det kan ocks\u00e5 s\u00e4nka din totala effektivitet. En annan anledning till varf\u00f6r Tesla-bilar inte ens erbjuder \u00f6ppningsbara soltak \u00e4r att de p\u00e5verkar aerodynamiken.<\/p>\n\n\n\n

De skapar luftmotst\u00e5nd vilket g\u00f6r bilen mindre halkig och i sin tur \u00f6kar br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen. Ett annat vanligt problem med ett soltak \u00e4r att folk ofta gl\u00f6mmer att st\u00e4nga det n\u00e4r de l\u00e4mnar bilen. Eftersom de flesta soltak antingen kan lutas eller \u00f6ppnas helt \u00e4r det ibland sv\u00e5rt att bed\u00f6ma om soltaket \u00e4r helt st\u00e4ngt.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan vara ett stort problem om det b\u00f6rjar regna eftersom mycket vatten snabbt kan tr\u00e4nga in i bilens interi\u00f6r, vilket kan bli ett stort problem. Soltak \u00e4r en smart konstruktion som g\u00f6r k\u00f6rupplevelsen roligare, men du m\u00e5ste vara medveten om vad som kan h\u00e4nda om du inte f\u00f6ljer bruksanvisningen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa en bil med soltak?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga anledningar till varf\u00f6r man b\u00f6r k\u00f6pa en bil med soltak, men hur viktiga dessa anledningar \u00e4r beror p\u00e5 dig. Som n\u00e4mnts otaliga g\u00e5nger k\u00e4nns din bil mycket rymligare och mer ljusfylld. Detta kan skapa en trevligare aura inne i bilen vilket i sig \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta att k\u00f6pa ett soltak, mig sj\u00e4lv inkluderad.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom detta kan ett soltak ocks\u00e5 \u00f6ka bilens \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde eftersom soltakalternativet ofta \u00e4r ett av de dyraste fabriksalternativen du kan f\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag inte k\u00f6pa en bil med soltak?<\/h3>\n\n\n\n

Vissa m\u00e4nniskor tror att det skapar potentiella problem att k\u00f6pa en bil med soltak som l\u00e4tt kan undvikas helt och h\u00e5llet. Om din bil har ett vanligt tak \u00e4r risken att det l\u00e4cker f\u00f6rsumbar. \u00c5 andra sidan finns det otaliga exempel p\u00e5 \u00e4gare som rapporterar om l\u00e4ckage p\u00e5 soltak i praktiskt taget alla bilm\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom priset g\u00f6r naturligtvis ett soltak bilen mindre praktisk eftersom det ber\u00f6var passagerarna en betydande del av huvudutrymmet. Dessutom \u00f6kar ett soltak ocks\u00e5 bilens tyngdpunkt och vikt, och b\u00e5da dessa faktorer \u00e4r skadliga f\u00f6r bilens k\u00f6regenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Kan man k\u00f6ra en cabriolet i motorv\u00e4gshastigheter?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det kan du, av i stort sett samma sk\u00e4l eftersom cabrioleter ocks\u00e5 \u00e4r konstruerade f\u00f6r att klara av h\u00f6gre hastigheter eftersom de har olika s\u00e4tt att p\u00e5 ett smart s\u00e4tt hantera vinden. S\u00e5 l\u00e4nge som alla f\u00f6nster \u00e4r \u00f6ppna och bilen \u00e4r utrustad med en hyfsad vindavvisare \u00e4r en modern cabriolet behaglig att k\u00f6ra oavsett hastigheterna i fr\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

Vissa cabrioleter som Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse klarar f\u00f6rst\u00e5s en topphastighet p\u00e5 253 mph \u00e4ven med taket nere, s\u00e5 det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att du kan k\u00f6ra 60 mph i din ”vanliga” bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du k\u00f6r bilen med \u00f6ppet soltak i h\u00f6ga hastigheter kan det orsaka vindbufflar som kan vara b\u00e5de obekv\u00e4ma och ibland till och med farliga beroende p\u00e5 hur fort du<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2284"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2284"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2284\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2285,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2284\/revisions\/2285"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2284"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2284"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2284"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}